Hirveät kouluruoat
Minkä kouluruoan ajattelu saa vieläkin karvat pystyyn? Mitä et ole vuosienkaan jälkeen pystynyt syömään?
Kävin kansakoulun 60-70 lukujen vaihteessa, eli onneksi safkat ovat siitä parantuneet. Muistan aina lihakeiton. Rasvarinkuloita lillui pinnalla, lihapalat olivat läskiä, liemessä lillui muutama ylikeitetty pala perunaa ja porkkanaa, itse ei saanut ottaa ja kaikki lautaselle annettu oli syötävä. Ruis/puolukkapuuro oli toinen. Yök, haaleaa, klimppistä puuroa, jota sitten syötiin lähes itku kurkussa. Ei ole vieläkään, 50 vuotta myöhemmin tehnyt mieli maistaa uudestaan. Niin ja maksalaatikko, rakeinen, rusinoilla sotkettu mössö. Huh.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on paljon nälkäisiä lapsia.He söisivät mielellään jopa Suomalaista kouluruokaa.
Tämä syyllistäminen näyttää jatkuvan…
eikä ole kysymys pelkästään kouluruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on paljon nälkäisiä lapsia.He söisivät mielellään jopa Suomalaista kouluruokaa.
Kamputsea- ja Biafra-höpinät kuuluvat 1970-luvulle...
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Auttaako se nälkäisiä lapsia jos suomalaiset lapset pakottaa itsensä syömään pahaa ruokaa? Tai onko se niiltä nälkäisiltä pois jos täällä jätetään syömättä? Joka ikisellä ihmisellä on ruokia joista ei pidä ja se on ihan ok.
Epäilen että 90-luvun söin etikkasilakkaa, koska muistan inhonneeni silakkaa sen kitkeränhappaman maun takia. Söin aikuisena uudestaan silakkaa, ja yllätys olikin suuri, kun maistuikin todella hyvältä!
Toki makuaisti muuttuu ajan kanssa, mutta en lapsena nirsoillut kouluruoan kanssa juurikaan, ja söin esim. kalaa aina kiitollisena (kotona ei koskaan ollut).
Vierailija kirjoitti:
Semmoset lihapullat, joiden sisällä oli luumuhilloa.
Mä en oo koskaan tajunnut tätä ruokaa. Kenelle v**** on tullu mieleen, että hei, laitetaanpa lihapullan sisään luumuhilloa.
Jopa maailman nälkäisillä lapsilla on omat suosikkinsa ja inhokkinsa, kuvitelkaas. ;)
Olenko outo, kun pidin tillilihasta ja kanaviillokista, kun niissähän oli oikeaa lihaa? Jälkimmäinen oli tosin epäilyttävämpi. Makaronilaatikko on oikeastaan ainoa eines, jota mielelläni syön eikä veripalttu pahaa ollut.
Inhokkini oli kesäkeitto. Porkkanaraastetta en syö vieläkään, vaikka koulun porkkanaraasteen pakkosyömisestä on aikaa 50 vuotta eikä se minun mielestäni pahaa ole. Kurkkua en syönyt silloin enkä syö nyt, koska se ei sovi minun vatsalleni. Koulussa sen välttely oli tietenkin nirsoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan tajunnut tätä ruokaa. Kenelle v**** on tullu mieleen, että hei, laitetaanpa lihapullan sisään luumuhilloa.
Luumun yhdistäminen (naudan) lihaan on muistaakseni joku kasarijuttu. Meillä tehtiin vielä jopa 2000-luvun alussa ravintolakokkikoulutuksessa naudanlihaviipaleista kääryleitä, sisällä juurikin kuivattu luumu. :D
Vierailija kirjoitti:
Olenko outo, kun pidin tillilihasta ja kanaviillokista, kun niissähän oli oikeaa lihaa? Jälkimmäinen oli tosin epäilyttävämpi. Makaronilaatikko on oikeastaan ainoa eines, jota mielelläni syön eikä veripalttu pahaa ollut.
Inhokkini oli kesäkeitto. Porkkanaraastetta en syö vieläkään, vaikka koulun porkkanaraasteen pakkosyömisestä on aikaa 50 vuotta eikä se minun mielestäni pahaa ole. Kurkkua en syönyt silloin enkä syö nyt, koska se ei sovi minun vatsalleni. Koulussa sen välttely oli tietenkin nirsoilua.
Oletko koskaan kuorinut kurkkua? Tyttäreni sairastaa refluksitautia, ja hänelle kurkku sopii vain kuorittuna.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsena todella "nirso", ja mulle hoettiin Biafran nälkäisistä lapsista. Lopetin syömisen ja pyysin lähettämään ruokani Biafraan.No, ei lähetetty. Istuin 1-2 luokilla monena päivänä viikossa jälki-istunnossa, koska kieltäydyin syömästä.
Kotona ei onneksi pakotettu. Myöhemmin löytyi allergia monelle ruoka-aineelle ja IBS. Erittäin valikoiva olen edelleen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo oli ekan adventin perinneruoka, joskin lihapullan sisään laitettiin sipulisilppua, pieni pala omenaa ja luumua.
Lapsille tuo taisi olla vuoden paras.ateria
Meillä pääruoat olivat asteikolla "ihan ok" - "loistava", eli pahoja ruokia en muista. Mutta salaatit oli käsittämättömiä. Lantturaaste, jossa on seassa rusinoita ja banaaninsiivuja tai tyyliin porkkanaraaste greippi- ja ananaspaloilla. Kolmas vastaava oli kaaliraaste höystettynä mustaherukkahillolla. Ei mikään ihme, että monelle ei salaatit maistunut.
Esimerkiksi: 1950-luvun vitavelli, mannavelli, möykkyinen mannapuuro, 1960-luvun tilliliha kumiperunoiden kera, möykkyinen marjapuuro.
Ei mikään ruoka ole jäänyt epämieluisana mieleen.
Olen pienituloisen yh-äidin tytär ja kouluruoka tuli todella tarpeeseen. Sama myöhemmin kun läksin opiskelemaan, enkä juuri kotoa saanut rahallista tukea ja yritin kiittuuttaa opintorahalla ja lainalla. Nälkä on tuttu tunne ja sekin ettei rahaa ole.
Jotenkin olen aina ollut kiitollinen ruuasta, erityisesti kun se on maksutonta tai puoli-ilmaista, enkö osaa määritellä pahaa ruokaa.
Kun on tarpeeksi nälkä, kaikki ruuat ovat hyviä.
Meillä oli ilmeisesti hyvä koulun keittäjä kun en muista inhokkiruokia.
Eipä kotonakaan mitään ihmeellisyyksiä syöty.
Kansakoulussakin sai itse pyytää vähemmän tai reippaamman annoksen, tosin yhden tytön muistan istuneen jonkin ruuan äärellä välitunninkin open määräyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin söisivät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi v....., kautta maailman historian, jokaisessa maailman kolkassa, lihaan on yhdistetty hedelmiin ja hapanimeliin makuihin. Joko esim. omenaan ja luumuun.
No kyllähän niitä söi, itselle tosin makaronilaatikko ei olisi oikein maistunut. Mutta kamalinta oli kyllä silloin kun oli kieltä.
Siihen aikaan oli vielä pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luumun yhdistäminen (naudan) lihaan on muistaakseni joku kasarijuttu. Meillä tehtiin vielä jopa 2000-luvun alussa ravintolakokkikoulutuksessa naudanlihaviipaleista kääryleitä, sisällä juurikin kuivattu luumu. :D
Luumu ja liha on taivaallinen yhdistelmä!
Itse olin kokkiharjoittelijana vuonna 2004 keittiössä jossa kaikki tehtiin itse. Luumutäytteisiä jauhelihakääröjä sai kieritellä varsin usein. Kutsumme niitä leikkisästi ikäihmisen ulosteiksi.
Ne limaklöntit, joita tää soppa enimmäkseen oli, olivat ällöttävän makuisia ja tuntuisia.