Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä opettajan 10 viikkoa on upeaa!

Vierailija
09.08.2014 |

Maanantaina suunnittelupäivällä hommat aloittavana yläkoulun opettajana täytyy kyllä sanoa, että on tämä 10 viikon kesäloma kyllä huippujuttu. Mitään työhön liittyvää en tee kesälomalla, ja kun materiaalin tuntee entuudestaan hyvin, ei suunnitteluunkaan paljoa aikaa mene. Ensi lukuvuonna minulla on opetustunteja viikossa n. 20. Jos nyt ajattelee työajan muilla olevan 37-38 tuntia viikossa, niin kyllä tässä hyville liksoille pääsee työmäärään nähden. Erittäin harvoin vuositasolla tuo määrä itselle tulee täyteen, ehkä 1-2 kertaa. Vuosipalkkaa saan n. 40000 euroa ja jäähän siitä hyvin, kun sen todellisella tuntimäärällä jakaa. 

Vuosikausiin en ole itse kalvoja jne. väkertänyt, sähköinen oppikirjaan liittyvä oheismateriaali on niin kattavaa. Alakoulussa homma näyttää olevan aivan eri, kun sillä puolella askartelua ja monistamista riittää. Yläkoulussa on sekin hyvä puoli, että itse voi istuskella silloin tällöin rauhassa opettajan pöydän takana nettiä selaten oppilaiden tehdessä tehtäviä. Alakoulussa joku koko ajan vaatii huomiota eikä rauhallista menoa ole. Siksi en siellä opetakaan, koska yläkoulussa pääsee kyllä tässä suhteessa helpommalla. 

Tunnen sääliä alakoulussa toimivia kollegoitani kohtaan. Mahdatteko te edes tietää, miten helpolla yläkoulun puolella voi päästä ilman että oppilaiden oppimistulokset yhtään kärsivät. Se kuitenkin on homman a ja o. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pus!

Vierailija
2/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan 10 viikkoa on vielä upeampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:12"]

[/quote]

Ei muuten ole. Se me opettajat tiedetään, koska ollaan koettu se, mutta opiskelija ei tiedä päinvastaisesta syystä.

Vierailija
4/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri juttelimma opettajaystäväni kanssa, ettänykyisin useilla valtionviroissa olevilla on 10 viikkoa lomaa. Ei ole enää vain opettajien juttu.

Vierailija
5/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää lukuvuotta vaan mielikuvituskouluusi!

Vierailija
6/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko menee aikaa kokeiden korjaamiseen? Entä vanhempien kanssa wilma-viestittelyyn?

Vierailija
7/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa! Onnittelut! Voiskohan sitten olla niin että ette vinkuisi taas jo syyslomaan mennessä koko ajan? Ja vink vink, se oppilashuoltotyö on sitten kanssa osa teidän työtä. Pistähän perehtyen uuteen lakiin heti paikalla.

Vierailija
8/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:12"]

[/quote]

Ei muuten ole. Se me opettajat tiedetään, koska ollaan koettu se, mutta opiskelija ei tiedä päinvastaisesta syystä.

[/quote]

Mitä minä nyt kesällä olen sitten onnistunut missaamaan? :D Kokeiden korjaamisen, tuntien suunnittelun?

3

Vierailija
9/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:18"]

Paljonko menee aikaa kokeiden korjaamiseen? Entä vanhempien kanssa wilma-viestittelyyn?

[/quote]

Ei kokeita usein oo. Eikä wilmaan pahemmin mene.

Vierailija
10/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:18"]Paljonko menee aikaa kokeiden korjaamiseen? Entä vanhempien kanssa wilma-viestittelyyn?

[/quote]

Ei yhtään sekuntia! Ollaanhan täysin fiktiivisessä koulussa ja kirjoittaja on valeope joka rakastaa riitelyä. Ois niin siistii saada vähän actionia tylsään lauantai-iltaan!

Vierailija
11/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa! Onnittelut! Voiskohan sitten olla niin että ette vinkuisi taas jo syyslomaan mennessä koko ajan? Ja vink vink, se oppilashuoltotyö on sitten kanssa osa teidän työtä. Pistähän perehtyen uuteen lakiin heti paikalla.

[/quote]

En aio vinkua. Teen ne tunnit mitä on määrätty. Valvontaluokkaa ei nyt satu olemaan. Kiva, että siitäkin on taukoa. Toivottavasti pysyvää. Näinkin on helpompaa.

Vierailija
12/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:18"]

[/quote]

Ei kokeita usein oo. Eikä wilmaan pahemmin mene.

[/quote]

Hah! Minun taas ei tarvitse tuotakaan vähää tehdä ilmaista työtä ja silti tulee se 10 viikon kesäloma :-) Palkkani on yli kaksinkertainen perusaineopettajaan verrattuna.

Vierailija
13/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kanssa. Mutta toki näen työssäni paljon varjopuoliakin. Viime keväänä olin niin poikki, että pelkäsin, etten jaksa kesälomaan asti. 

Vierailija
14/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:30"]

Itse tykkään kanssa. Mutta toki näen työssäni paljon varjopuoliakin. Viime keväänä olin niin poikki, että pelkäsin, etten jaksa kesälomaan asti. 

[/quote]

Paljonko oli vkt? Opetettava aine? Oliko valvontaluokkaa?

Vierailija
15/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskimus! Taidat aina mennä sieltä missä aita on matalin. Toivottavasti et opeta lastani.

Vierailija
16/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:28"]

[/quote]

En aio vinkua. Teen ne tunnit mitä on määrätty. Valvontaluokkaa ei nyt satu olemaan. Kiva, että siitäkin on taukoa. Toivottavasti pysyvää. Näinkin on helpompaa.

[/quote]

Hieno juttu. Oppilashuoltotyö on silti sun työtä vaikka sulla ei ole valvontaluokkaa. Jos on noin rentoa, jääkin sitten enemmän aikaa siihen.

Vierailija
17/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/18 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa - todennäköisesti oletkin surkea opettaja verrattuna niihin, joilla on ammattiylpeyttä, kunnianhimoa ja halua kehittyä työssään. Jännä, että kehtaat täällä jopa mainostaa laiminlyöväsi työtehtäviä; hyvin työnsä hoitavalla opettajalla ei todellakaan ole aikaa hengata netissä oppilaiden tehdessä tehtäviä. Itse kierrän luokassa seuraamassa oppilaiden edistymissä ja ohjaamassa heikompia. Aina on niitä, joitka tarvitsevat enemmän tukea oppiakseen hyvin ja ymmärtäen. Se omatoiminen tehtävien teko saattaa joillain olla hyvinkin näennäistä (varsinkin, jos ope vaikuttaa noin evvk-tyypiltä kuin ap). 

On minullakin, yläkoulun äikänopella, ap:n kaltaisia kollegoja, eivätkä he todellakaan herätä kunnioitustani. On tuskallista työskennellä samassa koulussa sellaisten opettajien kanssa, joiden tavoitteena on päästä kaikesta mahdollisimman helpolla. Edes minimimäärää yt-tunteja ei näille tyypeille kerry, niin hankala heitä on saada edes aineryhmän kokoukseen, jollei sellaista ole rehtori erikseen määrännyt. Asiat eivät edisty ja koko työyhteisö kärsii - omassa koulussani on pitkään ollut ainoana virassa juuri tällainen tapaus, ja kaikki on aivan levällään. Kiva oli tulla korjailemaan jälkiä ja rakentamaan omaa opetusta tyhjän päälle. "Oppimistuloksia" ap tuskin voi kovin laajalti vertailla, koenumerot kun kertovat lopulta hyvin vähän asioiden syvällisestä omaksumisesta ja siitä kauaskantoisesta vaikutuksesta, joka innostavalla, hyvällä opettajalla voi olla oppilaisiin.