Suosikkiohjelmointikielenne?
Mites on naiset, mikä on suosikkiohjelmointikielenne, vedättekö Javalla, C:lla, C++:lla, vaiko kenties konekielellä ohjelmianne?
Suosituimmat ohjelmointikielet pitkin 2000-lukua ovat olleet Java, C, C++, PHP, ja Javascript. Ite oon vähän kaikkea käyttänyt, eli konekieltä MC-680x0 sarjan prossulla ja myös erään DSP-prossan konekieltä on tullut tehtyä. Myös ARM- ja MIPS-konekieli on tuttua. Prologia ja Schemeä on tullut joskus käytettyä. Prolog on kammottavin kieli mitä oon koskaan käyttänyt, se perustuu logiikkaohjelmointiin, yök. Eikä funktionaalinen ohjelmointikieli lambdoineen ole herkkua sekään. Muuten Javaa ja C:tä on tullut enimmäkseen käytettyä. En ole mikään windows ihminen, joten Delphi täysin tuntematon, samoin C#. Linuxia x86:lla, Amigaa, ja muita yliopiston koneita on tullut käytettyä.
Kommentit (45)
Kyllä noita keulivia herroja riittää. Korkeintaan päätyvät amikseen opettamaan rutkasti lahjakkaampia nuoria koska yksityiseltä swktorilta töitä he eivät tule saamaan.
Opiskeluaikana lähinnä Fortran, Modula2 (oi niitä aikoja...) ja C++.
Valtiolla töissä ollessa APL+.
Myöhemmin PHP ja Java (ja tietty SQL, Javascript, CSS, XHTML).
T. Nörttityttö 42
Minä olen nainen ja koodaan työkseni. Voisin päteä täällä lempikielilläni, mutta meitä naiskoodareita ei ole niin montaa etten voisi jäädä kiinni vauvapalstalle kirjoittelusta. Ei sillä että haluaisin päteä, mutta omalla osaamisellaan leveilevä ap tuntuu tarvitsevan elämäänsä jotain äitihahmoa, joka laittaisi hänet ruotuun.
Pusuja vaan sinne ylilaudalle <3
Minä olen suunnittelija sellaisella teknisellä alalla, ettei naisia ole monta. Mitä sitten? Se on mulle vain työtä, ei ole pätemisen tarvetta. Naisia saisi kyllä alalle tulla, myös pomoni mielestä.
Luennoilla ei voi päästä kovin syvälle missään tekniikassa koska ne kestää vain muutaman kuukauden. Syvällinen osaaminen vaatii paljon enemmän ja pitempiaikaista panosta. Työssä oppii hyvin koska ainakin omalla kohdalla sovellutukset on vaativia ja sopivan ratkaisun löytäminen on usein haastavaa.
Lisäksi koen että on hyvä säilyttää varsin nöyrä asenne omaa osaamisa kohtaan *khhmm..* Kieliä, teknologioita ja työkaluja on niin monta ettei niitä kaikkia voi koskaan tuntea läpikohtaisin ja kaikkea uutta ilmestyy kokoajan.
Hyvä juttu että ap olet itseksesi harrastamassa perintörahoilla. Varmaan omalla työpaikallakin on tollaisia sovinisteja piilossa, mutta yksi vähemmän työelämässä on minulle naisena hyvä juttu.