Estävätkö lapset sinua rikastumasta?
Toisessa ketjussa ksyttiin, minne keskituloisten ihmisten rahat menevät, kun mitään ei saada koskaan säästöön. Minulla on yksisanainen vastaus, joka ei välttämättä miellytä tämän palstan lukijoita: lapsiin.
Esikoislapsen elättäminen maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajalle jyvitettynä. (Ks. Sattumalta tuo on juuri se summa, jonka laitan joka kuukausi syrjään. Samassa ajassa, kun yhden lapsen perhe on köyhtynyt 130 000 euroa, meidän kahden ihmisen perheemme on vaurastunut noin 400 000 euroa (oletetaan 5 % vuotuinen tuotto). Siis puolen miljoonan ero lapsettoman pariskunnan eduksi!
Lapsettomalla pariskunnalla on aina parempi elintaso kuin saman verran ansaitsevalla lapsiperheellä. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun tekee päätöstä lasten hankkimisesta.
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:03"]
Ja toivottavasti sitten vanhuuden päivillä lapset (ja lapsenlapset) tulevat meitä katsomaan, ettei tarvitse elämän ehtoota ypöyksin viettää.
[/quote]
Tuleva marttyyrimummo. <3
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:32"]
Ja toivottavasti sitten vanhuuden päivillä lapset (ja lapsenlapset) tulevat meitä katsomaan, ettei tarvitse elämän ehtoota ypöyksin viettää.
[/quote]
Tuleva marttyyrimummo. <3
[/quote]
Siihen toki tähtään! :D
-28-
En silti vaihtaisi osaani.
[/quote]
Todella harva vaihtaisi. Sitä se kiintymyssuhde omaan lapseen juuri tarkoittaa, ja sitä varten tällainen mekanismi on ylipäätään olemassa. On kuitenkin eri asia miettiä omaa tulevaisuuttaan, kun lasten hankintaa vasta pohditaan. Silloin asian voi päättää kaiken käytettävissä olevan tiedon perusteella ja sen mukaan, mitä itse elämältään haluaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:29"]
Ja se 400 tonttua ei korvaa niitä pariakymmentä vuotta. Mitä minä yksin istuisin rahakasan päällä?
[/quote]
Oletko jotenkin yksinkertainen? Eihän tässä ollut kyse siitä että saa rahakasan vaan siitä että niille rahoille voisi löytyä muutakin käyttöä kuin lapsen elatus.
[/quote]Metafora? Never heard?
Estävätkö lapset minua rikastumasta? Eivät. Hidastavatko he sitä? Kyllä.
Kai ap tiesit, että ihan perusterveenkin lapsen huoltamiseen käytetään keskivertoydinperheessä nykyään noin 550 e kuussa?
Toisaalta tämän ketjun otsikko olisi voinut olla myös:
"Estääkö perheen kakkosauto sinua rikastumasta"?
tai
"Estääkö perheen auto sinua rikastumasta?"
tai
"Estääkö teidän väljä ja hyvällä alueella oleva asuntonne sinua rikastumasta?"
Sellaiseen keskiluokkaiseen autoon kun saa kyllä hyvinkin arvonnemnetyksineen upotetttua sen 500 e kuussa samoin kuin esimerkiksi kerrostalo 3h+k vaihtamisen uudehkoon omakotitaloon samalla alueella.
Tuossa ap:n aloituksessa olikin näköjään tuo 600 e, ehkä tuo mun kuulema 550 oli vanhaa tietoa tai sit siinä on huomioitu jo jotenkin lapsilisää tai kyse ei ole ollut esikoisesta.
[quote author="melba" time="06.08.2014 klo 17:10"]
Kai ap tiesit, että ihan perusterveenkin lapsen huoltamiseen käytetään keskivertoydinperheessä nykyään noin 550 e kuussa?[/quote]
Kirjoitin sen avausviestiin. -ap
Elimme yhdessä 12 vuotta ennen kuin alkoi tulla lapsia. Emme rikastuneet silloinkaan emmekä saaneet mitään säästöön.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 14:58"]
Lapsia tehdään, koska halutan lapsia. Mä en kyllä kykene kuvittelemaan yhtään normaalin kirjoissa olevaa pariskuntaa, joka käy keittiönpöydän ääressä seuraavan keskustelun:
"Vitsi, mä haluun lapsen!"
"Mutta muru, jos me ei hankita lapsia, meillä jää niin ja niin paljon kuukaudessa säästöön."
"Totta, jätetään lapset tekemättä."
[/quote]
Teillä ei keskusteltu etukäteen siitä, minkälainen vaikutus lapsilla olisi talouteenne? Kertoo kai jotakin suomalaisen sosiaaliturvan tasosta, että lapsia voi vain hankkia ilman rahan miettimistä miettimistä. Suurimmassa osassa maailman maista tämä päätös pitäisi punnita hyvin tarkkaan myös talouden näkökulmasta. -ap
[/quote]
No itseasiassa tässä perheessä ainakin vähän mietitään tuota kyseistä asiaa. Saadaan iso asunto, hieno auto ja rahaa jää vielä aika paljon säästöön sen jälkeen. En sano, että materiaali toisi onnen, vaan puolisoni. Eli en ole varma, haluammeko välttämättä ketään mukaan tähän arkeemme. Puolensa molemmissa elämäntavoissa.
5 % tuotto ei ole realistinen. Se edellyttäisi että rahat sijoitettaisiin esim. osakkeisiin tai rahastoihin, tileiltä korko on 0,1 % vuodessa. Sitäpaitsi harva sijoittaa kaikkea, lapsettomilla raha kuluu parempaan elintasoon, matkustelun ym. Teoriassa luku ei ole siis niin iso.
Totta toki on että lapsettomien on huomattavasti helpompi kartuttaa varallisuutta. Meillä esim pelkkiin päivähoitokuluihin menee 500 e kk, lapseton voi käyttää tuonkin rahan itseensä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:56"]
[/quote]
Todella harva vaihtaisi. Sitä se kiintymyssuhde omaan lapseen juuri tarkoittaa, ja sitä varten tällainen mekanismi on ylipäätään olemassa. On kuitenkin eri asia miettiä omaa tulevaisuuttaan, kun lasten hankintaa vasta pohditaan. Silloin asian voi päättää kaiken käytettävissä olevan tiedon perusteella ja sen mukaan, mitä itse elämältään haluaa. -ap
[/quote]
Tiedätkö, jos ja kun sinulle materia ja raha on niin arvokasta, että ajattelet sen mahdollisesti korvaavan oman lapsen, ei sinun kannata varmaan sitten niitä lapsia hankkia. Kuten sanottu, toisille se lasten saaminen on paljon tärkeämpää kuin raha. Tämä ei suinkaan tarkoita, että lapsen saaneet olisivat köyhiä (onhan esimerkiksi niin, että kaikkein varakkaimmilla miehillä on tilastojen mukaan eniten lapsia), vaan he ovat vain laittaneet lasten saamisen varallisuutta tärkeämmäksi prioriteetiksi.
Vaikka olisikin valinnut varallisuuden ja materian, ei suinkaan kannata vähätellä perhesuhteita ja niiden voimaa. Valtaosalle ihmisistä perhe on läpi elämän se ensisijainen yhteisö, jonka kanssa elämä jaetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että mummonakaan useimmat eivät jää yksin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:56"]
[/quote]
[/quote]
Tiedätkö, jos ja kun sinulle materia ja raha on niin arvokasta, että ajattelet sen mahdollisesti korvaavan oman lapsen, ei sinun kannata varmaan sitten niitä lapsia hankkia. Kuten sanottu, toisille se lasten saaminen on paljon tärkeämpää kuin raha. Tämä ei suinkaan tarkoita, että lapsen saaneet olisivat köyhiä (onhan esimerkiksi niin, että kaikkein varakkaimmilla miehillä on tilastojen mukaan eniten lapsia), vaan he ovat vain laittaneet lasten saamisen varallisuutta tärkeämmäksi prioriteetiksi.
Vaikka olisikin valinnut varallisuuden ja materian, ei suinkaan kannata vähätellä perhesuhteita ja niiden voimaa. Valtaosalle ihmisistä perhe on läpi elämän se ensisijainen yhteisö, jonka kanssa elämä jaetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että mummonakaan useimmat eivät jää yksin.
[/quote]
Eihän ap missään vaiheessa sano, että materia ja raha olis jotenkin tärkeitä, vaan kysyy, että onko ihmiset pohtineet asiaa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:24"]
5 % tuotto ei ole realistinen. Se edellyttäisi että rahat sijoitettaisiin esim. osakkeisiin tai rahastoihin, tileiltä korko on 0,1 % vuodessa.
[/quote]
Mielestäsi ei ole realistista sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin? Korkorahastot ovat tainneet tuottaa juuri tuon vuotuiset viisi prosenttia, kun tarkastellaan kehitystä kymmenen vuoden aikajänteellä. Onhan se selvää, että rahojen makuuttaminen tilillä ei rikastuta ketään.
Ja emme tosiaankaan sijoita kaikkea liikenevää rahaa, vaan käytämme osan myös elämästä nauttimiseen. Aivan samalla tavalla lapsiperheilläkin on elintasomenoja tuon lapsiin kuluvan 600 euron jälkeen, ja useinhan niitä lapsia hankitaan kaksi tai kolme. -ap
Kyllä: 11 vuoden palkkatulojen menetys miinus Kelan tuet noin 300 000 €, isompi asunto plus 150 000€, lasten kulut 100 000€. Ilman lapsia olisimme nopeasti laskien noin 550 000€ rikkaampia. Kannattiko? Kyllä!
No lähinnä sitä hain että harva sijoittaa tuon ylimääräisen rahan. Yleensä ne rahat tuppaa hupenemaan mukavaan elämään eikä näin ollen tuottoakaan pääse syntymään. Käytännössä tuotto ei siis välttämättä ole niin iso, teoriassa toki jos kaikki raha todellakin sijoitetaan sitä mukaa kun sitä kertyy :)
No mutta mitä ap teet rahalla kun sulla on muuten tyhjä elämä? Viet hautaasi?
Kyllä mua estää rikastumasta se, että olen valmistunut suoraan kortistoon pahimman laman aikana 1992. Ja yhtään työpaikkaa ei ole tähän mennessä ollut jossa olisi ollut kunnon kuukauksipalkka ilman mitään kommervenkkejä, aina on provikkaa, pätkää ja työllistämistukea, sitten olen ollut muutaman vuoden yrittäjänä kun yritin elättää itseäni, siitä jäi velkaa paljon, ja luottotiedot meni. Eli mun köyhyydellä ei ole mitään tekemistä lasten kanssa. Ja toinen syy olisi varmaan ihan tämä oma luonne, vaikka olisin töissä, eikä olisi lapsia, mulla ei varmaan silti rahaa pahemmin jäisi säästöön, hussaisin kuitenkin johonkin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:54"]
No mutta mitä ap teet rahalla kun sulla on muuten tyhjä elämä? Viet hautaasi?
[/quote]
Olen oikein tyytyväinen elämääni, kiitos vain. :) Omituinen ajatus, että lasten hankinta olisi ainoa tapa saada elämäänsä merkitystä.
Kyllä ne rahat saa käytettyä viimeistään vanhuusvuosien hoivaan ja palveluihin, mutta meillä on myöls muutama unelma, jonka toteuttaminen vaatii rahaa. Haluaisimme loma-asunnon Etelä-Euroopasta, ja vähintään vuoden mittainen maailmanympärimatka tulee toivottavasti myös toteutettua. Nautin myös siitä, että tarvittaessa voi vähentää työntekoa ilman, että talous on heti kuralla. Turvallisuus ja joustavuus on aina hyödyllistä. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:37"]
Käytännössä tuotto ei siis välttämättä ole niin iso, teoriassa toki jos kaikki raha todellakin sijoitetaan sitä mukaa kun sitä kertyy :)
[/quote]
Jos rahan sijoittaa, kyllä se ero voi olla hyvinkin noin iso myös käytännössä. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:57"]
Tuota,jos mulle olisi sanottu kymmenen vuotta sitten että otatko miljoonan, jos se tarkoittaa, ettet saa koskaan lapsia, niin kyllä mä olisin ottanut sen miljoonan.
[/quote]
Onko sulla lapsia?
[/quote]
En viitsi vastata.