Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 kk vauva herättää tunnin välein

Vierailija
07.08.2014 |

4 kk vaiva (onpa kätevää, ennakoiva tekstikin on sitä mieltä, että nyt tää vauva on vaiva) herättää mut tunnin välein lutkuttamaan tissiä. Tuttia ei huoli, mitä voisin tehdä? Suuren suuri nälkä sill ei voi olla, kun on pulska. Alkaa olla aika raskasta nuokkua koko päivä hereillä tämän takia, kun muutakin elämää olisi kiva elää.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, mutta ei pulauttele ollenkaan. En edes muista milloin olisi pulauttanut.

Vierailija
22/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko jo hampaita tulossa? Kuolaako paljon? Tiedän tuon tunteen hyvin, että kuolee jos ei saa nukkua. Kuitenkin tuo(kin) vaihe menee varmasti ohi ennen kuin kukaan kuolee. Luota vaan vauvaan ja itseesi. Joku syy sillä on lutkuttaa tissiä. Ei 4kk vauva kenkkuillakseen herättele äitiä. Pidä vauva kainalossa koko yö, niin ei tarvi ihan kokonaan hereille asti herätä kun imetät. Usko vaan, pari viikkoa ja tilanne on jo joku toinen. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei syödä perunaa. Anna porkkanaa vaik eka :) kukkakaalia, parsakaalia, bataattia, tomaattia, melkein mitä vaan sit pikkuhiljaa :)

Vierailija
24/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon maijon laimentumiseen kommentoin, että se on kyllä mahdollista. Meillä vauva oli tissillä tunnin-parin välein ja ihmettelin että on se kumma. Sitten seku pumppasin maitoa että näkisin paljonko vauva syö kerralla, ja huomasin että maito oli aivan kuin vettä.. Eikä menny kauaa ko maijon tulo loppu kokonaan. :/ Suosittelen että annat pullosta lisämaitoa ja porkkanasosetta voit alkaa jo pikkuhiljaa antamaan. :)

Vierailija
25/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 07:54"]

Niin no voihan sillä nälkä olla, eihän se osaa puhua ja kertoa mikä on. Toisaalta ei syö kovin ahnaasti, lutkuttaa vaan. Mut aika puhki olen tähän tilanteeseen. Toivottavasti menee kohta ohi. Väsyneenäkum ei jaksa tehdä mitään tai lähteä mihinkään tai nähdä ketään ja se alkaa masentaa. Vauvakin menee pilalle, kun en jaksa hymyillä.

[/quote]Opeta tutille, hyvä ihminen,

Vierailija
26/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 07:54"]

Niin no voihan sillä nälkä olla, eihän se osaa puhua ja kertoa mikä on. Toisaalta ei syö kovin ahnaasti, lutkuttaa vaan. Mut aika puhki olen tähän tilanteeseen. Toivottavasti menee kohta ohi. Väsyneenäkum ei jaksa tehdä mitään tai lähteä mihinkään tai nähdä ketään ja se alkaa masentaa. Vauvakin menee pilalle, kun en jaksa hymyillä.

[/quote]Opeta tutille, hyvä ihminen,

[/quote

Mites se tehdään, kun työntää vaan kaikenmallliset tutit pois suusta?

Vierailija
27/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani (pian 4kk) ei huolinut tuttia sitten millään. Oli eri merkkejä, malleja, kokoja, oli silikonia ja luonnonkumia. Kulmat meni kurttuun ja tutti lensi kaaressa.

Eräänä päivänä tuikkasin tutin vauvan suuhun vaunuissa ja hän laittoi vahingossa kädet tutin eteen - nukahti lähes heti tutin kanssa. Bussissa samana iltana toistin sen niin, että itse kevyesti pidin tutista kiinni kun hytkyttelin vaunuja. Vauva nukahti.

Vieläkään vauva ei huoli tuttia päivisin (edes päiväunille, ellen siis itse pidä tutista kiinni), mutta yöunille nykyään tutti kelpaa aina. Jossain vaiheessa yötä vauva sylkee tutin pois muttei koskaan herää itkemään sitä.

Kannattaa siis kokeilla tarjota ja jopa tyrkyttää sitä tuttia, meillä nukutetaan lapsi syliin keinuttelemalla ja tällöin on helppo itse varmistaa että tutti myös pysyy suussa :)

Vierailija
28/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos konkreettisesta neuvosta tutin suhteen. Täytyy vielä kokeilla, vaikka tota(kin) olen jo kertaalleen yrittänyt.

Vierailija
29/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silent refluksissa vauva ei pulauttele. Voi siis olla kipeä ja siksi syö usein. Meidän refluksivauva söi läpi yön vähintään kahden tunnin välein ja lopulta allergisoitui vehnälle (äidinmaidon kautta), jonka jälkeen heräsi vähintään tunnin välein! Kokeilepa imetysdieettiä, selviää kahdessa viikossa ruoka-aineen poisjättämisestä että onko siitä kiinni. Yleisimmät oireita maidon kautta aiheuttavat ovat lehmänmaito, kotimaiset viljat ja kananmuna.

Vierailija
30/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä ap usko kaikkea, mitä täällä kirjoitetaan. Esim. maidon ravitsevuutta ei voi arvioida silmämääräisesti! Ja pumpattu maitomäärä ei myöskään kerro, paljonko maitoa vauva saa. Korvike ei ole oikein käytettynä mikään paha mörkö, mutta harmittaa, jos sen antamista perustellaan näin puutteellisilla tiedoilla.

Vierailija
31/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:26"]Kiitos konkreettisesta neuvosta tutin suhteen. Täytyy vielä kokeilla, vaikka tota(kin) olen jo kertaalleen yrittänyt.

[/quote]

Itse olen yrittänyt tuota neuvoani lukuisia kertoja, monenmonta turhautumista kokenut kun tutti ei vaan ole kelvannut ja vauva on ollut tyytymätön kun tahtoisi minua pitää tuttinaan (esim. kulkuneuvoissa tämä on mahdotonta).

Tsemppiä siis yritykseen, meillä se vei tämän lähes 4kk ja edelleen treenataan päiväunillekin tuttia kaveriksi (t. Juuri tunnin kävellyt helteessä, vauvalle tutti suuhun ja suihkunääniä youtubesta, puhelin vaunuissa) ;)

T. 28

Vierailija
32/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en usko, että kyse on refluksista, ei edes silent refluksista. Mitkään muut oireet eivät viittaa siihen kuin se, että syö yöllä usein. Ei itkeskele, syö ihan normaalisti eikä pulautellut "pienenä" eikä varsinkaan nyt. Paino nousee hyvin eikä sitä haittaa, vaikka on makuuasennossa. Jostain muusta on tod.näk. kyse, mutta kiitos kun yritit auttaa :)

Kaipa aika korjaa ja kiinteät ruoat alkavat maistua ja sitä myöten unet paranevat. On vain raskasta odottaa sitä päivää, kun itseä vaan nukuttaisi.

Kiitos kaikille tsemppaajille ja auttajille :)

Vierailija
33/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan mielestä pulskilla ei voi olla nälkä :D

Vierailija
34/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 13:31"]

Aloittajan mielestä pulskilla ei voi olla nälkä :D

[/quote]

No, ei ne pulskat yleensä nälkäänsä syö ;)

Vierailija
35/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Meillä oli nelikuisena täsmälleen sama ongelma. Kiinteiden aloittaminen ei auttanut. Vauva lutkutti tissiä koooookoooooo ajan eikä edes syönyt kunnolla. Seuraavaksi pitkä lista ratkaisuehdotuksia:

Katso että ruokailutilanteissa syö hyvin. Harvenna imetysväliä jotta vauvalla olisi nälkä imettäessäsi ja imetä rauhallisissa paikoissa/tilanteissa. Heti heräämisen jälkeen toimi meillä. Vauva söi kerralla pitempään -> ei ollut heti tunnin päästä uudestaan nälkäinen.

Sulje pois lievän/silent refluksin mahdollisuus: nosta vauvan sängynpäätyä kymmenisen senttiä (kirjat jalkojen alle). Meillä auttoi HETI.

Tutti: pidä hellästi mutta päättäväisesti tuttia suussa niin pitkään että vauva alkaa sitä imemään. Meillä meni 20minuuttia ja sitten se jäi suuhun.

Ja tuo Baby Whisperer. Itse olin noihin aikoihin niin väsynyt etten jaksanut unikouluttaa ennenkuin vauva oli 10kk, mutta jälkeenpäin olenkin katunut etten kokeillut aikaisemmin. Pick up/put down toimi meillä kuin unelma, ihan viikossa!

Ja nelikuisena meillä valvottivat hampaat ja liikkumisen harjoitteleminen. Niille nyt ei vaan voi mitään (paitsi hampaisiin Panadolia).

Vierailija
36/40 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi täältä jaksamista! Meillä oli 3-6kk sellaista että hyvällä tuurilla yksi 1,5h unijakso ja muuten heräili 15-20 min. välein. En imettänyt aina, mutta useinmiten. Liian usein, koska vauvalla ei selvästikään ollut nälkä mutta nukahtipa ainakin siihen. Itse epäilin mahavaivoja, mutta ei ainakaan maitoallergiaa ollut. Toisaalta eipä ihme jos oli maha kipeä kun söi vähän väliä ja liikaa. Kiinteiden antaminen tai antamatta jättäminen ei vaikuttanut. Tutti tippui suusta kun oli nukahtanut, mutta ei auttanut kun laittoi suuhun. Eli kolme kuukautta meillä ei nukuttu käytännössä ollenkaan, hyvinä öinä onnistuin itse nukahtamaan pari kertaa pariksikymmeneksi minuutiksi. Se oli tosi järkkyä.

6kk kohdalla olin niin puhki että unikoulutin vauvan nukkumaan. Aina kun heräsi menin vauvan luo ja silittelin vain niin että rauhoittui. Kauan siihen aluksi meni, mutta seisoin vieressä ja silittelin vähän väliä ja sanoin hiljaisella äänellä että ei ole hätää ja nyt nukutaan. Lopulta vauva hyväksyi sen että en ota syliin ja että nukkuu omassa sängyssään. Ensimmäisen yön nukuin samassa huoneessa. Heräilyt loppuivat kahdessa yössä! Ensimmäisenä yönä vauva heräsi usein mutta olin vieressä ja silittelin uneen. Seuraavana yönä vain pari kertaa ja kolmantena nukkui aamuun asti. Joskus saattoi itkaista ihan vain kerran ja jatkaa unia. Aikaisemmin ei olisi tapahtunut koskaan niin että olisi itsekseen nukahtanut uudestaan jos oli havahtunut.

Unikouluja aina kritisoidaan, mutta en tiedä miten olisin pysynyt järjissäni enää ilman unta. Kaksi muutakin lasta piti hoitaa, joten päivällä ei voinut nukkua. En jättänyt vauvaa yksin itkemään, menin aina luo kun itki. Mielestäni ei voi olla suurta hätää kun kuitenkin olin vieressä. Protestoi vain sitä että ei päässyt syliin. Vauva ei edes aamulla tuntunut erityisen nälkäiseltä kun herättyään imetin. Tämä entisestään vahvisti sitä käsitystäni ettei oikeasti ollut nälkäinen öisin.

Myös se vaikutti ihan ihmeellisesti vauvan uniin, että laittoi hereillä olevana nukkumaan. Jos laitoin nukkuvana sänkyyn heräsi jo tunnin päästä huutamaan, kun laitoin hereillä nukkui ainakin klo 20-02.

Vierailija
37/40 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan kertomaan, että nyt kun on vauva jo monta viikkoa vanhempi ja saa iltapuuroa, nukkuu paremmin. :) Jos joku joskus näitä googlettaa samassa tilanteessa, niin ajattelin kertoa, että toivoa paremmista yöunista siis on.

ap

Vierailija
38/40 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla!

Ja kiva että tulit kertomaan, onnistumistarinoita ei täällä koskaan ole liikaa.

Vierailija
39/40 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva oli ihan samanlainen. Oli alusta asti huono nukkuja, mutta perhepedillä saatiin alkuun aika hyvät unet. 3,5 kk ikäisenä alkoi jatkuva yöheräily. Neuvolassa sanottiin että kuuluu ikään. Aloitin jo 4 kk kiinteät, kun poika oli isokokoinen ja tuntui että pelkkä maito ei riitä. Kiinteiden aloittamisen jälkeen päivät helpottuivat, mutta öihin siitä ei ollut mitään helpotusta. 6 kk ikäisenä vauva siirrettiin omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn. Pidin vauvalle tassu-unikoulun, mutta yöimetystä en vielä lopettanut. Tämän jälkeen vauva heräsi vain 2 kertaa yössä tissille. 9 kk iässä heräily alkoi uudestaan. Kun se ei mennyt itsestään ohi, toistin unikoulun ja lopetin yöimetyksen vauvan ollessa 10kk. Sen jälkeen vauva on nukkunut enimmäkseen heräämättä yöt.

Vierailija
40/40 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ennen kiintyeiden aloitusta antaa lisämaitoa pullosta, korviketta siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi