Terapeutti vaihtui
Mun terapeuttini, jonka kanssa synkkasi tosin hyvin, ja jolle sain viimein avauduttua, vaihtui yllättäen (en tiedä miksi). Jo kolmas uusi terapeutti neljän vuoden aikana. Tämä edellinen oli niistä paras, ja ainoa, jolle puhumisesta koin olevan mitään hyötyä.
Nyt tunnen lapsellisesti itseni hylätyksi. Itken vain sen edellisen terpan perään. Tätä ei auta, että uuden terapeutin kanssa kemiat eivät lainkaan kohtaa. Emme ole tavanneet kuin kerran, mutta ei tämä ole sellainen ihminen, jolle haluaisin puhua, ja varsinkaan jolle haluaisin kertoa kaikki ne asiat alusta lähtien. Hänen persoonansa on aivan erilainen verrattuna edellisiin, ja minua ahdistaa.
Kohta pitäisi palata töihin, mutta henkinen vointi vain huononee koko ajan, ja koko ajatus terapiasta tuntuu turhalta. Voisinkohan jatkaa pelkillä lääkkeillä? En jaksa enää jatkaa terapiaa, ainakaan tuon kanssa. Enkä oikein kenenkään muunkaan, koska kun rakennan suurella vaivalla luottamuksen, sinne tulee taas joku uusi. Tiedän olevani onnekas, kun yleensä terapiaan pääsen, mutta minun hylkäämisen kokemuksiani (suurin ongelmani) tämä ei auta lainkaan.
Kommentit (38)
Semmoista se elämä on kun se hyvä terapeuttikin voi muuttaa, vaihtaa työtä, jäädä mammalomalle tai vaikka sairastua ja kuolla mutta sen kanssa pitää vaan elää.
Ehkä kirjoitusten taso nousee terapeutin vaihdon myötä kun hän ehkä paremmin ymmärtää sitä miten asioita kirjoitella sekä mitä omista jutuista kertoa.
Terapeuttien vika se on jos täällä huonoja aloituksia tai huonoja keskustelijoita. Ne terveiset voi lähettää suoraan kunkin terapeutille missä aina mennään.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:29"]
Ihmettelen kyllä miksi ihmeessä terapeuttisi vaihtui? Ei niitä yleensä noin vaan kesken terapian aleta vaihtamaan, ainakaan ilman pätevää syytä. Oletko koittanut tiedustella? Kyllä sinulla on oikeus tietää syy vaihtoon näinkin tärkeässä asiassa.
[/quote]
En ole koittanut. Koko asia tuli aika lailla puun takaa, enkä tiennyt mitä sanoa. En tiedä mitä hyötyä sitä enää on kysellä, kun se uusi on jo täällä.
Onko kyseessä siis psykoterapia vai terapiaksi sanottu keskusteluapu? Kaksi aivan eri asiaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:32"]
Ehkä kirjoitusten taso nousee terapeutin vaihdon myötä kun hän ehkä paremmin ymmärtää sitä miten asioita kirjoitella sekä mitä omista jutuista kertoa.
Terapeuttien vika se on jos täällä huonoja aloituksia tai huonoja keskustelijoita. Ne terveiset voi lähettää suoraan kunkin terapeutille missä aina mennään.
[/quote]
???
ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:33"]
Onko kyseessä siis psykoterapia vai terapiaksi sanottu keskusteluapu? Kaksi aivan eri asiaa.
[/quote]
Kognitiivinen psykoterapia. Kelakorvauksen piirissä
ap
Semmoista se elämä on kun se hyvä terapeuttikin voi muuttaa, vaihtaa työtä, jäädä mammalomalle tai vaikka sairastua ja kuolla mutta sen kanssa pitää vaan elää.
[/quote]
Kai minä se tiedän?! Enkö saisi sitten kertoa hylkäämisen kokemuksistani?
ap
Se toistuva hylätyksi tulemisen kokemus hoitotasolta on kyllä todella rankkaa ihmiselle, jonka varsinainen trauma liittyy lapsuusiän hylkäyskokemuksiin ja sitä seuraaviin. En ihmettele, jos et jaksa uudelleen rakentaa luottamusta, ap. Vaikeaa se onkin.
Ehkä yrität antaa tälle uudelle terapeutille kuitenkin mahdollisuuden ja kerrot näistä tunteistasi.
Tänne pitäisi kirjoitella yhdessä terapeutin kanssa. Hänen näyttää ensin mallia siten miten järkevä ihminen kirjoittelee ja keskustelee muiden kanssa, millaisia aloituksia tekee. Sitten voisi itse kokeilla miten hulluksi menee ja saada hieman ohjeistusta siitä mitä miten täyttää elämänsä siitä selittämällä.
[/quote]
Oma kielioppisi on aivan kaameaa. Hirveitä lauserakenteita.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:39"]
Tänne pitäisi kirjoitella yhdessä terapeutin kanssa. Hänen näyttää ensin mallia siten miten järkevä ihminen kirjoittelee ja keskustelee muiden kanssa, millaisia aloituksia tekee. Sitten voisi itse kokeilla miten hulluksi menee ja saada hieman ohjeistusta siitä mitä miten täyttää elämänsä siitä selittämällä.
[/quote]
Ks. kommentti 15. Ja lue nuo lihavoidut lauseet ennen kuin kirjoitat tavuakaan enemmän.
Sama täällä, ap. Terppa jäi virkavapaalle ja tilalle tuli uusi. En millään jaksaisi alkaa selittää vanhoja asioita uusiksi, kun haluaisin mennä vaan eteenpäin. Olimme juuri sen entisen terpan kanssa läpimurron äärellä, mä tunsin sen. Nyt tuntuu kuin mut raahattaisiin takaisin sinne menneisyyteen. *huoh*
Tsemppiä!
Mulla terapeutti aikoinaan koki burnoutin. Se oli myös eronnut kahdesti, ja kai se työ vielä rasitti lisää. Silloin päätin lopettaa terapiassa käymisen, ja puhuin sen sijaan kissalleni ja huonekasveille. Yhtä lailla se on toiminut. Siis yhtä hyvin tai huonosti.
Mä tapasin terapeuttini aurinkolomalla etelässä. Se vietti koko sen loman ajan pakoilemalla mua. Lähestyn rantaa ja terppa kipittää jo kohti hotellia. Kai se pelkäsi, että tulen taas tilittämään :D Osaan kyllä erottaa työn ja vapaa-ajan.
Ap, se uusi terapeutti voi olla ihan ok. Anna sille mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:55"]Mä tapasin terapeuttini aurinkolomalla etelässä. Se vietti koko sen loman ajan pakoilemalla mua. Lähestyn rantaa ja terppa kipittää jo kohti hotellia. Kai se pelkäsi, että tulen taas tilittämään :D Osaan kyllä erottaa työn ja vapaa-ajan.
Ap, se uusi terapeutti voi olla ihan ok. Anna sille mahdollisuus.
[/quote]
LOL sama kokemus! Mutta kai se on sama kuin lääkäreillä - pelkäävät että joku tulee vapaa-ajallakin vinkumaan vaivojaan.
Voi ap, tuo on niin raskasta. Halaus ♥
Henkilökohtaisesti mulla ei terapiasta ole ollut koskaan mitään hyötyä. Lääkkeet ainakin turrutti kivun. Terapeutti on ihminen, jolle maksetaan siitä että se kuutelee sua pää kallellaan ja välillä sanoo hmmmm. Ja se tosiaan hylkää sut.
Pärjäät ilnankin, ap! Löydä sisäinen voimasi.
Mulla vaihtui sekä terapeutti että hoitava lääkäri keväällä. En uskalla yhtään luottaa tai kiintyä näihin uusiin, koska ajattelen, että nekin katoaa ihan hetkellä millä hyvänsä. Taustalla myös vanhoja hylkäämiskokemuksia. Todella rankkaa ja väsyttävää.
ja miten tässä nyt puhua hylkäämiskokemuksista, jos terapeutti on "hylännyt"?!