Kadotin kotiavaimen - tuhansien eurojen lasku tulossa
Voiko tää oikeasti mennä näin? Kadotin avaimen kerrostalokämppääni ja nyt isännöitsijä ilmoitti että kaikki ovet johon avaimeni käy uudelleensarjoitetaan, lasku 2000-3000 euroa. Kotivakuutus ei korvaa, varkaustilanteessa olisi korvannut.
Kommentit (199)
Mä olen vaan teetättänyt uuden avaimen jos yksi häviää, enkä ole ilmoitellut mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sulla on vain yksi avain omaan kotiisi?
Tottakai on enemmän? Mutta toki taloyhtiölle ilmoitettava kun yksikin katoaa.
Ap
Jaa, en minä ole koskaan ilmoittanut, uuden avaimen käynyt vaan teetättämässä.
Jos oisin tiennyt et avaimen hukkaaminen tulee näin kalliiksi niin olisin ollut avaimistani hysteerisen tarkka. Jatkossa sitten…
Ap
No jos se kadonnut avain on perinteinen, eikä mikään iLock tms., kyllähän sen kadonneen avaimen avulla edelleen pääsee ihan niihin samoihin tiloihin joihin sillä on päässyt aiemminkin, ellei uudelleensarjoituksia lukkoihin tehdä.
Ts. jos halutaan pelata varman päälle, silloinhan joudutaan sarjoittamaan kaikki lukot.
Tuosta syystä nykyiset uudemman tekniikan avaimet ovat käteviä, koska riittää että se kadonnut avainyksilö deaktivoidaan systeemistä pois eikä lukoille tarvitse tehdä mitään mekaanisia muutoksia.
Ei tod maksa 2000-3000. Tuohan on ihan kohtuutonta, avaimen hukkaus on inhimillinen virhe kumminkin.
Itsellä maksoi vähän yli 200 Iloq-avain, kauhistuin siitäkin.
Nimenomaan teetetään uusi avain mitään ilmoituksia tekemättä, jos yksi häviää.
Vierailija kirjoitti:
Jos oisin tiennyt et avaimen hukkaaminen tulee näin kalliiksi niin olisin ollut avaimistani hysteerisen tarkka. Jatkossa sitten…
Ap
Ei se olisi tullutkaan, jos olisit vaan pitänyt suusi kiinni ja käynyt kopioimassa uuden avaimen.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että avain löytyi. Sitten elelet niillä avaimilla, joita sulla on jäljellä. Kai sulla vara-avaimia on?
On juu. Ja sit kun mun kämppä ja pyöräkellari keikataan sillä avaimella niin siinäpäs ollaan. Pudonnut todennäköisesti talon eteen nimittäin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta se ei ole noin kallista.
Uudelleensarjoitus pitää tehdä vain sun kotioveesi ja alaoveenkin jotain, mutta se maksaa luokkaa 200 e, ei 2000 e.
Mulle maksoi 420 euroa.
Kukaan ei saa mitään sarjoitusta oveensa ja vielä vähemmän johonkin ulko-oveen 200 eurolla.
Nykyisin maksaa jo varmaan enemmänkin, tuosta omasta jutustani on aikaa kaksi vuotta.
Ei niitä avaimia, mistä on patentti voimassa, voi käydä teettämässä.
Meillä laiska isännöitsijä, joka ilmoitti, että jos ei avaimenperässä lukenut tarkkaa osoitetta, niin ei aleta lukkoja vaihtamaan. Suositteli, että teetän vain itselleni uuden avaimen tai enintäänkin sarjoitan oman asuntoni lukon uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että avain löytyi. Sitten elelet niillä avaimilla, joita sulla on jäljellä. Kai sulla vara-avaimia on?
On juu. Ja sit kun mun kämppä ja pyöräkellari keikataan sillä avaimella niin siinäpäs ollaan. Pudonnut todennäköisesti talon eteen nimittäin.
Ap
Tottakai. Tämähän on todella yleistä että näin käy...
Kerro että avain löytyi, käytät niitä vara-avaimia.
PS. useat tonnit on täyttä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä tietenkin selittää sen, että taloyhtiössä halutaan yhteistentilojen uudelleensarjoitus, mikä on ihan ymmärrettävää tilanteessa...
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan teetetään uusi avain mitään ilmoituksia tekemättä, jos yksi häviää.
Kas kun niitä avaimia ei voi noin vaan teettää.
Ne suojattuja avaimia. Ja joka ikinen uusi avain pitää tilata isännöitsijän kautta.
Vanhat kerrostalo mörskät ovat asia erikseen, niihin on avaimet melkein kaikilla, kuka vaan haluaa avaimen johonkin huoneistoon saada.
Tuollaisessa talossa en uskaltaisi asua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro että avain löytyi, käytät niitä vara-avaimia.
PS. useat tonnit on täyttä paskaa.
Kyllä se ihan totta on. 200-300€ per ovi, normihinta
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä avaimia, mistä on patentti voimassa, voi käydä teettämässä.
En ole varma, ymmärsinkö termin oikein, mutta kyllä meillä isännöitsijä sanoi, että esim. ura-avaimia, joita ei voinut ennen vanhaan teettää muualla, pystyy nykyään. Ja se on osasyy siihen, miksi noi sarjoitukset jokaisen hukkuneen avaimen takia on vähän niin ja näin.
Ei kaikkia avaimia voi tuosta vaan mennä teetättämään.
Meillä kävi (omakotitalossa) lukkoseppä vaihtamassa kahden oven lukot, maksoi kokonaisuudessa 125€. Epäilen, että parin lukon vaihtaminen kerrostalossa ei voi maksaa tuhansia euroja.