Hesarin juttu köyhistä eläkeläisistä
Suu auki luin sitä, kun eläkepariskunta valittaa köyhyyttään. Käteen jää 2300€. Pitäisi kuulema olla 2000 euroa per henkilö, jotta pärjäisi. On niin köyhää, että viimeisin isompi hankinta oli vaatimattomasti 1400€ maksanut kristallikruunu. Mistä näitä oikein tulee?
http://www.hs.fi/m/raha/Kun+raha+ei+riitä+Suomessa+Talveksi+Las+Palmasiin/a1407479715639
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:09"]
En puolustele eläkeläispariskuntaa mitenkään. Huomautan kuitenkin itse yrittäjänä tiedän ettei aina ole kykyä maksaa yrittäjäeläkevakuutusta riittävästi. Itse maksan vain hiukan ylitse minimimaksut noin 2400 € vuosi joka vastaa noin 13 000 € vuotuisen työtulon määrää. Tämäkin maksaminen tuntuu tuntuu aika turhalta sillä laskennallisen yrittäjäeläkkeeni ja pelkän kansaneläkkeen erotus on häviävän pieni.
Syyt miksi itse maksan niin vähän vähäiset tulot. Viimevuoden tulos ylitti nipin napin 10 000 € ja tämän vuoden tulos tuskin on edes viisinumeroinen. Työpanokseni on noin 200- 300 tuntia kk. Jos maksaisin edes keskimääräisen suomalaisen työtuloa vastaavan määrän, puolittuisi kk tuloni ja jäisi alle 500 euroon kuukaudessa. Pääasiallinen syy pieniin tuloihin on maksukykyisten asiakkaiden puute ja niistä johtuvat luottotappiot.
Toinen syy miksi maksan niin vähän on ettei ole tarkoitus elää eläkeläisenä eläketulon varassa hiukan, jopa häpeän sellaisen vastaanottamista tulevaisuudessa. Ylpeydella ja kunnialla kuitenkin maksan maksuni vaikken niistä osaani toivo saavanikaan.
[/quote]
Eikö kannattaisi mennä palkkatöihin? Tuo on vähän liian kallis harrastus.
[/quote]
Tuo ei ole edes harrastus, se on hyväntekeväisyyttä. Aivan valtava työpanos käytännössä ilmaiseksi.
No kalliilta harrastukselta tämä varmasti vaikuttaa normaalin palkansaajan silmissä. En todellakaan suosittele yrittämistä ihmisille joka ei ole valmis tekeemään työtä 3 euron tuntiliksalla.
Viime ja tämä vuosi on todellakin ollut heikkoja. Yritykseni taseessa on kuitenkin yli 100 000 € ja velkaa ei ole. Varat on pääasiassa helposti realisoitavaa omaisuutta kuten tuotantokoneita ja ajoneuvoja joitakin pörssiosakkeita. Lisäksi raakaa rahaa ja metsäkiinteistö joka tarkoitus realisoida eli hakata 20 vuoden sisään.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:40"]
No kalliilta harrastukselta tämä varmasti vaikuttaa normaalin palkansaajan silmissä. En todellakaan suosittele yrittämistä ihmisille joka ei ole valmis tekeemään työtä 3 euron tuntiliksalla.
Viime ja tämä vuosi on todellakin ollut heikkoja. Yritykseni taseessa on kuitenkin yli 100 000 € ja velkaa ei ole. Varat on pääasiassa helposti realisoitavaa omaisuutta kuten tuotantokoneita ja ajoneuvoja joitakin pörssiosakkeita. Lisäksi raakaa rahaa ja metsäkiinteistö joka tarkoitus realisoida eli hakata 20 vuoden sisään.
[/quote]
Piti sitten päästä kehuskelemaan.
Ottamatta kantaa itse eläkkeiden suuruuteen, niin eikö jutun eläkeläisillä ollut kuitenkin velattomat kodit tai kesämökit?
Anopillani on pieni eläke, mutta velaton asunto. Myi sen jäätyään elääkkeelle, muutti pienempään, nyt makselee vain yhtiövastiketta ja pieniä asumiskuluja, ja pärjää jopa paremmin kuin työssä ollessaan (jolloin lyhensi pienellä palkallaan koko ajan lainaa.) Se oma velaton koti on kuulemma pelastus, ei valita. Äitini taas on jäämässä pienelle eläkkeelle, mutta asuu vuokralla eikä säästöjä ole. Vuokrat ovat korkeita, huomattavasti enemmän kuin velattoman asunnon yhtiövastike. Ei ole säästöjä, ei mahdollisuutta realisoida omaisuutta. Heillä on siis suurinpiirtein saman suuruiset (eli pienet) eläkkeet, mutta nimenomaan tuo velaton koti vs. vuokralla asuminen on se tekijä, joka asettaa heidät eläkkeensaajina eri asemaan.
Jutun pariskunnalla on kuitenkin sekä se velaton koti ETTÄ säästöjä ETTÄ kahdet eläkkeet , eikä ihan minimit nekään.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 14:14"]
Näköjään lukijoilta meni taas ohi se jutun ydin eli suuria eläkkeitä ei ole läheskään kaikilla ja että kunnon tuloilta eläkkeelle "putoaminen" on iso juttu. Jopa se kristallikruunu oli monen kuukauden säästämisen tulos. Eikö muka palsta mammat osta itselleen arjen luxusta säästämällä hammastahnassa ja ruuassa (ainakin palstalla ovat näin väittäneet tekevänsä), miksi ei siis myös eläkeläiset, jotka molemmat tienaavat vähemmän kuin mitä keskimääräinen eläke Suomessa on.
Ihan turha itkeä, että eläkeläisillä menee hyvin, koska kaikilla ei mene eikä se iso omakotitalokaan välttämättä mene kaupaksi. Usein omat lapset asettuu myynnin tielle: kun tää on meidän lapsuudenkoti.
[/quote]
Oikeasti köyhillä ei ole varaa säästää itselleen 1400 euron kristallikruunua. Eikä se onnistuisi todellakaan muutamassa kuukaudessa vaan menisi vuosia. Siinä välissä oikeasti köyhälle tulisi jo yllättävä menoerä, johon ne kruunurahat menisivät.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:19"]Toi juttu on rakennettu aika jännästi. Alussa hyväosainen pari valittaa kristallikruunuineen ja lopussa oikeasti köyhä eläkeläinen kertoo, miten kuitenkin on tyytyväinen elämäänsä. Yrittääkö Hesarin toimittaja usuttaa kaikki ihmiset sen varmaan jo vähän dementoituneen pariskunnan kimppuun vai mikä on motiivi tällaiseen vastakkainasetteluun?
[/quote]
Etkö ymmärrä miksi on vastakkainasettelu?
Oikeasti köyhillä on varaa hankkia 1400 € kristallikruunu puoliksi kumppanin kanssa eli a´700€ 50-vuotishääpäiviensä kunniaksi, jos säästävät siihen tarpeeksi kauan ja jos se on ollut koko elämän se iso "täytyy saada" juttu. Jos ei polta eikä käytä alkoholia, tuo summa säästyy näistä ei niin välttämättömistäkin menoista tai vaikkapa keräämällä panttipulloja.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 23:03"]
Oikeasti köyhillä on varaa hankkia 1400 € kristallikruunu puoliksi kumppanin kanssa eli a´700€ 50-vuotishääpäiviensä kunniaksi, jos säästävät siihen tarpeeksi kauan ja jos se on ollut koko elämän se iso "täytyy saada" juttu. Jos ei polta eikä käytä alkoholia, tuo summa säästyy näistä ei niin välttämättömistäkin menoista tai vaikkapa keräämällä panttipulloja.
[/quote]
Olkoon teidän kanssa. Ette ilmeisesti vaan tajua, mitä on oikea köyhyys. Oikeasti köyhä ei voi säästää mitään ja ne panttipullorahatkin menee johonkin välttämättömään. Oikeasti köyhä ei edes juo eikä polta, koska ei ole varaa.
Mä itse kasvoin perheessä, jossa meillä ei todellakaan ollut varaa kristallikruunuihin eikä matkustella minnekään. Se mihin säästettiin oli esimerkiksi uudet silmälasit. Ei nyt kuitenkaan mielletty itseämme oikeasti köyhiksi, koska meillä sentään oli omakotitalo. Tosin velaksi ostettu eikä se vanhempien joskus kuoltuakaan tule olemaan velasta vapaa, joten sisarusten kanssa luovutaan sitten perinnöstä.
Mun vanhemmat voisi vain haaveilla tuosta Hesarin pariskunnan elintasosta. Velaton talo liki pääkaupunkiseudulla, säästöjä ja mahdollisuus hankkia tuosta vaan 1400 euron kattokruunu.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 23:10"]
[/quote]
Olkoon teidän kanssa. Ette ilmeisesti vaan tajua, mitä on oikea köyhyys. Oikeasti köyhä ei voi säästää mitään ja ne panttipullorahatkin menee johonkin välttämättömään. Oikeasti köyhä ei edes juo eikä polta, koska ei ole varaa.
Mä itse kasvoin perheessä, jossa meillä ei todellakaan ollut varaa kristallikruunuihin eikä matkustella minnekään. Se mihin säästettiin oli esimerkiksi uudet silmälasit. Ei nyt kuitenkaan mielletty itseämme oikeasti köyhiksi, koska meillä sentään oli omakotitalo. Tosin velaksi ostettu eikä se vanhempien joskus kuoltuakaan tule olemaan velasta vapaa, joten sisarusten kanssa luovutaan sitten perinnöstä.
Mun vanhemmat voisi vain haaveilla tuosta Hesarin pariskunnan elintasosta. Velaton talo liki pääkaupunkiseudulla, säästöjä ja mahdollisuus hankkia tuosta vaan 1400 euron kattokruunu.
[/quote]
"Tuosta vain" tarkoittaa sinulle noin 4 vuoden säästämistä - niinhän tuokin pariskunta oli tehnyt. Ei ihme, että vanhempasi ovat köyhiä, jos heillä ei ole mitään käsitystä säästämisestä.
Meilläkin naapurin eläkeläispariskunta valitti aina kovaan ääneen köyhyyttään: ei ole varaa uusia autoa, eläkkeet ovat pienet, ei voi tehdä remonttia tms... Olen käynyt auttamassa heitä arkiaskareissa kun liikkuvuus on mitä on. Viimeksi näin vahingossa(!) avatun tiliotteen keittiön pöydällä, ja käyttötilillä oli yli 100 000€!!!!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
"Tuosta vain" tarkoittaa sinulle noin 4 vuoden säästämistä - niinhän tuokin pariskunta oli tehnyt. Ei ihme, että vanhempasi ovat köyhiä, jos heillä ei ole mitään käsitystä säästämisestä.
[/quote]
Älä nyt viitsi provota vakavalla asialla. En avaa sulle nyt mun vanhempien työttömyyttä ja sairauksia enkä muita meidän perhettä kohdanneita vaikeuksia. Totean vaan, että oikeassa köyhyydessä ne kattokruunu-unelmat ei toteudu, jos niitä edes tulee ajatelleeksikaan. Tosin mun vanhemmat ei ajattele itseään köyhinä edelleenkään, niillähän on se talo, jota eivät saa kyllä koskaan maksettua, ja ruokaa joka päivä pöydässä.
Tulin vain itse ajatelleeksi tuosta lehtijutusta, miten onnellinen olisinkaan, jos mun vanhemmilla tosiaan olisi asiat niin hyvin kuin tuolla pariskunnalla. Se on ihan vilpitön totuus. Ne ei kuitenkaan ole vajonneet itsesääliin kuten tuo katkera kattokruunupariskunta.
Tiedoksi vain, että olen ollut nuorempana useita vuosia niin köyhä, että laihduinkin alipainoiseksi! Tein sitten kaikkeni, jotta sain pidettyä edes tietyn painon. Keräsin mm marjoa ja leivoin itse leipäni. Ongelmana oli kyllä, että myös ruoan hankinta kulutti kaloreita! Tulipahan silti elettyä terveellisesti. Köyhällä ei olekaan varaa sairastua!
73.
Harmittaa kyllä että jutun pariskunta esiteltiin köyhänä, jutussa oli kuitenkin ihan hyviä pointteja kuten tuo yrittäjän eläke ja se että elintaso tulee tippumaan eläkkeellä ja siihen on syytä varautua jos haluu mukavuuksia.
Ja tosiaan mietin että oliko jopa vähän epäeettistä haastatella heitä kun vaikuttivat hieman höperöiltä. Heillä on oltava joku rahareikä mikä ei jutussa tullut ilmi, en usko että kaikki tulot menevät ruokaan ym. välttämättömyyksiin jos ei ole varaa ostaa mitään ylimääräistä. Tai sitten ovat vaan todella pihejä eivätkä uskalla kajota säästöihin vaan kaikki menee jonnekin sukanvarteen. Ihan mahdollista että esim. tukevat lapsiaan tai heillä on vanhoja velkoja tms. ja siksi rahat on aina loppu.
Säästin yhteen isompaan välttämättömään juttuun ja ruokabudjetti oli siksi tiukka. Havahduin laihtumiseeni. Minulla ei siis ollut anoreksiaa. Saavutin säästötavoiteeen ja kolme kiloa takaisin painoani samalla kun opin uusia keinoja säästää.
73.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 23:32"]
Tiedoksi vain, että olen ollut nuorempana useita vuosia niin köyhä, että laihduinkin alipainoiseksi! Tein sitten kaikkeni, jotta sain pidettyä edes tietyn painon. Keräsin mm marjoa ja leivoin itse leipäni. Ongelmana oli kyllä, että myös ruoan hankinta kulutti kaloreita! Tulipahan silti elettyä terveellisesti. Köyhällä ei olekaan varaa sairastua!
73.
[/quote]
No mitä sitten puhut kattokruunuun säästämisestä? Kai ymmärrät, että oikeasti köyhällä vanhuksella ei ole siihen varaa säästää. Vanhuuden myötä tulee yleensä niitä sairauksiakin, vaikkei olisi aiemmin ollutkaan. Eikä nekään ole mikään oma vika, vaan ihmisen keho ei vaan loputtomiin kestä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 14:35"]
Suurinosa eläkeläisistä on köyhiä. Ja oman toimintakyvyn vähetessä pelotellaan samalla kaikkien palveluiden poistumisesta. On myös nuoria eläkeläisiä, jotka eivät ole ehtineet kartuttaa omaisuutta tai maksaa asuntoa yms. On myös eläkeläisiä joilla on huollettavia alaikäisiä lapsia. Nuoret eläkeläiset eivät edes saa kaikkia samoja eläkeläisalennuksia tai etuja. Eläkeläiset ovat ne joilta on eniten leikattu. Suurinosa ei valita vaikka joku suurituloinen eläkeläinen valittaakin. Ei niitä epäkohtia näe ennen kuin ne osuu kohdalle.
[/quote]
outoa. Itse katsoin joskus graafisia piirustuksia, eniten tuloa ja varallisuutta ikäryhmällä 55-70, eli tuon ikäisistä tuolloin suurin osa oli eläkkeellä. eivät ole köyhiä, vaan esim mainoksia alettu tehdä rikkaille eli eläkeläisille joilla on eniten ostovoimaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 23:32"]
73.
[/quote]
No mitä sitten puhut kattokruunuun säästämisestä? Kai ymmärrät, että oikeasti köyhällä vanhuksella ei ole siihen varaa säästää. Vanhuuden myötä tulee yleensä niitä sairauksiakin, vaikkei olisi aiemmin ollutkaan. Eikä nekään ole mikään oma vika, vaan ihmisen keho ei vaan loputtomiin kestä.
[/quote]
Ai niin. Se vielä piti sanoa, että marjojakaan ei kerätä, jos ei pysy ilman rollaattoria enää edes pystyssä. Nuoren oikea köyhyyskin on vielä toivoa täynnä, vanhuksen oikea köyhyys (muu kuin kristallikruunujengi) on jotain ihan muuta.
muistatteko, kun lapsiperheistä on tullut telkkarista köyhyysohjelma? Vai oliko sekin hesarin juttu? Siinäkin suututti, että eivät olleet pienituloisia vaan tyhmiä ja laiskoja.
Pulloja voisivat kerätä lisätienesteinä
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:09"]
En puolustele eläkeläispariskuntaa mitenkään. Huomautan kuitenkin itse yrittäjänä tiedän ettei aina ole kykyä maksaa yrittäjäeläkevakuutusta riittävästi. Itse maksan vain hiukan ylitse minimimaksut noin 2400 € vuosi joka vastaa noin 13 000 € vuotuisen työtulon määrää. Tämäkin maksaminen tuntuu tuntuu aika turhalta sillä laskennallisen yrittäjäeläkkeeni ja pelkän kansaneläkkeen erotus on häviävän pieni.
Syyt miksi itse maksan niin vähän vähäiset tulot. Viimevuoden tulos ylitti nipin napin 10 000 € ja tämän vuoden tulos tuskin on edes viisinumeroinen. Työpanokseni on noin 200- 300 tuntia kk. Jos maksaisin edes keskimääräisen suomalaisen työtuloa vastaavan määrän, puolittuisi kk tuloni ja jäisi alle 500 euroon kuukaudessa. Pääasiallinen syy pieniin tuloihin on maksukykyisten asiakkaiden puute ja niistä johtuvat luottotappiot.
Toinen syy miksi maksan niin vähän on ettei ole tarkoitus elää eläkeläisenä eläketulon varassa hiukan, jopa häpeän sellaisen vastaanottamista tulevaisuudessa. Ylpeydella ja kunnialla kuitenkin maksan maksuni vaikken niistä osaani toivo saavanikaan.
[/quote]
Eikö kannattaisi mennä palkkatöihin? Tuo on vähän liian kallis harrastus.