Miehen mielestä 12-vuotias pitää herättää lomallakin klo.9
Ymmärrän jos jotain menoa, mutta myös aamuina jolloin ei ole mitään menoa. En ymmärrä miksei saa nukkua jos illalla menee kuitenkin sovittuun aikaan omaan huoneeseen. Mites teillä?
Kommentit (88)
Omassa lapsuudenkodissani ei saanut ikinä nukkua niin myöhään kuin olisi nukuttanut. Isä oli aamuvirkku ja kolisteli keittiössä kahvinkeitossa jo 7-8 aikaan oli loma tai ei. Laittoi radionkin täysille huutamaan, että varmasti kukaan ei pysty nukkumaan neliökilometrin säteellä. Jollei tähän metakkaan reagoitu, tuli oven taakse huutamaan.
Nyt aikuisena annan unirytmin keikahtaa lomilla ihan suosiolla. Tänään heräilin n. 9.30, kun mies ja koirat alkoivat kömpiä sängystä ylös. Lapsia jos olisi, saisivat nukkua juuri niin myöhään kuin nukuttaa hekin. Pelkkää kiusaamista ja kontrollointia tuollainen herättäminen on ja ap:n mies tulee laajentamaan toimintaansa muuhunkin, jollei tee niin jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma on rentoutumista varten. Lasten pitää saada nukkua niin pitkään kuin haluavat. Koulurytmiin oppii sitten lähellä koulun alkua muutamassa päivässä.
Meillä kotona sai nukkua niin pitkään kuin halutti. Koskaan ei kuitenkaan kouluheräämisiin ollut vaikea tottua, vaan jokaisena kouluaamuna ylös viimeistään klo 7. Äiti sanoi aina, että kun lapsi nukkuu hyvin ja pitkään, se on kuin pankkiin nukkuisi. Hienosti sanottu. Somatotropiiniakin erittyy juuri unen aikana enemmän. Ehkä nukkumisella oli vaikutusta pituuskasvuun, koska kaikki olemme pitkiä.
Sinun " viisas" äitisi halusi vain päästä helpommalla.
Niin meinaat ettei äiti jaksanut leikittää isoja koululaisia?
Mulle on ainakin ihan sama nukkuuko teinit vai valvoo. Siis oman jaksamisen suhteen. Ovat kavereilla, omissa huoneissa, pelaa pleikkaa, katsovat telkkaa. Saan heistä seuraa kaupoille ja kahvilaan. Just käytiin yhden kanssa elokuvissa kun ei huvittanut yksin mennä.
Auttavat pyydettäessä kotitöissä. Vievät meidän 4-vuotiasta pyytämättä ulos keinumaan ja pyörälenkille... Onpas rankkaa kun ovat hereillä.
Itse asiassa pääsen helpommalla kun ovat hereillä mutta annan nukkua.
Kontrollointia, hallinnan halua, henkistä kiusaamista. Tällaiset ylirajoitetut lapset ja vanhempien mielivallan kohteet ei osaa toimia muualla kun on tottuneet vanhempien antamiin ohjeisiin kaikessa. Eivät kehity itsenäisiksi eläjiksi ja oireilevat muualla.
Mulla lapset saa nukkua just niin pitkään kuin haluavat. Ovat myös hyvin vastuullisia, eli heillä joilla kesätöitä, niin huolehtivat itse heräämisestään, vaikka neljältä aamulla.
Vanhempani antoivat meidän nukkua nuorina juuri niin paljon kun nukutti. Joskus herättiin aikaisemmin, joskus myöhemmin. Mitään haittaa tästä ole ollut, ei edes kesälomalta kouluun palatessa. Kyllä se rytmi löytyi kun kouluun palattiin, jos se siis oli päässyt siirtymään loman aikana. Ihme kontrollointia ilman mitään oikeaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
No onko sillä lapsella joku ongelma, jos klo 22-9 unta ei riitä? Pitäisikö käydä lääkärissä?
Lapsella on iso ongelma vai etkö lukenut aloitusta ja lisäkommentteja.
ILapsen iso ongelma on paskat kotilot eikä siihen vaivaan lääkräi auta.
Sairasta kontrollointia!
Olen itse aamuvirkku, nautin kovasti hiljaisista kesäaamuista- aamupala laiturilla tai parvekkeella omassa seurassa on parasta!
Mies ja teinit heräilevät kun tuntuu siltä- vintillä nukkujat viimeistään kuumuuteen kunhan aurinko tarpeeksi korkealla.
Ajoissa nukkumaan, niin herää ihan itsekseen tuossa 8-9.
Pitkään voi nukkua jos siihen on erillinen syy, kaveri kylässä tai myöhöinen kotiinpaluu reissusta.
Täällä asuu muitakin kuin tuo yksi koululainen, joten yömyöhään valvominen häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta elämänrytmi ei menisi sekaisin kannattaa herätä aika säännöllisesti aamulla. Meillä se on myös lomalla viimeistään klo 10 aamulla.
Mitä haittaa siitä "elämänrytmin" menemisestä "sekaisin" oikein muka on?
Tosiasiassa ainoat sekaisin olevat on nuo, jotka kiskovat lapsiaan väkisin ylös aamulla lomallakin. Kuten sinä.
Koska yhteiskunta vielä nykyäänkin pyörii monilta osin 8,00-17,00 ,elämää helpottaa merkittävästi mikäli on tottumus olla toimintakunnossa tuohon aikaan. Näin ei esim opiskelu ja työssäkäynti vaikeudu turhan takia väsymyksen vuoksi. Mikäli nukkuu pitkälle aamupäivään tuppaa myöskin se illalla nukahtaminen myöhästyä ja tämä näkyy väsymyksenä päivällä ja liian vähäisiä unina. Tämä on myös oitkityksessä haitallista terveydelle, vaikka ihminen kuvittelisi pärjäävänsä vähillä unilla .
Meillä saa nukkua niin pitkään, kun nukuttaa niin lapset kun aikuisetkin. Loma on lepoa varten eikä aikatauluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sillä lapsella joku ongelma, jos klo 22-9 unta ei riitä? Pitäisikö käydä lääkärissä?
Lapsella on iso ongelma vai etkö lukenut aloitusta ja lisäkommentteja.
ILapsen iso ongelma on paskat kotilot eikä siihen vaivaan lääkräi auta.
💩🐌
😅
Ihan yhtä lailla lapset voi mennä ajoissa nukkumaan ja sillä tavalla saada nauttia lomasta. Miksi juuri aamulla nukkuminen ja iltavalvominen koetaan niin hienoina ja rentouttavina asioina? Meillä lapset herää tosi aikasin, oli arki tai loma. Menevät mielellään ajoissa nukkumaan aktiivisen päivän jälkeen. Ei kaikille muillekaan myöhään valvominen/nukkuminen varmaan ole mikään mahtava ja tavoiteltava asia. Harvoin vaikka iltaysin jälkeen koululaiset tekevät muuta kuin pelaavat tms.
Mulle puolison valinnassakin jo on erittäin tärkeää onko hän kontrolloiva, toisia väkisin herättelevä aamuvirkku, vai normaali ihminen joka omasta rytmistään (mikä se sitten onkin) huolimatta tajuaa, että ihmiset ovat erilaisia.
Ei, päivä ei mene pilalle jos herää kahdeksan jälkeen, vaikkapa 9-12 välillä. Ei, lomalla ei tarvi herätä aikaisin vain siksi, että elokuun puolessa välissä alkaa taas koulu. Ja ei, et ole parempi ihminen vaikka heräisit joka päivä 4.30 ahkeroimaan.
Ja mitä tulee aikuisen elämään - sekin on valintoja. Mulla on hyvä työ ja tienaan riittävästi, eikä käytännössä koskaan tarvitse herätä ennen klo 8.55. Saan herätä joka aamu omaan rytmiini sopivasti ja levänneenä. Pingottajia ja vallankäyttäjiä en elämääni kaipaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä lailla lapset voi mennä ajoissa nukkumaan ja sillä tavalla saada nauttia lomasta. Miksi juuri aamulla nukkuminen ja iltavalvominen koetaan niin hienoina ja rentouttavina asioina? Meillä lapset herää tosi aikasin, oli arki tai loma. Menevät mielellään ajoissa nukkumaan aktiivisen päivän jälkeen. Ei kaikille muillekaan myöhään valvominen/nukkuminen varmaan ole mikään mahtava ja tavoiteltava asia. Harvoin vaikka iltaysin jälkeen koululaiset tekevät muuta kuin pelaavat tms.
Siksi että aamuntorkku nauttii aamulla pitkään nukkumisesta. Sitä ei voi korvata aikaisella nukkumaanmenolla eikä tätä luontaista rytmiä voi lopullisesti muuttaa.
Olen itse parhaimmillani jos nukun klo 01-09. Palaan tähän rytmiin joka viikonloppu ja lomalla. Se tuo minulle parhaan olon ja jaksamisen. Jos menen nukkumaan klo 22, herään silti yhdeksän tienoilla, jos siis edes saan unta noin aikaisin. En siis tavoittele myöhään valvomista vaan olen vain sellainen.
Ja tämä on näkyvillä jo lapsissa. Sinulla on aamuvirkut lapset, hyvä heille. Mutta aamuntorkku ei ole yhtään huonompi ihminen.
Lapsesi on vaan hyvä piilottelemaan sinulta
Äiti herätti minut joka jumalan aamu seitsemältä lomilla ja viikonloppuina. Tekemään mitä? Olemaan hiljaa kun ei kerrostalossa voinut siihen aikaan tehdä mitään enkä saanut mennä yksin ulos. Nyt ämmä on eläkkeellä ja lorsaa puoleenpäivään.
Vierailija kirjoitti:
Eri asia jos lapsen luontainen rytmi on tuo.
Mulla kaksi aamuvirkkua ja kaksi iltavirkkua lasta eli kokemusta molemmista. Itse olen iltavirkku.
Silloin kun aamuvirkut oli pieniä niin oli ihan tuskaa itselle herätä kello kuusi joka aamu vaikka menin nukkumaan itsekin viimeistään kymmeneltä.
Nykyään nämä ovat teinejä ja yhä edelleen herää aikaisin. Herätessä touhuaa omiaan. He menevät myös omasta halusta illalla ajoissa nukkumaan. Toinen teini joka enemmän aamuvirkku menee usein ensimmäisenä nukkumaan meidän perheestä. Aikaisemmin kuin 4-vuotias pikkuveli joka tykkää nukkua aamuisin.
Mutta ei tulisi mieleenkään herätellä kesken unien ilman syytä.
Tuskin sinäkään herätät lapsiasi tuntia ennen kuin normaalisti heräisivät ihan vaan siitä syystä että olet päättänyt ettei esim klo 7 jälkeen nukuta?
Mitä järkeä?
Itsellä aamuvirkut vanhemmat. Heräsivät kuuden seiskan aikaan aina. Itse sain nukkua silti niin myöhään kuin halusin ja ei häirinnyt muiden elämisen äänet. Itse olisin halunnut valvoa iltaisin mutta meillä mentiin monesti jo kasilta nukkumaan. Valvoin sitten omassa huoneessa kirjaa lukien. Ja vaikka nukahdin arkena klo 22.00 niin silti väsytti aamulla kun kouluun piti nousta kahdeksalta.
Jos kerran elämässään saa nukkua rytminsä mukaan, on on tosi veemäistä että siihen ei anneta mahdollisuutta. Itse olen kärsinyt tästä asiasta koko elämäni, kun aamuihmiset pyörittävät showta. Jos minulla olisi lapsi joka on samalla lailla yökukkuja, antaisin kyllä kaikki lomat nukkua silloin kun nukuttaa. Minun annettiin, mutta nurista piti kuitenkin.
Tämä on varmaan teille reippaille aamukukkujille vähän vaikea ymmärtää ja sitten myös sellaiset tosi kivat neuvot että kyllä rytmin saa 2 viikossa käännettyä, niitä kuulen tosi mielelläni, että kiitos. 10 vuotta olin aamutöissä zombina, ei kääntynyt. Asian voi hahmottaa esim. niin että mitäs jos teidän pitäisi mennä töihin klo 23:00 ja joku virkku siinä vieressä virnuilisi että ihanaa kun niin hieno päivä edessä.
Vastauksena ap kysymykseen: anna pojan nukkua. Ja mieti vielä minkälaisen miehen kanssa olet. Empatiakykyä ei ainakaan näytä olevan.
Unirytmin kääntöön menee lisäksi aikaa, pystyy siirtämään herätystä noin 15 min kerrallaan, eli miehesi on kyllä täysin oikeassa.
Meillä herätys on ollut koko kesän läpi 8.30 maissa (ellei ole ollut myöhäistä nukkumaanmenoa alla), lapsilla on pysynyt tosi hyvin rytmi. Nyt olis kuitenkin tärkeä alkaa viilata siihen, että herätys tapahtuu ennen kasia. Muuten tulee hankaluuksia kouluaamuina. Parhaiten tähän auttaa se, että välittömästi heräämisen jälkeen menee ulos kirkkaaseen valoon. Valo ulkona tahdistaa aivot uuteen ryhmiin.