Miten saada osoitettua lapselle että seurustelu on meille ihan ok, eikä sitä tarvitse salailla?
Minulla on 14v tytär, joka alkoi tuossa 5-9kk sitten viettämään aikaa yhden samanikäisen pojan kanssa. Olen nähnyt heidät pariin kertaan kävelyillä käsikädessä, jos olen vaikka ajanut autolla. Samoin pari tuttavaani on sanonut että on nähnyt tyttäreni sen pojan kanssa.
Noh minä olen tyttäreltä kysynyt monesti tästä ja hän käy kävelyillä kuulemma yksin kuunnellen musiikkia ja olen kuulemma nähnyt jotkut muut. Aina kun asia ottaa esille, tytär tuntuu hermostuvan ja välillä kokonaan suutuvan, joten en oikein ota edes asiaa esille enää.
Siis onko asioita miten voisin osoittaa että on meille ihan ok hänen ihastua ja rakastua ja voisi tuoda tämän pojan joskus meillekkin.
Kommentit (51)
Anna olla, älä utele, älä puutu. Kyllä se sitten sanoo sulle, kun aika on oikea.
No siis ei todellakaan ole 14, 15 vuotiaiden ikäisille ok seurustella. Itse ottaisin vain puhelimen, rahat ja kaikken muun kivan pois niin pitkään kun seurustelee
Vierailija kirjoitti:
Anna olla, älä utele, älä puutu. Kyllä se sitten sanoo sulle, kun aika on oikea.
No tässä on yli puolivuotta odoteltu. Alkaa loppua into tähän odotteluun. En usko että on varmaan seuraavaankaan puoleenvuoteen kertomassa ellei tähän nyt jotain tee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No siis ei todellakaan ole 14, 15 vuotiaiden ikäisille ok seurustella. Itse ottaisin vain puhelimen, rahat ja kaikken muun kivan pois niin pitkään kun seurustelee
Unohdit: ovi pois!
Anna lapsen olla. Hänellä on oikeus yksityisyyteen. Ehkä hän ei halua virallistaa seukkailua liikaa tai ei ole muuten valmis juttelemaan aiheesta. Tai ehkä poika ei halua. Kaikilla on oikeus edetä omaan tahtiinsa. Tuskinpa kyse siitä on, että he luulisivat, ettet sinä hyväksy. Ei kaikessa ole sinusta kyse.
No aika aikaisin alkoi tytär itseään jakaa. Surullista ) :
Sillai, että panostaa luottavaisen suhteeseen pikkulapsesta asti. Keskustelee lapsen kanssa myös intiimeistä aiheista, ensimmäisenä, ennen kuin kaverit, koulu ja internet ehtivät.
Muutoin saattaa päätyä tilanteeseen, että lapsi kokee elävänsä eri maailmassa kuin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen olla. Hänellä on oikeus yksityisyyteen. Ehkä hän ei halua virallistaa seukkailua liikaa tai ei ole muuten valmis juttelemaan aiheesta. Tai ehkä poika ei halua. Kaikilla on oikeus edetä omaan tahtiinsa. Tuskinpa kyse siitä on, että he luulisivat, ettet sinä hyväksy. Ei kaikessa ole sinusta kyse.
No haluasin minä tietää kenen kanssa tyttäreni päivät viettää.
Ap
En tiiä. Anna kortsuja tyttärelle. Se saattaa auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä on yli puolivuotta odoteltu. Alkaa loppua into tähän odotteluun. En usko että on varmaan seuraavaankaan puoleenvuoteen kertomassa ellei tähän nyt jotain tee.
Ap
Mitä kauheaa seuraa, jos sinulle ei kerrota?
Vierailija kirjoitti:
no siis kyllä minun mielestä 14 vuotiaat saavat seurustella. kaikeken kivan pois ottaminen ei välttämättä auta tähän salailuun. Sekä tytär täyttää 15 4kk päästä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok. Oletko ajatellut, että sinä voisit viettää aikaa tyttäresi kanssa kahdestaan. Ehkäpä siinä syntyisi tilanne, jossa jutteleminen olisi luontevaa. Mutta älä ala kysellä ja tiukata. Kerro vaikka itse jotain omasta nuoruudestasi ja ekoista poikaystävistä. Ehkäpä hän haluaa sitten kertoa omasta elämästään. Kohtele tytärtäsi kuin ihmistä. Hän on muutakin kuin lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä kauheaa seuraa, jos sinulle ei kerrota?
No haluaisin vain tietää kenen kanssa tyttäreni on. Ja ihan uteliaisuudestakin haluaisin tavata tämän pojan.
Ap
Toiset ihmiset ovat salailevampia luonteeltaan kuin toiset. Eka seurustelu- tai hengailusuhde saattaa tuntua hankalalta asialta vanhemman kanssa juteltavaksi.
Silti, olen sitä mieltä, että lapsi on niin nuori, että hänen on kerrottava, kenen seurassa säännöllisesti liikkuu. Monessa kulttuurissa tuon ikäinen ei saisi poistua yksin kotoa, eikä varsinkaan liikkua jonkun tuntemattoman seurassa iltakausia. En ole mitenkään erityisen tiukan linjan kannattaja, mutta mennään jo vastuuttoman vanhemmuuden puolelle, jos ei ole yhtään kartalla yläasteikäisen kavereista ja lapsi valehtelee kysytäessä.
Mitään isoa ongelmaa tästä ei toki kannata tehdä. Järjestä teille mukavaa yhteistä aikaa ja kerro ystävällisesti, että tiedät lapsen valehtelevan. Et varmasti halua tietää tarkempia yksityiskohtia, selitä lapselle, mitkä uhkakuvat sinulla liikkuu päässä, jos oma lapis on tuntemattoman seurassa ja valehtelee menemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok. Oletko ajatellut, että sinä voisit viettää aikaa tyttäresi kanssa kahdestaan. Ehkäpä siinä syntyisi tilanne, jossa jutteleminen olisi luontevaa. Mutta älä ala kysellä ja tiukata. Kerro vaikka itse jotain omasta nuoruudestasi ja ekoista poikaystävistä. Ehkäpä hän haluaa sitten kertoa omasta elämästään. Kohtele tytärtäsi kuin ihmistä. Hän on muutakin kuin lapsesi.
Noh tästä keskustelusta tulisi vain todella kiusallinen. Ja noh toinen ongelma on se että seurustelin ensimmäisen kerran 23 vuotiaana.
Ap
Noista asioista jutellaan kavereiden kanssa, ei omien vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noh tästä keskustelusta tulisi vain todella kiusallinen. Ja noh toinen ongelma on se että seurustelin ensimmäisen kerran 23 vuotiaana.
Ap
Ilmeisesti ongelman ydin teillä sitten on, että ette osaa ylipäänsä jutella. Se on kiusallista. Miksi sinusta on kiusallista jutella oman lapsesi kanssa? Olet ilmeisesti siirtänyt tämän probleeman lapsellesi. Ei ihme, jos nuori ei osaa kertoa elämästään, kun ei ole kotona oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ilmeisesti ongelman ydin teillä sitten on, että ette osaa ylipäänsä jutella. Se on kiusallista. Miksi sinusta on kiusallista jutella oman lapsesi kanssa? Olet ilmeisesti siirtänyt tämän probleeman lapsellesi. Ei ihme, jos nuori ei osaa kertoa elämästään, kun ei ole kotona oppinut.
No en minä tiedä mitään erityistä "syytä". Yleensä lähes kaikki ei arkipäiväiset asiat vain päätyvät kiusallisiksi molemmille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toiset ihmiset ovat salailevampia luonteeltaan kuin toiset. Eka seurustelu- tai hengailusuhde saattaa tuntua hankalalta asialta vanhemman kanssa juteltavaksi.
Silti, olen sitä mieltä, että lapsi on niin nuori, että hänen on kerrottava, kenen seurassa säännöllisesti liikkuu. Monessa kulttuurissa tuon ikäinen ei saisi poistua yksin kotoa, eikä varsinkaan liikkua jonkun tuntemattoman seurassa iltakausia. En ole mitenkään erityisen tiukan linjan kannattaja, mutta mennään jo vastuuttoman vanhemmuuden puolelle, jos ei ole yhtään kartalla yläasteikäisen kavereista ja lapsi valehtelee kysytäessä.
Mitään isoa ongelmaa tästä ei toki kannata tehdä. Järjestä teille mukavaa yhteistä aikaa ja kerro ystävällisesti, että tiedät lapsen valehtelevan. Et varmasti halua tietää tarkempia yksityiskohtia, selitä lapselle, mitkä uhkakuvat sinulla liikkuu päässä, jos oma lapis on tuntemattoman seurassa ja valehtelee menemisistään.
No olen jo niin moneen kertaan sanonut että hän valehtelee. Ei tunnu tyttäreen toimia.
AP
No ei tuon ikäisillä ole mitään syytä seurustella