Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lääkäriin mennä useamman asian kanssa??

Vierailija
08.08.2014 |

Apua kiitos...

Voiko lääkärille mennä monen asian takia yhtä aikaa? Esim. Samalla kertaa kysyä ihottumasta, kuukautisista yms vaivoista neuvoa/lääkkeitä ? Vai onko lääkäreillä joku tietty aika ja ehtii vaan yhen asian kerrallaan? Minulle on kasaantunut liuta asioita joihin kaipaan apua..

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi.

Vierailija
2/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä mennyt jonkun taudin takia ja samalla pyytänyt uusimaan reseptit..sillon jos vaivat on isompia ja vaatii enemmänkin tutkimista niin Tkssa voi olla hankalaa, tosin moni varmaan menee juuri noin ja siksi lääkärit on aina myöhässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköähän lääkärille ole hyvä kertoa ihan kokonaisuus omasta terveydentilasta ja oireista. Niillähän saattaa jopa olla yhteyttä toisiinsa tai saattavat liittyä johonkin lääkitykseen jne. Lääkäri pyytää sitten kyllä varaamaan uuden ajan, jos asian enempään tutkimiseen on tarvetta.

Vierailija
4/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia ei ole akuutti, niin voit varata ns normaalin lääkäriajan (ei päivystys) joka menee sitten jonoista ja kaupungista riippuen muutaman viikon päähän. Silloin voit kysyä kaiken mahdollisen, se on pitempi aika.

Jos asia on akuutti, esim joku tulehdus tai muu, johon tarvitset päivystysajan, on aika lähinnä sen asian hoitamiseen tarkoitettu lyhyt aika.

Näin siis julkisella.

Vierailija
5/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos aikaa varatessa jo sanoisi, että on useampi asia käsiteltävänä?

Vierailija
6/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin vaimo vastaa terveisinä kuullusta: 

Voi mennä ja periaatteessa kannattaakin, mutta jo aikaa varatessa on syytä mainita monestako asiasta on kyse jotta osaavat varautua pidempään aikaan.

Kannattaa myöskin varautua siihen, että yleislääkärillä ei ole mahdollisuuksia ratkaista kaikkia ongelmia, vaan jos jokin asia vaatii erikoisosaamista ja ei ole perushoidolla hoidettavissa joutuu hän tekemään lähetteen eteenpäin asiaan perehtyneemmälle lääkärille.

Vierailija
7/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehdit kaikki asiasi selostaa yhden vastaanottoajan sisällä, niin voit. Jos et ole etukäteen varannut aikaa useamman asian käsittelyyn, ei niitä silloin ehdi samalla istunnolla käsitellä eli tee tupla-ajanvaraus heti kättelyssä.

Vierailija
8/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä, jos kaikki vaivat koskevat itseä. Jos mukana on kolme lasta ja haluat puhua oman ja jokaisen lapsen erillisistä vaivoista, niin ei voi tehdä. Jokaista asiakasta varten varataan eri aika. Ellei kyse ole puolen minuutin mittaisesta "mitä rasvaa suosittelisit tuohon vauvan ihon kuivumiseen"-tyyppisestä asiasta.

Vierailija
9/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuuttiajalla ei tosiaan voi. Mä menin kerran akuuttiajalla lääkäriin kun olin vuotanut verta pillusta yli viikon ilman syytä, kamala vuoto ja hirveät kivut. Söin e-pillereitä. Lääkäri totesi että voi olla kohdunulkoinen, kasvain, keskenmeno tai sitten jotain häikkää e-pillereistä johtuen, käski labraan. Yritin siinä sitten kysyä että Mites noi e-pillerit, uskallanko nyt tässä tilanteessa jatkaa käyttöä, niin lääkäri totesi, että ei voi akuuttiajalla hoitaa ehkäisyssioirs, eikä mitään muutakaan kun juuri sen mitä varten aika on varattu. Ei millään ymmärtänyt että liittyy toisiinsa.

Jos varaat ajan hyvissä ajoin, ja sanot jo aikaa varatessa kaikki asiat, noin yleensä onnistuu. Mulle on kyllä joskus sanottu, että nyt on liikaa asiaa, pitää varata kaksi aikaa. (oli masennuslääkeasioita, astma-asioita ja selkävsmna-asioita) mutta siinäkin oli varmaan kyse juuri siitä, että ne kaikki asiat olivat isoja, ja veivät aikaa. Jos on kyse nopeahkoista jutuista niin varmasti onnistuu.

Ja oon mä joskus etukäteen ilmoittamattakin ottanut jonkin nopean asian puheeksi aiemmin varatulla ajalla. Esim kerran kun olin masennukseen varannut ajan, mutta olin samana aamuna astunut toki ikävästi lasiin, niin kysyin nopsaan lääkäriltä että tarviiko tikkejä vai paraneeko itsestään. Tiesin että masennuksen lääkäriajat on pitkiä, ja toi haavan vilkaisu vei sen minuutin.

Vierailija
10/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan noin vaan normiajalla ei voi hoitaa montaa asiaa! Mutta kunhan aikaa varatessa kertoo, mitä asiaa/asioita on, niin se voidaan ottaa huomioon kyllä vastaanottoa varatessa ja tietenkin helpommalla pääsee kun hoitaa useamman asian alulle yhdellä kertaa.

Mutta voin lääkärinä sanoa, että se on ihan mahdoton tilanne kun potilaalle on varattu aika esim. luomen poistoa tai tykyttelytuntemusta varten aika ja sitten helvetti repeää irti kun kysyy "oliko muuta".. Ja se on harmillista, koska suurin osa lääkäreistä hoitaisi aina mieluusti potilasta kokonaisuutena ja kaikki kuitenkin liittyy kaikkeen.. Mutta kun ne tk-ajat on niin hemmetin lyhyitä. :/

Vierailija
11/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos on aika yksityiselle vaikkapa iholääkärille, niin voiko samalla valittaa jotain täysin muuta ihoon liittymätöntä vaivaa, jos siis aikaa riittää?

Vierailija
12/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärit ei ainakaan vissiin tutki kuin suuta, polvikipua on niille turha valittaa.

Vierailija
13/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäritkään ei juuri muita vaivoja tutki, ihotautilääkäreistä en tiiä?

Vierailija
14/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalolla olen törmännyt joidenkin lääkärien kohdalla esittelytekstissä että varaathan yhden ajan yhdelle vaivalle. En käy kuin pakon edessä enää yksityisellä.

Vierailija
15/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos on aika yksityiselle vaikkapa iholääkärille, niin voiko samalla valittaa jotain täysin muuta ihoon liittymätöntä vaivaa, jos siis aikaa riittää?

No ei kannata, erikoislääkärit hoitaa vaan oman erikoisalan asioita. Esim psykiatri ei osaa ottaa kantaa diabeteksen hoitoon.

Vierailija
16/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkös anoppini yritti puhua lääkärille vaivoistaan terveyskeskuksessa ja sanottiin, että pitää olla oma aika jokaista vaivaa varten.

Mummo kävisi sitten 5 kertaa lääkärissä, meno/paluu taksilla (on huono liikkumaan)

Muutama labra ja röntgenreissu siihen.

Kuukauden minimieläke siinä viuhahtaisi.

Vierailija
17/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on useita asioita, niin ehdottomasti kannattaa varata pidempi aika. Lääkäreiden ajat ovat lyhyitä ja jos on monta asiaa, niin aikaa menee ja loppupäivän aikataulut menevät pieleen..

Vierailija
18/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pissa- ja kakkanäyte jätetään sinne labran luukulle, ei se lääkäri niillä mitään tee.

Vierailija
19/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen asian kanssa mennää puhumaa lataamoon.

Vierailija
20/24 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kannata, erikoislääkärit hoitaa vaan oman erikoisalan asioita. Esim psykiatri ei osaa ottaa kantaa diabeteksen hoitoon.

Niin. Mutta luulisi että esim. ihotautilääkäri on kumminkin myös peruslääkäri ollut joskus ja ymmärtää jotain flunssastakin?