Tienaan 2200e/kk bruttona. Voisiko joku näistä sähkökotteroista kertoa minkälaiseen sellaiseen minulla olisi varaa? Nyt ajan autolla joka maksoi 1500e
Kommentit (46)
Ei kai ne sähköautot sulle mitään kerro?
Käytetty Nissan Leaf irtoaa kymppitonnilla. Sen akku riittää vain 100 km/lataus.
1500 käsirahaa ja 72 kk maksuaika. Sillä tavalla ne rikkaatkin autoja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytetty Nissan Leaf irtoaa kymppitonnilla. Sen akku riittää vain 100 km/lataus.
100km???
eihän tuollaisella tee yhtään mitään.
mun työmatkakin on 60km :D
Ei ole kyse susta ja sun palkasta. Mene parempiin töihin. Ps. Ei mullakaan ole varaa
Laske itse, autolainaa saa jopa 12 vuodeksi.
Näin jos sinulla on varaa maksaa vaikka 450 €/kk voit tuollaisen 50 000 euron auton halutessasi hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100km???
Kai työpaikalla on latausmahdollisuus?
Sähköautoilla pystyvät ajamaan vain mm. ministerit puolueeseen katsomatta. Päättäjät eivät tajua, kuinka taloudellisesti tiukoilla suuri osa ihmisistä on. Ideologia menee yli realismin.
Suurin osa "köyhistäkin" ajaa yllättävän kalliilla autolla. Aseta vain kk lyhennys sopivaksi.
Et sinä mitää autoa saa. Kuljet jalkaisin tai pyörällä töihin. Ja olet onnellinen
Yk-agenda 21.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilla pystyvät ajamaan vain mm. ministerit puolueeseen katsomatta. Päättäjät eivät tajua, kuinka taloudellisesti tiukoilla suuri osa ihmisistä on. Ideologia menee yli realismin.
Kyllä ihan näin normiduunarina olen pystynyt uuden auton aina 4-6 vuoden välein ostamaan. Ei mitään vaikeuksia. Ja sijoituksiinkin on riittänyt.
No niiden hinta laskee, ehkä jopa romahtaa, kun määrä lisääntyy ja joku keksii korvaavan ekologisemman vaihtoehdon. Olen täysin varma, että jossain joku salassa sellaista kehittää ja onhan siitä vinkkejäkin, että niitä on.
Saako niitä autolainojakaan noin vain? Jos on jo asuntolaina, eikä vakituista työtä. Asuntolaina on sen verran pieni, että sen saan maksettua työttömänäkin. Ja ei kyllä jokaisessa työpaikassa latausmahdollisuutta ole. Ei meilläkään.
Eri
Kyllä niiden hinnat käytettynä tippuu. Sitten kun vuoden 2021 sähköauto on yhtä vanha kuin nykyinen autosi, senkin hinta on 1500 euron luokkaa. Ei kukaan oleta, että ostaisit uuden auton. Ostat käytetyn kun se sopii varoihisi.
Ja jos olis nyt jo varaa hybridiin niin kai sekin jotain auttaa jos pääsee sähköllä 100 km ja loput bensalla? Sähkö on kuitenkin halvempaa.
Minulla on samanlaiset tulot ja ajelen muutaman vuoden ikäisellä Toyota Yaris hybridillä. Halpaa, mukavaa ja varmaa kyytiä.
Sähköautot ovat tuoneet autokeskusteluun sellaisen oletuksen, että kaikilla pitäisi olla mahdollisuus omistaa ja käyttää yksityisautoa rajattomasti.
Näin ei kuitenkaan ole. Heti koronan laannuttua palaamme juniin ja busseihin. Vuokraamme autoja. Ajamme polkupyörällä. Syrjäseudun vähävaraiset maalaiset saavat bensaansa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100km???
Kai työpaikalla on latausmahdollisuus?
Ei ole. Lohkolämmitin tolpat on, mutta niisyä lataaminen on ehdottomasti kielletty.
Palkkasi on sen verran pieni, että sinulla ei luultavasti ihan lähiaikoina ole varaa ostaa mitään hyvää tai uutta sähköautoa, oikeasti hyvä oomikulkupeli maksaa 40000e-60000e ja hankintatukea siihen voi saada max 2000-4000e.
Rahasi riittää sähköpotkulautaan, sähköskootteriin, sähköpyörään ja sähköhammasharjaan, myös ne ovat hyvä ja vihreä vaihtoehto jos ajat lyhyitä matkoja.
Aika harvalla, ainakin vielä on varaa ostaa mitään oikeasti hyvää sähköautoa, ehkä joskus vuonna 2040 kun hinnat laskevat ja lottovoittajia on enemmän kuin nyt.
Tämä ei mitään vinoilua, vaikka niin moni voisi olettaa, itselläni on myös palkka tuo 2200€/kk + lisät 200-400€/kk (siis matalat ansiot).
Monilla, myös itselläni, Ei ole helppoa olla "ympäristöystävällinen" kun ei ole riittävästi rahaa, tuloja, omaisuutta.
Tavoitteita ja unelmia pitää olla, mutta niiden tulisi olla realistisia saavuttaa.
Ostitko nykyisen autosi uutena? Jos et niin miksi oletat että saat ostaa uuden sähköauton. Ostat käytetyn kun niitä myydään sinulle sopivaan hintaan.
Joku näistä sähkökotteroista jauhavista*
ap