Kadotin kotiavaimen - tuhansien eurojen lasku tulossa
Voiko tää oikeasti mennä näin? Kadotin avaimen kerrostalokämppääni ja nyt isännöitsijä ilmoitti että kaikki ovet johon avaimeni käy uudelleensarjoitetaan, lasku 2000-3000 euroa. Kotivakuutus ei korvaa, varkaustilanteessa olisi korvannut.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Minä hävitin työpaikan avaimen ja maksoin 4500 euroa. Piti sarjoittaa lukot. En olisi halunnut koko avainta ottaa just tuon riskin takia, mutta milläpä oisin päässyt töihin ilman. Jos avain ei ollut töissä mukana, niin siitäkin seurasi aina varoitus
Järkyttävää. Kauhea summa. Miten selvisit siitä? Ihmettelen, miten tuollaisia lukkoja laitetaan työpaikoille, kun hyvin todennäköisesti joku joskus kadottaa avaimensa. Eikö tosiaan voi olla sellaista lukkosysteemiä, että avaimen kadotessa vain se kadonnut avain eliminoitaisiin pois käytöstä.
Työpaikoilla lienee nykyisin enimmäkseen sähköiset avaimet, jolloin kadonnut avain voidaan sulkea niin, että sillä ei pääse minnekään. En ymmärrä, miksi varastojen ovien lukot pitäisi uusia. Onhan sinne aina ennenkin päässyt sinun avaimellasi. Sen ymmärrän, että ulko--oven lukko on uusittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mun avain on Exec. Taloyhtiö on suunnitellut siirtyvänsä iloq-avaimiin muutaman vuoden kuluttua.
Ap
Käy suutarilta uusi avain, ja ongelma on ratkaistu! Kerrot isännöitsijälle löytäneesi avaimen.
Tarkista ensin vara-avaimesta, ettei avaimia ole numeroitu...
Meillä lukee osassa avaimia 'PAT', osassa on numero. Tarkoittaako tuo nyt sitä, että pat-avaimet on kopioitu luvatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hävitin työpaikan avaimen ja maksoin 4500 euroa. Piti sarjoittaa lukot. En olisi halunnut koko avainta ottaa just tuon riskin takia, mutta milläpä oisin päässyt töihin ilman. Jos avain ei ollut töissä mukana, niin siitäkin seurasi aina varoitus
Järkyttävää. Kauhea summa. Miten selvisit siitä? Ihmettelen, miten tuollaisia lukkoja laitetaan työpaikoille, kun hyvin todennäköisesti joku joskus kadottaa avaimensa. Eikö tosiaan voi olla sellaista lukkosysteemiä, että avaimen kadotessa vain se kadonnut avain eliminoitaisiin pois käytöstä.
Pidätettiin palkasta 500 e kk/10 kk ajan. Olisi varmaan voinut olla parempi systeemi, mutta siellä mentiin perinteisellä avaimella.
Edellisessä asunnossani oli avaimet, joihin oli kaiverrettu asunnon numero. Vainoharhaisena pyysin avaintentekijää hiomaan numeron pois.
Seuraavan asunnon yksi avain hukkui viis vuotta sitten, mutta uutta sarjoitusta en pyytänyt. Hain löytötavarasta ja poliisilta, joissa paikoissa oli muuten isot kasat avaimia. Mutta ei löytynyt. Niinköhän nuo kaikki kadonneiden lukkojen avaimet on sarjoitettu uudestaan ?
Aikamoisia rosvoja nämä mammat ovat, avaimilla on kaikenlaisten rosvojen helppo tulla sisälle taloon ja siinäpä sitä ollaan sitten. No eipähän tarvitse ovia rikkoa. Kyllä tilaisuutta suomalainen nykyisin käyttää hyväkseen, ihan turha uskoa, että olisi mitään moraalia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on avainten suhteen samalla tavalla. Olen vuokralla yhtiöllä, jonka taloissa on patentoidut Abloyn avaimet. Vuokralaisena sain viiden avaimen nipun ja tähdennettiin, että vaikkakin vain yksi avaimista katoaa, pitää sarjoittaa kaikki talon ovet, joihin avaimeni käy uudestaan. Joten jos yksikin avain muuttaessani pois puuttuu nipusta, minulle tulee useiden tuhansien lasku. Tämä lukee myös vuokrasopimuksessani.
Ainut mihin sinä AP voit vedota, ettei asiasta ole tiedotettu tarpeeksi vuokratessasi asunnon. Jos menettelyä ei mainita vuokrasopimuksessa, voit valittaa asiasta ja kieltäytyä maksamasta tai suostua maksamaan vain osan.
En ole vuokralainen
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mun avain on Exec. Taloyhtiö on suunnitellut siirtyvänsä iloq-avaimiin muutaman vuoden kuluttua.
Ap
Käy suutarilta uusi avain, ja ongelma on ratkaistu! Kerrot isännöitsijälle löytäneesi avaimen.
Tarkista ensin vara-avaimesta, ettei avaimia ole numeroitu...
Ei se numero estä avaimen kopioimista.
Ei tietenkään, mutta niistä numeroiduista avaimista pidetään kirjaa. Totta kai esim. vuokranantaja huomaa, jos on luovuttanut vuokralaiselle avaimet nro 001, 002 ja 003, mutta saa vuokrasopimuksen päätyttyä takaisin 001, 003 ja yhden numeroimattoman avaimen. Tästä tyhmempikin päättelee, että avain nro 002 on kateissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vaan teetättänyt uuden avaimen jos yksi häviää, enkä ole ilmoitellut mihinkään.
Tämä. Eihän kukaan tiedä, mihin se maasta tms. löytynyt avain käy. Jos tarvitaan isännöitsijältä koodi lukkosepälle, että saa avaimen teetettyä, voi vaan todeta että tahtoo yhden ylimääräisen avain "lenkkiavaimeksi" -minulla ainakin on "käsilaukkuavain", joka on aina käsilaukussa, ja "pikkuavain", jonka otan mukaan lenkille. Siinä on siis pelkkä narunpätkä peränä, menee juokstrikoiden taskuun.
Omakotitalossa ehkä eri asia, mutta kerrostalojen avaimia nyt pyörii maailmalla niin paljon muutenkin. Me esim. ostimme kämppämme vuokranantajaltamme. Silloin kun olimme vuokralla, hänellä oli kaksi avainta kämppään. Joista sitten lopulta saimme kämpän oston jälkeen vain yhden, koska hän oli mielestään antanut sen toisen jo "eikä sitä ainakaan mistään löydy".
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla lienee nykyisin enimmäkseen sähköiset avaimet, jolloin kadonnut avain voidaan sulkea niin, että sillä ei pääse minnekään. En ymmärrä, miksi varastojen ovien lukot pitäisi uusia. Onhan sinne aina ennenkin päässyt sinun avaimellasi. Sen ymmärrän, että ulko--oven lukko on uusittava.
Ai miksi ei ole ihan sama, pääseekö varastoon talon asukas, vai joku nisti, joka on löytänyt avaimen taloyhtiön pihalta?
Vierailija kirjoitti:
Ei tod maksa 2000-3000. Tuohan on ihan kohtuutonta, avaimen hukkaus on inhimillinen virhe kumminkin.
Itsellä maksoi vähän yli 200 Iloq-avain, kauhistuin siitäkin.
Sarjoituksen hinnan kannalta on yhdentekevää, oliko teko tahallinen vai vahinko.
Avaimet, lompakot ja kännykät on niitä asioita, joita ei kannata hukata.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja kusetti sinua. Työnantaja vastaa työntekijän virheestä tuossa tapauksessa. Riitauta asia, sinulla on oikeus saada maksamasi summa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä avaimia, mistä on patentti voimassa, voi käydä teettämässä.
Kyllä voi. Isännöitsijä soittaa koodin lukkoliikkeeseen. Ei mitään ongelmaa.
Ihmiset usein tarvitsee useamman avaimen kuin mitä "pakettiin" kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työpaikan vakuutus olisi korvannut? Vai korvaako vakuutus tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensä kerroit isännöitsijälle että hukkasit avaimen? Kai sulla jokin vara-avain on josta voi tehdä kopion?
Oletin että näin kuuluu tehdä kun talon lukitusturvallisuus vaarantunut. Haluisitko ite että oma naapurisi jättäisi kertomatta että talon vieressä avain jolla pääsee hakemaan esim pyörät kellarista tai katkomaan häkkivarastojen lukot?
Ap
Tämän takia Suomessa on sosiaaliturva. PItää mennä aika todella huonosti, että viitsii etsiä avaimia taloyhtiöiden pihoista siinä toivossa, että sillä pääsisi varastamaan pyöräkellarista pari homehtunutta potkukelkkaa ja pyöränrämää. Ja ainehissa pyörivät varkaat eivät taatusti kykene niin pitkäjänteiseen toimintaan, että metallinpaljastimen avulla etsisivät talojen pihoista vanhoja avaimia.
Eihän siihen tarvita kuin se, että pihan läpi oikaisee joku epärehellinen ihminen, joka bongaa pudonneen avaimen ja käy kokeilemassa onneaan, pääseekö sillä esim. pyöräkellariin tai häkkivarastoille tutkimaan, onko siellä mitään varastamisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla oli vissiin osoitelappu avaimenperässä
Kuten sanottu niin putosi todnäk talon eteen.
Ap
No mikset sitten konttaa pihalla niin kauan, että löydät avaimen?
Ja jos sinä et sitä löydä, ei löydä kukaan muukaan vahingossa. Joten aivan turhaa sarjoittaa lukkoja uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin teet/ teetät mitään muuta, siivoa se kämppäsi perusteellisesti, jos se avain kerran on jossakin siellä. " Kadotin avaimen kerrostalokämppääni." Vai tarkoititko, että kadotit kämppäsi avaimen jonnekin, et tiedä minne. On tärkeä ilmaista itseään selkeästi ja yksiselitteisesti.
Tämä nyt jo ainakin kolme vuosikymmentä tapana ollut systeemi, että taloyhtiössä pääsee oman kotinsa lisäksi kaikkiin muihinkin tiloihin yhdellä ja samalla avaimella, on niin kauan hyvä kuin kukaan ei kadota avaintaan. Jos kadottaa, niin kalliiksi saattaa tulla, jos kaikkien yhteistilojen lukot on sarjoitettava asunnon ja ulko-oven lukon lisäksi. Isossa talossa näitä yhteistiloja voi olla varsin paljon.
Asun itse pienessä as.oy:ssä (14 asuntoa, rak.1980-luvulla) ja meillä on myös tuo yhden avaimen systeemi. Meillä on ollut onni, että asukkaat ovat vaihtuneet harvoin ja ovat kunnollista väkeä, eikä avaimia ole hukattu eli olemme säästyneet sarjoittamisilta. Joitakin vuosia sitten taloon muutti uusi asukas, joka oli omalla kustannuksella sarjoituttanut asuntonsa lukon ja paasaa aina joskus, että kaikkien pitäisi tehdä niin. Sarjotutetaan sitten, jos tarvetta ilmenee.
Avain käy kerrostalokämppääni. Se on mitä todennäköisimmin kadonnut kämpän ulkopuolelle.
Ap
Miten sä pääsit sisälle ilman avainta?
Soittamalla kiinteistöhuoltoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla oli vissiin osoitelappu avaimenperässä
Kuten sanottu niin putosi todnäk talon eteen.
Ap
No mikset sitten konttaa pihalla niin kauan, että löydät avaimen?
Ja jos sinä et sitä löydä, ei löydä kukaan muukaan vahingossa. Joten aivan turhaa sarjoittaa lukkoja uudelleen.
Joku on voinut löytää avaimen ennen kuin ap on edes huomannut sen kadonneen.
Minulla on avainten suhteen samalla tavalla. Olen vuokralla yhtiöllä, jonka taloissa on patentoidut Abloyn avaimet. Vuokralaisena sain viiden avaimen nipun ja tähdennettiin, että vaikkakin vain yksi avaimista katoaa, pitää sarjoittaa kaikki talon ovet, joihin avaimeni käy uudestaan. Joten jos yksikin avain muuttaessani pois puuttuu nipusta, minulle tulee useiden tuhansien lasku. Tämä lukee myös vuokrasopimuksessani.
Ainut mihin sinä AP voit vedota, ettei asiasta ole tiedotettu tarpeeksi vuokratessasi asunnon. Jos menettelyä ei mainita vuokrasopimuksessa, voit valittaa asiasta ja kieltäytyä maksamasta tai suostua maksamaan vain osan.