Miten saada osoitettua lapselle että seurustelu on meille ihan ok, eikä sitä tarvitse salailla?
Minulla on 14v tytär, joka alkoi tuossa 5-9kk sitten viettämään aikaa yhden samanikäisen pojan kanssa. Olen nähnyt heidät pariin kertaan kävelyillä käsikädessä, jos olen vaikka ajanut autolla. Samoin pari tuttavaani on sanonut että on nähnyt tyttäreni sen pojan kanssa.
Noh minä olen tyttäreltä kysynyt monesti tästä ja hän käy kävelyillä kuulemma yksin kuunnellen musiikkia ja olen kuulemma nähnyt jotkut muut. Aina kun asia ottaa esille, tytär tuntuu hermostuvan ja välillä kokonaan suutuvan, joten en oikein ota edes asiaa esille enää.
Siis onko asioita miten voisin osoittaa että on meille ihan ok hänen ihastua ja rakastua ja voisi tuoda tämän pojan joskus meillekkin.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen olla. Hänellä on oikeus yksityisyyteen. Ehkä hän ei halua virallistaa seukkailua liikaa tai ei ole muuten valmis juttelemaan aiheesta. Tai ehkä poika ei halua. Kaikilla on oikeus edetä omaan tahtiinsa. Tuskinpa kyse siitä on, että he luulisivat, ettet sinä hyväksy. Ei kaikessa ole sinusta kyse.
No haluasin minä tietää kenen kanssa tyttäreni päivät viettää.
Ap
Eikö viidakkorumpu kuullu teille asti?
Jos arkipäiväisistä keskusteluista muiden asioiden puhumiseen tuntuu kiusalliselta, niin tämä voi olla syynä tyttären salailuun. Pakottamalla et ainakaan saa tietää enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla, älä utele, älä puutu. Kyllä se sitten sanoo sulle, kun aika on oikea.
No tässä on yli puolivuotta odoteltu. Alkaa loppua into tähän odotteluun. En usko että on varmaan seuraavaankaan puoleenvuoteen kertomassa ellei tähän nyt jotain tee.
Ap
Mitä kauheaa seuraa, jos sinulle ei kerrota?
No haluaisin vain tietää kenen kanssa tyttäreni on. Ja ihan uteliaisuudestakin haluaisin tavata tämän pojan.
Ap
Vaikutat uteluinesi ehkä jopa tunkeilevalta. Haluat arvostella lapsesi "leikkikaverin" ja myötäelää tiiviisti lapsesi romanssia.
Jos lapsi on kovin salaileva, niin joko luottamus ei ole kunnossa tai sitten olet liian pikkulapsenäitimäinen, höösäävä, rajaton, tungetteleva. Laita suu suppuun ja kysy, haluaisiko tytär käydä vaikka huvipuistossa tänä kesänä. Sano, että voit kuskata ja että joku kaveri voi tulla mukaan. Siitä sitten luontevasti eteenpäin. Jos sinulla on taipumusta elää liikaa lapsia varten tai jopa lastesi kautta, niin nyt olisi hyvä hetki prepata ihmissuhdetaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Toiset ihmiset ovat salailevampia luonteeltaan kuin toiset. Eka seurustelu- tai hengailusuhde saattaa tuntua hankalalta asialta vanhemman kanssa juteltavaksi.
Silti, olen sitä mieltä, että lapsi on niin nuori, että hänen on kerrottava, kenen seurassa säännöllisesti liikkuu. Monessa kulttuurissa tuon ikäinen ei saisi poistua yksin kotoa, eikä varsinkaan liikkua jonkun tuntemattoman seurassa iltakausia. En ole mitenkään erityisen tiukan linjan kannattaja, mutta mennään jo vastuuttoman vanhemmuuden puolelle, jos ei ole yhtään kartalla yläasteikäisen kavereista ja lapsi valehtelee kysytäessä.
Mitään isoa ongelmaa tästä ei toki kannata tehdä. Järjestä teille mukavaa yhteistä aikaa ja kerro ystävällisesti, että tiedät lapsen valehtelevan. Et varmasti halua tietää tarkempia yksityiskohtia, selitä lapselle, mitkä uhkakuvat sinulla liikkuu päässä, jos oma lapis on tuntemattoman seurassa ja valehtelee menemisistään.
Ap:n teini oli kävellyt pojan kanssa käsi kädessä eikä hoiperrellut kadulla humalassa. Tenttaaminen on rangaistus ja rangaistus ilman rikosta koetaan epäoikeudenmukaisena.
Jos kammoat omien seurustelujuttujesi esille tuomista, niin älä pakota teiniä asioihin joihin et itsekään pysty! Teillä on kuitenkin samaa temperamenttia, lähisukulaisia kun olette. Tinkaamalla ja vouhkaamalla pilaat vain välit lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla, älä utele, älä puutu. Kyllä se sitten sanoo sulle, kun aika on oikea.
No tässä on yli puolivuotta odoteltu. Alkaa loppua into tähän odotteluun. En usko että on varmaan seuraavaankaan puoleenvuoteen kertomassa ellei tähän nyt jotain tee.
Ap
Mitä kauheaa seuraa, jos sinulle ei kerrota?
No haluaisin vain tietää kenen kanssa tyttäreni on. Ja ihan uteliaisuudestakin haluaisin tavata tämän pojan.
Ap
Vaikutat uteluinesi ehkä jopa tunkeilevalta. Haluat arvostella lapsesi "leikkikaverin" ja myötäelää tiiviisti lapsesi romanssia.
Jos lapsi on kovin salaileva, niin joko luottamus ei ole kunnossa tai sitten olet liian pikkulapsenäitimäinen, höösäävä, rajaton, tungetteleva. Laita suu suppuun ja kysy, haluaisiko tytär käydä vaikka huvipuistossa tänä kesänä. Sano, että voit kuskata ja että joku kaveri voi tulla mukaan. Siitä sitten luontevasti eteenpäin. Jos sinulla on taipumusta elää liikaa lapsia varten tai jopa lastesi kautta, niin nyt olisi hyvä hetki prepata ihmissuhdetaitoja.
No älä nyt siinä ala minua tästä syyttää
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen olla. Hänellä on oikeus yksityisyyteen. Ehkä hän ei halua virallistaa seukkailua liikaa tai ei ole muuten valmis juttelemaan aiheesta. Tai ehkä poika ei halua. Kaikilla on oikeus edetä omaan tahtiinsa. Tuskinpa kyse siitä on, että he luulisivat, ettet sinä hyväksy. Ei kaikessa ole sinusta kyse.
Ap
Kysyt häneltä eikö hänellä ole ketään kavereita vai miksi kävelee yksin. Kannattaa myös puhua siitä että ei ole mitään syytä hermostua vaikka sinä haluat tietää kenen kanssa hän viettää aikaa. Vaikka tyttö tapailisi poikaa/poikia ei kyse välttämättä ole seurustelusta joten ei kannata pyytää tuomaan poikakaveria kylään vaan kertoa että hän voi tuoda kavereita (tyttöjä tai poikia) kylään myös kotiin.
Se deittailee Dannyy, siksi salailu.
Ei kuulu sinulle. Elä omaa elämääsi, älä tunge nokkaasi muiden asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysyt häneltä eikö hänellä ole ketään kavereita vai miksi kävelee yksin. Kannattaa myös puhua siitä että ei ole mitään syytä hermostua vaikka sinä haluat tietää kenen kanssa hän viettää aikaa. Vaikka tyttö tapailisi poikaa/poikia ei kyse välttämättä ole seurustelusta joten ei kannata pyytää tuomaan poikakaveria kylään vaan kertoa että hän voi tuoda kavereita (tyttöjä tai poikia) kylään myös kotiin.
No kävelee kuulemma yksin siksi että pitää siitä ja pystyy samalla kuunnella musiikkia. Hän ottaa kuulokkeet mukaan mutta ne eivät kyllä ikinä ole päässä kun olen hänet nähnyt. Ja jos nyt tyttö tuolla käsikädessä pojan kanssa liikkuu niin kyseessä on aika selkeästi kyse seurustelusta
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kävelee kuulemma yksin siksi että pitää siitä ja pystyy samalla kuunnella musiikkia. Hän ottaa kuulokkeet mukaan mutta ne eivät kyllä ikinä ole päässä kun olen hänet nähnyt. Ja jos nyt tyttö tuolla käsikädessä pojan kanssa liikkuu niin kyseessä on aika selkeästi kyse seurustelusta
ap
Voi hyvänen aika! Sinähän vakoilet lastasi kuin mikäkin! Teillä ei taida olla suoran puhumisen mallia ollenkaan??? Älä herran tähden kovistele lastasi puhumaan, kun olet itse kiusaantunut, salaileva ja epäsuora.
Pilaat vain välinne jos vaadit lapselta jotain, johon et ole ITSE antanut mallia kotona!!!!! En voi olla korostamatta tätä liikaa!!!
Tytär ei ole sinun oma tai sinun osa. Hänellä oikeus yksityisyyteen. Kunnioita sitä.
Ole iloinen että osaa muodostaa suhteita.
Siellä se kettu käy kolossa joka ilta tutkimassa. Monesti laskee myös tahmeat liemet syvälle sisuksiin. Ei ihme ettei tyttö halua sinulle siitä yksityiskohtaisesti kertoa.
No huh helpotus siitä että tyttäresi sentään seurustelee pojan kanssa eikä hänellä ole mitään litsis lätsis -hullutuksia. Terve tyttö Sinulla on ja hänestä kehittyy vielä kelpo nainen.
Kyllä kai se poika sentään on jo antanut hänelle melaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ihmiset ovat salailevampia luonteeltaan kuin toiset. Eka seurustelu- tai hengailusuhde saattaa tuntua hankalalta asialta vanhemman kanssa juteltavaksi.
Silti, olen sitä mieltä, että lapsi on niin nuori, että hänen on kerrottava, kenen seurassa säännöllisesti liikkuu. Monessa kulttuurissa tuon ikäinen ei saisi poistua yksin kotoa, eikä varsinkaan liikkua jonkun tuntemattoman seurassa iltakausia. En ole mitenkään erityisen tiukan linjan kannattaja, mutta mennään jo vastuuttoman vanhemmuuden puolelle, jos ei ole yhtään kartalla yläasteikäisen kavereista ja lapsi valehtelee kysytäessä.
Mitään isoa ongelmaa tästä ei toki kannata tehdä. Järjestä teille mukavaa yhteistä aikaa ja kerro ystävällisesti, että tiedät lapsen valehtelevan. Et varmasti halua tietää tarkempia yksityiskohtia, selitä lapselle, mitkä uhkakuvat sinulla liikkuu päässä, jos oma lapis on tuntemattoman seurassa ja valehtelee menemisistään.
No olen jo niin moneen kertaan sanonut että hän valehtelee. Ei tunnu tyttäreen toimia.
AP
Kuulostaa siltä, että teillä ei ole kovin luottamuksellinen tai läheinen suhde. Ongelma ei ole se, että lapsi "seurustelee salaa", vaan se, että edes painostettuna ei halua puhua asiasta kanssasi. Tässä muutamia ideoita tilanteen parantamiseen:
https://mieli.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-el%C3%A4m%C3%A4ntilanteet/kor…
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/12-15-v/vanhemma…
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/12-15-v/vanhemma…
https://www.hel.fi/sote/perheentuki-fi/vanhemmuus-ja-parisuhde/vanhemmu…
Jättäisin asian rauhaan hetkeksi ja pyrkisin rakentamaan välitöntä ja luottamuksellista suhdetta muilla elämän alueilla.
Uusi kouluvuosi on alkamassa: mitä lapsesi odottaa siitä? Mitä hän tavoittelee? Miltä kouluun paluu tuntuu, kun korona-aika ei ole vieläkään ohi?
Mitä lapsi harrastaa? Mitä musiikkia hän kaikki illat kuuntelee? Ehdota, että kuuntelette yhdessä. Pyydä häntä kertomaan artisteista. Miksi pitää juuri tästä artistista, mitä tunteita musiikki saa hänet tuntemaan?
Ensi vuonna on edessä ripari/Protu-leiri. Siitä aletaan yleensä puhua jo paljon etukäteen. Mitkä ovat lapsesi ajatukset? Haluaako hän leirille? Kenen kanssa?
Aloita helpommista aiheista ja lähde sitten syventämään keskustelua.
No miksi ei voi sanoa, että ei minulla ole mitään sinun seurusteluasi vastaan.
Ei uteluita tai kiertelyä ja kaartelua.
Normaalissa juttelutilanteessa sanot. Siis kun puhutte niitä näitä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä se kettu käy kolossa joka ilta tutkimassa. Monesti laskee myös tahmeat liemet syvälle sisuksiin. Ei ihme ettei tyttö halua sinulle siitä yksityiskohtaisesti kertoa.
No missäs he olisivat seksiä voineet harrastaa jos eivät ole meillä olleet eivätkä todennäköisesti tällä pojallaan.
Ap
Teini kokee elävänsä eri maailmassa kuin vanhempansa, vaikka miten olisit suorittanut sitä tunnevanhemmuuttasi aiemmin.
Niin kuuluukin olla.