Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Loukkaantuisitteko tästä", osa 572

Vierailija
10.08.2014 |

Minun hyvistä ystävistäni useampi on tämän kevään ja kesän aikana menettänyt läheisen ihmisen. Jokaiselle olen lähettänyt kukkia.

Nyt oli minun vuoroni menettää läheinen. En ole saanut kukkia (mitä en odottaisikaan, ovathan ne aika kalliita), mutta en myöskään adressia enkä osanotto-korttia. Osanottoja olen toki saanut sähköpostitse, tekstiviestillä ja puhelimitse.

Älkää ymmärtäkö väärin: en tunne, että suruani mitenkään vähäteltäisiin. En ole tästä varsinaisesti mitenkään loukkaantunut, eikä tällainen ole minulle mikään ystävyyden kynnyskysymys. En lähettänyt niitä kukkia mitenkään sellaisella mielellä, että minulla pitäisi sitten vastaavasti lähettää kukkia, kun samanlainen tilanne tulee eteen. Ei, lähetin ne vain siksi, kun se tuntui oikealta. Mutta silti hiukan mietityttää, miksei edes kortteja tule. Onko korttien ja adressien lähettäminen nykyään sitten vähän vanhanaikaista? Vai voisiko tuossa olla sellaista ajattelua takana, että minun menetykseni on pienempi, kun ystäväni menettivät tahoillaan vanhemman, mutta minä menetin "vain" sisaruksen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä lähettäisi itse adressia tai kukkia kuin leskelle.

Vierailija
2/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootpa lapsellinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruttoko teillä siellä jyllää?

Vierailija
4/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:07"]

En kyllä lähettäisi itse adressia tai kukkia kuin leskelle.

[/quote]

Tapoja on monenlaisia kait sitten :) Minä lähetän kukkia läheisille ystäville, jotka ovat kokeneet ison menetyksen; vien kyllä kukkia myös esim. piristykseksi sairaalaan tai muistamisena iloisissakin merkeissä. Tykkään ilahduttaa kukilla, jos tiedän, ettei vastaanottaja ole niille allerginen.

Mitä tulee adresseihin, täällä päin on kyllä aina ollut tapana lähettää adressi esimerkiksi vanhempansa menettäneelle lapselle tai lapsensa menettäneelle vanhemmalle - ei pelkälle leskelle. (Leskeä ei tässäkään tapauksessa edes ole.)

Kaikenlaisia sympatiakortteja lähetetään vieläkin pienemmistä syistä; tyyliin "ajattelen sinua vaikeana aikana". Ei tarvitse olla edes menetys kyseessä.

En tiedä, mitä tässä on niin kovin lapsellista? Enhän minä ole edes asiasta loukkaantunut tai mitenkään osoita kenellekään mieltäni :) Mietin vain hiukan, mikä voisi olla syynä, ettei mitään ole tullut. Nämä ovat siis kuitenkin hyviä ystäviä, jotka muistavat minua aina esim. merkkipäivinä (kuten minäkin heitä), eikä mitään naapurin Pirkkoja tai työpaikan puolituttuja.

t: ap

Vierailija
5/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaalaan kuulu viedä kukkia.

Vierailija
6/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:13"]

Ruttoko teillä siellä jyllää?

[/quote]

Jaa-a, samaa olen miettinyt itsekin :/ Kuolinsyyt ovat vaihdelleet eri syövistä aivoinfarktiin, mutta todella paha kevät ja kesä on ollut tässä tuttavapiirissä. Tänään viimeksi tuli huonoja uutisia, että läheisen ihmisen äiti on saanut jonkin kohtauksen ja viety sairaalaan. Toivottavasti sieltä tulee vielä parempia uutisia kuitenkin.

Vierailija
7/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:19"]

Ei sairaalaan kuulu viedä kukkia.

[/quote]

Joo, anteeksi, tuli pieni ajatusvirhe... ennen tosiaan vein hölmöyksissäni sairaalaan kukkia, kun en tajunnut, ettei se ole suotavaa. Nykyään vien jotain muuta pientä muistamista. Mutta pointtini kuitenkin oli, etten vie kukkia pelkästään hautajaisiin tms. vaan ihan muutenkin, joten en osaa ajatella, että niitä "kuuluisi" lähettää vain leskelle...

Vierailija
8/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä lisätä, että joiltain naapurin Pirkoilta tai työpaikan puolitutuilta ON itse asiassa tullut osanottokortteja, vaikken sellaisia todellakaan olisi odottanut...

Vierailija
9/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle kyllä tullut mieleenkään tuollaiset. Johtuisiko että ole aika nuori, n.25v. Ystävän tukena yritin kyllä.muuten tietysti olla, kuuntelemalla surussa.

Vierailija
10/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:47"]

Ei mulle kyllä tullut mieleenkään tuollaiset. Johtuisiko että ole aika nuori, n.25v. Ystävän tukena yritin kyllä.muuten tietysti olla, kuuntelemalla surussa.

[/quote]

Minä olen 30... näiden ystävien ikähaarukka n. 30-50, joten ei se taida olla ikäsidonnaista.

Sehän on totta kai tärkeintä, kuunnella ja olla läsnä! :)

Vierailija
11/11 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:50"]

Mä en v**** ite ootranu mitäön helv kortteja, se ei paranna mitään.

[/quote]

No ei tietenkään paranna, en minä sellaista ole kuvitellutkaan...