Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monilla aloilla on työvoimapula

Vierailija
29.07.2021 |

Uutisten mukaan monilla aloilla on puutetta työvoimasta ja samaan aikaan on työttömiä. Onkohan palkat ja työolosuhteet niin huonoja etteivät ihmiset jaksa olla enää niissä töissä. Siellä joutuu tekemään usein kahden ihmisen työt palkalla jolla ei kunnolla selviä edes arkipäivän pakollista menoista. Terveydenhuolto on mitä on eikä sieltä saa apua, vaikka olisi sairas.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko työvoimapulan syynä myös koulutuksen puute. Vai oletko nähnyt jossakin puhelinmyyjän tai marjanpoimijan ammattikoululinjoja? Onko ihme, kun ei löydy ammattitaitoista ja osaavaa työvoimaa.

Vierailija
2/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimasta on pula mutta kunnon palkan maksuun, jolla elättäisi itsensä, ei ole haluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja maksaisi edes kohtuullista palkkaa, työntekijöitä löytyisi varmasti.

Vierailija
4/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko työvoimapulan syynä myös koulutuksen puute. Vai oletko nähnyt jossakin puhelinmyyjän tai marjanpoimijan ammattikoululinjoja? Onko ihme, kun ei löydy ammattitaitoista ja osaavaa työvoimaa.

Nyt on kyse paljon muista töistä esimerkiksi hoitotyöstä, rakennustyöstä, teollisuustyöstä. Kyllä näille aloille koulutetaan ja joihinkin töihin voi mennä varmaan oppisopimuksella.

Vierailija
5/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näistä voi maksaa edes kohtalaista palkkaa 2000e lapaan? Onko innovaatiokeskuspäällikön 5k palkka ansaittua kun keksi foodoramainoksen? Kunnan suojatyöpaikkoja en viitsi edes mainita. Näiden istumatyöntekijöiden ratkaisu on aina palkkojen alentaminen kun ovat itse muka niin kouluttautuneita, ovat myös näitä nqqruhalaajia joita haluavat kantamaan pizzan ilmaiseksi kotiin kun oma ihraperse ei siihen pysty.

Vierailija
6/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monihan valittaa, että pula on osaajasta. Mitenpä osaajaksi pääsee ilman alan koulutusta? Onhan julkisuudessa valitettu sitäkin, että on JOUDUTTU ottamaan vastavalmistuneita, siis ihan alan ihmisiä, mutta ihan kamalaa kuin kokemusta ei ole hankittu muualla. Omassa firmassahan ei kokemusta voi tulla hankkimaan, pitää saada valmis paketti suoraan. 

Suurin osa työttömistä haluaa töitä, mutta ei kukaan jaksa käydä kouluja joka alalle. Itse olen vaihtanut alaa kahdesti suhdanteiden mukana ja nyt on alan työpaikka. En tiedä jaksaisinko enää käydä kouluja, säästöjä kyllä olisi mutta ei ole mielestäni järkeä käyttää säästöjä koulutukseen, mikä ei lopulta takaa mitään. Minä tietäisin itse asiassa täsmälleen mitä työllistävää alaa voisin opiskella, jos jäisin työttömäksi, mutta sitä alaa ei ole juurikaan etäopintoina, eikä tällä paikkakunnalla, joten arkisin 8-16 työn ohessa ei onnistu. Ei työttömyysturvallakaan opiskelu ole aina oma valinta, siihen pitää saada hyväksyntä. 

Vierailija
7/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monihan valittaa, että pula on osaajasta. Mitenpä osaajaksi pääsee ilman alan koulutusta? Onhan julkisuudessa valitettu sitäkin, että on JOUDUTTU ottamaan vastavalmistuneita, siis ihan alan ihmisiä, mutta ihan kamalaa kuin kokemusta ei ole hankittu muualla. Omassa firmassahan ei kokemusta voi tulla hankkimaan, pitää saada valmis paketti suoraan. 

Suurin osa työttömistä haluaa töitä, mutta ei kukaan jaksa käydä kouluja joka alalle. Itse olen vaihtanut alaa kahdesti suhdanteiden mukana ja nyt on alan työpaikka. En tiedä jaksaisinko enää käydä kouluja, säästöjä kyllä olisi mutta ei ole mielestäni järkeä käyttää säästöjä koulutukseen, mikä ei lopulta takaa mitään. Minä tietäisin itse asiassa täsmälleen mitä työllistävää alaa voisin opiskella, jos jäisin työttömäksi, mutta sitä alaa ei ole juurikaan etäopintoina, eikä tällä paikkakunnalla, joten arkisin 8-16 työn ohessa ei onnistu. Ei työttömyysturvallakaan opiskelu ole aina oma valinta, siihen pitää saada hyväksyntä. 

Ei ilmeisesti jakseta perehdyttää uusia työntekijöitä. Ne tulevat kalliiksi, kun eivät ehkä saa aikaiseksi yhtä paljon kuin jo rutinoitunut työntekijä.

Vierailija
8/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän HS kertoi, että kotirempat jäävät tekemättä koska ei ole remonttimiehiä. Monella on koronan takia massia säästössä ja iso halu rempata kotona, mutta remppamiehiä ei saa kissojen eikä koirienkaan kanssa. Meilläkin pitäisi keittiö uusia.

Vierailija
9/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun tekemään omassa työssäni töitä myös omalla ajallani saadakseni työni tehtyä. Jos en tekisi omalla ajallani niitä tulisi valituksia ja saisin potkut. Niinpä siis yritän sinnitellä puolikuolleena päivästä toiseen. Palkka ei ole mikään hyvä vähän alle keskitason. En saisi myöskään työttömyyskorvausta, jos jäisin pois töistä. Lisäksi eläkettä ei kertyisi. Työaikaa minulla on vielä vajaat 10 vuotta. Alan olla vanha kehäraakki.

Vierailija
10/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näistä voi maksaa edes kohtalaista palkkaa 2000e lapaan? Onko innovaatiokeskuspäällikön 5k palkka ansaittua kun keksi foodoramainoksen? Kunnan suojatyöpaikkoja en viitsi edes mainita. Näiden istumatyöntekijöiden ratkaisu on aina palkkojen alentaminen kun ovat itse muka niin kouluttautuneita, ovat myös näitä nqqruhalaajia joita haluavat kantamaan pizzan ilmaiseksi kotiin kun oma ihraperse ei siihen pysty.

Vaikutat hieman kireältä. Vähennä juomista, niin mieliala paranee.

Vierailija
11/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän HS kertoi, että kotirempat jäävät tekemättä koska ei ole remonttimiehiä. Monella on koronan takia massia säästössä ja iso halu rempata kotona, mutta remppamiehiä ei saa kissojen eikä koirienkaan kanssa. Meilläkin pitäisi keittiö uusia.

Vielä saattaa olla jokunen jos haluat suomalaisen. Duunari ei ole valinnu kuka tekee ja missä. Jälleen kerran, istumatyöntekijä haluaa halvalla ja ottaa tähän virolaisen. Sitten joa tulee sekundaa alkaa valivali en saanu halvalla hyvää. Kuka tähän on syyllinen? Rakennus, bussikuskit, ravintolat, siivous, lista jatkuu loputtomiin. Mihin kaikki raha on hävinny kun näillä aloilla ei ole suomalaisia?

Vierailija
12/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä saattaa olla jokunen jos haluat suomalaisen. Duunari ei ole valinnu kuka tekee ja missä. Jälleen kerran, istumatyöntekijä haluaa halvalla ja ottaa tähän virolaisen. Sitten joa tulee sekundaa alkaa valivali en saanu halvalla hyvää. Kuka tähän on syyllinen? Rakennus, bussikuskit, ravintolat, siivous, lista jatkuu loputtomiin. Mihin kaikki raha on hävinny kun näillä aloilla ei ole suomalaisia?

Ainakin EU:hun on mennyt runsaasti rahaa.

Vierailija
13/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kyllä kahtia jakautunut kanssa. Täällä on tosi hyvin toimeen tulevia, joilla on varaa kaikkeen. Sitten on köyhät ja sairaat, jotka eivät edes kelpaa töihin.  Tai sitten heille ei haluta maksaa mitään. Auton korjaus maksaa ihan maltaita, mutta luultavasti töissä oleva autonasentaja ei saa kovinkaan kummoista palkkaa. 

Vierailija
14/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ottamaan isomustakukkoa kakkoseen, siitä tykkäät kuitenki.

Nyt oli älykäs argumentti! Et sattus persu oleen?

Vierailija
15/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ottamaan isomustakukkoa kakkoseen, siitä tykkäät kuitenki.

Taidat itse käydä ottamassa!!!

Vierailija
16/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten, nuoriso ja koulukodit on ihan kusessa.

Vierailija
17/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monilla aloilla on halpatyövoimapula"

Korjasin väittämäsi

Vierailija
18/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjasin väittämäsi

Niin näinhän se on, mutta ei kait sitä saisi ainakaan Hesarissa kirjoittaa sanalla halpa.

Vierailija
19/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin ravintolat huutaa kilpaa työvoimapulaa, mutta tunteja on tarjola vähän. Arki-iltana 3 h/päivä ja pe iltana ja lauantaina 5 h/päivä. Eli maksimissaan 20 tuntia viikossa, ei sillä elä. Ja ratkaisu ei ole tehdä usealla firmalle, kaikki huutaa henkilökunnan samoille tunneille.

Vierailija
20/71 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjasin väittämäsi

Noniin, miksi tehdä vaikeaksi kun voi kiteyttää yhteen lauseeseen.👌.