Miehen mielestä 12-vuotias pitää herättää lomallakin klo.9
Ymmärrän jos jotain menoa, mutta myös aamuina jolloin ei ole mitään menoa. En ymmärrä miksei saa nukkua jos illalla menee kuitenkin sovittuun aikaan omaan huoneeseen. Mites teillä?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Pidän tietynlaisena kidutusmuotona tuota, että väkisin revitään lapsi ylös sängystä, vaikka ei ole mitään syytä herättää kesken unien. Antakaa nyt hitto vieköön lapsen nukkua lomalla niin paljon kuin nukuttaa.
Samaa mieltä. Kyllä sitä koulun alettua ehtii herätä aamuisin kellon soittoon ihan kyllästymiseen asti. Lomalla pitää nauttia olosta.
Mun ex appivanhemmat oli just sellaisia pakkoherättelijöitä. Siellä oli exän sisaruksineen pitänyt lomallakon herätä viimeistään klo 8 "ettei koko päivä mene hukkaan" ja heillä ei ollut mitään ohjelmaa suunniteltuna eli miten se päivä voi mennä hukkaan? Toinen syys pakkoherättelyyn oli ollut "eihän nyt kenenkään tarvitse kasia pidempään nukkua, nyt voi jo ihan hyvin herätä" - jaa ei vai?
Vierailija kirjoitti:
Jotta elämänrytmi ei menisi sekaisin kannattaa herätä aika säännöllisesti aamulla. Meillä se on myös lomalla viimeistään klo 10 aamulla.
Mitä haittaa siitä "elämänrytmin" menemisestä "sekaisin" oikein muka on?
Tosiasiassa ainoat sekaisin olevat on nuo, jotka kiskovat lapsiaan väkisin ylös aamulla lomallakin. Kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni sanoo että mä saan nukkua 10:15 - 8:22.
Mitä mieltä?
Pystytkö nukkumaan koko tuon välin?
Ei se teini nuku vaan surffaa netissä ja snäpissä neljään yöllä
Kännykkä jätetään varmaan keittiöön kun menee nukkumaan
Kesäloma on rentoutumista varten. Lasten pitää saada nukkua niin pitkään kuin haluavat. Koulurytmiin oppii sitten lähellä koulun alkua muutamassa päivässä.
Meillä kotona sai nukkua niin pitkään kuin halutti. Koskaan ei kuitenkaan kouluheräämisiin ollut vaikea tottua, vaan jokaisena kouluaamuna ylös viimeistään klo 7. Äiti sanoi aina, että kun lapsi nukkuu hyvin ja pitkään, se on kuin pankkiin nukkuisi. Hienosti sanottu. Somatotropiiniakin erittyy juuri unen aikana enemmän. Ehkä nukkumisella oli vaikutusta pituuskasvuun, koska kaikki olemme pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio, liikunta ja lepo. Lapsuus on kasvamista siihen itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Meillä on pidetty huoli siitä, että lapsilla on säännöllinen elämänrytmi. Esim kouluun paluu on helpompaa kun kesälläkin on ne rutiinit.
Herätätte kesken unienkin?
Jos lapsi nukkuu niin se tarkoittaa sitä että hän on vielä väsynyt. Unentarve kasvaa teini-iässä vielä.
En ymmärrä että lomaa ei saa pitää koskaan kun rutiinit.
Viikkoa ennen koulunalkua voi sitten alkaa muuttaa rytmiä ja ei mitään ongelmia kouluaamuina.
Esikoinen nyt 17-vuotias eli kokemuksesta sanon tämän.
Ps. Meillä nukkuu edelleen kaikki lapset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä?
Miehesi ei taida pitää seurastasi, jos toivoo sinun nukkuvan noin paljon.
Lapsuudenkodissa oli sama sääntö. Viimeistään klo 09 ylös, oli tekemistä tai ei.
Sillä pyrittiin ainakin suht samaan ruokarytmiin eli aamupala omaan tahtiin, sit lounas klo 12 jne.
kyllä miehesi on ihan oikeassa. teinit nukkuisi muutenkin kellon ympäri
Viisas mies ! Kohta alkaa koulut ja se on aina helpompaa kun on jo rytmiä herätä sinnepäin. En antaisi omien lastenikaan maata koko aamua. Menköön aikaisemmin nukkumaan eikä riekkua netissä/ kännykällä. Todellakin samaa mieltä miehesi kanssa !
Riittävä uni on yksi perustarpeista.
Käyvätkö nämä pakkoherättelijät kiskomassa pois pöntöltä ja ruokapöydästä, että nyt kyllä riittää kun minä niin sanon?
Kasvavat lapset ja nuoret tarvitsevat esim. juuri unta. Liian vähäinen uni vaikuttaa kaikkeen, kasvuun ja oppimiseen myös.
Lisäksi loman pitäisi olla loma. Lapsilla ja nuorilla kyllä pian taas aikaisia herätyksiä riittää. Kyllä se aikuistakin ärsyttäisi jos lomalla ei saisi nukkua vähän pidempään, vaan joku tulisi käskemään ylös.
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma on rentoutumista varten. Lasten pitää saada nukkua niin pitkään kuin haluavat. Koulurytmiin oppii sitten lähellä koulun alkua muutamassa päivässä.
Meillä kotona sai nukkua niin pitkään kuin halutti. Koskaan ei kuitenkaan kouluheräämisiin ollut vaikea tottua, vaan jokaisena kouluaamuna ylös viimeistään klo 7. Äiti sanoi aina, että kun lapsi nukkuu hyvin ja pitkään, se on kuin pankkiin nukkuisi. Hienosti sanottu. Somatotropiiniakin erittyy juuri unen aikana enemmän. Ehkä nukkumisella oli vaikutusta pituuskasvuun, koska kaikki olemme pitkiä.
Sinun " viisas" äitisi halusi vain päästä helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Muusta olen täysin samaa mieltä kanssasi mutta pituuskasvuun tuskin vaikuttaa.
Minä ja mueheni ollaan siitä hyvä esimerkki. Ollaan molemmat lyhyitä. Minä lyhin koko lapsuudenperheestä ja nukuin taatusti eniten 😅
Eli geenit on ne mitkä vaikuttaa. Tai mistä sitä tietää kuinka lyhyt olisin jos oltaisi herätelty kesken unien 🤔
Omia lapsiani en todellakaan herättele. Minusta se on jo kiusaamista. Muistelee sitten aikuisena kun vanhemmat eivät antaneet hänen koskaan nukkua. Varsinkin jos ei ole luonnostaan aamuvirkku.
Oikein ja nukkumaanmenoaika pitää olla myös 👍 Mammat kasvattaa lapsista perseilijöitä kun ei ole mitään rajoja.
minun ei tarvitse lapsia erikseen herättää. Riittää että aamulla klo 7 maissa aloitan imuroinnin. MInä teen kotitöitä aamuisin ja yleensä lapset siihen herääkin. he menevätkin hyvissä ajoin nukkumaan ja tekevät osansa kotitöistä MYÖS kesäisin
Meillä vanhin sai nukkua loman alussa vapaasti, mutta nyt olen jo herättelemässä aiemmin, sillä lapseni nukkuisi muuten miten sattuu. Hän on aamutorkku, joka nukkui jo alle vuoden iässä normaalisti 9.30 asti. Koulu kuitenkin alkaa usein 8.15, joten ei voi nukkua 9jotakin asti enää, kun koulun alkuun on pari viikkoa. Lapsi menee nukkumaan ihan hyvissä ajoin, mutta hänellä nukahtaminen kestää ja kestää.
Eli olen miehesi kannalla, teini ei saa nukkua enää näin lähellä koulua miten sattuu.
Minulla on kolme lasta, jotka nukkuvat eri tavoin. Kaksi nuorinta heräävät läpi vuoden 6-7.30, arkena ja juhlana, oli menoa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Riittävä uni on yksi perustarpeista.
Käyvätkö nämä pakkoherättelijät kiskomassa pois pöntöltä ja ruokapöydästä, että nyt kyllä riittää kun minä niin sanon?
Kasvavat lapset ja nuoret tarvitsevat esim. juuri unta. Liian vähäinen uni vaikuttaa kaikkeen, kasvuun ja oppimiseen myös.
Lisäksi loman pitäisi olla loma. Lapsilla ja nuorilla kyllä pian taas aikaisia herätyksiä riittää. Kyllä se aikuistakin ärsyttäisi jos lomalla ei saisi nukkua vähän pidempään, vaan joku tulisi käskemään ylös.
Jep, pelkkään kontrollointia tuo on. Suoranaista kiusaamista.
Mitä mieltä?