Asumisoikeusasunto, kertokaas nyt mikä järki?
Antaa kuulua! Varsinkin jos asut sellaisessa itse, mikä ero vuokra-asumiseen? Mikä hyvää mikä huonoa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
- naapurit ei ole sosiaalitoimen sijoittamia
- 20 k€ saa takaisin
- sopii minusta lyhytaikaiseen asumiseen
- vaikeampi saada häät
- pääsee nopeasti pois jos haluaa
En minä tässä loppuikääni asuisi, mutta väliaikaisesti menettelee.
Me saimme kyllä "häät". Tosin vain maistraatissa koska emme tienneet vihkiikö kirkko asumisoikeusasunnossa asuvia susipareja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä. Ensin annat ison rahasumman toisen tilille kasvamaan korkoa, siitä, että pääset maksamaan vuokraa ja ylikallista huoltorahaa. Tuottoisaa aso-asuntoja tarjoaville tahoille.
Öööö sen ison rahasumman saa kyllä takaisin kun muuttaa pois.
Saahan sen pois kun muuttaa, mutta sijoittamalla itse saman rahan esim 10 vuoden ajaksi sinulle jäisi käteen rahasumman tuotto. Nyt ei tule edes korkoa.
Saa vähintään saman summan, mutta käytännössä enemmän kun indeksi vaikuttaa palautettavaan summaan.
Asossa asuu edullisemmin mitä vuokra-asunnossa, vastaavasta maksaisin vuokraa n. 200e/kk enemmän,ja tuon n.2400e/vuosi voi sijoittaaa muuhun.
Omaa en halua ostaa, koska täällä missä asun asunnot ovat kalliita, ja elintasoni LASKISI jos ostaisin oman (lainanlyhennys+vastike ja muut kulut) minulla ei ole lapsia niin ei heillekkään tarvitse "säästää"
Vierailija kirjoitti:
Paras puoli on, ettei ole sijoitusasuntoja, joissa majailee sossun maksamia vuokralaisia.
Tämä.
Aika moni omistusasuja kärsii kelaihmisistä.
Tuttavani sai aso-kämpän, jonka asumiskulut ovat paljon pienemmät, mitä olisi kaupungin vuokra-asunnossa. Joten hänelle ainakin pointti on asumiskulujen pieneneminen.
Puolta halvempi kaksio Helsingissä 400/800 eur. Partsi, sauna, parketti, ILP..
Tylsää, ei etnistä eikä muutakaan värinää, ei hälytyksiä, piirityksiä, tappeluita, huutoa, örvellystä, huudatusta.
Ei jännitystä irtisanomisesta, seksiasiatkin pitää itse hoitaa kun vastiketta ei voi maksaa luonnossa.
Pääomakin kasvanut korkoa jo kymmeniä prosentteja.
Naapurit huolestuttaa kun ei koskaan kuulu mitään ;-)
Mä ihmettelen yhä samaa.
Ostettiin vuonna -99 rivitaloasunto ja viereinen rt-yhtiö oli näitä ASO-asuntoja. Maksettiin omaa asuntolainaa pois vähemmällä summalla, kuin he maksoivat vuokraansa.
Nykyään ollaan muutettu ok-taloon ja ajat sitten maksettu pois asuntolainat. Kun taas ne entiset naapuritalolaiset edelleen asuu siinä ja maksavat isoa vuokraa.
En voi millään käsittää. Miksei maksa samalla rahalla pois omaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras puoli on, ettei ole sijoitusasuntoja, joissa majailee sossun maksamia vuokralaisia.
Tämä.
Aika moni omistusasuja kärsii kelaihmisistä.
Itse muutin asoon ja tämä oli yksi suuri syy, miksi aso eikä vuokra. Ja sitten sattui se poikkeus sääntöön, eli monta lasta ja eläintarhan omaava yh naapuriksi huudattamaan lapsia, itseään ja eläimiään yötä päivää.
Jos edellinen asukas on tehnyt kalliita muutostöitä, pääsee hyötymään niistä ilmaiseksi. Vuokra ei siis nouse. Yhtiö tekee pintaremonttia ennen uuden asukkaan muuttoa, joten sitäkään ei tarvitse itse maksaa. Jos tarvitsee isomman perheasunnon (4-6h+k+s), voi vuokra olla edullinen. Isot asunnot saavat neliöhintaan helpotusta. Pienemmissä vuokrataso voi lähennellä tavallisten vuokrasuntojen vuokraa. Asumisoikeusasunnon kuluja kutsutaan asumisoikeusmaksuksi, hoitovastikkeeksi, vesimaksuksi, autopaikkamaksuksi jne
On parempi olla tyytyväinen asuntoon sellaisenaan. En siis suosittele itse maksamaan mitään kalliimpaa, koska se jää asuntoon, jos muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen yhä samaa.
Ostettiin vuonna -99 rivitaloasunto ja viereinen rt-yhtiö oli näitä ASO-asuntoja. Maksettiin omaa asuntolainaa pois vähemmällä summalla, kuin he maksoivat vuokraansa.
Nykyään ollaan muutettu ok-taloon ja ajat sitten maksettu pois asuntolainat. Kun taas ne entiset naapuritalolaiset edelleen asuu siinä ja maksavat isoa vuokraa.
Josko ei saa sitä lainaa niin paljon, että voisi asunnon ostaa, mutto aso-maksun verran saa.
Pienellä tuottoisalla sijoituksella saa naapurit jotka osaavat asua ;-)
Jopa paremmat kuin osakeyhtiöissä joissa vuokralaisina voi olla sossun vakkareita afrikasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen yhä samaa.
Mahdottoman vaikeaa varmasti joillekin käsittää, että kaikki eivät saa asuntolainaa. Itse olen aina ollut pätkätöissä, vaikka olen opiskellut aloille, joissa olisi mahdollista vakityöhön. Tähän päälle yksinhuoltajuus. Säästöjä on, mutta pankit eivät niitä huomioi, sillä pätkätyö on riski.
Suurin osa varmasti mielummin maksaisi omaa, mutta kaikilla siihen ei ole mahdollisuutta.
Ahaa, nyt se selvisi. ASO-asunnoissa asuu ihmiset, jotka eivät saa asuntolainaa.
Kiitos selvennyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen yhä samaa.
Vuokra-asuminen nykyaikana ei ole kaikille pakon sanelema juttu, vaan ihan vapaaehtoinen ja harkittu valinta.
Asosta pääsee myös sujuvasti muuttamaan vaikka toiseen kaupunkiin, esim. töiden perässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen yhä samaa.
Omistusrivariin voi milloin tahansa muuttaa sossunaapuri viereiseen asuntoon. ASOon ei.
Mä asun sellaisessa. En aio koskaan ostaa omistusasuntoa, koska vähän yli keskituloisena sinkkuna minulla olisi mahdollisuus lainaan vain jotain paskan kaupunginosan yksiötä-pikkukaksiota varten, koska Helsingissä hinnat on niin kovia.
Asossa pystyn asumaan missä haluan, käytännössä asun Eko-Viikissä rivitalohuoneistossa 3 h + keittiö (75 neliötä). Maksan siitä vähän vaille 900 euroa, kun yksityisen vuokrat alueella on tuota luookkaa 45 neliön pikkukaksioista kerrostalossa. Toki oli se "kynnysraha", mutta mitä se haittaa kun sen saa takaisin jos muuttaa pois. Onpahan jotain pakkosäästettynä pahan päivän varalle. Tarkoitus tosin ei olisi muuttaa, olen laittanutkin paljon asuntoa omalla rahalla koska haluaisin asua täällä vaikka eläkeikää asti.
Asun yhdellä Suomen kalleimmista postinumeroalueista. En saa avioeron jälkeen yksin tarpeeksi asuntolainaa voidakseni asua tällä alueella samantasoisessa ja -kokoisessa kodissa, joten valitsin ASOn. Paljon halvempi kuin vuokra-asunto, ja säästöt muhii mukavasti odottamassa. Kuitenkin joku muu on vastuussa kaikista rempoista yms., ja voin muuttaa pikaisella aikataululla pois ilman myynti tms. stressiä.
Kun lapsi pääsee peruskoulusta, voin muuttaa minne haluan ja ehkä hankkia viimein sen omistuskämpänkin. En ole muutoinkaan elänyt kuten vaaditaan (koulutus - vakityö - avioliitto - omistusasunto - lapset), vaan ihan kuten olen tykännyt, mutta siitä joutuu sitten "kärsimään" joitain vuosia tälläisessa asumisoikeusasunnossa. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos edellinen asukas on tehnyt kalliita muutostöitä, pääsee hyötymään niistä ilmaiseksi. Vuokra ei siis nouse. Yhtiö tekee pintaremonttia ennen uuden asukkaan muuttoa, joten sitäkään ei tarvitse itse maksaa. Jos tarvitsee isomman perheasunnon (4-6h+k+s), voi vuokra olla edullinen. Isot asunnot saavat neliöhintaan helpotusta. Pienemmissä vuokrataso voi lähennellä tavallisten vuokrasuntojen vuokraa. Asumisoikeusasunnon kuluja kutsutaan asumisoikeusmaksuksi, hoitovastikkeeksi, vesimaksuksi, autopaikkamaksuksi jne
On parempi olla tyytyväinen asuntoon sellaisenaan. En siis suosittele itse maksamaan mitään kalliimpaa, koska se jää asuntoon, jos muuttaa pois.
Juuri näin. Me rakennutettiin hulppea patio, ja sitten tuli perintö. No joo, nyt "entisessä kodissamme" nauttii luumupuusta ja marjapensaista, sekä ihanasta patiosta vanhempi naishenkilö, joka näyttää silmin nähden viihtyvän, niin kauniisti on pihaa laiteltu. Hieman kyllä harmitti, mutta eipä enää. Tämä ikioma piha ja uusi patio "lohduttavat" ;D
Koko taloyhtiö on noita ASO-asuntoja, joten harvemmin on mitään ongelmatapuksia naapureina.