Mikä tuossa moukun synnyksessä...
...on nyt ollut niiiiiin kamalaa? Ihme drama queen. Luin tämän kauhistelevan kertomuksen synnytyksestään. Luuliko se että synnytys on sitä että käydään vähän yskäsemässä ja söpö vaaleanpunainen hymyilevä lapsi syntyy? On mahtanut olla ärsyttävä potilas itkuineen ja vollotuksineen.
ärsytti kun kertomuksen osassa 3 mainitsi viimeisessä lauseessa jotain että "luulin että pahin on jo takana mutta" ja kun menkn lukemaan viimeisen osan niin eihän siellä mitään kamalaa enää tapahtunut? Joutui valvomaan ekana yönä? Uuuuuuu.
Kommentit (32)
Mäkin odotin jotain epparista toipumista ja ensi-imetyksen kipeitä nännejä (kuten mulla oli). Synnytin siis viime viikolla ja kokemus oli samaan aikaan maailman ihanin ja kamalin, mutta se synnytyskipu ja supistukset yms oli hetkittäistä, kun taas tää toipuminen tekee vauvanhoidosta vaikeaa kun ei voi edes imettää istuallaan
No minusta synnytyksessä oli pahinta istukan syntyminen ja vatsan painelu, en ole kipuherkkä mutta se sattui ja vatsa jäi mustelmille. Pääsin myös kaavintaan kun se istukka repesi.
En tiedä olenko drama queeb kun en tuota etukäteen osannut pelätä ja että se jäi mieleen koska se sattui hirveästi.
Itse synnytin 7vkoa sitten ja kyllä, synnytys oli vaikea ja erittäin kivulias. Kaikki kysyy olenko traumatisoitunut ja harmittaako kun synnytys ei mennyt ihan oppikirjan mukaan. Siis täh!? Miten joku VOI suunnitella synnytystä, jossa ei ikinä tiedä mitä tapahtuu. En suunnitellut vaan otin vastaan sen mitä tuli. Sattuhan se ja oli tuskaa mutta mitä sitä jälkikäteen poraamaan.
Nännit olivat kyllä mullakin kipeät. Ja jälkisupparit pahoja, mutta en silti dramaattisesti herännyt huutoobi yöllä, kuten mou joka taisi kuvitella synnärillä olon olevan jotain hotellilomaa. Tsiisus.
No jos kakkavaipatkin pitää pestä miehen kanssa YHDESSÄ ammeessa (yöh) niin eikai muuta voi olettaa..
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:28"]
No minusta synnytyksessä oli pahinta istukan syntyminen ja vatsan painelu, en ole kipuherkkä mutta se sattui ja vatsa jäi mustelmille. Pääsin myös kaavintaan kun se istukka repesi.
En tiedä olenko drama queeb kun en tuota etukäteen osannut pelätä ja että se jäi mieleen koska se sattui hirveästi.
[/quote]
tuskin olet drama queen. Ohan se ikävää ja sattuu! Mut pointti oli moukun "herään yöllä huutooni" tyyliset jutut, ja tuntuu ettei se ole tehnyt muuta kuin itkenyt tuskasta koko synnärillä olon.
elämä on. synnytys sattuu.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:28"]
No minusta synnytyksessä oli pahinta istukan syntyminen ja vatsan painelu, en ole kipuherkkä mutta se sattui ja vatsa jäi mustelmille. Pääsin myös kaavintaan kun se istukka repesi.
En tiedä olenko drama queeb kun en tuota etukäteen osannut pelätä ja että se jäi mieleen koska se sattui hirveästi.
[/quote]
tuskin olet drama queen. Ohan se ikävää ja sattuu! Mut pointti oli moukun "herään yöllä huutooni" tyyliset jutut, ja tuntuu ettei se ole tehnyt muuta kuin itkenyt tuskasta koko synnärillä olon.
elämä on. synnytys sattuu.
[/quote]
No mitä sitten? Kaikille kokemus on ihan eri. Voi olla jälkisuoistuksia ja painajaisia, minä olen herännyt omaan itkuuni usein jos näen pahaa unta.
Aina tällä palstalla on näitä jotka on tyyliin olleet sektiossa ilman puudutusta ja muu on turhaa valittamista. Minusta neuvoloissa jne ei puhuta riittävästi ensisynnyttäjille, kaikkea ei voi tajuta itse.
Onhan tuo vähän liioitellun dramaattisen oloista tekstiä, tai sitten en vain osaa kuvitella, miten traumaattisena Iina on synnytyksensä kokenut, vaikka minun korviin tuo kuulosti aika normaalilta synnytykseltä. Voi tietenkin olla, ettei hän halua kaikista repeämistä avoimesti kirjoittaa blogissa.
Kestihän se kauan ja monenlaista kipua oli, ensikertalaiselle se on yllätys.
Lisäksi, hän kirjoittaa blogia ja on oletus että blogiin kirjoitetaan värikästä tekstiä.
En tajua miksi kukaan vähättelee toisen synnytyskokemusta.
Eikä ole tässä tarkoitus nyt mitenkään kiillotella omaa marttyyrinkruunua, mutta hassulta tuntuu että epiduraalin onnistuneesti saanutkin on kokenut synnytyksen kamalana. Mulla ei epiduraali toiminut ja ponnistusvaihe kesti tunnin ja vartin. Ilokaasun voimin mentiin koko 16 tunnin synnytys (normaali synnytyksen kesto ensisynnyttäjälle, silti!), vähän jotain kohdunkaulan puudutetta ja pakaraan kipupiikkiä sain mutta siinäpä se. Olin kyllä aika lailla sekaisin kivusta kun avautumisvaihe oli todella pitkä... Mutta jaksoin pysyä kuitenkin jokseenkin positiivisena, koska olin päättänyt vauvan puskea ulos enkä halunnut sektiota. Mulla oli onneksi mukavat ja kannustavat kätilöt ja mies, joka tuki siinä missä pystyi.
Tulihan se sieltä. Mulla ei toiminut x ja en voi ymmärtää että joku valittaa koska x toimi.. Huoh
/quote]
Aina tällä palstalla on näitä jotka on tyyliin olleet sektiossa ilman puudutusta ja muu on turhaa valittamista. Minusta neuvoloissa jne ei puhuta riittävästi ensisynnyttäjille, kaikkea ei voi tajuta itse.
[/quote]
Ei kaikkea tarvitsekaan tajuta itse, mutta ihan ensisynnyttäjäkin voi tajuta itse etsiä tietoa. En ymmärrä synnyttäjiä, jotka tuntuvat kuvittelevan synnytyksen menevän kuin elokuvissa. Puuh vaan ja syntyy puhdas lapsonen.
Miksi aina muuten mainitaan että istukan synnyttäminen sattuu? Siis miten sattuu :o tai mikä.siinä sattuu? Kysyn siis ihan vilpittömästi koska en muista sen sattuneen sen kummemmin, muistan supistuksen ja sitten se vaan lurahti ulos..
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:54"]
Miksi aina muuten mainitaan että istukan synnyttäminen sattuu? Siis miten sattuu :o tai mikä.siinä sattuu? Kysyn siis ihan vilpittömästi koska en muista sen sattuneen sen kummemmin, muistan supistuksen ja sitten se vaan lurahti ulos..
[/quote]
No eihän se kaikilla satu, mullakaan ei sattunut (tai sattui, muttei mitenkään synnytykseen verrattavissa, eikä synnytyksen jälkeinen tikkien ompelu alapäähän) mutta osalla sattuu paljonkin. Ihan hyvä siitäkin on silti etukäteen varoittaa.
Totta kai synnytys voi tuntua kamalalta, ja olla tosi vaikea vaikka epiduraalit yms. toimisivat, enhän minä sillä. Mutta jotenkin tuossa nyt tuntuu että onko Iina sitten lukenut vain pelkkiä blogien ihkuja synnytyskertomuksia, joista on ehkä pahimmat yksityiskohdat karsittu? Itse menin synnytykseen ajatuksella, että jos minä ja lapsi selvitään hengissä niin se on hyvin :D Eli vähän pahinta peläten synnytykseen asennoiduin, joten oma synnytys toimimattomine epiduraaleineen ja rankkoine yli tunnin ponnistusvaiheineen oli mun mielestä kuitenkin kohtuullisen positiivinen synnytyskokemus. Kipuhan oli ihan kamalaa, mutta yllättävän pian se unohtui eikä onneksi pahoja repeämiä tullut, vaikka tikkejä laitettiinkin.
12
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:54"]
Miksi aina muuten mainitaan että istukan synnyttäminen sattuu? Siis miten sattuu :o tai mikä.siinä sattuu? Kysyn siis ihan vilpittömästi koska en muista sen sattuneen sen kummemmin, muistan supistuksen ja sitten se vaan lurahti ulos..
[/quote]
mä en ees huomannu koko tapahtumaa ennenku kätilö siitä mainitsi :D
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:54"]Miksi aina muuten mainitaan että istukan synnyttäminen sattuu? Siis miten sattuu :o tai mikä.siinä sattuu? Kysyn siis ihan vilpittömästi koska en muista sen sattuneen sen kummemmin, muistan supistuksen ja sitten se vaan lurahti ulos..
[/quote]
Mulla se istukka ei syntynyt helpolla vaan sitä piti painaa ja repiä ja se oli todella kivuliasta.
Ei ole kyse siitä että ei osaisi hakea tietoa, tao kuvittelisi ruusuisen synnytyksen. Meillä ei neuvolassa puhuttu edes jälkisupistuksien mahdollisuudesta, eikä oikein mistään, kielsivät lukemasta kauhutarinoita netistä.
Tai siis oliko niin että Iinalla olikin vauva osittain väärässä tarjonnassa? Sehän vaikuttaa kivun ja vaikeuden määrään synnytyksessä tosi paljon. Huonoa tuuria hänellä siltä osin :(
-12
Niin no vauvan saaminen ei käy samalla lailla kuin blogilahjusten saaminen...
Musta on hauskaa kun tuohon kakkavaippan tartutaan. Minusta se on lähinnä söpöä. Mekin tykättiin tehdä kaikki vauvan jutut yhdessä parit ekat viikot, koska molemmat oltiin siinä vauvahurmiossa. En näe siinä kyllä mitään pahaa. :)
Komeet typot, synnytyksessä siis xD
ap