Miksi lihaville uskotellaan sen olevan täysin ok?
"Olet ihana juuri sellaisena kuin olet." Edellä oleva lause on totta ainoastaan mikäli olet jo valmiiksi kuosissa.
Miksi naiset näkevät niin paljon vaivaa tappelussa niitä asenteita vastaan, että hoikka tai normaalipainoinen nainen on kaunis. Sehän on sama kuin huonolla itsetunnolla varustettu mies yrittäisi väittelemällä vakuutella olevansa yhtä kiinnostava kuin hyvällä itsetunnolla varuistettu mies. Ehkä hokien valheellista "olen ihana juuri sellaisena kuin olen" -mantraa, sen sijaan, että motivoituisi muuttumaan paremmaksi.
Joka kerta, kun kerrot lihavalle hänen olevan ihanan näköinen juuri sellaisena, syyllistyt laihduttamismotivaation laskemiseen. Ehkä nämä mantrat ovat naisten tapa yrittää estää toisia naisia ympärillään muuttumasta heitä viehättävämmiksi.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:55"]
ap - tuossa sinun rajauksessasi on vain se ongelma, että esim sinä näkisit minut cain ylipainoisena ihmisenä. Ysyäväni sen sijaan näkevät minut, hyväntuulisen, aurinkoisen ja sosiaalisen ihmisen. Pidän itseäni kauniina, myös miehet sanovat minua kauniiksi. Jaksan liikkua jopa juosta. Kävelen monen kilometrin lenkkejä, uin 2 tai 3 kilometriä kerrallaan 3 kertaa viikossa. Eli ylipaino jota on paljon, ei rajoita minua, mutta sinun silmiisi se todennäköisesti sattuu. Minä olen täysin ok tälläisenä kuin olen!
[/quote]
Olisit minun lisäkseni useimpien ihmisten mielestä kauniimpi normaalipainoisena. Olisit silloin myös kovemmassa fyysisessä kunnossa, vaikka nyt olisitkin hyväkuntoinen.
Ap sotkee asiat. "olet ihana" on paljon laajempi käsite kuin "olet ihanan näköinen". Ja itsestään selvää on, että ihana voi olla, vaikkei ulkomuodoltaan kaikkia ihanteita täyttäisikään.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:58"]
Mille muille ongelmaryhmille (itseaiheutettu) olet käynyt kertomassa totuuden? Täällä et ole ainakaan messunnut. Mikä tässä lihavuudessa niin kiehtoo? Oletko jämähtänyt tämän teeman ympärille? Etkö ymmärrä, että et voi muiden painolle mitään? Eipä täällä paljon näy alkoholismialoituksia tai kauhistella pesemätöntä ja hielle haisevaa ihmisjoukkoa. Narkomaanitkin (ryöstöjä, murhia ym.) saavat olla piikkeineen ihan omissa koloissaan. Miksi? Siispä, vastaamaan, tämä kiinnostaa. Ole hyvä, estradi on sinun:
[/quote]
Kiitos estradin luovuttamisesta. Olen tehnyt muihinkin aiheisiin liittyviä aloituksia, mutta mielestäni yhteen ketjuun kannattaa ottaa yksi aihe käsiteltäväksi. Muut aiheet omiin ketjuihinsa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:48"]
Minä en ymmärrä miten ketään motivoidaan laihduttamiseen haukkumalla ja lyttäämällä heitä. Enkä ymmärrä tuollaista, että jos sattuu pitämään lihavaa ihmistä kauniina, niin se olisi jotenkin hoikempien kauneudesta pois. Vai onko myös vaikkapa brunettien kehuminen merkki siitä, että blondit eivät olisi kauniita?
Pitäisikö myös laihoja moittia rumiksi ja epäkelvoiksi motivoidakseen heitä pääsemään normaalipainoon? Onko laihan ihmisen ihanaksi sanominen taistelua sitä vastaan, että normaalipainoiset naiset ovat kauniita?
[/quote]Miksi muiden pitäisi motivoida ketään yhtään mihinkään? JA miten he yhtään millään voisivatkaan motivoida, kun aina sen muutoksen tulee lähteä itsestä?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:00"]
Ap sotkee asiat. "olet ihana" on paljon laajempi käsite kuin "olet ihanan näköinen". Ja itsestään selvää on, että ihana voi olla, vaikkei ulkomuodoltaan kaikkia ihanteita täyttäisikään.
[/quote]Totta, mutta ajattelin sinun ymmärtävän asiayhteydestä mitä sillä tarkoittiiin tässä tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:03"]Miksi muiden pitäisi motivoida ketään yhtään mihinkään? JA miten he yhtään millään voisivatkaan motivoida, kun aina sen muutoksen tulee lähteä itsestä?
[/quote]
Uskon hyvän tekemiseen ja toisten auttamiseen. Sillä on merkitystä, vaikka muutos tuleekin itsestä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:58"]
Mille muille ongelmaryhmille (itseaiheutettu) olet käynyt kertomassa totuuden? Täällä et ole ainakaan messunnut. Mikä tässä lihavuudessa niin kiehtoo? Oletko jämähtänyt tämän teeman ympärille? Etkö ymmärrä, että et voi muiden painolle mitään? Eipä täällä paljon näy alkoholismialoituksia tai kauhistella pesemätöntä ja hielle haisevaa ihmisjoukkoa. Narkomaanitkin (ryöstöjä, murhia ym.) saavat olla piikkeineen ihan omissa koloissaan. Miksi? Siispä, vastaamaan, tämä kiinnostaa. Ole hyvä, estradi on sinun:
[/quote]
Kiitos estradin luovuttamisesta. Olen tehnyt muihinkin aiheisiin liittyviä aloituksia, mutta mielestäni yhteen ketjuun kannattaa ottaa yksi aihe käsiteltäväksi. Muut aiheet omiin ketjuihinsa.
[/quote]
Vastaus vastasi ennakko-odotuksia. Miksi/miten muiden paino kuuluu sinulle? Miksi juuri sinun täytyy käydä kertomassa ylipainon haitoista? Mikä sinut saa luulemaan, etteivät ylipainoiset tiedä, mihin lihavuus pahimmillaan johtaa? Aliarvioitko ylipainoisia, kun näytät olettavan, etteivät tiedä? Eivätköhän jo nämä vastaukset selvittäneet ylipainoisten mietteitä aika lailla? Ja jo aiemmat, sadat aloitukset pitkine ketjuineen, ovat varmasti selventäneet asiaa. Kerro motiivit tähän evankeliumiisi.
Mitenkähän mulla on sellainen tunne, että olet täällä vaan paasaamassa solvataksesi, ja kun sinua kunnolla ärsyttää, huudat isoin kirjaimin, että lihavat on rumia läskejä, ja menetätä täysin malttisi. eikö? :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:03"]Miksi muiden pitäisi motivoida ketään yhtään mihinkään? JA miten he yhtään millään voisivatkaan motivoida, kun aina sen muutoksen tulee lähteä itsestä?
[/quote]
Uskon hyvän tekemiseen ja toisten auttamiseen. Sillä on merkitystä, vaikka muutos tuleekin itsestä.
[/quote]Tolla ulkoistamislogiikalla muut voi viedä myös sen motivaation. Kannattaako jonkun täysin vieraan ihmisen puheita ees kuunnella?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:14"]
[/quote]
[/quote]Tolla ulkoistamislogiikalla muut voi viedä myös sen motivaation. Kannattaako jonkun täysin vieraan ihmisen puheita ees kuunnella?
[/quote]
Kannattaa kuunnella, mikäli hänellä on sinun parhaasi mielessä. Muussa tapauksessa ei kannata.
Aivan uskomaton avaus taas kerran. Ihmisellä on arvo sellaisena kuin on. Ihminen voi olla ihana, oli sitten painoa 150kg tai 50kg. Ihanuus voi olla mitä vaan. se voi olla tuikkivat silmät, hyvä sydän, empaattisuus tai huikea kroppa. Miksei ihmistä saa hyväksyä omana itsenään ja antaa toiselle hyvää mieltä siitä, että on olemassa ihanana itsenään?
Ap, sinun kaltaisillasi on joku ongelma itsesi kanssa. Elä ja anna toisten elää. Ei sinun tehtäväsi ole kaivella toisten virheitä. Jokaisella meillä on niitä. Jotkut eivät niitä itsestään havaitse (kuten sinä näköjään), mutta ylipainoiset varmaan itse tietävät parhaiten tilanteensa. Paljon paremmin he tietävät sen oman "duunauksen tarpeensa" kuin vaikka ikävät tai laiskat ihmiset. Jos jollain ihmisellä on huono iho, niin onko oikein kertoa se hänelle ja vielä paheksua sitä, että joku pitää siitä finninaamasta? Entäs jos jollain on huono laskupää, niin estääkö se sen, ettei hän voi olla ihana ihmisenä ja tarpeen on todeta, että on huono laskija ja olisi syytä tehdä itselleen jotain. Laskutaito näes on myös ihan opeteltavissa oleva asia.
Normaalipainoinen nainen saattaa olla kaunis tai sitten ei. Ylipainoinen nainen saatta olla kaunis tai sitten ei. Ihmiset ovat erilaisia, eikä kauneus liity mitenkään siihen, kuinka paljon elopainoa on. Hoikka voi oikeasti olla rumakin, samoin lihava.
Terveyden kannalta ylipainon pudottaminen on hyvä asia, mutta ei hoikkuuskaan pelasta liian korkealta kolesterolilta, diabetekseltä tai verisuonien kalkkeutumiselta.
Kyllä kiitos, tiedän että olen läski.
Kyllä, tiedän että liikalihavuus johtaa terveysongelmiin.
Asian ydin on siinä, että kyseessä on minun ruumiini - MINUN - ja minulla on oikeus ruumiilliseen autonomiaan. Sen tähden ravitsen itseni parhaakseni katsomalla tavalla ja liikun sen verran kuin parhaaksi katson ja tavoilla, jotka minulle sopivat. Tämä voi myös tarkoittaa sitä, että en liiku.
Koska kyseessä on MINUN ruumiini, sinulla ei ole asiaan mitään sananvaltaa.
[/quote]
[/quote]
Miksi luulet, että juuri sinun mielipidettäsi joku kaipaa? Tee hyvää itsellesi, ja lopeta muiden arvostelu, saatat muuttua myös, ja ansaitset myös muiden arvonantoa suhtautumalla kunnioittavasti. Jos siis haluat olla fiksu, jätä lihavat rauhaan, ja keskity oman minäsi jalostamiseen. Ylipainoiset huolehtivat sitten omat juttunsa, ja puntari kertoo nykyään rasvaprossat sun muut, niin sun ei enää tarvitse huolehtia, jookos?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:23"]
Miksi luulet, että juuri sinun mielipidettäsi joku kaipaa? Tee hyvää itsellesi, ja lopeta muiden arvostelu, saatat muuttua myös, ja ansaitset myös muiden arvonantoa suhtautumalla kunnioittavasti. Jos siis haluat olla fiksu, jätä lihavat rauhaan, ja keskity oman minäsi jalostamiseen. Ylipainoiset huolehtivat sitten omat juttunsa, ja puntari kertoo nykyään rasvaprossat sun muut, niin sun ei enää tarvitse huolehtia, jookos?
[/quote]Mihin tuo avautumisesi oli vastaus?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:26"]
[/quote]
Luepa omat kommenttisi läpi. Sieltä selviää. Ja ihan selvä kysymyshän tuossa on, johon voit vastata.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:28"]
[/quote]
Luepa omat kommenttisi läpi. Sieltä selviää. Ja ihan selvä kysymyshän tuossa on, johon voit vastata.
[/quote]Nyt menee sulla kyllä aika lujaa. Tuo äskeinen kysymys oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. En vain ymmärtänyt, joten avaapa minulle.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:45"]
En jaksa tehdä omaa viestiketjua, kun jollain tavalla aiheeseen liittyy. Voiko joku kertoa mikä oikeus hoikkia/laihoja ihmisiä on arvostella päin naamaa? Olen nyt törmännyt kyseiseen asiaan viimeaikoina niin paljon että kertokaa! Millä tavoin on oikeutetumpaa sanoa hoikalle ihmiselle, että olet niin laiha, älä enää laihduta! (Vaikka laihduttamista en harrasta) jos lihavalle vastaavasti ei voi sanoa koska se on haukkumista.
Anteeksi epäselvä teksti, mutta kirjotan puhelimella ja vituttaa.
[/quote]
Vastaus kysymykseesi: laihoja ei saa haukkua yhtään sen enempää kuin ketään muutakaan. Tiedän että laihoja silti haukutaan, vaikkei minun mielestäni saisikaan. Kuten myös lihavia haukutaan, vaikkei saisikaan. Samoin haukutaan esim. finninaamoja, karsastuksesta kärsiviä, hieman heikkolahjaisia, hörökorvaisia, seksuaalisiin tai etnisiin vähemmistöihin kuuluvia, vaikka ketään ei minusta pitäisi saada haukkua.
Mitä ilmeisimmin maailmassa nyt vain on ihmisiä, jotka tykkäävät mollata muita. Minkäs teet? Ja tottakai se suututtaa, mutta aika vähän sille mitään kai mahtaa. En minä ainakaan tiedä kuinka sen saisin loppumaan. Jospa se sinuakin edes vähän helpottaisi, että te laihat ette ole ainoa ihmisryhmä joka joutuu kuulemaan myös ikäviä kommentteja itsestään. Olette yksi monista sellaisista ryhmistä. Ehkä sekin voisi sinua lohduttaa, että tässä ketjussa sentään te olette haukuilta säästyneet :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:28"]
[/quote]
[/quote]Nyt menee sulla kyllä aika lujaa. Tuo äskeinen kysymys oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. En vain ymmärtänyt, joten avaapa minulle.
[/quote]
Ap vastatkoon.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:48"]
Minä en ymmärrä miten ketään motivoidaan laihduttamiseen haukkumalla ja lyttäämällä heitä. Enkä ymmärrä tuollaista, että jos sattuu pitämään lihavaa ihmistä kauniina, niin se olisi jotenkin hoikempien kauneudesta pois. Vai onko myös vaikkapa brunettien kehuminen merkki siitä, että blondit eivät olisi kauniita?
Pitäisikö myös laihoja moittia rumiksi ja epäkelvoiksi motivoidakseen heitä pääsemään normaalipainoon? Onko laihan ihmisen ihanaksi sanominen taistelua sitä vastaan, että normaalipainoiset naiset ovat kauniita?
[/quote]Miksi muiden pitäisi motivoida ketään yhtään mihinkään? JA miten he yhtään millään voisivatkaan motivoida, kun aina sen muutoksen tulee lähteä itsestä?
[/quote]
Aloittaja tuntui olevan kovin huolissaan lihavien laihdutusmotivaatiosta, joten kysäisepäs häneltä tuota.
Ei mulle ole uskoteltu, että lihavuus on ok. Todellakin on kerrottu terveydenhuollossa, jos on bmi vähänkään lievän ylipainon puolella, tai jos kehonkoostumus vaikuttaa liian rasvaiselta, tai jos jossakin on pyöreyttä.