Kaverin lapsen isä yritti itsemurhaa
Kaverini on eronnut, mutta heillä on lapsesta yhteishuoltajuus. Ex-mies oli yrittänyt itsemurhaa kuukausi sitten. Pitäisikö minun kertoa? Kuulin sellaista kautta etten saisi kertoa.
Lapsi ei ollut isällään tuolloin, ja isä oli viety sairaalaan.
Kommentit (58)
Kiitos vastauksesta. Tuntuu hankalalta kuulla tuollaista, kun mietityttää että jos toistuu niin olisiko pitänyt reagoida silloin kun tiesi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:11"]Siis kertoa kenelle? Ei kuulu asua sinulle mitenkään!!!
[/quote]
Ei varmasti kuulukaan. Olen samaa mieltä, mutta on hankalaa kun tietää jo.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:12"]Kiitos vastauksesta. Tuntuu hankalalta kuulla tuollaista, kun mietityttää että jos toistuu niin olisiko pitänyt reagoida silloin kun tiesi.
[/quote]
Mitä voisit mikä tehdä?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:11"]Siis kertoa kenelle? Ei kuulu asua sinulle mitenkään!!!
[/quote]
[/quote]
Kenelle tuota asiaa nyt olisit kertomassa,en tajunnut?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:14"]Siis tilanne on se, ettei lapsen äiti tiedä. Siksi kysyn.
[/quote]
Ei kuulu sinun kertoa. Piste.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:11"]Siis kertoa kenelle? Ei kuulu asua sinulle mitenkään!!!
[/quote]
[/quote]
Kenelle tuota asiaa nyt olisit kertomassa,en tajunnut?
[/quote]
Lapsen äidille.
Kun olen itse joutunut sairaalaan vastaavassa tilanteessa (lapset olleet isällään, jonka kanssa yhteishuoltajuus), asiasta on joka kerran tehty ls-ilmoitus, josta tietenkin tieto myös toiselle huoltajalle.
Noo mää lähtisin siitä että jos ihminen koittaa itsemurhaa niin se tarttee hoitoa. Sitten kun se on ollut itselleen vaaraksi, niin SAATTAA olla vaaraksi muille. Tämä siis koskee niitä lapsia. Entä jos mies ajaa vaikka rekkaa päin lapset kyydissä jos seuraavan kerran tekee mieli tappaa itsensä ja tahtoo ottaa lapsetkin mukaansa.
Jos se olisi sinun perhe? Puhuttaisiin sinun entisestä kumppanista niin varmasti kiinnostaisi hänen terveys? Minusta tuollainen kuuluu jakaa entiselle, jolla on siis lapsia ikuisena siteenä.
Jos yhteiskuntaa kiinnostaisi aidosti ihmisien terveys niin tälläiset asiat kuuluisi kertoa sille lapsen toiselle vanhemmalle. Mutta lyhyesti: kertoisin ja odottaisin että minun läheiset kertoisivat jos lapsieni isä, minun entinen joka tapailee lapsiamme ja on vastuussa heistä olisi koittanut tappaa itsensä. Olen kylläkin yhä lapsien isän kanssa, joten asia kai koskee minua mukamas jotenkin enempi?? Mutta lapsien hyvinvointia ajatellen: kyllä tuollainen asia pitää saada kerrottua. Vaikka nimettömänä ja seuraatte tilannetta. Mutta kertoa täytyy.
joku huolestunut hoitajako olet? et tietenkään kerro, sen verran pitää ammattiaan ja sen velvoitteita kunnioittaa!
Mielestäni voit kertoa asian lapsen äidille. On luultavasti lapsen etu, että hänen äitinsä tietää isän olevan jossain määrin epävakaa.
Jos mulla olisi lapsi ja lapsen toinen vanhempi yrittäisi itsemurhaa... Totta hemmetissä haluaisin tietää. Mitäs jos ei jaksa huolehtia lapsesta tapaamisilla? Tai yrittää seuraavalla kerralla niin, että ottaa lapsenkin siihen?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:19"]joku huolestunut hoitajako olet? et tietenkään kerro, sen verran pitää ammattiaan ja sen velvoitteita kunnioittaa!
[/quote]
En ole hoitaja. Kuulin asiasta vahingossa.
Näissä tapauksissa kyllä tehdään aina, tai pitäisi tehdä, lastensuojeluilmoitus sairaalasta tms. terveydenhuollosta, jossa potilas on hoidossa. Tätä kautta lapsen äiti sitten saanee tiedon aikanaan.
No jos minun lasteni isä yrittäisi itsemurhaa niin haluaisin kyllä tietää koska jos on ihan rikki henkisesti niin pystyykö huolehtimaan (pienistä?) lapsista turvallisesti.
Itsensä toki saa tappaa mutta ettei vie lapsia mukana tai nämä joutuvat näkemään jotain kamalaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:18"]
Hoidetaanko itsemurhaa yrittäneelle terapiaa yms. automaattisesti?
[/quote]
Kokemukseni mukaan ei todellakaan. Yksinkertaisimmillaan pikainen psykiatrin konsultaatio (kun itse vielä hieman tokkuraisena makaa päivystyksen sängyllä), jossa tivataan "et kai enää ole itsetuhoinen!" Juu, en tietenkään. Sitten voikin jo lähteä kotiin.
Tee lasu