Suosikkiohjelmointikielenne?
Mites on naiset, mikä on suosikkiohjelmointikielenne, vedättekö Javalla, C:lla, C++:lla, vaiko kenties konekielellä ohjelmianne?
Suosituimmat ohjelmointikielet pitkin 2000-lukua ovat olleet Java, C, C++, PHP, ja Javascript. Ite oon vähän kaikkea käyttänyt, eli konekieltä MC-680x0 sarjan prossulla ja myös erään DSP-prossan konekieltä on tullut tehtyä. Myös ARM- ja MIPS-konekieli on tuttua. Prologia ja Schemeä on tullut joskus käytettyä. Prolog on kammottavin kieli mitä oon koskaan käyttänyt, se perustuu logiikkaohjelmointiin, yök. Eikä funktionaalinen ohjelmointikieli lambdoineen ole herkkua sekään. Muuten Javaa ja C:tä on tullut enimmäkseen käytettyä. En ole mikään windows ihminen, joten Delphi täysin tuntematon, samoin C#. Linuxia x86:lla, Amigaa, ja muita yliopiston koneita on tullut käytettyä.
Kommentit (45)
90-luvulla oli C, ja sen jälkeen en ole tarvinnut.
Osaavatko naiset muka ohjelmoida :D:D ?
Varmaan arvasitte että olen mies, vaikka vähän naismaisesti kirjoitin. Ei kellään naisella ole sellaista laajaa ohjelmointikokemusta kuin minulla, vaikka toimisivat softa-alalla. Niin, ja myös SQL kuuluu kieliin jolla olen jopa joskus fyrkkaa tehnyt. Se on relaatiotietokantojen ohjelmointikieli.
ap
Ehkäpä kuitenkin on myös naisia jotka osaavat ohjelmoida, vaikka harvassa varmasti ovatkin.
Aikanaan väänsin ensimmäiset blogini assemblerillä. Nelivärinäyttö ja hardkoodaminen eri systeemeihin vähän harmitti, koska tulos ei ollut mielestäni nättiä. EGA-näyttö ja 2400-baudinen modeemi helpotti asiaa ja silloisella vauva-palstalla oltiin samaa mieltä. Sitten innostuin C-kielestä ja listoista. Oli uskomaton fiilis, kun pystyi listailemaan eri nimiä tuhansittain. 64k-rajoitus oli vihdoin ohi! Nykyään elämä on hienoa, pidän erästä blogia yllä ja listailen siinä samalla nimiä pilveen. Kielellä ei ole enää niin väliä ja nimiä tulee koko ajan lisää!
Ei nyt kukaan blogeja assemblerilla väännä. Jos konekielellä aioitte esim. jotakin tekstiä saada ruudulle, niin se vaatii merkkijonon määrittelemistä muistiin, sekä käyttöjärjestelmän rutiinien kutsumista. Eli ensin avaatte ikkunan, siihen sitten kutsu tulostusrutiiniin antaen merkkijonon osoitteen, ja paikan ikkunaan, sekä tulostusoptiot, eli fontin tyyppin ja koko ja väri. Jos jotakin skrollia vielä haluatte, niin sitäkin täytyy erikseen pyytää. Widgetit sun muut käyttöjärjestelmä hallitsee, mutta nekin täytyy erikseen määrittää, että osaa ikkuna vastata hiireen.
Jos ei käyttöjärjestelmää ole, joudutte itse tekemään kaiken, eli avaatte jonkun näyttömoodin, jonka allaoleva rauta tukee, piirrätte itse fontit, ja annatte assemblerin ladata grafiikan muistiin, ja indeksoitte grafiikan ascii-merkkien numeroarvoilla. Sitten vaan kopioitte prosessorin tai jonkun muun piirin avulla grafiikat näyttömuistiin, ja lisäätte aina sopivan välin jokaisen merkin välille.Voitte itse tehdä myös hiiridriverin ja ikkunatoiminnot, ei se niin vaikeaa ole. Amigallakin hiiripointterin voi tehdä spritejen avulla, ei tarvitse pitää huolta siitä että taustagrafiikka sotkentuu.
Nämä mikkisoftan viritykset ja muut graafiset käyttöliittymät ovat ihan helvetin hitaita siihen verrattuna mitä itse voisi tehdä, ne ovat niin epäpäteviä mikrosoftilla,että piirtävät näytön uudesti useaan otteeseen, kun vaikka ikkunoita siirretään, että ovat varmoja siitä ettei taustagrafiikka tms. sekoa.
Lähinnä C# ym. .NET framework, mutta onhan noita muitakin: C/C++, Java, VB, Python, x86 assembly, PHP, JS, SQL, Bash. Töissä luon softaa niin high level kielet on tutumpia; muut ovat tulleet vastaan opiskellessa tai projekteissa. Tulevaisuudessa odotan että C ja Python tulee enemmän käyttöön kun aloitan jatko-opinnot GT:ssä.
Olet AP aika sovinisti. Tunnen itseni lisäksi monta muutakin naista jotka koodaa, vaikkakin tosiaan ratio on yleensä n. 5/25 sekä opiskellessa luennoilla ja nykyisessä yrityksessä. Tosin hilloa tulee sitten kanssa ihan kivasti kun on miesvaltaisella alalla :D t. nainen
ap ei tiedä mistä puhuu, SQL on lelu, tyypillistä werkkopoikien kuvitelmaa ...
Paitsi että en usko että te olette kovinkaan päteviä, itse ole kirjoittanut myös ohjelmistokielten kääntäjiä, käyttöjärjestelmiä, sekä OpenGL-kirjaston avulla 3d-sovelluksia, sekä prosessorisimulaattoreita. Lisäksi olen sulautettujen järjestelmien asiantuntija. Jne. Staattista ohjelma-analyysiäkin osaan jonkin verran (esim. abstrakti tulkinta). Verkkopelejäkin on tullut ohjelmoitua, eli TCP/IP ja socketit helppoja. Ei ole olemassa oikeastaan mitään merkittävää mitä en ole tehnyt. BASH skriptit ja AWK-skriptit nyt ovat arkipäivää.
ap
Näköjään kirjoitetaan QBasic. Olis se hienoa saada kaikkien pelien lähdekoodit. Muuttaisi vain muutamaa kohtaa ja saisi pelistä mielekkäämmän.
Onko pelien modit vaikeita? Porukka teki sellaisia quakeen yläasteella. Kiinnostaa tietää näin yleisellä tasolla. Varmaan kaikki saaneet hyvän työpaikan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 05:53"]
Paitsi että en usko että te olette kovinkaan päteviä, itse ole kirjoittanut myös ohjelmistokielten kääntäjiä, käyttöjärjestelmiä, sekä OpenGL-kirjaston avulla 3d-sovelluksia, sekä prosessorisimulaattoreita. Lisäksi olen sulautettujen järjestelmien asiantuntija. Jne. Staattista ohjelma-analyysiäkin osaan jonkin verran (esim. abstrakti tulkinta). Verkkopelejäkin on tullut ohjelmoitua, eli TCP/IP ja socketit helppoja. Ei ole olemassa oikeastaan mitään merkittävää mitä en ole tehnyt. BASH skriptit ja AWK-skriptit nyt ovat arkipäivää.
ap
[/quote]Naista et silti ole saanut vaan täällä naisten palstalla keulit jonninjoutavuuksilla.
Tällä hetkellä Cache Object Script sekä C#. Joskus tulee vielä koodattua myös Object Pascalilla sekä vanhalla kunnon Mumpsilla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 05:11"]
Voitte itse tehdä myös hiiridriverin ja ikkunatoiminnot, ei se niin vaikeaa ole. Amigallakin hiiripointterin voi tehdä spritejen avulla, ei tarvitse pitää huolta siitä että taustagrafiikka sotkentuu.
[/quote]
Onko mahdollista saada windowsiin kahta eri hiirenkursoria? Tuli tuosta hiiridriverista mieleen.
Itse en pelien modeja ole tehnyt, mutta yksinkertaisimmillaan niissä muutetaan pelien konfiguraatiotiedostoja ja tehdään mahdollisesti uutta grafiikkaa tilalle, sekä uusia kenttiä. Nämä 3d-pelien moottorit ovat sen verran monimutkaisia, ettei niihin parane tavallisten kuolevien koskea, vaikka olisi opiskellut alaa jonkin verran. Eli ei se vaadi paljoakaan, koska pelintekijöillä on omat karttaeditorit sun muut valmiina, tai joku hakkeri tekee oman editorin johonkin peliin, jota muut käyttävät.
ap
[/quote]Naista et silti ole saanut vaan täällä naisten palstalla keulit jonninjoutavuuksilla.[/quote]
En kai ohjelmoimalla mitään naisia hankitakaan? En käsittänyt oikein pointtiasi. Viihdyn palstoilla joissa on paljon yleisöä, ja kehuskelen itselläni.
Nykyään Perl ja C++2012 (eli täys 64-bittinen, mikä sen nimi onkaan), onhan noita muitakin tullu matkanvarrella naputeltua