Lähtisitkö lasten kanssa lomalle jos mies ei haluaisi mukaan?
Meillä pienet vilkkaat lapset, 3 ja 5v. ja olemme kokeilleet perhelomia, mutta mies on kokoajan siellä stressaantunut ja epämukavuusasteella, kiukuttelee ja valittaa kuinka peinten lasten kanssa ei kannata matkustaa ja kuinka ei voi odottaa että loma loppuu. Se pilaa matkan koko perheelle. Ja nämä eivät siis ole olleet mitään hankalia seikkailumatkoja vaan pakettirantalomia joiden ei pitäisi stressata ketään. Itse rakastan matkustamista ja koen todella rajoittavaksi että mies ei siitä nykyjään enää pidä. Ja harmittaa kun ennenlapsia seikkailtiin pitkin maailmaa yhdessä ja luulin menneeni naimisiin samanlaisen sielun kanssa.
Kysymys siis, lähtisittekö lasten kanssa yksin matkalle jos miehenne ei haluaisi tulla mukaan? Vai raaskisitteko ottaa lapsista vain yhden (ja sitten toisen seuraavalla matkalla)? Miehelle kumpikin vaihtoehto sopii.
Kommentit (39)
Ei hyvältä vaikuta. Ei aikuisen miehen pitäis tarvita kysyä lupaa, ei onnais meillä määräily. Pystysittekö etukäteen sopimaan noi, tai muuten ei reissua?
En sitten ole mikään sovinistimies, vaan keski-ikänen naisihminen, tuommosen hienon nuoren miehen kanssa elelen. Kyllästyi niihin oman ikäsiin nipottajiin.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:49"]
Ei hyvältä vaikuta. Ei aikuisen miehen pitäis tarvita kysyä lupaa, ei onnais meillä määräily. Pystysittekö etukäteen sopimaan noi, tai muuten ei reissua?
En sitten ole mikään sovinistimies, vaan keski-ikänen naisihminen, tuommosen hienon nuoren miehen kanssa elelen. Kyllästyi niihin oman ikäsiin nipottajiin.
[/quote]
Voisiko joku suomentaa tämän?!
Tuo kuulostaa musta tavalliselta tavalta, matkoilla ja muualla :(
Sori, en huomannut laittaa lainausta. Oli siis sille miehelle jonka vaimo ei anna ottaa päivätirsoja reissussa.
Olen matkustanut kahden tyttäremme kanssa ilman miestä, meillä tosin siksi että mies ei aina töiltään pääse mukaan. Menemme omatoimimatkoille aina. Hyvin on mennyt, tietysti esim. ravintolassa syöminen on kivempaa jos on myös aikuisseuraa.
Kotiin pitää jättää yhteystiedot ja majoituspaikat ja ainakin jomman kumman lapsen on osattava käyttää kännykkää. Täytyy myös miettiä lasten kanssa, mitä tekevät ja kenelle soittavat, jos sille mukana olevalle aikuiselle sattuu jotain. Sehän on ihan mahdollista, voi saada sairauskohtauksen tai jäädä auton alle. Näin minä olen tehnyt, kun ei ole sitä pakettimatkojen opasta auttamassa hätätapauksessa. Jos pakettimatkaal menee, on kyllä todella helppoa. Ja alkoholia en juo ollenkaan koskaan jos olen lasten kanssa kolmestaan matkalla. Se ei käy päinsä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:56"]
Sori, en huomannut laittaa lainausta. Oli siis sille miehelle jonka vaimo ei anna ottaa päivätirsoja reissussa.
[/quote]
Niin mikä oli?!
Minäkin olen matkustanut lasten kanssa kolmisin. Meillä mies ei vaan tykkää matkustamisesta. On enemmän koti-ihminen. Hyvin on mennyt. Toki välillä yksin siellä leikkikentän laidalla on tylsää, mutta kyllä me teemme ja näemme myös paljon muuta ihan aikuistakin kiinnostavia kohteita. Rantalomilla ei olla oltu. Alkoholia en käytä kun lasten kanssa reissaan. Meillä lapst ovat suht vähä unisia, joten ei ne illatkaan siellä hotellilla ole turhan pitkiä.
Voi, minä olen matkustanut paljonkin lasten kanssa kolmistaan. Kotimaassa ja ulkomailla. Joskus on seuraa (isovanhemmat, sisareni perheineen, kaveri), joskus ollaan ihan kolmistaan. Mitä isommiksi kasvavat, sitä hauskempaa on.
Lähde toki. Kokeile vaikka viikon reissulla. Tietysti se riski on, että jos yksi sairastuu, ovat kaikki tuomittuja sisälle. Mutta koskaanhan ei tiedä, ellei kokeile.
Meillä kumpikin on tehnyt matkoja lasten kanssa, hyvin on mennyt. Aina ei ole saatu lomaa yhtä aikaa, joten toinen on ottanut muksut ja lähtenyt lappiin tai ulkomaille.
Ihanan kannustavia viestejä, kiitos! En halunnut uskoa että ihania matkakokemuksia pitäisi rajoittaa sen takia että mies ei halua mukaan. Totta että jos ottaa molemmat lapset niin viihdytävät toisiaan, että varmaan sitten veisin molemmat. Mietitytti vaan sen takia että tosiaan ovat vilkkaita, miten esimerkiksi rannalla jos molemmat saavat päähänsä lähteä juoksemaan eri suuntiin. Mutta onhan pelastusliivit onneksi keksitty. :)
Kuka tietää, ehkä mieskin sitten myöhemmin taas innostuu matkalle kun lapset kasvavat. Onhan se niin että pikkulapsiarki kiukutteluineen pyörii matkallakin eli sitä irtiottoa arjesta ei tavallaan saa ja se ehkä miestä eniten rassaa.
Joku kysyi että tykkäävätkö lapset matkustelusta, no eivät hirveästi tykkää siitä rutiininmuutoksesta mutta kunhan ovat pari päivää olleet niin tottuvat ja rauhoittuvat. Ja tietenkään hurjan pitkiä retkiä ei kannata tehdä etteivät liikaa väsy. Ehkä lähden alkuun turvalliselle pakettimatkalle ja kaksosrattaat mukaan. :)
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 09:15"]
Mikä noita miehiä muuten vaivaa? Meilläkin samanlainen kivireki, jos johonkin erehtyy lähtemään. alkaa narina pari päivää ennen lähtöä että mitä mä nyt olen tommosen mennyt varaamaan (vaikka on kysytty asiaa ja saatu vastaukseksi murahtelua tai jotain "ihan sama" lausahduksia). Kitinä yleensä kestää koko reissun.
Olen myös miettinyt, että pitäisikö ihan rohkeasti lähteä lasten kanssa vain... lapset pian neljä ja kuusi.
[/quote]
Niinpä. :D Sama juttu meillä, ruvetaan valittamaan jo ennen matkan alkua ja syyllistämään minua matkan varaamisesta vaikka on itse siihen suostunut.
Lähdetään rohkeasti vaan molemmat. Yksi elämä meille vaan annetaan. :)
ap
Lähtisin lasten kanssa. Kasvavat jatkuvasti. Tosin aloittaisin uimakoulut asap. Meillä ainakin tuossa iässä tuli jo järkeä päähän ja rauhaa maahan. Eli sai itsekin hengitellä vähän kun hiekkalinna valmistuu vieressä.
Mä olen lähtenyt yksin lapsen kanssa (välillä myös vanhempieni ja lapseni kanssa) ja jättänyt mieen kotiin, kun hän ei tykännyt ulkomaanmatkailusta. Ei tämä minusta ole ongelma, jos ei halua niin ei halua, turha oakottaa, koska siitä seuraavaa kuvaamaasi kiukuttelua ja sit ei ole kivaa kellään.
mulla on vain yksi lapsi, niin että en tuohon toiseen kysymykseen osaa ottaa kantaa. Oleellista on sit kai se, että kumpikin tietää ja luottaa VARMASTI pääsevänsä vuorollaan, eikä tule mitään pettymyksiä.
en kokenut lapsen kanssa oloa mitenkään erityisn vaikeaksi, mutta me harrastettiin kaupunkimatkailua, ei rantalomia ja voi olla, että tämä oli helpompaa. Jos on kaksi lasta, kannattaa varmaan ottaa jotkut rattaat, minä vielä 5-vuotiasta kannoin sylissä tai repparissa kun se väsyi. Tärkeätä on istua paljon ja usein ja katsoa leikkipaikkoja ja syödä paljon jäätelöä ja pikkuvälipaloja ja muutenkin säännöllisesti.
Lähtisin lasten kanssa, mies olkoot sitten kotona.
Tietysti lähtisin! Jos mies ei halua mukaan niin ei se estä lasten "oikeutta" viettää lomaa ja saada kokemuksia. Meillä kolme vilkasta lasta ja hyvin on aina mennyt, olenhan niiden äiti. Ei ongelmia.
Sinulle itsellesi varmaan kivempaa, jos olisi toinen aikuinen mukana, esim. vanhempasi tai ystäväsi?
Onko sitten niin, että mies menee vuorostaan poikien kanssa lomalle?
Kyllä.
Meillä vain yksi lapsi ja olen reissanut hänen kanssaan kahdestaan, koska meillä on ollut lomat eri aikaan isän kanssa. Hyvin on mennyt. Lapsikin käyttäytyy todella hyvin, kypsemmin matkoilla.
Voisiko ajatella, että jos ottaa molemmat lapset mukaan, niin heillä olisi myös seuraa toisistaan ja pääsisit sillä tavoin välillä helpommalla.
Itse lähtisin ehkä yhden tuon ikäisen kanssa jos mies ei tulisi mukaan, jännitäisi liikaa lentomatkat ja paikasta toiseen siirtymiset. Mutta mene ihmeessä joka tapauksessa!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 17:23"]
Itse lähtisin ehkä yhden tuon ikäisen kanssa jos mies ei tulisi mukaan, jännitäisi liikaa lentomatkat ja paikasta toiseen siirtymiset. Mutta mene ihmeessä joka tapauksessa!
[/quote]
Samoin, ottaisin vanhemman ensin ja nuoremman sitten kun kasvaa. 3v. on vielä hieman arvaamattomampi käytökseltään ja työläämpi hoidettava varsinkin lomalla, mutta riippu tietenkin lapsesta.
Lähtisin lasten kanssa, molempien jos jaksaisin. Olen lapsen kanssa käynyt Muumimaassa kadestaan, toisen äiti-lapsi -yhdistelmän kanssa Puuhamaassa ja syksyllä miehen kanssa kahdestaan etelään. Lapsi tykkää menosta, mies rauhallisuudesta, ja minä molemmista. Ihan mikä teillä toimii.