Sairaanhoitajan uran vaihto
Olen työskennellyt sairaanhoitajana yli 20v. ja nyt haaveissani uranvaihto, mutta mihin?! Lähinnä suurimpana toiveena olisi parempi palkka. Mihin ammattiin olette tehneet vaihdoksen ja kuinka kauan kesti koulutus?
Kommentit (24)
Miten olisi opettajan opinnot? Voisit mennä opettamaan lähihoitajaopiskelijoita
Aika vähän on tarjolla parempipalkkaisia hommia. Paperimies tietenkin, mutta vaikea päästä. Työntekijätehtävissä muissa hommissa tienaa vähemmän. Insinööritöissä voi päästä samoihin palkkoihin, mutta sitten pitää varautua ylitöihin. Johtotehtävissä pääsee yli, mutta vaatii kokemusta ja sitten pitää olla valmis vastaan puhelimeen ja lähtemään töihin 24/7, jopa lomalla. Mies on käyttöpäälikkönä metsäteollisuudessa, ja puhelin on 2 loma viikon aikana soinu 10 kertaa. Nyt joutui lähtemään töihin 400 km päästä kesken lomaa, ja ylitöistä ja näistä ei makseta… mielestäni ei todellakaan palkan arvoista (käteen jää hieman yli kolmetonnia kuussa).
Inssiksi lähdin opiskelemaan. 4 vuotta kesti koulu, sen jälkeen 3 vuotta töitä huonommalla palkalla. Nyt 7 vuoden työkokemuksella olen päässyt selkeästi parempiin ansioihin. Työtunteja kyllä tulee merkittävästi enemmän.
Lääkäri, juristi, laskentatoimi kauppiksessa, jokin hyvin työllistävä di-ala, onhan noita.
Monta vuotta menee ja tarttee skarpata.
Siirtymävaiheessa, jos ulkonäkö ja pokka riittää, aika kiltilläkin onlyfansbisneksellä saa rahoitettua elämää. Youtubella/installa rahan tekeminen puolestaan lähes mahdotonta Suomessa.
Mutjoo...ootko pitkäjänteinen ja älykäs? Niitä ominaisuuksia tarttis
Siirryin elintarviketeollisuuteen. 2 vuotta kesti koulu ja vähemmän saan palkkaa nyt. Mutta työ on helmpompaa.
Sairaanhoidon opettajaksi. Ammatillisen open opinnot ovat lyhyet.
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdoin miehen firmaan toimistohommiin. Jos olisi pitänyt kouluttautua, olisin varmaan miettinyt ainakin insinööriä yhtenä vaihtoehtona. Niitä on niin moneen suuntaununeita, että varmaan jokin itselle sopiva ala olisi löytynyt. Farmaseutti saa myös hyvää palkkaa. Tai selvittele kaupallisen alan mahdollisuuksia.
Farmaseuttihan tienaa saman kuin sh tai vähemmänkin jos ei ole lisiä?
Lentoemäntä jos vaadittavat kriteerit täyttyy
Siirryin kaupan kassalle. Palkka laski, mitättömän on leppoisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi opettajan opinnot? Voisit mennä opettamaan lähihoitajaopiskelijoita
Työhönsä leipiintynyt siaraanhoitaja, jknka tärkein tavoite on mahdollisimman korkea palkka, niin ohjaamaan muita hoitajia? just joo… eiköhän siellä kahvihuoneessa ole jomriittävästi niitä nakuttajista huonosta työolosta, liian surkeasta palkasta ja kaikki on vaan väärin…
Juurikin näin! Opettajana tienaisi paremmin, mutta tuskin kannattaa toimia "esikuvana" tälle kutsumusammatille 😂
Mä opiskelin lääkäriksi, kuusi vuotta on lyhyt aika elämässä. Teen vain terkkaa joten palkka on hyvä ja en päivystä.
Yliopistoon opiskelemaan terveystieteiden maisteriksi terveydenhuollon opettajan koulutusohjelmaan. Näin tein itse ex-sairaanhoitajana.
Aika itsekästä vaihtaa alaa juuri nyt, kun hoitajia tarvitaan enemmän kuin koskaan aiemmin.
Lääkäriksi pääsisit helposti, sen toisen väylän kautta. Mutta miksi sinulla ei ole varakasta kumppania?
Vierailija kirjoitti:
Aika itsekästä vaihtaa alaa juuri nyt, kun hoitajia tarvitaan enemmän kuin koskaan aiemmin.
Täällä kans alanvaihtaja, kohta vuosi tulee täyteen täysin uudessa työssä. Milloinka se alkaa mennä tajuntaan, ettei hoitotyötä tehdä pyyteettömästi altruisimin pohjalta? Kyllä hoitajia tarvitaan, mutta sitä työtä ei jaksa enää tehdä kyykyttämisen, huonon palkan ja juurikin tuon "hoitajan tulee olla epäitsekäs" -ajattelun takia. Palkat kuntoon, niin alkaa moni muukin asia korjautua.
Lääkäriksi toisen väylän kautta? Eli miten?
Itse vaihdoin sairaanhoitajasta sosiaalityöntekijäksi. Opiskelu yliopistossa kesti n. viisi vuotta, tein töitä opiskelujen ohessa ensin hoitajana (keikkatyötä) ja pidemmälle opinnoissa päästyäni sosiaalityöntekijän sijaisuuksia. Pitkäjänteisyyttä ja määrätietoisuutta vaati, gradun tekeminen venyi työnteon takia joten jäin kahdeksi kuukaudeksi graduvapaalle. Valmistuin erinomaisin arvosanoin. Sairaanhoitajan työkokemuksesta ja koulutuksesta on ollut paljon hyötyä sosiaalialalla.
Sosiaalityöntekijöistä on valtava työvoimapula kuten hoitajistakin, työ on itsenäisempää ja selkeästi professionaalisempaa. Palkkaus vaihtelee eri kunnissa, osa kunnista saattaa maksaa aika ala-arvoista palkkaa joka pyörii nipinnapin kolmen tonnin kieppeillä. Pätevistä työntekijöistä kuitenkin kilpaillaan nykyään myös palkkauksella, oma peruspalkkani on n. 3800€/kk ja siihen päälle kokemus- ja henkilökohtaiset lisät. sekä rekrylisä. Helpolla ei tässäkään työssä pääse, mutta työ on minusta mielekkäämpää ja koen olevan arvostetumpi kuin hoitajana olin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoidon opettajaksi. Ammatillisen open opinnot ovat lyhyet.
Paikkoja on vähän. Ne mitä on on näitä jotka opettaa teinejä, joista tulee lähäreitä.....yäk.
Itse vaihdoin miehen firmaan toimistohommiin. Jos olisi pitänyt kouluttautua, olisin varmaan miettinyt ainakin insinööriä yhtenä vaihtoehtona. Niitä on niin moneen suuntaununeita, että varmaan jokin itselle sopiva ala olisi löytynyt. Farmaseutti saa myös hyvää palkkaa. Tai selvittele kaupallisen alan mahdollisuuksia.