Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadotin kotiavaimen - tuhansien eurojen lasku tulossa

Vierailija
29.07.2021 |

Voiko tää oikeasti mennä näin? Kadotin avaimen kerrostalokämppääni ja nyt isännöitsijä ilmoitti että kaikki ovet johon avaimeni käy uudelleensarjoitetaan, lasku 2000-3000 euroa. Kotivakuutus ei korvaa, varkaustilanteessa olisi korvannut.

Kommentit (199)

Vierailija
81/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan höpöhöpöjuttuja. Avaimia pystyy kopioimaan. Mitä hyötyä on sarjoittaa lukkoja yhden avaimen kadotessa, kun kuka tahansa vuokralainen on voinut kopioida avaimen ja antaa kenelle tahansa?

Tätä mietin itsekin.

Ap

Vierailija
82/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oli vissiin osoitelappu avaimenperässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abloy-lukot pystyy sarjottamaan uudelleen niin, että sinun asuntosi kadonneet avaimet eivät enää käy taloyhtiön oviin eikä sinun asuntosi oven lukkoihin. Siitähän tulee kyllä jonkunlainen lasku, ehkä 200 euroa, mutta ei tuhansia euroja kuitenkaan.

Sille tulee hintaa noin 200 euroa per lukko, siitähän se iso lasku muodostuu!

Vierailija
84/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hävisi aikoinaan lompakko, jossa kotiavain ja henkkarit. Pikkuisen pelotti, että joku hakee numerotiedustelusta osoitteeni ja tulee käymään. Onneksi rehellinen ihminen oli heti löytänyt ja lompakko avaimineen palautui minulle.

Isännöitsijä suhtautui kyllä hämmentävän välinpitämättömästi (olin siis yhteydessä ennen avaimen löytymistä) ja oli sitä mieltä, että ei lukoille varmaan kannata mitään tehdä. En usko olleeni ensimmäinen avaimen hukannut, joten taloon löytynee käypiä avaimia jos vaikka keneltä…

Tämä. On ihan puppua, että muka kaikissa taloyhtiöissä pidettäisiin kirjaa avaimista. Sen verran huolimatonta ja leväperäistä menoa on tullut vastaan vuosien varrella. Avaimia voi olla vaikka missä ja vaikka kenellä eikä mitään ole sarjoitettu uusiksi vuosikymmeniin. Ja toki se myös että monissa huoltolafkoissa sun muissa on ex-linnakundeja töissä.

Vierailija
85/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla oli vissiin osoitelappu avaimenperässä

Kuten sanottu niin putosi todnäk talon eteen.

Ap

Vierailija
86/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi just sama ja 250e tuli maksamaan ja sarjoitus tehtiin.

Vierailija
87/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä opimme tästä? Älä ole rehellinen, jos tuollainen avain katoaa, raportoi se varastetuksi.

Vierailija
88/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuserit täällä taas kommentoi.

Eivät käsitä, että uusissa kerrostaloissa on lukot, joihin on suojatta patentti voimassa.

Niihin eivät avaimia lukkoliikkeet ja suutarit tee.

Avaimien määristä pidetään lukua, ja joutuu tilaamaan aina isännöitsijän kautta.

Mutta nämä tollot täällä kun asuvat joissakin vanhoissa murjuissa, joihin kaikilla entisillä asukkailla on avaimet,   luulevat että muutkin palstan asukkaat ovat yhtä köyhissä murjuissa asuvia syrjäyneitä juoppoja.

Uudemmissa taloissa on sähköiset iLOQ tai vastaavat lukot joiden avaimet voidaan yksitellen kirjata pois järjestelmästä. Mitään lukkojen sarjoituksia ei tarvita eikä avainten teettämisiä. Ainoastaan uuden aihion koodaus ja sen hoitaa taloyhtiö.

Ja se ei maksa kolmea tonnia se. Ja jos ap:lla on joku vanhempi avainmalli, niin niitähän nyt muutenkin pystyy kuka tahansa teettämään, niin kyllä silloin pitää riittää, että ap huolehtii oman kämppänsä lukon uudelleensarjoittamisesta ja sekään ei maksa sitä kolmeatonnia. Kuten joku jo mainitsikin, onhan taloyhtiössä voinut vaikka kaikki teettää lisäavaimia ja jakaa niitä kumminkaimoille, jos ei siis kyseessä ole juurikin joku iloq.

Vierailija
89/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hävisi aikoinaan lompakko, jossa kotiavain ja henkkarit. Pikkuisen pelotti, että joku hakee numerotiedustelusta osoitteeni ja tulee käymään. Onneksi rehellinen ihminen oli heti löytänyt ja lompakko avaimineen palautui minulle.

Isännöitsijä suhtautui kyllä hämmentävän välinpitämättömästi (olin siis yhteydessä ennen avaimen löytymistä) ja oli sitä mieltä, että ei lukoille varmaan kannata mitään tehdä. En usko olleeni ensimmäinen avaimen hukannut, joten taloon löytynee käypiä avaimia jos vaikka keneltä…

Avaimia häviää joka päivä, ei sen takia lukkoremontteja tehdä. Vanhemmissa taloyhtiöissä sarjoitetaan lukot suht säännönmukaisesti yleensä 10-15 vuoden välein, koska tuossa ajassa avaimia  on hävinnyt ja vuokralaisista tiedot hävinneet moneen kertaan. Lisäksi vanhojen avainten patentit menee vanhoiksi, joten niitä saa suutarilta uusia. Itseäni ei ole tämä ikinä haitannut, meillä on turvaketju ovessa sitä varten jos alkaa pelottaa, että joku kadonneen avaimen löytänyt alkaa käydä läpi kaikkia kaupungin ovia... 

Ikinä en tosin ole kuullut, että kenenkään kämppää olisi tyhjennetty kadonneella avaimella. Niissä asuntomurroissa, joista itse olen kuullut, ovet on kyllä murrettu ihan perinteisin menetelmin.

90/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettäisin vara-avaimen avulla vaan kopion avaimesta ja ilmoittaisin löytäneeni sen sittenkin. Hinta n 20€

Vierailija
91/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa olisi vastaavassa tilanteessa avain "tuhoutunut" tai pudonnut jorpakkoon.

Tavallisia Abloy avaimia saa itse teettää, muut taitaa vaatia luvan.

Vierailija
92/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa taloyhtiössäni oli käytössä, ennenkuin vanhat avaimet korvattiin iLoqilla, perinteinen avainsysteemi jossa oli jokaisella asukkaalla kaksi erilaista avainta ja niiden varakappaleet.

Noilla kahdella avaimella avautui yhteensä 9 eri lukkoa (oma asunto, rappu, jätekatos, pyöräkellari, sauna jne.), ts. muistaakseni 3 ja 6 (tai 4 ja 5) lukkoa per avain.

Jos noista avaimista vain toinenkin olisi kadonnut, jos olisi haluttu että avaimen haltuunsa saanut ei pääse avaimella mihinkään tilaan oikeudetta, joka tapauksessa useita lukkoja olisi jouduttu uudelleensarjoittamaan.

Maksaahan se.

Vierailija
93/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mun avain on Exec. Taloyhtiö on suunnitellut siirtyvänsä iloq-avaimiin muutaman vuoden kuluttua.

Ap

Vierailija
94/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa metallinpaljastin, kun kerran tiedät, mihin suurin piirtein kadotit. Esim.

https://finndetector.com/Palvelut/Vuokraus/

Vierailija
95/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensä kerroit isännöitsijälle  että hukkasit avaimen? Kai sulla jokin vara-avain on josta voi tehdä kopion?

Vierailija
96/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on yhtiöjärjestyksessä niin sitten näin menetellään. Tavallisestihan katoamisessa sarjoitetaan vain kyseinen huoneiston lukko ja ehkä ulko-ovet... 

Niinhän tuossakin. Eli kaikki ovet mihin kadonnut avain sopii. Meidän talossa mun avain sopii kotioveeni, pyöräkellariin, yhteissaunaan ja pyykkihuoneeseen. Häkkivarastokellariin ja kylmäkellariin on eri avain. Mielestäni aloittaja pääsee vieläpä aika halvalla.

Vierailija
97/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensä kerroit isännöitsijälle  että hukkasit avaimen? Kai sulla jokin vara-avain on josta voi tehdä kopion?

Oletin että näin kuuluu tehdä kun talon lukitusturvallisuus vaarantunut. Haluisitko ite että oma naapurisi jättäisi kertomatta että talon vieressä avain jolla pääsee hakemaan esim pyörät kellarista tai katkomaan häkkivarastojen lukot?

Ap

Vierailija
98/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset unohtavat avaimensa asuntonsa oven lukkoon oven ulkopuolelle tullessaan asuntoonsa.

Kuka tahansa rapussa kulkija voi napata avaimen ja varmasti silloin tietää minkä talon ovia sillä saa auki.

Useinhan siinä nipussa on vielä kesämökin, auton ja työpaikankin avaimet! 😁👌

Oman taloni rapussa samassa asunnossa eri aikaan asuneet kaksi eri asuntokuntaa ovat molemmat unohtaneet avainnipun saman oven lukkoon pari kertaa.

Ehkä otin, ehkä en. 🤫🤔🤑

Vierailija
99/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kallista, kun yksi ja sama avain käy moneen oveen. Minä pudotin avaimen, mutta onneksi joku löysi sen ja laittoi näkyvälle paikalle reitin varrelle. Muuten olisi tullut myös kallis lasku. 

Vierailija
100/199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin teet/ teetät mitään muuta, siivoa se kämppäsi perusteellisesti, jos se avain kerran on jossakin siellä. " Kadotin avaimen kerrostalokämppääni." Vai tarkoititko, että kadotit kämppäsi avaimen jonnekin, et tiedä minne. On tärkeä ilmaista itseään selkeästi ja yksiselitteisesti.

Tämä nyt jo ainakin kolme vuosikymmentä tapana ollut systeemi, että taloyhtiössä pääsee oman kotinsa lisäksi kaikkiin muihinkin tiloihin yhdellä ja samalla avaimella, on niin kauan hyvä kuin kukaan ei kadota avaintaan. Jos kadottaa, niin kalliiksi saattaa tulla, jos kaikkien yhteistilojen lukot on sarjoitettava asunnon ja ulko-oven lukon lisäksi. Isossa talossa näitä yhteistiloja voi olla varsin paljon.

Asun itse pienessä as.oy:ssä (14 asuntoa, rak.1980-luvulla) ja meillä on myös tuo yhden avaimen systeemi. Meillä on ollut onni, että asukkaat ovat vaihtuneet harvoin ja ovat kunnollista väkeä, eikä  avaimia ole hukattu eli olemme säästyneet sarjoittamisilta. Joitakin vuosia sitten taloon muutti uusi asukas, joka oli omalla kustannuksella sarjoituttanut asuntonsa lukon ja paasaa aina joskus, että kaikkien pitäisi tehdä niin. Sarjotutetaan sitten, jos tarvetta ilmenee.

Avain käy kerrostalokämppääni. Se on mitä todennäköisimmin kadonnut kämpän ulkopuolelle.

Ap

Miten sä pääsit sisälle ilman avainta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan