Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali summa minusta. Vaatteet on kalliita, vaikka ei ostaisi merkkivaatteita. Ja pieni hinta siitä, että lapsi tuntee olonsa itsevarmaksi ja hyväksi. Ihan sama kuinka pinnallista se on, mutta 15-vuotiaalle ulkonäkö ja porukkaan kuuluminen on tärkeää. Kivoilla oman näköisillä vaatteilla tätä pystyy pönkittämään.
Ihmettelen täällä tätä nillitystä, ettei 15-vuotias muka enää kasva. Itse olin lopullisen pituinen ehkä kasiluokalla, mutta kehon mittasuhteet muuttuivat vielä lukion alussakin. Kasiluokan alussa päälle meni vielä lastenosaston vaatteet päälle, mutta lukion ensimmäisen jälkeen ei olisi mennyt millään.
Meillä lapsi täytti vasta 8v, mutta jalka on kasvanut jo niin isoksi, että kengät täytyy ostaa aikuisten osastolta. Pelkästään tämä nostaa lapseen kuluvaa rahasummaa, kun kaikki kengät harrastuskenkiä myöten pitää ostaa aikuisten puolelta.
Minusta tuntuu, että lapset kasvaa pidempään kuin omassa nuoruudessa. Oma tyttöni on 15-vuotias ja moni kavereistaan on viimeisen puolen vuoden aikana venynyt selvästi pituutta.
Omani on jo kasvanut pääosan pituuskasvusta, mutta on alkanut muuttua naisellisemman malliseksi. Vaatteet istuu erilailla kuin aiemmin.
Toki teinin tyylikin muuttuu vauhdilla. Yritän pitää homman järkevissä rajoissa. Ainakin minulla on vapaa-ajan vaatteita moneksi vuodeksi. Osa, kuten hupparit, menee jopa pikkuveljen käyttöön.
Saahan sitä menemään just niin paljon kuin haluaa. Jos olisi halunnut tuhlata vähemmän niin olisi onnistunut tosi helposti. En siis ymmärrä mitä ap todistelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.
Minä kyllä vähän järkytyin. Oma teinini myös muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston. Rahaa on mennyt alle 400 euroa hankintoihin (=alesta sohvasänky ja työpöytä, jonkin verran astioita ja keittiötarvikkeita Ikeasta).
Ottaa kotoa mukaan vanhan työtuolinsa, mattonsa ja kaapista löytyi vanhat verhot, jotka hyväksyi uuteen kotiin.
Mummo on antanut aiemmin lakanoita ja pyyhkeitä lahjaksi (on kysellyt lahjavinkkejä jouluisin, ja ollaan pyydetty noita just omaan kotiin muuttoa ajatellen).
Annan kotoa ylimääräisen paistinpannun ja kierrätyskeskuksesta mennään katsomaan pari kattilaa. Lisäksi saa ottaa oman peittonsa ja tyynynsä kotoa, ja joitakin valaisimia.
Asunto on soluasunto, jossa ei välttämättä ole vielä muita asukkaita, eli ehkä joutuu jonkin keittiönpöydän tms . hakemaan vielä kierrätyskeskuksesta tai ostamaan Tori.fi:stä. Muuten nuori saakin sitten miettiä loput sisustukset itse tai uusien kämppistensä kanssa.
Ei nuorelle mun mielestä kannata ihan koko elämää pedata valmiiksi, eikä tulisi mieleenkään laittaa 2000 euroa haisemaan pelkästään sisustukseen. Mieluummin annan sitten vaikka ruokarahaa jos nuorella rahat vähissä.
Meillä tähän asti mennyt teinin kotoota muutossa -
-Asunto 91 000€
-Paistinpannu 140€
-Puhelin 440€
-Läppäri 1650€
-imuri 170€Saatuja
Astiasto
Keittiön pöytäMuutto kuukauden päästä
Pakko ostaa noin kallista?
Ite löysin paistinpannu tokmanni 10 eurolla, kestänyt hyvin3 v
läppäri 600e
keittiö pöytä tori.fi 25 e
puhelin 200e
imuri 60 . kestänyt nyt 4v
En ymmärrä ihmisii jotka ostaa kalleinta! :D hassuja! :D kun ne halvatkin kestää vuosia, sitäpaitsi teinit kyllästyy vaatteisiin ja haluaa uudenlaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Minä kyllä vähän järkytyin. Oma teinini myös muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston. Rahaa on mennyt alle 400 euroa hankintoihin (=alesta sohvasänky ja työpöytä, jonkin verran astioita ja keittiötarvikkeita Ikeasta).
Ottaa kotoa mukaan vanhan työtuolinsa, mattonsa ja kaapista löytyi vanhat verhot, jotka hyväksyi uuteen kotiin.
Mummo on antanut aiemmin lakanoita ja pyyhkeitä lahjaksi (on kysellyt lahjavinkkejä jouluisin, ja ollaan pyydetty noita just omaan kotiin muuttoa ajatellen).
Annan kotoa ylimääräisen paistinpannun ja kierrätyskeskuksesta mennään katsomaan pari kattilaa. Lisäksi saa ottaa oman peittonsa ja tyynynsä kotoa, ja joitakin valaisimia.
Asunto on soluasunto, jossa ei välttämättä ole vielä muita asukkaita, eli ehkä joutuu jonkin keittiönpöydän tms . hakemaan vielä kierrätyskeskuksesta tai ostamaan Tori.fi:stä. Muuten nuori saakin sitten miettiä loput sisustukset itse tai uusien kämppistensä kanssa.
Ei nuorelle mun mielestä kannata ihan koko elämää pedata valmiiksi, eikä tulisi mieleenkään laittaa 2000 euroa haisemaan pelkästään sisustukseen. Mieluummin annan sitten vaikka ruokarahaa jos nuorella rahat vähissä.
Niin, mistä järkytyit? Siitä, että jollakulla on rahaa ostaa nuo tavarat? Itsekin olen ostanut opiskelemaan lähteneelle lapselle astioita. Mutta en Ikeasta, vaan samaa sarjaa, jota on saanut rippikoulusta lähtien lahjaksi.
Siitä, että nuorelle ihmiselle opetetaan, että kaikki tässä maailmassa tulee uutena ja valmiiksi maksettuna kuin Manulle illallinen, Varmaan äiti ja iskä siivoaa kämpän, kokoaa huonekalut ja laittaa kaikki tavarat valmiiksi paikoilleen ennen kuin prinssi / prinsessa sitten saapuu aloittamaan itsenäisen elämänsä uudessa kodissaan :-D
Näissä on vähän äidin kotimeinin makua. Jos rahaa on niin ostakaa itsellenne mökki tai kakkosasunto ja sisustakaa sitä :)
Oma lapseni saa lähtiessään säästöt ja kotoa liikenevää tavaraa käytettynä. Sekä tukea ja neuvoja asunnon hankintaan, sopimusten tekoon, budjettiin, muuttoon jne... Mutta tehköön, valitkoon ja miettiköön ihan itse. Voin myös antaa vakuudet asuntolainaan, mutta en pakota ottamaan omaksi tai asumaan mun sijoituskämpässä.
Se joka juuri osti ison nipun farkkuja 14-vuotiaalleen. Ja vaikka äitinsä olenkin, niin täytyy myöntää että teini näyttää hiton hyvälle istuvissa housuissaan. 10 vuotta tässä on taisteltu lahkeenpituuden ja sopivan vyötärön välilä.
Ärrikkäinen kirjoitti:
Aika normaalia,huomataan miten rikkaita suomal.on.Senkun kerrot kuudella Mk,kai.Suomal.tuhlaa tän puolesta joku tänäkin vuonna tuhlannut kaiken mitä itse en ..Miks aina pitää olla uutta.Kestävän kehityksen periaatteet ei tod.suomessa miksi!???
Jokainen tavara ja vaate pitää jonkun ensin hankkia uutena, ennen kuin sitä päästään kierrättämään.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisii jotka ostaa kalleinta! :D hassuja! :D kun ne halvatkin kestää vuosia, sitäpaitsi teinit kyllästyy vaatteisiin ja haluaa uudenlaisia
Jos katsot summaa ja mitä sillä on saatu, ei Ap todellakaan ole ostanut kalleinta. Jos miettii kalleimman ostamista, niin ehkä sellaista tapahtuu esim. sen ryöstetyn espoolaispojan kohdalla, jolla pelkkä huppari oli kalliimpi kuin Ap:n kokonaissumma.
Vierailija kirjoitti:
No siinä meillä on se kasvatuksen paikka. Perusvaatteet on ajattomia, ne ei mene pois muodista, niihin voi panostaa enemmän. Tavallisten farkkujen kaverina voi sitten olla tänään yhden talven muotipaita ja huomenna taas pidempään kestävä perusneule. Tai niihin mihin on kyllästynyt, voi tuunata jotain ja jatkaa käyttöä. Jäin just miettimään että olen ostanut 14-vuotiaalle kengät viimeksi pitkälti yli vuosi sitten.
Hyvä aloitus ap. Vaikka kenenkään ei ole pakko käyttää 400 euroa teinin vaatteisiin, niin on hyvä tiedostaa, että aika moni vanhempi niin tekee ilman, että joutuu turvautumaan pikavippeihin. Sellaisessa ympäristössä teinit kasvavat.
Omasta puolestaan voi päättää, että kirppareilta on kiva koluta käyttövaatteita, lahjoitetut huonekalut on ihan kivoja ja retkeily ja kirjastossakäynti riittää harrastukseksi. Lapselleen on kuitenkin mukavaa tarjota suurinpiirtein keskimääräinen toimeentulo ja mahdollisuudet harrastaa ja toteuttaa itseään.
Valitettavasti aiemmin kommentoijien ennustus ei päde: kultalusikka suussa syntyneistä ei yleensä tule avuttomia prinsessoja. Lääkärin tyttärestä tulee lääkäri, talousjohtajan poika opiskelee rahoitusta ja professorin lapsi päätyy todennäköisesti myös akateemiseen maailmaan.
Tietä on pehmustettu jakamalla varallisuutta lapselle. Ja miksipä ei, sen takia sitä on hankittukin. Samalla vanhemmat ovat myös siirtäneet lapsilleen työn ja koulutuksen arvostusta, taloudellista osaamista, politiikan ja kulttuurin ymmärtämistä, käytöstapoja ja kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noillahan pärjää jouluun asti.
Tai siihen kun kasvaa taas niistä ulos. Tuntuu että tapahtuu joka kerta kun on uusia vaatteita ostanut.
Ehkä siksi ei kannattaisikaan ostella monia housuja, monia paitoja jne. kerralla. Ostaa uuden taas sitten, kun vanha jää kuitenkin kohta pieneksi.
Eli sun mielestä yksi käytössä oleva vaatekerta kerrallaan riittää? Illalla pesuun ja aamulla samat päälle?
Ei ole kyllä tapana pyöriä paskassa, joten yksi vaatekerta voisi mennä viikonkin. Nyt puhutaan siis päällysvaatteista. Mutta on mulla tarpeeksi vaatteita, että pystyn laittamaan eri vaatteet vaikka joka päivä. Mutta ostelkaa vaan parissa kuukaudessa vaatteista ulos kasvavalle vaikka 5 vaatekertaa kerralla, ei kai se multa ole pois :D.
Ei muuta kuin, että uskomattoman vähän rahaa tuotteisiin nähden.
Jossain Tomannin ja Lidlin laareissa käyty?
Parit mun teinin valitsemat vaatteet on jo tuon summan. Toki käy itse töissä lukion ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noillahan pärjää jouluun asti.
Tai siihen kun kasvaa taas niistä ulos. Tuntuu että tapahtuu joka kerta kun on uusia vaatteita ostanut.
Ehkä siksi ei kannattaisikaan ostella monia housuja, monia paitoja jne. kerralla. Ostaa uuden taas sitten, kun vanha jää kuitenkin kohta pieneksi.
Eli sun mielestä yksi käytössä oleva vaatekerta kerrallaan riittää? Illalla pesuun ja aamulla samat päälle?
Ei ole kyllä tapana pyöriä paskassa, joten yksi vaatekerta voisi mennä viikonkin. Nyt puhutaan siis päällysvaatteista. Mutta on mulla tarpeeksi vaatteita, että pystyn laittamaan eri vaatteet vaikka joka päivä. Mutta ostelkaa vaan parissa kuukaudessa vaatteista ulos kasvavalle vaikka 5 vaatekertaa kerralla, ei kai se multa ole pois :D.
Teinit hikoilee ihan eri tavalla, joten voi mennä koko vaatekerta yhden päivän jälkeen pesuun. Housuja ehkä voi käyttää useamman päivän. Ihan sairasta, jos lapsen täytyy olla haisevana koulussa vaan sen takia, että kasvaa vielä.
Mihin 15-vuotias tarvitsee rintaliivit?
Älä hemmottele sitä tyttöä pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostat teinille meikkejä? Säästää kuukausirahastaan. Uudet farkut, kengät ja urheiluvaatteet ymmärrän mikäli uudet tarvitsee.
Mikä järki tässä neuvossa on? Se kuukausiraha tulee joka tapauksessa vanhemmalta. Eikä kaikki saa kuukausirahaa, vaan vanhemmat ostaa mitä tarvitaan kun jotain tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja näitä ihmettelyjä. Enemmän voisi kai ihmetellä jos 15-vuotialla ei olisi vielä rinnat kasvaneet lainkaan? Liikunta voi olla hyvinkin kivuliasta ja epämukavaa jos rintoja ei ole tuettu, etenkin kuukautisten aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenvuotiaasta ylöspäin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
Niin, mistä järkytyit? Siitä, että jollakulla on rahaa ostaa nuo tavarat? Itsekin olen ostanut opiskelemaan lähteneelle lapselle astioita. Mutta en Ikeasta, vaan samaa sarjaa, jota on saanut rippikoulusta lähtien lahjaksi.
Siitä, että nuorelle ihmiselle opetetaan, että kaikki tässä maailmassa tulee uutena ja valmiiksi maksettuna kuin Manulle illallinen, Varmaan äiti ja iskä siivoaa kämpän, kokoaa huonekalut ja laittaa kaikki tavarat valmiiksi paikoilleen ennen kuin prinssi / prinsessa sitten saapuu aloittamaan itsenäisen elämänsä uudessa kodissaan :-D
Hienoa että nuoren irtautuminen kodista on autettu alkuun. Kyse on ihan perustavaroista, joten nämä "manun illalliset" voi kyllä unohtaa tyystin. Tuskin kukaan nuori ylpistyy siitä että saa kotoa ruokailuvälineitä? Sinä kerroit antavasi mielummin rahaa. Mikä saa sinut uskomaan että jälkikasvusi käyttäisi ne viisaasti?
Miettikää, että jos on paljon urheileva teini ja sattuu olemaan isot rinnat, kuinka paljon menee rahaa pelkästään kunnollisiin liiveihin. Kasvavat rinnat ovat vielä helposti kipeät, jos ei ole kunnon tukea. Jos on monet treenit viikossa, niin liivejä tarvitsee vähintään neljät. Pelkästään niihin meneekin sitten 200-300€