Miksi lihaville uskotellaan sen olevan täysin ok?
"Olet ihana juuri sellaisena kuin olet." Edellä oleva lause on totta ainoastaan mikäli olet jo valmiiksi kuosissa.
Miksi naiset näkevät niin paljon vaivaa tappelussa niitä asenteita vastaan, että hoikka tai normaalipainoinen nainen on kaunis. Sehän on sama kuin huonolla itsetunnolla varustettu mies yrittäisi väittelemällä vakuutella olevansa yhtä kiinnostava kuin hyvällä itsetunnolla varuistettu mies. Ehkä hokien valheellista "olen ihana juuri sellaisena kuin olen" -mantraa, sen sijaan, että motivoituisi muuttumaan paremmaksi.
Joka kerta, kun kerrot lihavalle hänen olevan ihanan näköinen juuri sellaisena, syyllistyt laihduttamismotivaation laskemiseen. Ehkä nämä mantrat ovat naisten tapa yrittää estää toisia naisia ympärillään muuttumasta heitä viehättävämmiksi.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:55"]
ap - tuossa sinun rajauksessasi on vain se ongelma, että esim sinä näkisit minut cain ylipainoisena ihmisenä. Ysyäväni sen sijaan näkevät minut, hyväntuulisen, aurinkoisen ja sosiaalisen ihmisen. Pidän itseäni kauniina, myös miehet sanovat minua kauniiksi. Jaksan liikkua jopa juosta. Kävelen monen kilometrin lenkkejä, uin 2 tai 3 kilometriä kerrallaan 3 kertaa viikossa. Eli ylipaino jota on paljon, ei rajoita minua, mutta sinun silmiisi se todennäköisesti sattuu. Minä olen täysin ok tälläisenä kuin olen!
[/quote]
Olisit minun lisäkseni useimpien ihmisten mielestä kauniimpi normaalipainoisena. Olisit silloin myös kovemmassa fyysisessä kunnossa, vaikka nyt olisitkin hyväkuntoinen.
[/quote]
Varmasti olisin kovemmassa fyysisessä kunnossa kuin nyt, mutta jo tällä hetkellä olen kovemmassa kunnossa kuin iso joukko minua hoikempia ihmisiä. Esim uidessa uin siellä nopeiden joukossa. Ehkä olisin hoikempana kauniimpi, se ei kuitenkaan muuta sitä, että olen nyt kaunis ja tyytyväinen elämääni. Hymy ja iloinen elämän asenne kaunistaa kaikkia, myös hoikkia. Ja se, että viihtyy omissa nahoissaan omana itsenään tekee ihmisestä kauniin. En elä sitku-elämää vaan tässä ja nyt ja teen asioita joista nautin. Enkä erityisesti elä siten, miten muut käskevät minun elää. Olen sinut itseni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:22"]Ihmiset ovat erilaisia, eikä kauneus liity mitenkään siihen, kuinka paljon elopainoa on.
[/quote]
Olen eri mieltä. Yleisesti elopainon koetaan vaikuttavan olennaisesti kauneuteen.
Veikkaanpa, että aika harva lihava ymmärtää sen "olet ihana sellaisena kuin olet" -lausahduksen siten, että lihavuus on ok, eikä tarvitse enää laihduttaa. Ei lihavuus tarkoita sitä, että ihminen on tyhmä. Aika harva tuollaisten rohkaisulausahduksien sanoja myöskään tarkoittaa sitä niin, että pitää lakata laihduttamasta ja lihavuus on ok. Kertoo paljon AP:sta, jos uskoo noiden ystävällisten sanojen olevan lihavuuden hyväksyntää. Vinkkinä AP:lle: jos tekee provosoivan aloituksen, niin kannattaa tehdä se niin, ettei anna itsestään samalla tyhmää kuvaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:48"]
Minä en ymmärrä miten ketään motivoidaan laihduttamiseen haukkumalla ja lyttäämällä heitä. Enkä ymmärrä tuollaista, että jos sattuu pitämään lihavaa ihmistä kauniina, niin se olisi jotenkin hoikempien kauneudesta pois. Vai onko myös vaikkapa brunettien kehuminen merkki siitä, että blondit eivät olisi kauniita?
Pitäisikö myös laihoja moittia rumiksi ja epäkelvoiksi motivoidakseen heitä pääsemään normaalipainoon? Onko laihan ihmisen ihanaksi sanominen taistelua sitä vastaan, että normaalipainoiset naiset ovat kauniita?
[/quote]Miksi muiden pitäisi motivoida ketään yhtään mihinkään? JA miten he yhtään millään voisivatkaan motivoida, kun aina sen muutoksen tulee lähteä itsestä?
[/quote]
Aloittaja tuntui olevan kovin huolissaan lihavien laihdutusmotivaatiosta, joten kysäisepäs häneltä tuota.
[/quote]
No eipä näytä olevan kanttia vastata, vaan kertoo hädissään, kuinka kommentoi "ensimmäistä kertaa" ;D
Annetaan sairaalle rauha. Se on kyllä varmasti aika kiukuttavaa, kun kaikki voitava ylipainoisia ihmisiä vastaan keskittyy anonyymihuuteluun jossain vauvelipalstalla ;D
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:34"]
Varmasti olisin kovemmassa fyysisessä kunnossa kuin nyt, mutta jo tällä hetkellä olen kovemmassa kunnossa kuin iso joukko minua hoikempia ihmisiä. Esim uidessa uin siellä nopeiden joukossa. Ehkä olisin hoikempana kauniimpi, se ei kuitenkaan muuta sitä, että olen nyt kaunis ja tyytyväinen elämääni. Hymy ja iloinen elämän asenne kaunistaa kaikkia, myös hoikkia. Ja se, että viihtyy omissa nahoissaan omana itsenään tekee ihmisestä kauniin. En elä sitku-elämää vaan tässä ja nyt ja teen asioita joista nautin. Enkä erityisesti elä siten, miten muut käskevät minun elää. Olen sinut itseni kanssa.
[/quote]
Se on tietysti jokaisen oma asia, jos haluaa lopettaa tietyssä pisteessä itsensä kehittämisen ja päättää tyytyä. Ketjun aihe on otsikossa. Olen sitä vastaan, ettei lihavuutta nähdä ongelmana. En ota kantaa siihen kuinka onnellinen erilaisista sairauksista kärsivä ihminen voi olla.
liika laihuus on vaarallisempaa kuin lievä ylipaino.
musta lievästi ylipainoiset voi vielä olla nättejä mutta siitä lihavemmat ei vaan ole. mut ei ole kaikki laihatkaan nättejä, naamoja on niin monenlaisia.
Toivottavasti ap muistaa saarnata samalla tavalla myös niille jotka ylittävät alkoholin kohtuukulutuksen rajat (yli 6 annosta samana päivänä), tupakoivat, valehtelevat tai eivät syö puolta kiloa kasviksia päivässä.
Muutenhan hän uskottelisi juomisen, tupakoimisen, valehtelun ja vihannesten välttelyn olevan täysin ok!
Minusta tää on kivaa:) ei paina jonkun huutelut. Kun on tarpeeksi rahaa, voi olla mitä haluaa, ei mitä joku köyhä laihaläski huutelee...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:45"]
liika laihuus on vaarallisempaa kuin lievä ylipaino.
musta lievästi ylipainoiset voi vielä olla nättejä mutta siitä lihavemmat ei vaan ole. mut ei ole kaikki laihatkaan nättejä, naamoja on niin monenlaisia.
[/quote]Tyypillinen vasta-argumentti. Ainoa vaan, että liikalaihuus ei tule usein, ei vahingossa, eikä mitenkään helposti.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:48"]
Toivottavasti ap muistaa saarnata samalla tavalla myös niille jotka ylittävät alkoholin kohtuukulutuksen rajat (yli 6 annosta samana päivänä), tupakoivat, valehtelevat tai eivät syö puolta kiloa kasviksia päivässä.
Muutenhan hän uskottelisi juomisen, tupakoimisen, valehtelun ja vihannesten välttelyn olevan täysin ok!
[/quote]
Kiitos muistutuksesta, mutta ei ole tämän ketjun aihe.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:48"]
[/quote]
Kiitos muistutuksesta, mutta ei ole tämän ketjun aihe.
[/quote]
Miksi juuri lihavuus on mielestäsi niin suuri haitta ihmiselle, että on muiden velvollisuus huomauttaa siitä? Olen todella kiinnostunut vastauksestasi.
Mulla on tollainen pikkunen makkara tossa vatsan päällä, rajoittaa sosiaalisesti sillain etten tykkää istua tietyssä asennossa, ja tavallaan vaikuttaa fyysisestikkin, muut sanovat sitä nahkaksi, olenko sairaalla tavalla lihavA? Ja pitääkö makkarasta päästä nyt eroon. 163cm 48kg
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:34"]
[/quote]
Se on tietysti jokaisen oma asia, jos haluaa lopettaa tietyssä pisteessä itsensä kehittämisen ja päättää tyytyä. Ketjun aihe on otsikossa. Olen sitä vastaan, ettei lihavuutta nähdä ongelmana. En ota kantaa siihen kuinka onnellinen erilaisista sairauksista kärsivä ihminen voi olla.
[/quote]
Ei nähdä ongelmana? TV:stä äskettäin ulostullut 3-osainen sarja lihavuuden syntipukit, evöhööd? Jutta paasaa suu vaahdossa myös melkein päivittäin. Suurin pudottaja? Tälläkin palstalla useita laihduttajien ketjuja, joissa siis pudotettu kymmeniä kiloja ym. Suurin piirtein kaikki ystäväni ovat laihduttaneet. Itse olen laihduttanut liki 20kg. Äitini laihdutti vastikään 15kg. Ei nähdä ongelmana? Ihmiset jonottaa laihdutusleikkauksiin ja pantoja asennellaan.
Perustele, miksi ei nähdä ongelmana! ja kerro vielä lopuksi se, miksi juuri sinun pitää kertoa ihmisille näiden ongelmista, jotka eivät todellakaan sinulle kuulu. Mitä hyvää saat aikaiseksi, jos joku ei laihdu, vaikka kuinka jankkaat tätä elämäntehtävänäsi?
Pitäisikö sun nyt vaan huolehtia omasta psyykestäsi? Vois olla ihan tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:53"]
Miksi juuri lihavuus on mielestäsi niin suuri haitta ihmiselle, että on muiden velvollisuus huomauttaa siitä? Olen todella kiinnostunut vastauksestasi.
[/quote]
Se on eräs suurimmista kansantaudeista, joka on tasaisesti pahentunut. Vaikuttaa monella tavalla negatiivisesti lukemattomien ihmisten elämään.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:23"]"Olet ihana juuri sellaisena kuin olet." Edellä oleva lause on totta ainoastaan mikäli olet jo valmiiksi kuosissa.
Miksi naiset näkevät niin paljon vaivaa tappelussa niitä asenteita vastaan, että hoikka tai normaalipainoinen nainen on kaunis. Sehän on sama kuin huonolla itsetunnolla varustettu mies yrittäisi väittelemällä vakuutella olevansa yhtä kiinnostava kuin hyvällä itsetunnolla varuistettu mies. Ehkä hokien valheellista "olen ihana juuri sellaisena kuin olen" -mantraa, sen sijaan, että motivoituisi muuttumaan paremmaksi.
Joka kerta, kun kerrot lihavalle hänen olevan ihanan näköinen juuri sellaisena, syyllistyt laihduttamismotivaation laskemiseen. Ehkä nämä mantrat ovat naisten tapa yrittää estää toisia naisia ympärillään muuttumasta heitä viehättävämmiksi.
[/quote] samalla logiikalla pitäisi rumille sanoa, että olet ruma, yksinkertaisille, että olet tyhmä, jne. Sun mielestä ap pitää sitten mennä sanomaan töissä niille tyhmemmille, että ongelmat johtuvat puhtaasti teidän älykapasiteetin puutteesta??
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:41"]
Mikä on muuten sellainen lihava josta tässä puhutaan? Kun kerran puhutaan lihavuudesta sairautena josta pitäisi kehottaa parantumaan? Olenko minä, joka painan 67 kg ja strategiset mitat on 92-70-95, tuohon joukkoon kuuluva. Olen painoindeksin mukaan juuri ja juuri lievän ylipainon puolella. En kuitenkaan koe itseäni lihavaksi enkä varsinkaan sairaaksi. Nautin elämästäni valtavasti juuri tällaisenani.
t. 11
[/quote]
Henkilökohtaisesti laitan rajan siihen missä kohtaa lihavuus alkaa haitata elämää fyysisesti (terveys, fyysinen kunto) tai henkisesti/sosiaalisesti.
-ap
[/quote]
No ei tämä nyt kerro mielestäni vielä mitään. I want numbers! Pitääkö terveen, hyvinvoivan ja urheilevan henkilön oikeasti alkaa ~laihduttaa~ koska BMI sattuu olemaan 25,04?
Nimim. BMI 25,04 :)
Ongelma on ainakin osittain siinä, että normaaliälyinen ihminen tiedostaa kyllä oman lihavuutensa jossakin vaiheessa, kun on valmis muutoksiin ja halukas laihtumaan. Sellaisen ihmisen haukkuminen, joka ei ole siihen muutokseen kypsä, ei ole rakentavaa.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:56"]samalla logiikalla pitäisi rumille sanoa, että olet ruma, yksinkertaisille, että olet tyhmä, jne. Sun mielestä ap pitää sitten mennä sanomaan töissä niille tyhmemmille, että ongelmat johtuvat puhtaasti teidän älykapasiteetin puutteesta??[/quote]
Ero on siinä, että painon hallinta on omissa käsissä. Sen vuoksi tämä ketju on luotu. Naaman rumuudestakin on haittaa, mutta en näe yhtä hyödyllisenä siitä puhumista, koska siihen ei voi paljon vaikuttaa.
Lihavat ovat kammottavia ja etovia näin miehen näkökulmasta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:18"]Jos jollain ihmisellä on huono iho, niin onko oikein kertoa se hänelle ja vielä paheksua sitä, että joku pitää siitä finninaamasta? Entäs jos jollain on huono laskupää, niin estääkö se sen, ettei hän voi olla ihana ihmisenä ja tarpeen on todeta, että on huono laskija ja olisi syytä tehdä itselleen jotain. Laskutaito näes on myös ihan opeteltavissa oleva asia.[/quote]
Huonosta ihosta on asiallista huomauttaa hyväntahtoisesti, jos se on itseaiheutettua. Huono laskupää on sekin negatiivinen ominaisuus, josta voi olla haittaa. En halua sen enempää ajautua pois aiheesta. En paheksu sitä, jos löytyy poikkeustapaus, joka pitää normaalisti negatiivisena pidetystä ominaisuudesta. En suosittele sen vuoksi itsensä kehittämisen lopettamista.