Työntantaja! Palkkaisitko humanistia?
Miksi / miksi et? Mitä sellaista taitoa / tietoa alallasi vaaditaan, jota humanisti ei kykenisi ymmärtämään siinä samassa perehdytyksessä, joka uudelle työntekijälle joka tapauksessa annetaan?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:13"]Ei tällä palstalla ole oikeasti työnantajia.
[/quote]Odottelen milloin paikalle ilmaantuu joku toodella merkittävä työnantaja kertomaan, ettei koskaan huolisi humanistia :)
Humanisti on väljä käsite, kuten sinun pitäisi humanistina tietää. Minkä alan humanisti? Vähän sama kuin kysyisit, palkkaisitko ammattikoululaisen. Kysymyksesi vastaa siihen kysymykseen, kannattaisiko SINUA palkata mihinkään kovin vaativaan hommaan, ainakaan sellaiseen, joka vaati vastaanottajan huomioimista ja viestintätaitoja.
Jonkun humanistin palkkaisin, toista en. Riippuukoulutuksesta, työkokemuksesta, tyypistä ja työstä, joka on auki. Jos olet lukenut kieliä ja tarvitaan historianopea, ei ole mahiksia.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:21"]
Humanisti on väljä käsite, kuten sinun pitäisi humanistina tietää. Minkä alan humanisti? Vähän sama kuin kysyisit, palkkaisitko ammattikoululaisen. Kysymyksesi vastaa siihen kysymykseen, kannattaisiko SINUA palkata mihinkään kovin vaativaan hommaan, ainakaan sellaiseen, joka vaati vastaanottajan huomioimista ja viestintätaitoja.
[/quote]
Niin on ja tiedän sen. Minkä alan humanistia et palkkaisi ja miksi? -ap
En palkkaisi muita kuin humanisteja.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:27"]
[/quote]
Mikä ala? -ap
Tyyppi aina ratkaisee ja työkokemus,
Tämä odottaa nyt tällä kurin vahvistusta humanistikammolleen.
Eikös tämäkin asia riipu todella paljon varsinaisesta työtehtävästä, mutta mun mielestä päällimmäisin ongelma on että miksi joku palkkaisin humanistin jollekkin ei-humanisti alalle kun ei varmasti ole mitään pulaa kyseistä alaa opiskelleista henkilöistä?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:27"]
[/quote]
Mikä ala? -ap
[/quote]
En viitsi kertoa, mutta työllistän kolme muuta ihmistä, enkä voisi kuvitella siihen työhön muita kuin humanisteja.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:31"]
Eikös tämäkin asia riipu todella paljon varsinaisesta työtehtävästä, mutta mun mielestä päällimmäisin ongelma on että miksi joku palkkaisin humanistin jollekkin ei-humanisti alalle kun ei varmasti ole mitään pulaa kyseistä alaa opiskelleista henkilöistä?
[/quote]
Sitä vaan mietin, kun monesti sanotaan että tyyppi ja työkokemus merkkaa vielä enemmän kuin koulutus. Varmasti on paljonkin niitä aloja, joihin tarvitsee olla oikeasti ko. alan koulutus, mutta niitä "välimuotoalojakin" on joihin käytännössä tarvitsee työtehtäviin perehdyttää tyyppi kuin tyyppi, jolloin voisi aivan yhtä hyvin humanistikin olla. Minun mielestäni siis voisi, mutta työnantajat taitavat silti karsia FM:t pois jo hakuvaiheessa. -ap
En ymmärrä kysymystäsi, mutta ehkäpä muotoilit sen niin nokkelasti, ettei se oikein avaudu tällaiselle humanistille ja yrittäjälle.
Mitä sinä oikein ajat takaa?
Minkätyylisiä hommia haet ja millä koulutuksella? Ja millä kokemuksilla.
Joka hommaan tulee nyt satoja hajkemuksia.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:31"]
[/quote]
Sitä vaan mietin, kun monesti sanotaan että tyyppi ja työkokemus merkkaa vielä enemmän kuin koulutus. Varmasti on paljonkin niitä aloja, joihin tarvitsee olla oikeasti ko. alan koulutus, mutta niitä "välimuotoalojakin" on joihin käytännössä tarvitsee työtehtäviin perehdyttää tyyppi kuin tyyppi, jolloin voisi aivan yhtä hyvin humanistikin olla. Minun mielestäni siis voisi, mutta työnantajat taitavat silti karsia FM:t pois jo hakuvaiheessa. -ap
[/quote]
Totta että monista töistä voisi suoritua myös eri alaa opiskellut, mutta työtä vastaavan alan henkilöltä voi odottaa että hän tulee kehittymään työssään ja alan tutkinto todistaa että hallitsee alan aidosti pidenmälle kuin mitä työ pintapuolisesti edellyttää.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:04"]
Miksi / miksi et? Mitä sellaista taitoa / tietoa alallasi vaaditaan, jota humanisti ei kykenisi ymmärtämään siinä samassa perehdytyksessä, joka uudelle työntekijälle joka tapauksessa annetaan?
[/quote]
No minä rekrytoijana vaatisin ammattiosaamista. Oaatko sinä humanistina vaikka tietotekniikan nykyiset vaativuudet, laskentatoimen, markkinoinnin? Ja ala on merenkulku, mitä tiedät siitä ja sen kansainvälisyydestä? Mitä kieliä osaat, kirjallisesti ja suullisesti?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:31"]
[/quote]
[/quote]
Totta että monista töistä voisi suoritua myös eri alaa opiskellut, mutta työtä vastaavan alan henkilöltä voi odottaa että hän tulee kehittymään työssään ja alan tutkinto todistaa että hallitsee alan aidosti pidenmälle kuin mitä työ pintapuolisesti edellyttää.
[/quote]
Voisit palkata jonkun humanistin kyllä tarkistamaan oikeakielisyyden. -ap
Näihin ongelmiin humanisti työnhakuvaiheessa aina törmää... Humanistina itsekin mietin, että miksi kukaan palkkaisi minua vaikka jonkin yrityksen viestintäosastolle (kielitaitoisena olisin kiinnostunut), kun voisi palkata sinne jonkun sellaisen, joka on vaikka opiskellut viestintää ja markkinointia. Alanvaihto ei ole omalla kohdallani enää järkevää, koska valmistuminen häämöttää jo niin lähellä. Katsotaan mitä tästä tulee, luultavasti työttömyyttä ja täydennyskoulutusta. Humanisteille syötetään opintojen alkuvaiheessa ihan liikaa sitä puppua, että työnhaussa kokemus (ja mistähän humanisti sitä saisi?) ja persoona (mutta varustettuna oikeanlaisella kokemuksella ja koulutuksella) ratkaisee. Eihän se niin mene. Sitä kärsitään sitten omista huonoista valinnoista, jos ei oma ala ole kovin hyvin työllistävä.
Kilelinikkarihumanistit eivät vaan ole kovin haluttuja... Bessewisserit on peestä. Olen itse rekrytoija ja kartan tätä porukkaa, oletko sinä ap sellainen? Kaiken tietävä ja nerokas, mutta kun NE MUUT ei tajuu, kuinka "älykäs ja taitava humanisti" olenkaan.
Ei tällä palstalla ole oikeasti työnantajia.