Onko oikeasti olemassa tunteettomia ihmisiä?
Kommentit (26)
He kokevat olevana aina oikeassa ja eivät osaa tuntea itse tunteita. Yleensä voi olla jopa perittyä.
Kalle Päätalohan teki hänestä kirjan, "Tunteeton sotilas"
Psykopatia ei ole sairaus eikä sen taakse voi mennä piiloon omaa pahuuttaan sillä psykopaattikin tietää mikä o on oikein ja väärin: hän ei vain välitä.
Tunteet voivat myös olla lanassa, vähän kuin masentuneena. Ei virallinen termi, mutta äidilläni oli ainakin ulospäin näkyvää tunneköyhyyttä. Yksitotinen tyyppi suuren osan aikaa. Vähän huono itsetunto ja korkea työmoraali.
Kasvatus jäänyt saamatta lapsena tai aivovamma.
Minulla on varmaan sitten tuo aivovamma
Oikeaa tunteiden puutosta, siis sitä että niitä ei oikeasti tunne ollenkaan, ei esiinny muilla kuin ihmisillä joilla on vaikea aivovamma, koska sitä varten pitää puuttua oleellisia alueita aivoista, mukaanlukien niistä ns. "liskonaivoista" jotka ovat aivojen sisimpiä ja alkeellisimpia osia. En usko että sellaisilla puutteilla olisi muuten terveet aivot myöskään, joten todennäköisesti vakavia älyllisiä tai kehityksellisiä muita ongelmia olisi.
Vierailija kirjoitti:
He kokevat olevana aina oikeassa ja eivät osaa tuntea itse tunteita. Yleensä voi olla jopa perittyä.
Ei tunteeton koe tarvetta olla oikeassa. Väärässä olemisen negatiivinen tunne on hänelle merkityksetön. Lähinnä ilmenisi väliinpitämättömyytenä sitä kohtaan mitä muut ajattelee.
Miten tämä tunteettomuus ilmenee ap?
Minun äitini ei ymmärrä tunteita, ei edes selitettynä pysty eläytymään mitä joku tunne tarkoittaa. Hänen mielestään ihmiset joilla on tunteita ovat kummallisia ja typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini ei ymmärrä tunteita, ei edes selitettynä pysty eläytymään mitä joku tunne tarkoittaa. Hänen mielestään ihmiset joilla on tunteita ovat kummallisia ja typeriä.
Tommoset äidit pitää heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
On. Heillä on
sairaus.
Töttöröö, on olemassa tunteensa hallitsevia, täysin terveitä ihmisiä.
Eikö pelkokin ole tunne? Ja se jos mikä luuraa jo siellä liskoaivoissa...
1)Aleksitymia eli vaikeus sanoittaa tunteita
2)Vaikeus ilmaista tunteita: estyneisyys, ahdistuneisuus, pelokkuus ja niin edelleen
3)masentuneisuus
4)todellisuudentajua horjuttavat sairaudet kuten skitsofrenia, dissosiaatio
5)narsismi, psykopatia, muut persoonallisuushäiriöt
6)....
Jotkut ei tunnista itsessään tunteita.
Vierailija kirjoitti:
1)Aleksitymia eli vaikeus sanoittaa tunteita
2)Vaikeus ilmaista tunteita: estyneisyys, ahdistuneisuus, pelokkuus ja niin edelleen
3)masentuneisuus
4)todellisuudentajua horjuttavat sairaudet kuten skitsofrenia, dissosiaatio
5)narsismi, psykopatia, muut persoonallisuushäiriöt
6)....
6)aivovamma
Vierailija kirjoitti:
Eikö pelkokin ole tunne? Ja se jos mikä luuraa jo siellä liskoaivoissa...
Pelko, jos mikä on täysin hyödytön, ja oikeastaan vain akuutissa tilanteessa käyttökelpoinen. Jos karhu on pentujensa kanssa lähimaastossa, pieni pelko on ihan ok. Pelko " liskoaivoissa" ei ole järkevää.
On. Heillä on sairaus.