Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeutti vaihtui

Vierailija
07.08.2014 |

Mun terapeuttini, jonka kanssa synkkasi tosin hyvin, ja jolle sain viimein avauduttua, vaihtui yllättäen (en tiedä miksi). Jo kolmas uusi terapeutti neljän vuoden aikana. Tämä edellinen oli niistä paras, ja ainoa, jolle puhumisesta koin olevan mitään hyötyä. 

Nyt tunnen lapsellisesti itseni hylätyksi. Itken vain sen edellisen terpan perään. Tätä ei auta, että uuden terapeutin kanssa kemiat eivät lainkaan kohtaa. Emme ole tavanneet kuin kerran, mutta ei tämä ole sellainen ihminen, jolle haluaisin puhua, ja varsinkaan jolle haluaisin kertoa kaikki ne asiat alusta lähtien. Hänen persoonansa on aivan erilainen verrattuna edellisiin, ja minua ahdistaa.

Kohta pitäisi palata töihin, mutta henkinen vointi vain huononee koko ajan, ja koko ajatus terapiasta tuntuu turhalta. Voisinkohan jatkaa pelkillä lääkkeillä? En jaksa enää jatkaa terapiaa, ainakaan tuon kanssa. Enkä oikein kenenkään muunkaan, koska kun rakennan suurella vaivalla luottamuksen, sinne tulee taas joku uusi. Tiedän olevani onnekas, kun yleensä terapiaan pääsen, mutta minun hylkäämisen kokemuksiani (suurin ongelmani) tämä ei auta lainkaan. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:44"]Henkilökohtaisesti mulla ei terapiasta ole ollut koskaan mitään hyötyä. Lääkkeet ainakin turrutti kivun. Terapeutti on ihminen, jolle maksetaan siitä että se kuutelee sua pää kallellaan ja välillä sanoo hmmmm. Ja se tosiaan hylkää sut.

Pärjäät ilnankin, ap! Löydä sisäinen voimasi.

[/quote]

Voi kun löytäisinkin. Mutta vain itkettää ja tuntuu hylätyltä. Se ei ole järjen tasolla.

ap

Vierailija
2/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä voi vaihtua terapeutti noin usein? Ja joo, se ei kyllä ole psykoterapiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:23"]

[/quote]

Aiemmilla kerroilla syynä äityisloma ja virkavapaa, tällä kertaa en tiedä. On kyllä kognitiivista psykoterapiaa. Miksei vois vaihtua? Mulla vaihtuu myös omalääkäri todella usein. 

ap

Vierailija
4/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän sua täysin. Minullakin on hylkäämisen trauma, joka on seurannut läpi koko elämän. Kärsin ahdistuneisuudesta ja keskivaikeasta masennuksesta. Minulla on lääkkeet, ja terapiaakin on tarjottu, mutta se luottamuksen rakentaminen on niin vaikeaa. ja entä jos terapeutti vaihtuu? Niin on käynyt ystävillenikin. En halua kiintyä ja luottaa ihmiseen, joka katoaa kuitenkin elämästäni, ja oli siinä ainoastaan, koska se on hänen työnsä. Eikö sulla ole ketään läheistä, jolle voisit puhua? Mulla ei oikeastaan ole, mutta kirjoitan kaiken päiväkirjaan. Se on mun uskottuni. Suosittelen samaa! 

Vierailija
5/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sinulle, ap:

Pikku Prinssi ja Kettu ❤

http://elamanmuutos.fi/pikku-prinssi-ja-kettu/

- Kuka sinä olet? pikku prinssi kysyi. Olet hyvin sievä…
- Minä olen kettu, sanoi kettu.
- Tule leikkimään kanssani, pikku prinssi ehdotti. Olen niin  surullinen…
- En voi leikkiä kanssasi, sillä minua ei ole kesytetty.
- Ai! Anteeksi, sanoi pikku prinssi. Mutta hetken mietittyään hän lisäsi:
- Mitä tarkoittaa ”kesytetty?”
- Kesytetty on sama kuin ”solmia siteitä..”
- Solmia siteitä?
- Aivan niin, sanoi kettu. Nyt sinä et ole minulle vielä muuta kuin aivan samanlainen pieni poika kuin satatuhatta muuta pikkupoikaa.. Enkä minä tarvitse sinua. Sen enempää kuin sinäkään tarvitset minua. Minä en ole sinulle kuin kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta jos sinä kesytät minut, niin me tarvitsemme toinen toisiamme. Sinusta tulee minulle ainoa maailmassa. Ja minusta tulee sinulle ainoa maailmassa…
- Ahaa, alan ymmärtää sanoi pikku prinssi. On eräs kukka… luulen, että se on kesyttänyt minut…
- Saattaa olla, kettu sanoi. Maan päällä sattuu kaikenlaista…
- Elämäni on yksitoikkoista. Ikävystyn vähitellen. Mutta jos sinä kesyttäisit minut, tulisi elämäni aurinkoiseksi. Oppisin tuntemaan äänen, joka olisi erilainen kuin kaikki muut. Muut askeleet saavat minut ryömimään maan sisään. Sinun askeleesi kutsuisivat kuopastani kuten ihana soitto. Ja katso! Näetkö tuolla vehnäpellot? Minä en syö leipää. Vehnä on minulle tarpeetonta. Ja se on murheellista. Mutta sinulla on kullankeltaiset hiukset. Olisi ihanaa kun kesyttäisit minut! Vehnä, joka on kullankeltaista, muistuttaisi minua sinusta. Ja rakastaisin tuulen suhinaa vehnäpellossa…

Kettu vaikeni, ja katseli kauan pikku prinssiä.
- Ole hyvä… kesytä minut! se sanoi.
- Kyllähän minä mielelläni, pikku prinssi vastasi, mutta minulla ei ole paljon aikaa. Minun täytyy löytää ystäviä ja oppia tuntemaan paljon asioita.
- Ei voi tuntea muuta kuin sen, minkä itse on kesyttänyt, kettu sanoi. Ihmisillä ei ole enää aikaa tuntea mitään. He ostavat kaupoista valmiiksi tehtyjä tavaroita. Mutta kun kaupoissa ei myydä ystäviä, niin ei ihmisillä enää niitä ole. Kesytä minut, jos kerran haluat ystävän!
- Mitä minun tulee tehdä? pikku prinssi kysyi

- Sinun täytyy olla hyvin kärsivällinen, kettu vastasi. Ensin istuudut ruohikkoon, noin, vähän etäälle minusta. Minä tarkastelen sinua, etkä sinä puhu mitään. Väärinkäsitykset johtuvat aina sanoista. Mutta päivä päivältä voit istuutua vähän lähemmäksi…

Pikku prinssi tuli takaisin seuraavana päivänä.
- Olisi ollut parempi palata samaan aikaan, sanoi kettu. Jos esimerkiksi tulet kello neljältä iltapäivällä, niin jo kolmelta alan olla onnellinen. Mitä pidemmälle kello ehtii, sitä onnellisemmaksi tulen. Kello neljän maissa alan jo hermostua ja olla levoton; saan oppia onnen hinnan! Mutta jos sinä saavut mihin aikaan hyvänsä, en voi milloinkaan tietää, koska minun pitäisi valmistaa sydämeni… täytyy olla perinteitä!

Niinpä Pikku prinssi siis kesytti ketun. Ja kun eron hetki lähestyi sanoi kettu:
- Voi…! Kuinka tulenkaan itkemään.
- Se on oma syysi sanoi pikku prinssi, en minä halunnut sinulle mitään pahaa, mutta itsehän pyysit, että kesyttäisin sinut…
- Aivan niin, kettu sanoi.
- Mutta nyt alat itkeä! pikku prinssi sanoi.
- Mutta silloinhan et voittanut mitään…

- Voitinpas, sanoi kettu, voitin vehnän kultaisen värin. Voi joutua itkemään vähän jos on antanut kesyttää itsensä.

Ja kettu lisäsi:
- Mene takaisin katsomaan ruusuja. Silloin ymmärrät, että omasi on aivan erilainen kuin kaikki muut maailmassa. Kun sitten tulet ottamaan minulta jäähyväisiä, niin lahjoitan sinulle erään salaisuuden.

Pikku prinssi meni takaisin katsomaan ruusuja.
- Ette te ole ollenkaan samanlaisia kuin minun ruusuni, te ette ole vielä mitään, hän sanoi niille. Kukaan ei ole kesyttänyt teitä, ettekä te ole kesyttänyt ketään. Te olette samanlaisia kuin minun kettuni aluksi. Se oli vain aivan tavallinen kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta minä tein siitä ystäväni, ja nyt se on ainutlaatuinen maailmassa.

Ja ruusut olivat hyvin noloja.
- Te olette kauniita, mutta te olette tyhjiä, hän sanoi vielä. Ei teidän puolestanne voi kuolla. Tietenkin joku tavallinen ohikulkija voisi luulla, että minun ruusuni on samanlainen kuin te. Mutta se yksinään on teitä kaikkia tärkeämpi, koska minä olen juuri sitä kastellut. Koska juuri sille tein tuulensuojan. Koska juuri sen lehdiltä tapoin toukat (paitsi niitä paria kolmea, jotka jätin sitä varten, että kukka saisi nähdä perhosia). Koska juuri sen olen kuullut valittelevan tai kehuskelevan itseään tai joskus vaikenevankin. Koska juuri se on minun ruusuni.

Ja hän tuli taas ketun luo.
- Jää hyvästi…

- Hyvästi, kettu sanoi. Nyt saat salaisuuteni. Se on hyvin yksinkertainen: Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä.

- Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä, pikku prinssi toisti paremmin muistaakseen.
- Aika, jonka olet tuhlannut ruusullesi, tekee siitä niin tärkeän sinulle.
- Aika, jonka olen tuhlannut ruusulleni… pikku prinssi toisti paremmin muistaakseen.
- Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. Olet vastuussa ruusustasi…
- Olen vastuussa ruusustani… pikku prinssi toisti paremmin muistaakseen.

Antoine de Saint-Exupéry – Pikku prinssi

Vierailija
6/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli on täysin normaalia tuntea mitä nyt tunnet, ap. Siksi en itse terapiaan suostukaan, ikinä. Parempaa vointia! 

27

Vierailija
7/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistetusti ei kaikille ole terapiasta edes apua. Ap, jos se uusi terppa on huono (kuten minun oli), ehkä tämä tarjoaa sulle kimmokkeen yrittää selvitä omin voimin. Terapia voi olla myös haitallista, jos terapeutti on väärä. Joka tapauksessa voimia. Onhan se vittumaista, että luottoihminen katoaa. 

Vierailija
8/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:33"]

Onko kyseessä siis psykoterapia vai terapiaksi sanottu keskusteluapu? Kaksi aivan eri asiaa.

[/quote]

Kognitiivinen psykoterapia. Kelakorvauksen piirissä

ap

[/quote]

Eli saat siis itse valita terpauttisi. Miksi valitsit sellaisen josta et tykkää?

Vierailija
9/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:59"]

Onko kyseessä siis psykoterapia vai terapiaksi sanottu keskusteluapu? Kaksi aivan eri asiaa.

[/quote]

ap

[/quote]

Eli saat siis itse valita terpauttisi. Miksi valitsit sellaisen josta et tykkää?

[/quote]

Etkö osaa lukea?

ap

Vierailija
10/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:25"]

[/quote]

Aiemmilla kerroilla syynä äityisloma ja virkavapaa, tällä kertaa en tiedä. On kyllä kognitiivista psykoterapiaa. Miksei vois vaihtua? Mulla vaihtuu myös omalääkäri todella usein. 

ap

[/quote]

Eli käyt julkisella puolella? ei siellä ole terapiaa vaan keskusteluapua.

Vierailija
11/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:02"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Etkö osaa lukea?

ap

[/quote]

osaan ja edelleen kysyn, miksi valitsit sellaisen terapautin josta et pidä? Itse olen aina käynyt arviokäynnillä ja sitten vasta päättänyt jatkanko ko ihmisen kanssa.

Vierailija
12/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

En käy! Montako kertaa pitää sanoa?! Saan Kelan tukemaa psykoterapiaa, ja lisäksi mulla on julkisella omalääkäri. Oletko vähän yksinkertainen?! Lopeta se jankkaaminen.

ap

Vierailija
13/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:03"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Etkö osaa lukea?

ap

[/quote]

osaan ja edelleen kysyn, miksi valitsit sellaisen terapautin josta et pidä? Itse olen aina käynyt arviokäynnillä ja sitten vasta päättänyt jatkanko ko ihmisen kanssa.

[/quote]

Kuules urpo. Oma terapeutti juuri lähti, en tiedä miksi, ja menin suositellulle seuraavalle. Pointti tässä ei niinkään ole se uusi terapeutti vaan mun suru sen edellisen menetyksestä, ja ajatus siitä, kannattaako ollenkaan jatkaa. Mitäs jos lukisit tän ketjun ajatuksella. Jos aivokapasiteettia riittää. 

Aina joku vajakki jankuttaja joka ikisessä ketjussa. 

ap

Vierailija
14/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, ap. Uuden yhtä hyvän löytäminen ei ole ikinä helppoa. Ja jos terapeutti on vaihtunut jo pari kertaa, niin ymmärrän pettymyksen ja turhautumisen. Nekin elää omaa elämäänsä, me ollaan vaan keissejä. Ikävää mutta totta. Itse kävin aikoinaan terapiassa niin kauan kuin Kela korvasi sen. En osaa sanoa paljonko siitä oli hyötyä. 

Ehkä pystyt kuitenkin rakentamaan niille perustuksille jotain, ja onhan sulla se lääkitys. Paljon voimia! 

(AV ei ole ehkä paras paikka etsiä myötätuntoa...) 

Vierailija
15/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

36, kyllähän mä sen ymmärrän. Se koko juttu tuli vaan niin yllättäen, tämä lähtöilmoitus, just kun mulla oli parempi vaihe. Nyt vaan itkeskelen kotona. Olen oikeasti mennyt tosi paljon takapakkia. En syytä siitä terapeuttia (kumpaakaan), vaan itseäni. Minkä sille voi. Mut AV:sta olet oikeessa. Turha täällä on tilittää mitään. Ehkä vaan nostetaan lääkitystä ja jätän sen terapian toistaiseksi. 

ap

Vierailija
16/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:10"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

En käy! Montako kertaa pitää sanoa?! Saan Kelan tukemaa psykoterapiaa, ja lisäksi mulla on julkisella omalääkäri. Oletko vähän yksinkertainen?! Lopeta se jankkaaminen.

ap

[/quote]

Näyttää siltä ettei terapia ole tehonnut.... edelleen miksi valitsit terapautin josta et pidä?

Vierailija
17/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:10"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Näyttää siltä ettei terapia ole tehonnut.... edelleen miksi valitsit terapautin josta et pidä?

[/quote]

En ole ap, mutta jos luet hänen aloituksen, niin siitä kävi ilmi että vanha terppa josta hän piti lähti yllättäen, ja hän ei ole varma kannattaako jatkaa tämän uuden kanssa (jota ilmeisesti suositeltiin). Mikä tässä on niin vaikeeta ymmärtää? Kai ap olis halunnut jatkaa sen vanhan terppansa kanssa, jos ois voinut. 

Mua oikeesti rasittaa nämä AV:n tyypit jotka jankuttaa yhtä ja samaa asiaa. Mee nukkuun! 

Vierailija
18/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu vuoden vaiheessa. Terapeutti jäi vuoden virkavapaalle, ja mua ahdisti aivan hirveästi puhua sille uudelle ihmisille ongelmistani. Mun on todella vaikea luottaa ihmisiin, ja varsinkin tällaisessa terapiasuhteessa. 

Kyllä mä vieläkin itken sen tutun ja turvallisen terapeutin perään, mutta ajattelen, että parempi että on sentään joku jolle puhua. Ei tää uusi terapeutti ole huono, en vaan jaksaisi avautua asioista enää. Eikä se tietenkään ymmärrä puolesta sanasta tai katseesta, vaan vaatii puolen tunnin selostuksen. 

Voimia, ap! Aina voit vaihtaa jos ei tosiaan kemiat kohtaa. 

Vierailija
19/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä hinnoilla, Kela-korvauksenkin kanssa, voi jokainen valita terppansa itse. Ap, jos ei uuden kanssa suju, niin uutta kehiin tai sitten kokeilet tosiaan pelkillä lääkkeillä. 

Vierailija
20/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä miksi ihmeessä terapeuttisi vaihtui? Ei niitä yleensä noin vaan kesken terapian aleta vaihtamaan, ainakaan ilman pätevää syytä. Oletko koittanut tiedustella? Kyllä sinulla on oikeus tietää syy vaihtoon näinkin tärkeässä asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä