Miksi lihaville uskotellaan sen olevan täysin ok?
"Olet ihana juuri sellaisena kuin olet." Edellä oleva lause on totta ainoastaan mikäli olet jo valmiiksi kuosissa.
Miksi naiset näkevät niin paljon vaivaa tappelussa niitä asenteita vastaan, että hoikka tai normaalipainoinen nainen on kaunis. Sehän on sama kuin huonolla itsetunnolla varustettu mies yrittäisi väittelemällä vakuutella olevansa yhtä kiinnostava kuin hyvällä itsetunnolla varuistettu mies. Ehkä hokien valheellista "olen ihana juuri sellaisena kuin olen" -mantraa, sen sijaan, että motivoituisi muuttumaan paremmaksi.
Joka kerta, kun kerrot lihavalle hänen olevan ihanan näköinen juuri sellaisena, syyllistyt laihduttamismotivaation laskemiseen. Ehkä nämä mantrat ovat naisten tapa yrittää estää toisia naisia ympärillään muuttumasta heitä viehättävämmiksi.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:22"]
Tiedätkö, voin näin läskinä kertoa että ne haukut yleensä ajaa syömään tyyliin sipsipussin tuskaan.
[/quote]
En edistäkään haukkumista, vaan sitä, että asioista puhutaan rehellisesti, vaikka sen kuuleminen satuttaisi. Sipsipussi on kaikesta huolimatta oma valintasi. Se ei ole haukkujan vika, vaikka haukkuminen loukkaamistarkoituksessa onkin väärin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:23"]
Tiedät olevasi väärässä, kun ei keksi enää muuta kuin hyökätä henkilöä kohtaan.
[/quote]
Mutta on ihan ok, että ap saa hyökätä lihavia henkilöitä kohtaan?
Tiedätkö, voin näin läskinä kertoa että ne haukut yleensä ajaa syömään tyyliin sipsipussin tuskaan. Silloin kun oli ylipainon lisäksi kunnon masennus päällä niin ne jatkuvasti mielessä pyörivät itsemurha-ajatukset tulivat ihan helvetisti taas lähemmäksi vaikka oli taistellut niitä vastaan paljonkin ja saanut itsellensä uskoteltua että kannattaa elää.
No nyt en ole enää masentunut, joten maailma ei kaadu vaikka sanoisit mitä. Mutta helvetin pahaltahan se tuntuu. Tiedän olevani lihava. Yritän lisätä liikuntaa ja muuttaa ruokavaliota ja se että haukut ei muuta sitä suuntaan tai toiseen, jos johonkin niin huononpaan kylläkin koska kyllähän se sattuu.
Se taas kun minulle läheinen ihminen on kutsui minua kauniiksi läskeistä huolimatta on jotain sellaista jota en koskaan unohda. Te joille se on arkipäivää tuskin ymmärrätte. Eikä muuten saanut minua ajattelemaan etten ole läski.
[/quote]
Anteeksi että kirjoitin tänne hieman lihavia mollaavan kommentin. Vaikka olen myös sanonut lihavaa kauniiksi, sitä tarkoittaen. Eikö se kuitenkin oo susta itsestä kiingoriaan, etni paljon on kiloja. Vai rankkaatko ittes alkoholisti-kategoriaan, et en mä voi mitään..
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:56"]samalla logiikalla pitäisi rumille sanoa, että olet ruma, yksinkertaisille, että olet tyhmä, jne. Sun mielestä ap pitää sitten mennä sanomaan töissä niille tyhmemmille, että ongelmat johtuvat puhtaasti teidän älykapasiteetin puutteesta??[/quote]
Ero on siinä, että painon hallinta on omissa käsissä. Sen vuoksi tämä ketju on luotu. Naaman rumuudestakin on haittaa, mutta en näe yhtä hyödyllisenä siitä puhumista, koska siihen ei voi paljon vaikuttaa.
[/quote]
Siis taivas, todellakin voi vaikuttaa. Itselle sopivalla hiusmalilla, oikeanlaisella meikillä voi parantaa kenen tahansa ulkonäköä. Ja eniten sillä ilmaisella meikillä, hymyllä. Kaikista ei saa kaunottaria tai komistuksia, mutta ihan kaikkien ulkonäköä voidaan kohentaa.
Yhteiskunnan tulisi laittaa jokin katto tuolle itseaiheutetun lihavuuden terveyspommille. Jonain päivänä maksamme kaikkien liikalihavien terveysongelmien kulut ja se on miljardeja :( Pitäisi korottaa maksuja tietyn painoindeksin jälkeen tms. Onhan nytkin valtioita, joissa liikalihavat maksavat kaksinkertaisen maksun mm. paikkalipusta
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:35"]
Tiedätkö, voin näin läskinä kertoa että ne haukut yleensä ajaa syömään tyyliin sipsipussin tuskaan. Silloin kun oli ylipainon lisäksi kunnon masennus päällä niin ne jatkuvasti mielessä pyörivät itsemurha-ajatukset tulivat ihan helvetisti taas lähemmäksi vaikka oli taistellut niitä vastaan paljonkin ja saanut itsellensä uskoteltua että kannattaa elää.
No nyt en ole enää masentunut, joten maailma ei kaadu vaikka sanoisit mitä. Mutta helvetin pahaltahan se tuntuu. Tiedän olevani lihava. Yritän lisätä liikuntaa ja muuttaa ruokavaliota ja se että haukut ei muuta sitä suuntaan tai toiseen, jos johonkin niin huononpaan kylläkin koska kyllähän se sattuu.
Se taas kun minulle läheinen ihminen on kutsui minua kauniiksi läskeistä huolimatta on jotain sellaista jota en koskaan unohda. Te joille se on arkipäivää tuskin ymmärrätte. Eikä muuten saanut minua ajattelemaan etten ole läski.
[/quote]
Anteeksi että kirjoitin tänne hieman lihavia mollaavan kommentin. Vaikka olen myös sanonut lihavaa kauniiksi, sitä tarkoittaen. Eikö se kuitenkin oo susta itsestä kiingoriaan, etni paljon on kiloja. Vai rankkaatko ittes alkoholisti-kategoriaan, et en mä voi mitään..
[/quote]
Oho, hieman pätkäs netti. Siis omasta itsestä kiinni, mihin kategoriaan kuuluu.
*Etni= Et noin
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:33"]
[/quote]
[/quote] Heidän lihavuuttaan ja lihavuuden hyäksymistä vastaan.
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:55"]
ap - tuossa sinun rajauksessasi on vain se ongelma, että esim sinä näkisit minut cain ylipainoisena ihmisenä. Ysyäväni sen sijaan näkevät minut, hyväntuulisen, aurinkoisen ja sosiaalisen ihmisen. Pidän itseäni kauniina, myös miehet sanovat minua kauniiksi. Jaksan liikkua jopa juosta. Kävelen monen kilometrin lenkkejä, uin 2 tai 3 kilometriä kerrallaan 3 kertaa viikossa. Eli ylipaino jota on paljon, ei rajoita minua, mutta sinun silmiisi se todennäköisesti sattuu. Minä olen täysin ok tälläisenä kuin olen!
[/quote]
miks sitten siinä nillität? mee uimaan
[/quote]
Toi "Jaksan jopa juosta" kertoo paljon. Hyvä että jaksat, mutta normaalipainoinen ei edes miettisi tuollaista. Anteeksi jos loukkaan, mutta onhan tuo melko poikkeavaa, vaan nykyään niin yleistä. Ja poikkeavaa siksi että suurinta osaa ihmisistä kuvottaa oma kroppa jos painoa on noin paljon. Anteeksi jos loukkasin..
[/quote]
Kuuleppa, mulla on täysin normaalipainoisia ystäviä, jotka ei jaksa juosta minuuttia. Jispa kohdistaisit saarnasi heille? Tai tulet uimaan mun kanssani kilpaa, koitetaan 25 metriä perhosta, 25 metriä sen takia ettet huku, minä voin toki uida pidemmänkin matkan jos haluat? Katsos juokseminen ei kerro kaikkea, olen 50-kiloisenakin inhonnut juoksemista, mutta tuo perhonen rankkana lajina kertoo sitten jo ihan kaiken jo sillä 25 metrin matkalla.
Ja anteeksi jos satuin loukkaamaan!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:56"]samalla logiikalla pitäisi rumille sanoa, että olet ruma, yksinkertaisille, että olet tyhmä, jne. Sun mielestä ap pitää sitten mennä sanomaan töissä niille tyhmemmille, että ongelmat johtuvat puhtaasti teidän älykapasiteetin puutteesta??[/quote]
Ero on siinä, että painon hallinta on omissa käsissä. Sen vuoksi tämä ketju on luotu. Naaman rumuudestakin on haittaa, mutta en näe yhtä hyödyllisenä siitä puhumista, koska siihen ei voi paljon vaikuttaa.
[/quote]
Siis taivas, todellakin voi vaikuttaa. Itselle sopivalla hiusmalilla, oikeanlaisella meikillä voi parantaa kenen tahansa ulkonäköä. Ja eniten sillä ilmaisella meikillä, hymyllä. Kaikista ei saa kaunottaria tai komistuksia, mutta ihan kaikkien ulkonäköä voidaan kohentaa.
[/quote] Olet oikeassa, että sille voi tehdä "aika paljon" naisena. Aiheena on nyt kuitenkin paino, johon voi vaikuttaa paljon enemmän. Se on myös terveyden kannalta hyödyllisempi tapa kaunistua kuin meikkaaminen.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:33"]
[/quote]
[/quote]Joo minäkin näin tän lähinnä lihavuutta vastaan taistelemisena, en henkilökohtaisuuksina. Äläpä laita sanoja suuhuni.
Ja muuten, en ole missään kertonut ylipainoni määrää, joten ihan käsittämätöntä tekstiä väännät!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:08"]
Kuka uskottelee? Joka paikasta (tv, lehdet, internetti) pursuaa ohjeita laihduttamiseen. Sen sanoma on: et ole ollenkaan ok, jos et laihdu.
[/quote] Voit tulkita sen joko niin, ettei lihava henkilö ole ok, tai sitten niin, että lihavuus itsessään ei ole ok.
[/quote]
No tässähän tämä ongelman ydin. Jos laihuutta ihannoidaan tai vastaavasti lihavia kritisoidaan, niin aina löytyy lauma ihmisiä (suurin osa naisia), jotka ovat sitä mieltä että heitä nyt vihataan. Jos puhutaan että 20 annosta alkoholia viikossa on liikaa, niin onko sekin ihmisvihaa? Tai jos anorektisista malleista pidetään ääntä, onko sekin ihmisvihaa? Ihmisiähän anorektikotkin ovat, eikä heitäkään pitäisi arvottaa painon perusteella? Luultavasti kuitenkin jokainen tätä lukeva on sitä mieltä, että anoreksiasta kuuluu pitää ääntä.
Kannattaa hyväksyä se, ettei lihavuus ole vain ihmisen oma asia. Toki saat olla niin lihava kuin haluat, mutta jos sinulla on ihmisiä jotka sinusta välittävät, tulevat he sinulle sanomaan asiasta. Ja sitten vielä mediasta pitäisi lailla kieltää kaikki "hän kantaa kilonsa naisellisesti" -tyyppiset jutut, koska lihavuudessa ei ole mitään sen enempää ihannoitavaa kuin tupakoinnissakaan. Kyllä varmasti yksi syy suomalaisten lihavuusongelmaan on se, että sitä ei nähdä samalla tavalla ongelmana kuin vaikka sitä tupakointia.
Ei ole mitään "hyväksy itsesi" -juttua. Itsetunto ei parane sillä, että epäterveellistä elämää (ja siitä muistuttavaa liikarasvaa) pidetään ylpeyden aiheena. Ei nyt kellekään vittu sanota, että ole ylpeä siitä kossupullosta kädessäsi, koska se on osa sinua. Pitää irrottaa tuollaiset jutut itsetunnosta. Juoppo tai syömäri, ei ole mitään ylpeyden aihetta. Ihmisenä molemmat voivat olla silti ok.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:33"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Minä en voi hyväksyä kaltaistasi empatiakyvytöntä ja suppeasti maailmaa katsovaa igähmistä. Ja olen kaltaisiasi vastaan.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:33"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Minä en voi hyväksyä kaltaistasi empatiakyvytöntä ja suppeasti maailmaa katsovaa igähmistä. Ja olen kaltaisiasi vastaan.
[/quote]Kysyttiinkö tätä sinulta?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:46"]
[/quote]
-ap
[/quote]
[/quote] ei sultakaan ole mitään kysytty. Paitsi haastettu kilpauintiin, johon et uskalla edes vastata.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:46"]
[/quote]
-ap
[/quote]
[/quote] ei sultakaan ole mitään kysytty. Paitsi haastettu kilpauintiin, johon et uskalla edes vastata.
[/quote]Ei multa olla kysytty mitään, miksi siis vastaisin :o Kuvitteletsä tyyliin, että täällä on kaksi ihmistä keskustelemassa? Jooh-oh.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:59"]
No ei tämä nyt kerro mielestäni vielä mitään. I want numbers! Pitääkö terveen, hyvinvoivan ja urheilevan henkilön oikeasti alkaa ~laihduttaa~ koska BMI sattuu olemaan 25,04?
Nimim. BMI 25,04 :)
[/quote] Ei voi pelkän lukeman perusteella sanoa. Lihaksikas mies voi olla BMI-taulukon mukaan ylipainoinen, koska lihakset painavat suunnilleen saman verran kuin läski. Ulkonäköä ajatellen naisella jolla paino jakautuu naisellisesti on varaa olla hiukan painavampi kuin sellaisen, jolla se menee ns. vääriin paikkoihin. Urheilua ajatellen hyvä BMI riippuu lajista.
[/quote]
OK, kiitos. Kuinka paljon painavampi? Miehiltä varsinkaan ei tunnu tähän saavan ikinä selkeää vastausta. Joissain lähteissä väitetään kyllä edelleen että naisille BMI 25,00 (tai oikeastaan 24,99) on *ehdoton* yläraja liikunnasta ja painon jakautumisesta huolimatta, ja sen rajan ylitettyäsi olet fatso, joka kuuluu tässä aloituksessa keskusteltuun ihmisryhmään. Pari vuotta sitten terveystarkastuksen yhteydessä YTHS:n lääkäri suositteli minulle laihduttamista, olinhan juuri sillä hetkellä BMI-taulukon mukaan noin 800 grammaa ylipainoinen :) Olisi varmaan pitänyt näyttää hänelle tämä: http://newsroom.ucla.edu/releases/Dieting-Does-Not-Work-UCLA-Researchers-7832
t. 64 (97-73-98, 171cm)
Wikipedian mukaan ei ole yleensä vaarallista olla lievästi ylipainoinen. Sitten kun se menee yli 30 se bmi, sitten on riskejä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:24"]
Miten voi verrata ylipainoista naista ja huonolla itsetunnolla varustettua miestä????
[/quote]
Kumpikin ongelma on parannettavissa.