Lähimaksukortti pyytää välillä pin-koodia!
Tiedoksi siis kaikille. Saan töissä usein asiakkaan raivot päälle kun "teidän laite ei toimi". Eikä mitkään selitykset auta näille raivoajille kun "aina muualla se on toiminut".
Ja lisäksi haluaisin muistuttaa, että lähimaksulla maksaessa pääasia on se, että siru on lukijan päällä. Muuten kortti voi olla miten päin vain. Sitä ei tarvitse minuuttitolkulla asetella.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ärsyttää se, että aiemmin maksupäätteet ilmoittivat, että pitää antaa PIN. Nyt lukee vain, että maksu hylätty. En mä silti tuosta riehumaan rupea.
Jep. Ainakin mulle myyjät sanovat heti, että pitää kokeilla uudelleen pin-koodilla. Mitäpä tuosta alkaa riehumaan.
Kuinka voi olla mahdollista, että ei osaa pin-koodiaan ulkoa, kun luotolla ostaessa se joka tapauksessa pitää syöttää, tai jos joskus nostaa rahaa automaatista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä myös ärsyttää kun ihmiset tulevat yli 50e ostoksen kanssa ja alkavat inttämään kassalla etteivät muista omaa pin-koodia. Se on sitten voi voi. Minä en pysty asialle tekemään mitään. Ostokset jää kassalle.
Itseasiassa voisit hyvin ottaa kaksi eri maksutapahtumaa. Esim 20€ ja 40€ suuruiset. Kaikki kassat taipuivat tähän. Älä siis sano ettet pysty asialle mitään tekemään
Entä jos ostos on yksi yli 50e maksava kuten meillä usein? Jos kortti pyytää pin-koodia maksun toisessa osassa niin osa ostosta jää maksamatta. Toki sen ensin maksetun osan voi palauttaa, mutta paljon helpompaa on opetella se oma pin-koodi.
Ei ole merkitystä vaikka tuote maksaisi 70e, asiakas voi maksaa yhden tuotteen parilla eri maksutavalla, vaikka kahdella eri kortillakin. Ymmärsin toisen argumentin, mutta ensimmäinen jäi kyllä nyt pimentoon
Harvemmin näillä asiakkailla on muita maksutapoja käytössä kuin se yksi ainoa kortti.
No luulisi monella olevan myös Visakortti. Se on kuitenkin niin yleinen nykyään.
Viime vuonna, kun kävi koronan takia niin harvoin kaupassa, kertakaikkisesti unohdin PIN-koodini. Siinä sitten kassalla kokeilin kahta kovasti pinnistellen mielestä palautettua, mutta taisivat olla jonkun vanhan koodin... Eikä se kiusaantuneisuus yhtään helpottanut muistelua.
Onneksi oli pikkuostokset ja sattumalta käteistä sen verran.
Meni pitkään, että rauhassa kotonakaan sitä muistin.
Vierailija kirjoitti:
Itseä myös ärsyttää kun ihmiset tulevat yli 50e ostoksen kanssa ja alkavat inttämään kassalla etteivät muista omaa pin-koodia. Se on sitten voi voi. Minä en pysty asialle tekemään mitään. Ostokset jää kassalle.
Pystyt kirjoittamaan asiakkaalle laskun.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa en saa ottaa maksua kahdessa osassa jos asiakas ei muista pinkoodiaan. Voin pahimmassa tapauksessa olla avunantajana maksuvälinepetokseen.
Tämä on virallinen toimintaohje ainakin meidän yrityksessä.
Tämä ohjeistus on meidänkin yrityksessä. Jos on useampi pienempi ostos niin voi ottaa osan, mutta jos on yksi yli 50e ostos niin sitä ei saa pilkkoa pienempiin osiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joka firmassa pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai laskulle vaikka jossain Cittarin ta Prisman kassalla? OK...
Vierailija kirjoitti:
"miten se nyt tolleen, on siellä rahaa"
Niin.. Pistä nyt vaan se pin koodi. Ei.. Ensin pitää ihan välttämättä kokeilla lähimaksua ainakin kolme kertaa.
Niin, kun pääte sanoo että maksu on hylätty. Mistä asiakas voi sen perusteella tietää miksi?
Henkkarit mukaan ja pyydätte niillä myyjää ohittaa pinkoodin, allekirjoitus kuittiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voi olla mahdollista, että ei osaa pin-koodiaan ulkoa, kun luotolla ostaessa se joka tapauksessa pitää syöttää, tai jos joskus nostaa rahaa automaatista?
Muistan kyllä koodin, mutta näitä kumpaakaan en tee käytännössä ikinä. Miksi edes käyttäisin luottoa tai käteistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa en saa ottaa maksua kahdessa osassa jos asiakas ei muista pinkoodiaan. Voin pahimmassa tapauksessa olla avunantajana maksuvälinepetokseen.
Tämä on virallinen toimintaohje ainakin meidän yrityksessä.Tämä ohjeistus on meidänkin yrityksessä. Jos on useampi pienempi ostos niin voi ottaa osan, mutta jos on yksi yli 50e ostos niin sitä ei saa pilkkoa pienempiin osiin.
Onko kaupoilla ohjeistusta takavarikoida korttia tai tarkistaa kortin käyttäjän henkilöllisyyttä, vai onko se aina poliisin juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Henkkarit mukaan ja pyydätte niillä myyjää ohittaa pinkoodin, allekirjoitus kuittiin.
Tämäkin on monessa paikassa kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa voisit hyvin ottaa kaksi eri maksutapahtumaa. Esim 20€ ja 40€ suuruiset. Kaikki kassat taipuivat tähän. Älä siis sano ettet pysty asialle mitään tekemään
Entä jos ostos on yksi yli 50e maksava kuten meillä usein? Jos kortti pyytää pin-koodia maksun toisessa osassa niin osa ostosta jää maksamatta. Toki sen ensin maksetun osan voi palauttaa, mutta paljon helpompaa on opetella se oma pin-koodi.
Ei ole merkitystä vaikka tuote maksaisi 70e, asiakas voi maksaa yhden tuotteen parilla eri maksutavalla, vaikka kahdella eri kortillakin. Ymmärsin toisen argumentin, mutta ensimmäinen jäi kyllä nyt pimentoon
Harvemmin näillä asiakkailla on muita maksutapoja käytössä kuin se yksi ainoa kortti.
No luulisi monella olevan myös Visakortti. Se on kuitenkin niin yleinen nykyään.
Minä olen maksanut Visalla välillä, mutta en koskaan kuitenkaan luotolla.
Siis mitä hemmettiä nyt taas? Toihan on ihan yleinen, tiedossa oleva asia että turvallisuussyistä pin-koodi tarvitaan aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"miten se nyt tolleen, on siellä rahaa"
Niin.. Pistä nyt vaan se pin koodi. Ei.. Ensin pitää ihan välttämättä kokeilla lähimaksua ainakin kolme kertaa.Niin, kun pääte sanoo että maksu on hylätty. Mistä asiakas voi sen perusteella tietää miksi?
Vaikka siitä, kun kerron asiakkaalle, että nyt pitää laittaa se pin koodi.
On se niin vaikeaa pitää käteistä mukana sen verran, että saa ostokset maksettua jos kortti ei toimi tai ei muista tunnuslukua.
Joskus käy niinkin, että kaupan maksupääte ei hyväksy pinkoodilla yritettävä maksua. Olin maksamassa ruokakaupassa normaalisti pankki/luottokortilla, debit puolelta. Rahaa on aina tilillä. Pääte sanoi m aksua ei hyväksytty, anna kortti kassahenkilölle, hämmennyin totaalisesti. Kaksi uutta yritystä, anna kortti kassahenkilölle. Sanoin hänelle, että kaikki on oikeasti ok mun kortilla. Jono kasvaa ja hiki tippuu. Joku toinen henkilö tuli kassalle ja teki jotain. Meni maksu läpi.
Maksan puhelimella ApplePayllä, lähimaksulla onnistuu vaikka 300 €:n ostokset ja koodia ei kysytä koskaan, kun maksutapahtuma aktivoidaan sormenjäljellä. Suosittelen lämpimästi, ei tarvitse ikinä edes muistaa ottaa kukkaroa mukaan!