Tänään joku mies tuli valittamaan tupakoinnista (lapsieni lähellä)
Eli poltin auton vieressä eräässä parkissa ja lapseni odottelivat autossa. Mikähän mulla meni muka vikaan. Pistää vihaksi. Auton lämpötila ehkä tilanteessa..
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:33"]
Polttelit tupakkaa auton vieressä silleen et ilmastointi veti tupakan käryt sisään autoon? Kunnon kaasukammio :(
Mitä jos laittaisit lastesi terveyden ja hyvinvoinnin etusijalle? Liikaa vaadittu?
[/quote]
Ihan samalla tavalla se ilmastointi vetää sisäänsä kaiken muunkin pakokaasun. Mulla on varaa polttaa niin kauan, kun näen tuolla työmatkoilla autoja, joissa on vain yksi matkustaja mukana. Ja se on jo ihme jos yhdessä autossa 30:stä on enemmän, kuin yksi matkaaja.
Joten tekopyhyys sikseen!
[/quote]
Niin että ei se haittaa vaikka kaasuttaa tupakalla lapsiaan kun ne saa jo liikenteenmyrkkyjä. Tajuatko kuinka typerän kuuloista tuo on? Että lisää vaan myrkkyjä kehittyvään kehoon ja vielä oman äidin toimesta. Ja vielä tuo että tupakoit OMIEN lastesi vieressä, koska muut autoilijat ajelee yksin autoillaan. Miksi sä kostat OMILLE lapsillesi muiden, tuntemattomien, autoilijoiden typeryyden? Mitä pahaa ne lapset on tehneet että niitä saa kohdella tuolla tavalla?
[/quote]
No en ollut aloittaja, eikä minulla ole lapsia. Ärsyttää vain tuollainen ihme joukkolynkkaus tupakan takia, kun maailmassa on paaaaaaaaljon suurempia saastuttajia.
Kertoo enemmän teidän pienestä maailmasta kuin minun. Ja tuo yksi välkky, joka kertoi oman autonsa päästöistä, niin ei paljoa miettinyt sitä, kuinka paljon suurempi se päästömäärä yhteen tupakkaan on joka tapauksessa. Vai meinasiko kyseinen henkilö ajella vain sen 5min kerrallaan autollaan? Sehän se vasta okin järkevää ja luontoa säästävää.
Jänniä oli muuten myös kevään uutiset, kun kerrottiin, että ruuhka-aikojen aikaan jopa perusterveellä ihmisellä menee keuhkot tukkoon, jos kulkee tuolla autojen seassa. Että sellaista päästöttömyyttä... On myös avattu maaseudulla asuvan, koko ikänsä tupakoivan keuhkot ja verrattu niitä kaupungissa asuvan, tupakoimattoman keuhkoihin. Molemmat olivat karmeat, mutta kyllä se kaupunkilainen voitti paskakeuhkoillaan 6-0.
Sitten on tietty maatalous, nautaeläimet, lentokoneet, tehtaat.... Ei paljon tupakka paina näissä asioissa.
Älytöntä huutelua. Itse tupakoinnin lopettaneena tiedän miten vaikea siitä on päästä eroon. Tupakoitsijoille älyttömiä huutelevat voisivat keksiä hyödyllisempää tekemistä. Kenenkään saarnaaminen ei auta tupakoinnin lopettamisessa. Huolehtikoot vaan omista keuhkoistaan. Lasten nähden en kyllä tupakoisi, mutta kyllähän he tietäisivät - hajusta. Tupakkariippuvuus on todella voimakas. Tajutkaa se.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:01"]tää tupakoijien, läskien, ja rumien ihmisten haukkuminen palstalla on mennyt jo liiallisuuksiin. tämäkin todella törkeä ketju. amen ja piste!
[/quote]
Samaa mieltä. Mä en tupakoi, mutta lievästi ylipainoinen eli palstan mukaan läski. Mun tätini on tupakoinut teini-ikäisestä asti ja on myös lievästi ylipainoinen 80-vuotias muidu. Hampaat ja iho joo kamalassa kunnossa, mutta terve kuin pukki. Ja tunnen montakin läskiä tupakoitsijaa jotka ovat terveitä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:08"]
Olet oksettava ihminen. Jos tupakoit lastesi edessä, se on täsmälleen sama asia kuin ojentaisit tikkuja ja askia lapsosiesi käteen kun he lähenevät teini-ikää. Lapset kopioivat vanhempiensa käytöstä, ja on ihan yks hailee jos kiellät sanallisesti/saarnaat tupakoinnin vaaroista, esimerkkisi on tehnyt kirkuvan selväksi, että tupakointi on ok, vaaratonta, asiallista käytöstä "ei siitä oikeesti mitään tuu, munkin mutsi on polttanut joku 20 v jo." Tupakointi ei ole ainoastaan junttia ja rumaa, vaan tuhoat käytökselläsi sademetsiä ja kasvatat tupakkapohattien ennestäänkin naurettavan isoa lompakkoa. Mutta tottakai, jos haet tapaa ilmaista max. tehokkaasti olevasi white trash duunari, on tupakointi ehdottomasti sun juttusi. Annapa kun arvaan, poltit luultavasti myös raskausaikan? Kun oli niiiiiin vaikea lopettaa, ja hei jos mutsi on onnellinen niin sit on vauvaki, vai mitä? Ja siit tulis niinku stressii mulle jos lopettaisin, ni en voi. Annapas kun arvaan lisää, lapsesi myös syntyivät pienikasvuisina, ovat käytöshäiriöisiä, ylivilkkaita, ongelmia suoliston kanssa, allergioita, astmaa? Vai jopa kaikki noista?
Poltin itse 9 v. ennenkuin epäilyt heräsi menkkojen poisjäämisestä ja plussasin raskaustestin. Se hetki, kun silmäni näkivät ne kaksi punaista viivaa, keskittyy mun elämänjanassani hetkeksi, milloin lopetin tupakoinnin. Sillä sekunilla muutuin savuttomaksi. Ei mitään nikorettea tai hypnoosia tai muuta paskaa. En tarvinnut sitä, koska rakastin lastani sillä sekunilla kun hän ilmoitti tulostaan, vaikka raskaus ei ollut suunniteltu. Nyt kun katson tytärtäni, ajatus siitä, että minun itsekkyyteni, mun heikkouteni, mun kyvyttömyyteni suojella lastani hänen elämänsä alkutaipaleella ja kehittymisessä, olisi johtanut hänen elämäänsä rajoittaviin sairauksiin, kuten astmaan, sattuu muhun fyysisesti.
Häpeä itseäsi. Kyse ei enää ole sinusta ja sun oikeuksista tehdä sitä mikä susta tuntuu kivalta koska minä haluun vaan siitä, että olet saattanut maailmaan uusia sieluja, jonka hyvinvoinnista ja kehittymisestä sinä vastaat.
[/quot e] ai herranjestas kun sä olet sitten hyvä ihminen! Pääsit nyt sitten ihan palstalle itseäsi ylistämään ja haukkumaan törkeällä tavalla omasta mielestäsi itseäsi huonompaa ihmistä. osaatko edes hävetä? kun itsekkin olet polttanut, on se ihan yhtä tuomittavaa kuin jos joku polttaa nyt. ei se, että siitä on aikaa tee sinusta yhtään sen parempaa ihmistä.
Ap:n aloituksesta käy ilmi, että ilmastointi ei ollut päällä ja ap auton ulkopuolella tupakalla. Elikkä parempi näin päin kuin että ap autossa röökillä;)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:54"]No, ne karsinogeeniset hiukkaset menevät kyllä sun mukana sinne autoon, missä lapsesi voivat imuroida ne keuhkoihinsa. Joku vois sanoa, että se on väärin. Tuntuuko muuten yhtään hassulta, että täysin vieras ihminen välittää lastesi terveydestä enemmän kuin sinä?
[/quote]
Nyt v.... Lopettakaa toi tekopyhä pelleily. Valitsetteko ystävät ja sukulaiset sen perusteella polttavatko he? Ettei vaan tule KARSINOGEENISIÄ HIUKKASIA asuntoonne kyläillessä. Pulttaatteko jokaiselle ihmiselle joka polttaa 50 metrin etäisyydellä? Ei varmaan usein hymyilytä.
Ap, teit oikein. Lapset olivat autossa suojassa savulta joten altistus on minimaalista. Toki olisi parempi jos ei polttaisi ollenkaan, mutta niin olisi myös parempi jos kukaan ei söisi roskaruokaa ja sokeria. Tai MYRKYTTÄISI ILMAA raivoamalla mitättömän pienistä asioista ja haukkumalla muita.
En tupakoi enkä anna lasteni olla tupakansavussa mutta ihan jo ulkona kävellessäkin on aika vaikea välttää pienintäkään altistusta kaiken maailman myrkkykaasuille.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:51"]Pystytkö kirjoittamaan saman selkokielellä, ap?
[/quote]
Tarkoitat varmaan ymmärrettävällä kielellä? Tuskin parkkipaikalla lastensa vieressä tupakoiva mamma sellaista osaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:18"]
Olet oksettava ihminen. Jos tupakoit lastesi edessä, se on täsmälleen sama asia kuin ojentaisit tikkuja ja askia lapsosiesi käteen kun he lähenevät teini-ikää. Lapset kopioivat vanhempiensa käytöstä, ja on ihan yks hailee jos kiellät sanallisesti/saarnaat tupakoinnin vaaroista, esimerkkisi on tehnyt kirkuvan selväksi, että tupakointi on ok, vaaratonta, asiallista käytöstä "ei siitä oikeesti mitään tuu, munkin mutsi on polttanut joku 20 v jo." Tupakointi ei ole ainoastaan junttia ja rumaa, vaan tuhoat käytökselläsi sademetsiä ja kasvatat tupakkapohattien ennestäänkin naurettavan isoa lompakkoa. Mutta tottakai, jos haet tapaa ilmaista max. tehokkaasti olevasi white trash duunari, on tupakointi ehdottomasti sun juttusi. Annapa kun arvaan, poltit luultavasti myös raskausaikan? Kun oli niiiiiin vaikea lopettaa, ja hei jos mutsi on onnellinen niin sit on vauvaki, vai mitä? Ja siit tulis niinku stressii mulle jos lopettaisin, ni en voi. Annapas kun arvaan lisää, lapsesi myös syntyivät pienikasvuisina, ovat käytöshäiriöisiä, ylivilkkaita, ongelmia suoliston kanssa, allergioita, astmaa? Vai jopa kaikki noista?
Poltin itse 9 v. ennenkuin epäilyt heräsi menkkojen poisjäämisestä ja plussasin raskaustestin. Se hetki, kun silmäni näkivät ne kaksi punaista viivaa, keskittyy mun elämänjanassani hetkeksi, milloin lopetin tupakoinnin. Sillä sekunilla muutuin savuttomaksi. Ei mitään nikorettea tai hypnoosia tai muuta paskaa. En tarvinnut sitä, koska rakastin lastani sillä sekunilla kun hän ilmoitti tulostaan, vaikka raskaus ei ollut suunniteltu. Nyt kun katson tytärtäni, ajatus siitä, että minun itsekkyyteni, mun heikkouteni, mun kyvyttömyyteni suojella lastani hänen elämänsä alkutaipaleella ja kehittymisessä, olisi johtanut hänen elämäänsä rajoittaviin sairauksiin, kuten astmaan, sattuu muhun fyysisesti.
Häpeä itseäsi. Kyse ei enää ole sinusta ja sun oikeuksista tehdä sitä mikä susta tuntuu kivalta koska minä haluun vaan siitä, että olet saattanut maailmaan uusia sieluja, jonka hyvinvoinnista ja kehittymisestä sinä vastaat.
[/quot e] ai herranjestas kun sä olet sitten hyvä ihminen! Pääsit nyt sitten ihan palstalle itseäsi ylistämään ja haukkumaan törkeällä tavalla omasta mielestäsi itseäsi huonompaa ihmistä. osaatko edes hävetä? kun itsekkin olet polttanut, on se ihan yhtä tuomittavaa kuin jos joku polttaa nyt. ei se, että siitä on aikaa tee sinusta yhtään sen parempaa ihmistä.
[/quote]
Niin olenkin. Olen hyvä äiti, ja pidän lapseni tervyettä ja hyvinvointia tärkeämpänä kuin omaa mielihyvääni. En omasta mielestäni, vaan yksinkertaisesti tupakoiva äiti ON huonompi äiti kuin savuton äiti. Erityisesti raskausaikana. Toi ei ole mitään itseni ylistämistä. Jos koet omatunnon piston ja haluat selittää itsellesi käytöksesi parhaaksi päin, tee niin.
Ahaa, eli toi sun ajatus siitä, että jos nyt lopettaisit olisit silti ennen ollut tupakoitsija on sun tekosyysi siis? Että tässä on kerran aloitettu, niin olen jo "tuomittu" (jännä, että päätit nimittää noin vahvasti negatiivisella termillä mielestäsi hyväksyttävää toimintaa.) Ei todellakaan ole. Voit olla savuton ihan niinkuin ihmiset, jotka eivät koskaan ole tupakkaan koskeneet. Kyllä, olen jo aiheuttanut vahinkoa omalla typeryydelläni keholleni. Mutta jatkoinko sitä vahinkoa? Annoinko mallin kotoa tupakointiin? Lapseni ei ole koskaan nähnyt minua rööki kädessä, ei nääkkään. Joten, kyllä, se tekee musta paremman ihmisen ja paremman äidin kuin sauhuttelevat äidit. Samoin kuin olen parempi äiti kuin narkkariäidit ja alkoholistiäidit. Se ei ole mielipidekysymys, se on fakta. Harmi, että ottaa sulle noin koville realiteetit ja olet uponnut noin syvälle omiin vakuutteluihisi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:54"]No, ne karsinogeeniset hiukkaset menevät kyllä sun mukana sinne autoon, missä lapsesi voivat imuroida ne keuhkoihinsa. Joku vois sanoa, että se on väärin. Tuntuuko muuten yhtään hassulta, että täysin vieras ihminen välittää lastesi terveydestä enemmän kuin sinä?
[/quote]
Nyt v.... Lopettakaa toi tekopyhä pelleily. Valitsetteko ystävät ja sukulaiset sen perusteella polttavatko he? Ettei vaan tule KARSINOGEENISIÄ HIUKKASIA asuntoonne kyläillessä. Pulttaatteko jokaiselle ihmiselle joka polttaa 50 metrin etäisyydellä? Ei varmaan usein hymyilytä.
Ap, teit oikein. Lapset olivat autossa suojassa savulta joten altistus on minimaalista. Toki olisi parempi jos ei polttaisi ollenkaan, mutta niin olisi myös parempi jos kukaan ei söisi roskaruokaa ja sokeria. Tai MYRKYTTÄISI ILMAA raivoamalla mitättömän pienistä asioista ja haukkumalla muita.
En tupakoi enkä anna lasteni olla tupakansavussa mutta ihan jo ulkona kävellessäkin on aika vaikea välttää pienintäkään altistusta kaiken maailman myrkkykaasuille.
[/quote]
Olen aikuinen ihminen, joten keuhkoni eivät ole enää kasvuvaiheessa (karsinogeenit aiheuttavat mutaatioita soluissa kun solut jakaantuvat, ja kasvuiässä solut jakaantuvat usein), ja tupakoivat tuttavani eivät ole vierelläni kaiken aikaa. Mieluummin todellakin soisin, että kukaan ei toisi sitä karmeaa tupakan hajua mukanaan asuntooni, mutta pystyn elämään asian kanssa kun sitä tapahtuu niin harvoin.
Ap:n lapset taas joutuvat haistelemaan savuista äitiään monta kertaa päivässä. Heidän kotinsa ja autonsa on kyllästetty hiukkasilla. Joka kerta kun he halaavat äitiään, he hengittävät äidin paidasta itseensä karsinogeenejä.
Plus että saavat äidiltään mallia, miten olla white trash.
Joten minun tuttavapiirini ja ap:n lapsien kasvuympäristö ovat vähän eri asia?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:13"]
Älytöntä huutelua. Itse tupakoinnin lopettaneena tiedän miten vaikea siitä on päästä eroon. Tupakoitsijoille älyttömiä huutelevat voisivat keksiä hyödyllisempää tekemistä. Kenenkään saarnaaminen ei auta tupakoinnin lopettamisessa. Huolehtikoot vaan omista keuhkoistaan. Lasten nähden en kyllä tupakoisi, mutta kyllähän he tietäisivät - hajusta. Tupakkariippuvuus on todella voimakas. Tajutkaa se.
[/quote]
Jännä, mä en nyt äkkiseltään keksi parempaa tekemistä kuin puolustuskyvyttömien oikeuksista huolehtimisen ja uuden sukupolven terveyden takaamisen. Mutta me ollaan varmaan vaan erilaisia ihmisiä. Niin, kun he eivät huolehdi vain omista keuhkoistaan. Lastensa lähellä tupakoivat äidit pilaavat myös lastensa keuhkot. Se on valitettavasti vain lääketieteellinen fakta. Tajutkaa se.
35 jatkaa...
Ja en muuten pulttaa jokaiselle ihmiselle, joka tupakoi 50 metrin säteellä minusta. Sen sijaan pidätän henkeäni aina jos haistan tupakan. Se on automaattinen reaktio, koska minusta ei tunnu mukavalta hengittää savua. Kohtalotovereita?
Ei helkkari mitä syytöksiä ihmiseltä joka ei minua tunne. En ole ollenkaan polttanut raskausaikana enkä myöskään imetysten aikana. Hohhoijaa olisit hiljaa jos et tiedä.
Ap
Mulle alkoi kerran kaupungilla yks mies valistaan tupakoinnin vaaroista. Katsoin sitä päästä varpaisiin ja totesin että kannattais sun kyllä laihduttaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:18"]
[/quote]
Niin olenkin. Olen hyvä äiti, ja pidän lapseni tervyettä ja hyvinvointia tärkeämpänä kuin omaa mielihyvääni. En omasta mielestäni, vaan yksinkertaisesti tupakoiva äiti ON huonompi äiti kuin savuton äiti. Erityisesti raskausaikana. Toi ei ole mitään itseni ylistämistä. Jos koet omatunnon piston ja haluat selittää itsellesi käytöksesi parhaaksi päin, tee niin.
Ahaa, eli toi sun ajatus siitä, että jos nyt lopettaisit olisit silti ennen ollut tupakoitsija on sun tekosyysi siis? Että tässä on kerran aloitettu, niin olen jo "tuomittu" (jännä, että päätit nimittää noin vahvasti negatiivisella termillä mielestäsi hyväksyttävää toimintaa.) Ei todellakaan ole. Voit olla savuton ihan niinkuin ihmiset, jotka eivät koskaan ole tupakkaan koskeneet. Kyllä, olen jo aiheuttanut vahinkoa omalla typeryydelläni keholleni. Mutta jatkoinko sitä vahinkoa? Annoinko mallin kotoa tupakointiin? Lapseni ei ole koskaan nähnyt minua rööki kädessä, ei nääkkään. Joten, kyllä, se tekee musta paremman ihmisen ja paremman äidin kuin sauhuttelevat äidit. Samoin kuin olen parempi äiti kuin narkkariäidit ja alkoholistiäidit. Se ei ole mielipidekysymys, se on fakta. Harmi, että ottaa sulle noin koville realiteetit ja olet uponnut noin syvälle omiin vakuutteluihisi.
[/q.
mistä ihmeestä päättelet, että minä tupakoin? ei en ole ap. itseasiassa en ole koskaan tupakoinut. en vaan hyväksy toisen ihmisen haukkumista tuohon tyyliin ja itsensä ylentämistä. se on itserakkautta se! saastuttaa ihmissuhteita ja omaa minä kuvaa, lapsesikin viellä ikävä kyllä oppivat sen sinulta. relaa vähän ja hyväksy ihmiset sellaisina kuin he ovat, kuule yllätys yllätys maailmassa on monta pahempaa tapaa ja saastuttajaa kuin tupakoitsijat. se sama 30
Tupakoijat nyt vaan ovat hiukan yksinkertaista porukkaa. Oi kun pääsisin näkemään ilmeet sitten kun lääkäri ilmoittaa keuhkoahtaumataudista... hih! Leppoisaa tukehtumiskuolemaa teille vaan.
Tupakoijat ovat alinta pohjasakkaa.
Mitenhän me 70-luvun lapset ollaan selvitty hengissä... eikä vanhempiakaan taidettu erityisesti paheksua vaikka polttivat kotona, autossa, julkisissa tiloissa jne...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:29"]
mistä ihmeestä päättelet, että minä tupakoin? ei en ole ap. itseasiassa en ole koskaan tupakoinut. en vaan hyväksy toisen ihmisen haukkumista tuohon tyyliin ja itsensä ylentämistä. se on itserakkautta se! saastuttaa ihmissuhteita ja omaa minä kuvaa, lapsesikin viellä ikävä kyllä oppivat sen sinulta. relaa vähän ja hyväksy ihmiset sellaisina kuin he ovat, kuule yllätys yllätys maailmassa on monta pahempaa tapaa ja saastuttajaa kuin tupakoitsijat. se sama 30
[/quote]
Ihmiset pitää hyväksyä sellaisina kuin ovat? Ja tupakkoinnista ei saa valittaa, koska on paljon pahempiakin asioita?
Tällaiset mielipiteet ovat minusta mielenkiintoisia. Voiko noin ajatteleva ihminen välittää yhtään mistään? Paitsi tietenkin siitä, ettei kukaan vaan ylentäisi itseään muiden kustannuksella, hui kauhistus! Vähät lasten terveydestä, mutta ylpeys on kuolemansynti! (Kuulostaa niiltä 40-luvulla syntyneiltä äideiltä...)
Tuo logiikka on vaan niin paskaa.
Miksi pahoittaa mielensä näpistyksestä, kun maailmassa on oikeita murtovarkaitakin? Miksi välittää varkaista, kun maailmassa tapahtuu raiskauksiakin. Mitä on yksi raiskaus, kun maailmassa tapahtuu tappojakin? Tapon seurauksena kuoleminen on sentään yleensä nopeaa, mutta entäs kun ihmisiä kidnapataan ja sitten niiltä nyljetään iho ja porataan porakoneella polvilumpioon ja kaivetaan silmät päästä lusikalla, samalla kun kuvataan sitä videolle ja lähetetään se nauha sitten postissa uhrin äidille ja paketissa on mukana irtileikattu käsi...
Eli hetkinen, mistä mä saankaan välittää? Voisko olla että se, että maailmassa on olemassa pahempiakin asioita, ei mitenkään liity siihen, onko joku asia oikein vai väärin? Ja että ongelmiin saa puuttua, vaikkei ole ensin poistanut maailmasta kaikkia niitä muita asioita?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:54"]
Mitenhän me 70-luvun lapset ollaan selvitty hengissä... eikä vanhempiakaan taidettu erityisesti paheksua vaikka polttivat kotona, autossa, julkisissa tiloissa jne...
[/quote]
tota samaa olen miettinyt monet kerrat. itse olen 70-luvun lapsia ja muistan miten ihmiset oli jokapaikassa tupakka suussa, eikä kukaan sitä tuominnut. ainakaan mun lapsuuskavereilla ja mulla ei kellään ole mitään passiivisesta tupakoinnista johtuvia sairauksia.