Mikä tuossa moukun synnyksessä...
...on nyt ollut niiiiiin kamalaa? Ihme drama queen. Luin tämän kauhistelevan kertomuksen synnytyksestään. Luuliko se että synnytys on sitä että käydään vähän yskäsemässä ja söpö vaaleanpunainen hymyilevä lapsi syntyy? On mahtanut olla ärsyttävä potilas itkuineen ja vollotuksineen.
ärsytti kun kertomuksen osassa 3 mainitsi viimeisessä lauseessa jotain että "luulin että pahin on jo takana mutta" ja kun menkn lukemaan viimeisen osan niin eihän siellä mitään kamalaa enää tapahtunut? Joutui valvomaan ekana yönä? Uuuuuuu.
Kommentit (32)
Iina teki blogiinsa tekstin juuri koska halusi itse kertoa kaiken kokemansa rehellisesti, eikä ihkuttaen niinkuin muut bloggaajat ja tietenkin hän nyt saa näitä kommentteja että ei edes ollut paha. Mutta on äärimmäisen hyvä että tekstin julkaisi.
Mulla oli luultavasti aika helppo synnytys, kun näitä juttuja kuuntelee. Kivunlievitys onnistui aika nappiin. Sain kuitenkin pienen repeämän sulkijalihakseen, joka kyllä parani ihan ok, mutta jos nukuin vähänkään väärässä asennossa näin aina painajaista jossa peppuni repeää kahtia.
Mitä kukaan painajaisilleen mahtaa?
Mun pahimmat pelot synnytykseen mennessä olivat:
1. Minä tai vauva kuolee/vammautuu
2. Sektioon joutuminen
3. Vauva väärässä tarjonnassa, esim. perätila tai kasvotarjonta
4. Pahasti repeäminen
5. Kamalat kätilöt/lääkärit
Ja kun näistä mikään ei toteutunut, niin aika onnistunut kokemus oli, vaikka kipu oli jotain ihan järjetöntä ja rankka ja pitkä synnytys oli.
-12
Mä en nyt tajua tämän ketjun pointtia. Siis eikö Iina saisi ap:n mielestä kirjoittaa omaan blogiinsa omaa synnytyskertomustaan sellaisena kuin sen on itse henkilökohtaisesti kokenut? Kenen näkökulmasta se olisi pitänyt kirjoittaa? Olisiko Iinan pitänyt ottaa huomioon ap:n synnytys?
Avaatko ap nyt hieman?
Niin ja joo, en voi sietää Moumoun blogeja joten en ole lukenut tätä synnytyskertomusta. Voi siis olla että olen missannut jotain mikä olisi olennaista ap:n aloitukselle.
Minulla oli tavallista rankempi synnytys, josta soiteltiin sairaalasta peräänkin, että haluanko keskusteluapua asiaan. Vauvakin joutui synnytyksen takia vastasyntyneiden osastolle muutamaksi päiväksi. Eipä sitä silti ole tullut itkettyä tai vedettyä draamaa. Nyt ollaan molemmat kunnossa ja se on pääasia.
Mutta toisaalta ihmiset ovat erilaisia, Moukku on varmaan vaan herkempi.
Kyllä tuo mun synnytykseen verrattuna on paha. Edellisen yön supisteli, päivä käytiin mättämässä jouluruokaa molempien vanhemmilla. Klo 22 alko säännölliset supistukset, 1 lähettiin sairaalaan ja olin auki 5senttiä.klo 5 oli vauva maailmassa. Pärjäsin ilokaasulla ja kohdunkaulan puudutukdella enkä todellakaan olis enempää tarvinnu.
- Se jolla istukan syntyminen oli vaan lurahdus.
Ihminen voi itkeä siksikin että se jännitys purkautuu. Se voi purkautua painajaisten tavoin myöskin.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 09:22"]Minulla oli tavallista rankempi synnytys, josta soiteltiin sairaalasta peräänkin, että haluanko keskusteluapua asiaan. Vauvakin joutui synnytyksen takia vastasyntyneiden osastolle muutamaksi päiväksi. Eipä sitä silti ole tullut itkettyä tai vedettyä draamaa. Nyt ollaan molemmat kunnossa ja se on pääasia.
Mutta toisaalta ihmiset ovat erilaisia, Moukku on varmaan vaan herkempi.
[/quote]
Vauvan joutuminen osastolle on ehkä tehokkain äidin omien synnytysmuistojen ja murheiden karkoittaja:(
Minusta kertomuksessa ei ollut mitään draamaqueen-aineistoa. Ainoastaan se toiseksi viimeisen osan loppulause, että jotain pahaa tai pahempaa oli vielä tulossa, lässähti hiukan, kun kyse oli vain jostain painajaisunista. Kun pelkäsin jo, että vauvalla ilmenee jotain häikkää tai bloggaaja itse saa jonkun pahan komplikaation.
Mutta onneksi siis ei.
(mutta valistakaa tyhmää: Mikä on lisäistukka?)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 09:56"]Minusta kertomuksessa ei ollut mitään draamaqueen-aineistoa. Ainoastaan se toiseksi viimeisen osan loppulause, että jotain pahaa tai pahempaa oli vielä tulossa, lässähti hiukan, kun kyse oli vain jostain painajaisunista. Kun pelkäsin jo, että vauvalla ilmenee jotain häikkää tai bloggaaja itse saa jonkun pahan komplikaation.
Mutta onneksi siis ei.
(mutta valistakaa tyhmää: Mikä on lisäistukka?)
[/quote]
No tämä just. Jäi kuva, että bloggaaja dramatisoi tahallaan. Lukijamäärien takia.
No mut kyllä tuolla hiekkalaatikon reunalla kuulee ihan yhtä dramaattisesti kerrottuna tarinoita. Synnytyskauhuilla kilpaileminen on sellainen iskostunut tapa, näkeehän sen tässäkin ketjussa.
Tyhmänkin pitäisi OIKEASTI tuntea omaa anatomiaansa edes vähän. Sinulla on neulansilmä (kohdunkaula) ja sinun tulee tunkea hunajamelooni (vauva) siitä läpi. Ei tarvitse olla edes mikään fysiikan tohtori, että tajuaa synnytyksen olevan hyvin väkivaltainen tapahtuma. Kokemusta yritetään helpottaa monin keinoin, mutta neulansilmä ja melooni ei vain sovi yhteen ilman verta, hikeä ja kyyneleitä.