Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksen saa pyytää palkkaa työharjoittelusta

Vierailija
08.08.2014 |

Olen lh ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Voin hyvin tehdä työtä harjoittelujaksojen aikana mutten ymmärrä miksen saa pyytää niistä palkkaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluaikaa

Vierailija
2/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harjoittelu on oikeaa työtä (sama kuin olisit vakituisen työntekijän sijainen) saa amk-harjoittelusta pyytää palkkaa tuolla perusteella. Harjoittelunomaisesta työstä, jota joku ohjaa, ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on HARJOITTELUA! Harjoittelusta ei makseta palkkaa, koska olet silläkin hetkellä opiskelemassa ammattiasi, vaikka käytännön kautta. Et ole vielä valmistunut. Mielummin ne ottaisivat ja palkkaisivat sitten ihan jo valmiiksi ammattitaitoisen ihmisen siihen työhön, jota ei tarvitse olla opastamassa ja valvomassa työnlaatua.

Vierailija
4/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sinä pyytää varsinkin silloin, kun teet sellaista työtä, jossa sinulla ei ole ohjaajaa.

Vierailija
5/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa pyytää! Luultavasti ei vaan onnaa näinä päivinä. Olen aikoinaan itse saanut myös harjoitteluajalta palkkaa, mutta lienee tapauskohtaista. T. anestesiaan erikoistunut hoitsu 

Vierailija
6/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:48"]

Koska se on HARJOITTELUA! Harjoittelusta ei makseta palkkaa, koska olet silläkin hetkellä opiskelemassa ammattiasi, vaikka käytännön kautta. Et ole vielä valmistunut. Mielummin ne ottaisivat ja palkkaisivat sitten ihan jo valmiiksi ammattitaitoisen ihmisen siihen työhön, jota ei tarvitse olla opastamassa ja valvomassa työnlaatua.

[/quote]

Ahaa! Nimeän siis työn harjoitteluksi, niin siitä ei tarvitse maksaa?

Vierailija
7/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koulun käytännöstä saatko pyytää palkkaa. Suurin ongelma liittyy vastuu kysymyksiin, harjoittelija et voi olla vastuussa potilaista. Mutta jos saat palkkaa niin olet työntekijä ja tällöin vastuussa potilaista. Kuvitellaan seuraava tilanne: menet pistämään potilasta ohjaajasi katsoessa vieressä. Pistät väärin ja potilaalle tapahtuu jotakin ei toivottavaa. Jos sinulla on vastuullinen ohjaaja hän ottaa vastuun tapahtuneesta koska olet harjoittelussa. Mutta jos ohjaajasi haluaa heittäytyä hankalaksi, niin hän ilmoittaa että sinä olet palkallinen työntekijä joka on itse vastuussa tekemisistään. Tällöin olet työntekijä joka on mennyt pistämään potilasta ilman lääkelupia yms. Jos juttu menee eteenpäin niin miten luulet Valviran suhtautuvan? Tästä syystä minä olen kiltisti palkattomassa harjoittelussa vaikka raha kelpaisi täälläkin...

Vierailija
8/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä outoa, koska palkanmaksu harjoittelusta on hyvin alakohtaista. Itse opiskelin tradenomiksi ja sain harjoittelijan palkkaa työharjoitteluista. Oli harvinaista ettei joku palkallista harjoittelua saanut. Kuitenkin hoitoalalla toisinpäin ja harjoittelut ovat pääosin palkattomia.

Vierailija
9/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih kun MINÄ OLEN VALMISTUNUT tosin lähihoitajaksi ja pystyn työskentelemään sairaalassa ja hoitokodissa vaarantamatta ketään.

Vierailija
10/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olet valmistunut. Mutta sairaanhoitajaopiskelijan harjoittelussa on tehtävä sairaanhoitajan töitä. Et voi kuitata niitä tekemällä lähärin hommia. Voitko esim. lähihoitajana tehdä verensiirtoja? Olen itse tällä hetkellä sh-harjoittelussa ja eilen tein verensiirtoja ohjaajani valvonnassa...

Vierailija
11/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:58"]

Tuo on kyllä outoa, koska palkanmaksu harjoittelusta on hyvin alakohtaista. Itse opiskelin tradenomiksi ja sain harjoittelijan palkkaa työharjoitteluista. Oli harvinaista ettei joku palkallista harjoittelua saanut. Kuitenkin hoitoalalla toisinpäin ja harjoittelut ovat pääosin palkattomia.

[/quote]

Minäkin sain tradenomiksi opiskellessani työharjoittelusta palkkaa, joka oli 80% vastavalmistuneen palkasta. Sairaanhoitajaksi opiskellessani harjoittelusta ei maksettu mitään, mutta kun työvuoron päätyttyä kiipesin pari kerrosta ylemmäs toiselle osastolle tekemään iltavuoron, sain siitä palkan, joka oli muistaakseni myös noin 80% muodollisesti pätevän ( = tutkinnon suorittaneen) sairaanhoitajan alkupalkasta. Tein siis opiskeluaikana palkallisia keikkatöitä samassa sairaalassa kuin missä olin palkattomana harjoittelijana.

Vierailija
12/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikanaan harjoittelusta maksettiin joku prosentti, esim 90% alimmasta taulukkopalkasta. Nykyisinkin noita taitaa olla työehtosopimuksissa eri aloilla. Valitettavasti vain liian moni joko suostuu tekemään harjoittelun ilmaiseksi, tai työnantaja on joku valtio/kuntayhtymä jota ei pahemmin nappaa mitä harjoittelijat rutisevat ja sanoo että harjoittelusta ei makseta ja piste.

Vierailija
13/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit pyytää palkkaa, mutta silloin sinulla täytyy olla ammattiosaamista ja taitoa hoitaa työ itsenäisesti ja todistaa se jollakin tavoin ja kannat myös vastuun henkilökohtaisesti omista virheistäsi.

Yleensä harjoittelijalle ei makseta palkkaa, ehkä pientä kulukorvausta, koska harjoittelijalta ei voida odottaa sellaista työpanosta ja osaamista kuin muilta työntekijältä. Harjoittelijahan työskentelee aina ammattitaitoisen työntekijän ohjauksessa ja valvonnassa. Eikä edes vakuutukset korvaa, jos harjoittelija on ilman valvontaa aiheuttanut vahingon.

Harvat yritykset maksavata palkkaa harjoittelijalle, eikä hänen työpanoksensa ole kovinkaan merkittävä, sillä hän vie vähintäin yhden ammattitaitoisen työntekijän työajan, joka vastaavasti on pois yrityksen tuloksesta.

Vierailija
14/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä oppilaitos maksaa sairaalalle, että ottavat opiskelijoita harjoitteluun. Tuntuisi hullulta, että sitten sairaala maksaisi palkkaa niistä samoista opiskelijoista, joiden ohjaamisesta oppilaitos on maksanut.

Vierailija
15/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina saa pyytää! Luultavasti ei vaan onnaa näinä päivinä. Olen aikoinaan itse saanut myös harjoitteluajalta palkkaa, mutta lienee tapauskohtaista. T. anestesiaan erikoistunut hoitsu "

Ehkä sinulla oli aikaisempaa ammattipätevyyttä ja pystyin itsenäiseen työskentelyyn ja sinulla oli loppututkinto tai aikaisempaa työkokemusta harj.ajan tehtävistä. Ja silloin palkka ok. ja täytit myös vastuukysymykset työtehtävistä.

Vierailija
16/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tosiaan joku syy, miksi ei voi pyytää palkkaa? Kai nyt pyytää voi, mutta yleensä käytäntö on se, ettei harjoitteluista makseta. Ei se palkallisuus liity mitenkään vastuuasioihin, jos on ohjatussa harjoittelussa niin ohjaaja on viimekädessä vastuussa harjoittelijan tekemästä työstä. Monella muulla alla on ihan ok pyytää palkkaa harjoittelusta, miksei terveydenhuollossa? Terveydenhuollossakin esim. puheterapeutit saavat harjoittelusta palkaka (ja siinäkin on mahis mokata pahasti esim. arvioimalla väärin potilaan kyvyn niellä ja sitten se tukehtuu nakkimakkaraan), samoin psykologit. Tämä on joku amk:n käytäntö, johon on alistuttu ilman mitään järkevää syytä.

Vierailija
17/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 09:34"]

"Aina saa pyytää! Luultavasti ei vaan onnaa näinä päivinä. Olen aikoinaan itse saanut myös harjoitteluajalta palkkaa, mutta lienee tapauskohtaista. T. anestesiaan erikoistunut hoitsu "

Ehkä sinulla oli aikaisempaa ammattipätevyyttä ja pystyin itsenäiseen työskentelyyn ja sinulla oli loppututkinto tai aikaisempaa työkokemusta harj.ajan tehtävistä. Ja silloin palkka ok. ja täytit myös vastuukysymykset työtehtävistä.

[/quote]

Juu, näin oli. Tosin tämä tapahtui jo 2000-luvun alussa ja en tiedä miten käytännöt muuttuneet.

Vierailija
18/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainakin meillä oppilaitos maksaa sairaalalle, että ottavat opiskelijoita harjoitteluun. Tuntuisi hullulta, että sitten sairaala maksaisi palkkaa niistä samoista opiskelijoista, joiden ohjaamisesta oppilaitos on maksanut"

Myös yritykselle maksetaan, mutta moni työnantaja ei ole kovin kiinnostunut harjoitteljoista, koska he vievät ammattitaitoisen työntekijän työpanoksesta suurimman osan työajasta, joka taas ei ole kannattavaa yritykselle.

Vierailija
19/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelija on koulun vastuulla ja silloin ei makseta palkkaa. Työnantajan täytyy vakuuttaa harjoittelija itse jos alkaa maksamaan palkkaa.

Vierailija
20/21 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minulle vastattiin viime keväänä ja heti kun kuulin niin ymmärsin ja vähän jopa nolotti.

Harjoitteluaikana olen opiskelija jonka on vakuuttanut koulu. Eli jos jotain tapahtuu koulu vastaa kustannuksista. Silloin ei saa nostaa palkkaa koska jos niin käy niin palkan maksajan pitäisi vakuuttaa minut. Vakuutusyhtiöt ei hyväksy päällekkäisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi