Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveät kouluruoat

Vierailija
29.07.2021 |

Minkä kouluruoan ajattelu saa vieläkin karvat pystyyn? Mitä et ole vuosienkaan jälkeen pystynyt syömään?
Kävin kansakoulun 60-70 lukujen vaihteessa, eli onneksi safkat ovat siitä parantuneet. Muistan aina lihakeiton. Rasvarinkuloita lillui pinnalla, lihapalat olivat läskiä, liemessä lillui muutama ylikeitetty pala perunaa ja porkkanaa, itse ei saanut ottaa ja kaikki lautaselle annettu oli syötävä. Ruis/puolukkapuuro oli toinen. Yök, haaleaa, klimppistä puuroa, jota sitten syötiin lähes itku kurkussa. Ei ole vieläkään, 50 vuotta myöhemmin tehnyt mieli maistaa uudestaan. Niin ja maksalaatikko, rakeinen, rusinoilla sotkettu mössö. Huh.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakasta tehty kalaseljanka. Borsh-keitto. Aprikoosipuuro. Nämä 80-luvulla.

Vierailija
2/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha

N -71

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-luvulla isommat pojat varastivat köyhät evääni ja jouduin olemaan päivän nälässä.

Vierailija
4/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaliidokki, Oslo-aamiainen, Makaronivelli, Aprikoosipuuro. Riisipuuro + rusina/sekahedelmäsoppa

Näitä syötiin 60-luvulla

Vierailija
5/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikallinen kalanmaksaölyä tuli ruuan päälle.

Vierailija
6/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut, paitsi kesäkeitto, on ollut ihan ookoo. Siis syötävää.

En tiedä mikä tuossa on. Oli joskus nk. retroviikko ihan tällä vuosituhannella, tällä kertaa siitä puuttui se makeus, mutta ne muistot taisi pilata sen silti.

Vierailija
7/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, te valittajathan olitte tottuneet syömään vain gourmet-ruokaa, joten kouluruoka ei muka maistunut. Olen aloittanut koulutieni 50-luvun puolivälissä enkä muista, että mikään ruoka olisi nostanut karvat pystyyn. Normaalia kotiruokaa tarjottiin. Eliittiä oli vähän maalaiskirkonkylässä. Luokallani oli tosin kirkkoherran tytär ja kunnanlääkärin tytär, joilla oli kotona ehkä himpun verran parempaa ruokaa kuin meillä muilla, mutta eivät hekään nyrpistelleet, vaan pistelivat hyvällä ruokahalulla poskeensa niin vellit, puurot kuin keitotkin. Mutta siihen aikaan ehkä kotikasvatus oli vielä arvossaan.

Vierailija
8/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaliidokki, Oslo-aamiainen, Makaronivelli, Aprikoosipuuro. Riisipuuro + rusina/sekahedelmäsoppa

Näitä syötiin 60-luvulla

Millainen oli Oslo-aamiainen? 

Vierailija
9/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoset lihapullat, joiden sisällä oli luumuhilloa.

Vierailija
10/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun inhokkini oli mato-  eli makaronivelli. Minusta on aivan käsittämätöntä, että jotkut voivat tykätä siitä oikeasti, mutta sellaisiakin ihmisiä olen elämän varrella tavannut. Itse taas pidän tillilihasta, joka näyttää olleen monen kouluruokainhokki.

Vierailija
11/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto

Vierailija
12/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mikään ruoka huonoa, kaikki kelpas vaikka ei mitään erikoista ollutkaa, kaurapuuroa hernekeittoa joskus oli lihakeittoakin.

Vierailija
13/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klimppisoppa oli ehdottomasti kauhein ruoka, mihin olen koulussa törmännyt.

Vierailija
14/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veripalttu

Vierailija
15/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borssikeitto, kaikki kaaliruuat, tomaattisilakat

Vierailija
16/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon nälkäisiä lapsia.He söisivät mielellään jopa Suomalaista kouluruokaa.

Vierailija
17/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klimppisoppa oli ehdottomasti kauhein ruoka, mihin olen koulussa törmännyt.

Meillä kotona tehtiin makeaa klimpposoppaa se on hyvää, se suolaisempi versio klimppisopasta on varmaan pahaa.

Vierailija
18/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli enimmäkseen hyviä kouluruokia, mutta uunikala oli sellaista mautonta harmaata muurilaastia. Kaverini laati sille reseptin, johon tuli jauhoja, saippuahiutaleita ja kalaesanssia.

Vierailija
19/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on paljon nälkäisiä lapsia.He söisivät mielellään jopa Suomalaista kouluruokaa.

Yläkoulussa 60-luvun lopulla ollessa luokka yökötteli hernekeiton kanssa, opettaja siitä suutahti ja alkoi mesota, että Biafrassa lapsia kuolee nälkään.

Vierailija
20/49 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin yleisesti kouluruuasta, mutta ällöin oli lihakeitto, jossa oli pahassa liemessä ylikypsiä, hajoavia perunoita ja porkkanoita ja pahoja lihapaloja. Se oli ainoa ruoka jota söin vain parin lusikallisen verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi