Kumpi on mielestänne pahempi? Alkoholi vai kannabis?
Kumpi näistä on parempi vaihtoehto päihteeksi, jos käyttää vaikka kerran parin viikon sisällä. Ja en puhu mistään viinilasillisesta ruuan kanssa, vaan vähintään 2-5 olutta/siideriä, mistä kukin tuntee jo tulevansa päihtyneeksi.
Kommentit (31)
Molemmat on noissa määrin käytettynä ihan harmittomia.
Yleisesti pidän kannabista harmittomampana päihteenä noin muuten. Molemmat on liikakäytettynä tuhoisia elämänhallinnalle, mutta ero on se, että kannabiksenkäyttäjä ei silloinkaan yleensä häiritse ja uhkaa muita niin paljon kuin alkoholin liikakäyttäjä. Molempia voi myös kohtuukäyttää jolloin ongelmia ei tule. Kannabikseen ei viihdekäytössä myöskään liity niin paljon sellaisia ongelmia kuin satunnaisjuhlijalle alkoholin kanssa voi tulla, esim. päätymistä väärään petiin, rahapelien holtitonta pelaamista tms.
Alkoholi pahempi. Itse en tarvitse/ei tee mieli kumpaakaan, minusta siihen tulisi jokaisen pyrkiä. Elämä voi olla mahtavaa ilman päihteitäkin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:01"]
Alkoholi pahempi. Itse en tarvitse/ei tee mieli kumpaakaan, minusta siihen tulisi jokaisen pyrkiä. Elämä voi olla mahtavaa ilman päihteitäkin.
[/quote]
Minkä takia jokaisen pitäisi pyrkiä? Kyllä minäkin tiedän että elämä on ihan hyvää ilman päihteitäkin. Samoin kuin se on vaikka ilman suklaata tai jäätelöä tms. Mutta miksi jättäisin pois elämästäni jotain minulle hyvää oloa tuottavia asioita, ellei ne tuota minulle mitään haittaa? Toki jos päihteiden käyttö, tai vaikka suklaan syönti, menee överiksi, alkaa haittoja tulla ja silloin parempi lopettaa. Mutta kaikilla niin ei käy ja nautintoaine tuottaa elämään pelkkää hyvää: hetken nautinnon.
Kannabis on vähemmän haitallinen kuin alkoholi, mutta myös laiton. Eli työpaikka, ajokortti ja kaikki menee, jos jäät kiinni pössyttelystä. No ei aina työpaikka, mutta usein kuitenkin.
Itse en haluaisi riskeerata mielenterveyttäni pössyttelemällä kannabista. Työssäni näen tarpeeksi harhaisia kannabiksen suurkuluttajia. Viihdekäyttö toki eri juttu, mutta voi sekin lähteä lapasesta.
Alkoholi on ok niin kauan kun tietää rajansa.
Ketään meistä ei ole rokotettu päihderiippuvuutta vastaan, joten kohtuuden kun pitää mielessä eikä sekaannu koviin huumeisiin niin kyllä sitä elämässä pärjää.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:05"]
Kannabis on vähemmän haitallinen kuin alkoholi, mutta myös laiton. Eli työpaikka, ajokortti ja kaikki menee, jos jäät kiinni pössyttelystä. No ei aina työpaikka, mutta usein kuitenkin.
[/quote]
Juuri näistä syistä kannabis pitäisi laillistaa.
Kannabis on turvallisempi kuin alkoholi. Se vaan on hassu fakta!
Molemmat yhtä pahoja noin usein käytettyinä. Mielestäni kumpaakaan tai mitään päihteitä ei pidä käyttää montaa kertaa viikossa, ei välttämättä edes viikottain. Mutta sosiaalisesti ajateltuna alkoholi on pahempi, koska siihen suhtaudutaan myönteisemmin ja se aiheuttaa vähintäänkin yhtä pahaa tuhoa ellei pahempaa kuin kannabis reilusti käytettynä.
Karkeesti alko on parempi. Juoppohulluus uhkaa yleensä vasta pidempien ja loiventamattomien putkien päätteeks, ganjassa jo eka kerta voi paukauttaa psykoosiin. Myös pitkäaikaishaitat kattavampia kannabiksessa, netistä löytyy pitkä lista, sormenpäät ois rakoilla jos tähän lähtis sitä naputteleen. Teen työtä päihderiippuvaisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:11"]
Molemmat yhtä pahoja noin usein käytettyinä. Mielestäni kumpaakaan tai mitään päihteitä ei pidä käyttää montaa kertaa viikossa, ei välttämättä edes viikottain. [/quote]
Mitäs aineita sinä olet ottanut, kun puhut usein käytöstä. Ap:han sanoi ettei kyse olisi viikoittain käytöstä vaan kerran parissa viikossa käyttämisestä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:15"]
Karkeesti alko on parempi. Juoppohulluus uhkaa yleensä vasta pidempien ja loiventamattomien putkien päätteeks, ganjassa jo eka kerta voi paukauttaa psykoosiin. Myös pitkäaikaishaitat kattavampia kannabiksessa, netistä löytyy pitkä lista, sormenpäät ois rakoilla jos tähän lähtis sitä naputteleen. Teen työtä päihderiippuvaisten kanssa.
[/quote]
Melkoista pelottelua. Olen nuorempana asunut maassa jossa kannabis oli laillista, ja kyllä sitä viihdekäytti lähes kaikki, tyyliin kuten Suomessa alkoholia, eikä moisia haittoja näkynyt.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:11"]
Molemmat yhtä pahoja noin usein käytettyinä. Mielestäni kumpaakaan tai mitään päihteitä ei pidä käyttää montaa kertaa viikossa, ei välttämättä edes viikottain.
[/quote]
Aloittaja tarkoitti, että käyttää kerran kahden viikon välein. Ei kahta kertaa viikossa.
Alkoholi desinfektio- ja säilöntäaineena ja kannabis MS-taudin lääkkeenä.
Puhuppa pelottelusta kuule ihan vasta sitten ku painit työkses niitten psykoottisten kanssa ja otat niiltä turpaan minimipalkalla :D
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:25"]
Puhuppa pelottelusta kuule ihan vasta sitten ku painit työkses niitten psykoottisten kanssa ja otat niiltä turpaan minimipalkalla :D
[/quote]
Ja nämä turpaan antavat psykoottiset varmaan onkin niitä kerran kahdessa viikossa vähän pössytteleviä? Tuskinpa vaan. Ongelmakäyttäjiä ovat MELKEIN poikkeuksetta, usein vielä useamman aineen sekakäyttäjiä.
^pientä luetunymmärtämisen ongelmaa?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:25"]
[/quote]
Se on hyvin mielenkiintoista miten nämä keskustelujen päihde- ja mielenterveystyötä "tekevät" tahtovat aina määrittää kaikki psykoosit kannabiksesta johtuviksi, jos potilas on myöntänyt joskus edes kokeilleensa kannabista. Eipä sillä väliä, vaikka se psykoosi johtuisikin oikeasti runsaasta amfetamiininkäytöstä ja siitä aiheutuneesta unenpuutteesta. Tottakai se syypää on kannabis, kun potilas on sitä samaan aikaan käyttänyt unensaannin helpottamiseksi. Ja tällä perusteella kaikki kannabista käyttävät pyritään leimaamaan psykoottisiksi sekopäiksi.
Ihan henkilökohtaista, kumpi sopii paremmin. Joku alkaa rähistä alkoholista, toinen ahdistuu kannabiksesta. Itse suosin kannabista - tulee rento olo, juttu luistaa, ei turhia kaloreita, ja mikä tärkeintä, ei krapulaa seuraavana aamuna... Mulle kun tulee darra jo parista. Käytän kannabista noin kerran kuukaudessa-parissa, alkoholia ikävä kyllä useammin.