Kaverin lapsen isä yritti itsemurhaa
Kaverini on eronnut, mutta heillä on lapsesta yhteishuoltajuus. Ex-mies oli yrittänyt itsemurhaa kuukausi sitten. Pitäisikö minun kertoa? Kuulin sellaista kautta etten saisi kertoa.
Lapsi ei ollut isällään tuolloin, ja isä oli viety sairaalaan.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:42"]Etkö voi kysyä sitä kautta jota kuulitkin, eikö asiasta mene tieto eteenpäin?
[/quote]
En. Minun ei olisi pitänyt kuulla tuosta enkä tiedä yksityiskohtia.
[/quote]
Sitten anna asian olla! Mistä tiedät että tuota on tapahtunutkaan? Saatat sotkea asioita pahastikin. Oletko miten hyvä ystävä lapsen äidin kanssa?
[/quote]
Tietäisin tai huomaisin jos lapsen äiti olisi kuullut tuosta.
[/quote]
Eli oletko miten hyvä ystävä tuin naisen kanssa? Entä miehen?
En halua kertoa yksityiskohtia tarkemmin, kuten ehkä tässä tilanteessa ymmärrätte. Miestä en tunne hyvin, mutta tiedän että hänelle voisi aiheuttaa lisää pahaa oloa jos tuosta tiedettäisiin.
En halua kertoa yksityiskohtia tarkemmin, kuten ehkä tässä tilanteessa ymmärrätte. Miestä en tunne hyvin, mutta tiedän että hänelle voisi aiheuttaa lisää pahaa oloa jos tuosta tiedettäisiin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:14"]En halua kertoa yksityiskohtia tarkemmin, kuten ehkä tässä tilanteessa ymmärrätte. Miestä en tunne hyvin, mutta tiedän että hänelle voisi aiheuttaa lisää pahaa oloa jos tuosta tiedettäisiin.
[/quote]
No ehkä silloin parempi antaa olla.
Mitä jos jotain tapahtuu enkä ole kertonut? Toisaalta en tiedä onko kertomisestakaan apua.
Ihmettelen kuitenkin että täällä on paljon vastaajia jotka antaisivat asian olla. Usein saa lukea lehdistä itsemurhista ja sitten mietitään miksei kukaan tehnyt mitään.
Olisi raskasta olla se joka tiesi mutta antoi olla!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:31"]Mitä jos jotain tapahtuu enkä ole kertonut? Toisaalta en tiedä onko kertomisestakaan apua.
[/quote]
No jos olet niin hyvä ystävä naisen kanssa,niin kerro,mutta kasvotusten
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:31"]Mitä jos jotain tapahtuu enkä ole kertonut? Toisaalta en tiedä onko kertomisestakaan apua.
[/quote]
No jos olet niin hyvä ystävä naisen kanssa,niin kerro,mutta kasvotusten
[/quote]
Kiitos vastauksesta ja kiitos kaikille vastanneille. Olen yksin miettinyt. Aion vielä kuulostella tilannetta, koska ihanteellista olisi, jos mies pääsisi itse kertomaan tuosta.
Jos ei kerro, voin kysyä kaveriltani miten asiat on sujuneet. Ihmettelin hänen kanssaan aiemmin jotain miehen käytökseen liittyvää, mutta siitä ei olisi arvannut että jotain vakavaa on sattunut.
Kerro ihmeessä !! Jos vaitiolovelvollisuus ei pakota olemaan hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:22"]Näissä tapauksissa kyllä tehdään aina, tai pitäisi tehdä, lastensuojeluilmoitus sairaalasta tms. terveydenhuollosta, jossa potilas on hoidossa. Tätä kautta lapsen äiti sitten saanee tiedon aikanaan.
[/quote]
Kiitos! En tiennyt miten nuo asiat menee.
[/quote]
En ihan luottaisi tähän. Ilmoituksen edellytys on mm. se, että terveydenhuollossa tietävät miehen olevan isä ja ajattelevat ilmoituksen perusteiden täyttyvän. Nämä eivät ole itsestäänselvyyksiä. Luottaisin ennemmin siihen, että lapsen äiti ei tunnu tietävän ap:n mielestä. Ja siis kertoisin ilman muuta äidille - oikeasti isän olisi itse pitänyt kertoa, jos yhteinen huolto toimisi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:22"]Näissä tapauksissa kyllä tehdään aina, tai pitäisi tehdä, lastensuojeluilmoitus sairaalasta tms. terveydenhuollosta, jossa potilas on hoidossa. Tätä kautta lapsen äiti sitten saanee tiedon aikanaan.
[/quote]
Kiitos! En tiennyt miten nuo asiat menee.
[/quote]
En ihan luottaisi tähän. Ilmoituksen edellytys on mm. se, että terveydenhuollossa tietävät miehen olevan isä ja ajattelevat ilmoituksen perusteiden täyttyvän. Nämä eivät ole itsestäänselvyyksiä. Luottaisin ennemmin siihen, että lapsen äiti ei tunnu tietävän ap:n mielestä. Ja siis kertoisin ilman muuta äidille - oikeasti isän olisi itse pitänyt kertoa, jos yhteinen huolto toimisi.
[/quote]
En ole vaitiolovelvollinen, mutta kuulin asiasta niin ettei se ollut minulle tarkoitettu.
Kaveri ihmetteli aiemmin jotain pientä asiaa, joten ei varmasti tiennyt että jotain on vialla. Ajattelin tässä miehen oikeutta kertoa itse, ja sitä onko muuten avun piirissä.
Voisin ottaa sen miehen käytöksen puheeksi ja kysyä onko asia selvinnyt. Sitten kehottaa kaveria kuitenkin selvittämään mistä oli kyse.
Mistä tiedät että äiti ei tiedä? Tuskin se tommosesta asiasta huutelisi
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:06"]Mistä tiedät että äiti ei tiedä? Tuskin se tommosesta asiasta huutelisi
[/quote]
Siitä että tapahtumasta on jo kulunut aikaa, mutta äiti on vasta ihmetellyt jotain "mikähän sillä Jormalla oli kun..." ( nimi muutettu). Yhdessä ihmeteltiin, en silloin tiennyt. Kehotin että jos kysyisi "Jormalta" itseltään että oliko jotain menossa. Kaveri ei kysynyt, vaan arveli että Jormalla nyt vaan on joku arkipäivän ongelma.
Ajattelin ottaa tuon uudelleen puheeksi. Joku kaveria on askarruttanut eksänsä käytöksessä mutta ei ole tietoinen mistä on kyse. Ehkä jos kysyisi suoraan niin mies vastaisi. Sitten ei tarvitsisi ulkopuolisena sekaantua. Ehkä mies ei ole löytänyt sopivaa hetkeä kertoa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:19"]Anna olla jo,utelias olet!
[/quote]
Minulla on vuosia sitten läheinen tehnyt itsemurhan yllättäen. En ole näistä asioista tippaakaan utelias, vaan toivon etten enää koskaan joudu siihen pyöritykseen mukaan. Olen itkenyt paljon ja miettinyt mikä olisi oikein.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:19"]Anna olla jo,utelias olet!
[/quote]
Minulla on vuosia sitten läheinen tehnyt itsemurhan yllättäen. En ole näistä asioista tippaakaan utelias, vaan toivon etten enää koskaan joudu siihen pyöritykseen mukaan. Olen itkenyt paljon ja miettinyt mikä olisi oikein.
[/quote] tieto ei tapa ketään. Tietämättömyys avun ja tuen tarpeesta voi puolestaan edesauttaa kuolemaa. Mitä haittaa siitä voi olla jos puhut huolestasi tämän äidin kanssa? Entä voisitko puhua sen miehen kanssa?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:04"]No mihin päädyit ap? Kerroitko tuttavallesi miehen itsemurhayrityksestä, vai miten päätit toimia? Miten mies voi nyt?
[/quote]
Moi!
En kertonut, mutta tuo mies näyttää voivan paremmin.
Kaverini ei edelleenkään tiedä, mutta arki sujuu.
Terveisin Ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:14"]Siis tilanne on se, ettei lapsen äiti tiedä. Siksi kysyn.
[/quote]
Kyllä minä ainakin haluaisin tietää. Jo ihan sillä että se kertoo henkisestä tasapainottomuudesta ja tiedä milloin lapsi saisi jopa todistaa tällaista :/ Kerro!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:42"]Etkö voi kysyä sitä kautta jota kuulitkin, eikö asiasta mene tieto eteenpäin?
[/quote]
En. Minun ei olisi pitänyt kuulla tuosta enkä tiedä yksityiskohtia.
[/quote]
Sitten anna asian olla! Mistä tiedät että tuota on tapahtunutkaan? Saatat sotkea asioita pahastikin. Oletko miten hyvä ystävä lapsen äidin kanssa?
[/quote]
Tietäisin tai huomaisin jos lapsen äiti olisi kuullut tuosta.