Työmatkapyöräily vai arki-iltojen liikuntahetket?
Kumpi järkevämpää, tai ennen kaikkea kumpi on realistisempaa? Minulla on työmatkan pituus n. 16km ja pienet lapset. Onko realistista edes kuvitella, että vaativaa asiantuntijatyötä tekevänä jaksaisin illalla lähteä salille tai lenkille, tai edes malttaisin, kun lapsia näkee yhtäkkiä hoitovapaan jäljiltä niin vähän? Kokemuksia? Olen ajatellut, että jos en mieti tätä asiaa kunnolla, yhtäkkiä vuosi on mennyt enkä ole liikkunut yhtään..
Kommentit (23)
Olen samankaltaisessa työssä kanssasi.
Töissä pitäisi päästä sit suihkuun ja föönaamaan hiukset, että työmatkapyöräily olisi vakavastiotettava vaihtoehto.
Illalla kotoa ei tule lähdettyä, eikä ole aikaakaan, koska ne lapset vaativat osansa.
Käyn lenkillä aamuisin ennen lasten heräämistä ja töihin lähtöä. Onneksi lapset ovat jo kouluikäisiä, joten ei haittaa vaikka kotona ei hetken aikaa ole aikuista.
Uskallan yleistää niin että hyötyliikuntaan luottavat ihmiset ovat järjestään huonommassa kunnossa kuin ne jotka luottavat dedikoituihin ja tehokkaisiin treeneihin yhdistettynä oikeaan ruokavalioon, tätä tuskinpa kukaan kieltää. Tästä näkökulmasta valinta on helppoa. 16+16km pyöräily on harjoitteena niin vaatimaton että itse tekisin kaikkeni että saisin viikkoon yhdistetty esimerkiksi 1+2+1 harjoitteet johonkin väliin. Miten sen tekisin, en tiedä, koska lapsia minulla ei ole lapsia en myöskään ala neuvomaan sinua siinä.
Minä myös asiantuntija työssä (jos asialla jotain merkitystä). Välillä (kesällä) olen työmatkapyöräillyt ja se on ihan mukavaa. Pääsen töissä suihkuun, mutta silti koen ongelmallisena sen, että aina pitää olla vaihtovaatteet mukana ja kaikenmaailman tökötit, jotta saa itsensä ihmisen näköiseksi. Ja jos on sellainen päivä, että on vaikkapa joku tapaaminen, jossa oltava huolitellun näköinen, en jaksa pyöräillä. On helpompi laittautua kotona ja tulla freesinä töihin kuin yrittää vääntää tukkaa töissä paikoilleen ja peitellä puuterilla punoittavia poskia.
Mulle sopii paremmin se, että illalla käyn jumpassa tai vastaavassa kodin lähellä niin, että jumppavaatteet laitan kotona ja jumpan jälkeen tulen kotiin suihkuun. tämä on mulle vaivattomin tapa hoitaa liikunta.
Mä pyöräilen töihin, matka on tosin vähän pidempi. Fillarilla menee n.50min, suihkuineen häviän ajassa autolle n.30 min/suunta. Julkisilla kestäisi kauemmin. Illalla on vaimon vuoro käydä jumpissa yms., mun päivän liikunnan on sillä hoidettu.
Eli suosittelen fillarointia, jos töissä on kunnolliset pukuhuoneet suihkuineen.
Työmatkapyöräilyt ovat huonoja kun se vie osan työtehosta pois. Tosin lyhyissä matkoissa se on pelkästään hyväksi. Kannatan vapaa-ajan harrastuksia, käy silloin ajamassa kunnon pitkät lenkit omaan vauhtiin. Yöllä kerkee levätä riittävästi.
16 km on aika pitkä työmatka joten jos jaksat sen polkea niin et tarvitse muuta liikuntaa peruskunnon ylläpitoon. Riippuu pitkälti siitä mitkä ovat nuo siistiytymismahdollisuudet töissä. Ja jos sataa kaatamalla ja kastut läpimäräksi niin tarvitset täydelliset vaihtovaatteet. Toisaalta sitten on ilta liikunnan suhteen vapaata jos tuon vaivan viitsii nähdä.
Riippuu varmaan päivistäsi ja myös tavoitteistasi. Voithan pyöräillä töihin kolmena päivänä viikossa ja se on aerobinen treenisi ja sit kahdelle illalle otat lihaskuntoharjoittelutyyppisen treenin. 16+16 on ihan tarpeeksi liikuntaa, hyväkuntoiselle se voi olla hyötyliokuntaa, tavikselle se käy päivän treenistä. En siis ymmärrä, onko nelosen kommentti tosissaan kirjoitettu.
Jos on ihan pieni lapsi, kyllä se iltaisin salille lähteminen on vaikeaa. ensin jäteät lapsen tarhaan, sitten kotiin illalla. Voisitko käydä salilla viikonloppuisin ja pyöräillä työmatkan vaikka 2x viikossa. Siinä tlisi jo ihan hyvä määrä liikuntaa.
Jos on ihan pieni lapsi, kyllä se iltaisin salille lähteminen on vaikeaa. ensin jäteät lapsen tarhaan, sitten kotiin illalla. Voisitko käydä salilla viikonloppuisin ja pyöräillä työmatkan vaikka 2x viikossa. Siinä tlisi jo ihan hyvä määrä liikuntaa.
Osasta vastauksia todellakin huomaa, että lapsia ei ole tai ei ymmärretä lasten tarpeita. Olisihan se kiva lähteä työpäivän jälkeen vaikka naisseurassa jumpalle, joo, mutta kun ei RAASKI!! En minä ainakaan. Eikä jaksa. Ajallisesti siinä häviää, jos sama aika menee julkisilla köröttelyyn (=istumiseen), senkin ajan voisi käyttää hyödyksi liikkumalla.
Onko töissä kunnolliset suihkut ja voiko sinne vielä purkkiarsenaalin valmiiksi, jottei joka päivä tarvitse kantaa kaikkea roipetta mukana? Mulla työmatka 16 kilsaa suuntaansa ja huitasen sen edes takas 5 x vko. Ostan kevällä töihin dödöt, suikuaineet yms. purnukat ja jätän ne sinne jotta ovat valmiina ja saa itsensä ihmisen näköiseksi fillaroinnin jälkeen. Toi kilsamäärä pitää peruskuntoa yllä, lisäksi käyn salilla/jumpissa jos ja kun lapset jaksaa lähteä lapsiparkkiin tai saan muuten hoitajan heille, yh kun olen. Molemmat tosin jo koululaisia, ei ihan pieniä siis.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:01"]
Osasta vastauksia todellakin huomaa, että lapsia ei ole tai ei ymmärretä lasten tarpeita. Olisihan se kiva lähteä työpäivän jälkeen vaikka naisseurassa jumpalle, joo, mutta kun ei RAASKI!! En minä ainakaan. Eikä jaksa. Ajallisesti siinä häviää, jos sama aika menee julkisilla köröttelyyn (=istumiseen), senkin ajan voisi käyttää hyödyksi liikkumalla.
[/quote]
Kakkosella menee työmatkaan pyörällä varmasti lähemmäs tunti + suihkussakäynti. Autolla 20 min. Päivittäin pyöräily tekisi siis 2 tuntia ylimääräistä. Mieluummin käyn tunnin jumpassa tms. illalla (ja olen 2 tuntia pois ja lapsi isänsä kanssa kotona) kuin venytän lapsen työpäivää.
Ja joo, mulla on lapsi. Koululainen jo.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:01"]
[/quote]
Kakkosella menee työmatkaan pyörällä varmasti lähemmäs tunti + suihkussakäynti. Autolla 20 min. Päivittäin pyöräily tekisi siis 2 tuntia ylimääräistä. Mieluummin käyn tunnin jumpassa tms. illalla (ja olen 2 tuntia pois ja lapsi isänsä kanssa kotona) kuin venytän lapsen työpäivää.
Ja joo, mulla on lapsi. Koululainen jo.
[/quote]
...lapsen hoitopäivää tietysti, ei työpäivää...
Mä ratkaisin asian niin että meen päivän ja fiiliksen mukaan. Joskus fillaroin töihin, joskus meen autolla. Ja sen mukaan sitten sitä iltaliikuntaa.
Onko työmatkapyöräilylle vaihtoehtona julkinen vai oma auto ja kuinka paljon nopeampi tuo vaihtoehto on? Nimittäin julkisten kanssa voi pelata niin, että pyöräilee vain toiseen suuntaan. Maanantaina töihin ja tulee bussilla kotiin (hyötyä vain siis jos bussi on nopeampi kuin se pyöräily). Tiistaina taas sitten menee bussilla töihin mutta pyöräilee kotiin. Näin joka päivälle ei tule sitä ruljanssia, että töissä pitää laittaa itsensä kuntoon, mikä on kuitenkin kohtuullisen pitkä aika sekin kun lasketaan osaksi työmatkaa.
Minulla ei ole ajokorttia.. ei tule autoilu kyseeseen..ap
Te ketkä pyöräilette, kuinka varustaudutte sateeseen? Olen pyöräillyt 8 km matkat keväästä asti työmatkat ja alkukesällä kastuminen oli todellinen ongelma. Pahimmillaan sain kaatosadekuuron niskaan kolmesti reilun viikon sisällä ja vaikka päällä oli vettähylkivä tuuliasu niin läpi tuli että ropisi. Perillä olin aivan läpimärkänä ilman vaihtovaatteita kun puolet matkasta satoi kaatamalla.
Töihin voi jättää myös vaihtovaatteet kastumisen varalta, jos ei halua käyttää perinteistä sadepukua. Onhan noita kaikenlaisia vettä hylkiviä/pitäviä asuja mutta mä käytä silti Rukkan sadepukua..hiostava on kyllä mutta kuivana pitää =D
Kunnon rankkasateessa Rukkan sadeasu on kyllä ihan ehdoton. Lyhyen kuuron aikana ei kuitenkaan ehdi paljoa hikoamaan mutta kun vettä tulee oikein rankasti ja valtoimenenaan niin että kadut tulvivat niin se todellaiin pitää sen. Kaiken maailman texmax:istä ja iceskin:istä tulee kyllä vesi läpi ja sade kastelee asun läpi sisävaatteet likomäriksi. Tuulipuvussa rankkasateessa bussipysäkiltä kävelleenä tiedän kuinka tehokkaasti rankkasade kastelee läpimäräksi ilman perinteistä sadeasua jo lyhyellä matkalla vaikka on kuinka vettä hylkivät vaatteet. Olin täysin läpimärkänä 10 min kävelyn jälkeen vaikka oli huput ja suojatut vetskarit kiinni.
Itselläni sama työmatka. Mieluummin menen autolla töihin ja liikun työpäivän jälkeen kuin venytän työpäivääni pyöräilyineen suihkuineen kaikkineen.