Suosikkiohjelmointikielenne?
Mites on naiset, mikä on suosikkiohjelmointikielenne, vedättekö Javalla, C:lla, C++:lla, vaiko kenties konekielellä ohjelmianne?
Suosituimmat ohjelmointikielet pitkin 2000-lukua ovat olleet Java, C, C++, PHP, ja Javascript. Ite oon vähän kaikkea käyttänyt, eli konekieltä MC-680x0 sarjan prossulla ja myös erään DSP-prossan konekieltä on tullut tehtyä. Myös ARM- ja MIPS-konekieli on tuttua. Prologia ja Schemeä on tullut joskus käytettyä. Prolog on kammottavin kieli mitä oon koskaan käyttänyt, se perustuu logiikkaohjelmointiin, yök. Eikä funktionaalinen ohjelmointikieli lambdoineen ole herkkua sekään. Muuten Javaa ja C:tä on tullut enimmäkseen käytettyä. En ole mikään windows ihminen, joten Delphi täysin tuntematon, samoin C#. Linuxia x86:lla, Amigaa, ja muita yliopiston koneita on tullut käytettyä.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 06:04"]
Itse en pelien modeja ole tehnyt, mutta yksinkertaisimmillaan niissä muutetaan pelien konfiguraatiotiedostoja ja tehdään mahdollisesti uutta grafiikkaa tilalle, sekä uusia kenttiä. Nämä 3d-pelien moottorit ovat sen verran monimutkaisia, ettei niihin parane tavallisten kuolevien koskea, vaikka olisi opiskellut alaa jonkin verran. Eli ei se vaadi paljoakaan, koska pelintekijöillä on omat karttaeditorit sun muut valmiina, tai joku hakkeri tekee oman editorin johonkin peliin, jota muut käyttävät.
ap
[/quote]
Ok, kiitos vastauksesta! Pitää perehtyä tuohon modaamiseen tarkemmin. Vaikken olisi tekemässä itse, se modaus tapa silti kiinnostaa.
Hah, mokasit ton SQL maininnan, se paljasti sut wanna-beeks, lamer
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 05:53"]
Paitsi että en usko että te olette kovinkaan päteviä, itse ole kirjoittanut myös ohjelmistokielten kääntäjiä, käyttöjärjestelmiä, sekä OpenGL-kirjaston avulla 3d-sovelluksia, sekä prosessorisimulaattoreita. Lisäksi olen sulautettujen järjestelmien asiantuntija. Jne. Staattista ohjelma-analyysiäkin osaan jonkin verran (esim. abstrakti tulkinta). Verkkopelejäkin on tullut ohjelmoitua, eli TCP/IP ja socketit helppoja. Ei ole olemassa oikeastaan mitään merkittävää mitä en ole tehnyt. BASH skriptit ja AWK-skriptit nyt ovat arkipäivää.
ap
[/quote]
Paljonko tolla osaamisella tienaa? Siis paljonko on vuositulosi?
"Paljonko tolla osaamisella tienaa? Siis paljonko on vuositulosi?"
Ei aavistustakaan, en ole ollut töissä sitten vuoden 2007. Sain perinnön eli asunnon ja mökin + rahaa. Mielestäni työ rajoittaa liikaa, paremmaksi sitä tulee, jos ei ole töitä. Jos olisin ollut töissä kaikki nämä vuodet, olisin todennäköisesti huomattavasti tyhmempi/rajoittuneempi. Nyt teen mitä haluan, ja kaikki tehty harrastuspohjaisesti, tai opintojen kautta.
SQL on tietokantakieli, en tiedä miksi sen mainitseminen tekee huonoksi. Sillä kyllä tienaa helpoiten rahaa sanoisin, jos menee vaikka tietokantaylläpitäjäksi. Ei kovinkaan kiinnostavaa työtä.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 06:42"]
"Paljonko tolla osaamisella tienaa? Siis paljonko on vuositulosi?"
Ei aavistustakaan, en ole ollut töissä sitten vuoden 2007. Sain perinnön eli asunnon ja mökin + rahaa. Mielestäni työ rajoittaa liikaa, paremmaksi sitä tulee, jos ei ole töitä. Jos olisin ollut töissä kaikki nämä vuodet, olisin todennäköisesti huomattavasti tyhmempi/rajoittuneempi. Nyt teen mitä haluan, ja kaikki tehty harrastuspohjaisesti, tai opintojen kautta.
SQL on tietokantakieli, en tiedä miksi sen mainitseminen tekee huonoksi. Sillä kyllä tienaa helpoiten rahaa sanoisin, jos menee vaikka tietokantaylläpitäjäksi. Ei kovinkaan kiinnostavaa työtä.
ap
[/quote]
Ja lehmät lentää :D
Paitsi että en usko että te olette kovinkaan päteviä, itse ole kirjoittanut myös ohjelmistokielten kääntäjiä, käyttöjärjestelmiä, sekä OpenGL-kirjaston avulla 3d-sovelluksia, sekä prosessorisimulaattoreita. Lisäksi olen sulautettujen järjestelmien asiantuntija. Jne. Staattista ohjelma-analyysiäkin osaan jonkin verran (esim. abstrakti tulkinta). Verkkopelejäkin on tullut ohjelmoitua, eli TCP/IP ja socketit helppoja. Ei ole olemassa oikeastaan mitään merkittävää mitä en ole tehnyt. BASH skriptit ja AWK-skriptit nyt ovat arkipäivää.
ap
[/quote]
Haiseeko teidän muidenkin mielestä täällä jokin?
Mitäs ap muuta sun elämään kuuluu?
C++:ssaa ja Visual Basicia olen harrastanut viimeksi, sen jälkeen ei ole ollut tarvetta, mutta noilla oli kiva väsätä. Visual Basicin kaltaiset lelut olivat siihen aikaan uusia, joten siksi uskallan mainita sen. Siitä on jo aika kauan. Mutta kun kävin jonkun kurssin aikoinaan, suosikkini oli Fortran. Luulin, ettei edes käytetä enää, mutta googlettaminen yllätti. Töissä en ole tarvinnut koskaan ja harrastuksena ei enää ole kiinnostanut, ei oikeastaan ole aikaa. Alani on ihan toinen, teknisellä alalla olen, mutta en tarvitse ohjelmointaitoja mihinkään. Sillä ei ole enää sellaista statusarvoa kuin silloin aikoinaan.
Mitä, onko R jäänyt täysin mainitsematta? :)
Ei, ap. Kukaan nainen ei ole koskaan ohjelmoinut. Harva edes käyttää tietokonetta, useimmille riittää kirjekyyhky viestittelyyn.
ap
[/quote]
Eli koulussä olet käynyt kursseja joissa on tehty jonkinmoinen pintaraapaisu näihin asioihin. Niin on moni muukin, lisäksi aika moni on tehnyt ainakin osaa noista työkseen.
Hommatkaa vaikka arduino tai raspberry pi, ohjelmoikaa siihen jotain ja hupsista, olette sulautettujen järjestelmien asiantuntijoita.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 06:12"]
Basic.
10 PRINT "Up yours, ap"
20 GOTO 10
[/quote]
Oi nuoruus ... silloin ATK-opinnot aloitettiin tekemään Basicilla ohjelmia, kun ei ollut excelliä eikä muitakaan meille tarpeellisia taulukkolaskentaohjelmia.
Apua miten säälittävää. Mennä maassa, jossa ohjelmointi on perinteisesti enemmän miesten hommaa, pätemään naisten palstalle ohjelmointitaidoilla.
Voisin tehdä samaa ylilaudalla, esim kertomalla että koska olen nainen, voin katsella ja kosketella pimppiä ja rintoja ihan milloin haluan.
Jaa onko olemassa joku maa, jossa ohjelmoijat ovat pääsääntöisesti miehiä?
"Minäpä menen vauvapalstalle ja kysyn siellä, osaako kukaan koodata ja millä kielellä, öhö öhö, eivät naiset kuitenkaan osaa. Ai hitto, täällä pari tyyppiä vastasi ja osaavat koodata usealla kielellä. No ei se mitään, minäpä vaan sanon että ähäkutti, ette kuitenkaan osaa yhtä hyvin kuin minä, joo, sen ne uskoo. Nyt ne kysyy paljonko tienaan. Voi hitto, jos en keksi oikeeseen haarukkaan menevää summaa niin mähän paljastun. No mut mä sanon et mulla on perittyä varallisuutta enkä tee töitä. Joo! Mä olen se joka viimeksi nauraa. Olen, olen! Joo, tää menee hyvin."
7+ provo, en lukisi uudistaan.
AP voisi joutessaan mainita pari koodaamaansa käyttistä.
Basic.
10 PRINT "Up yours, ap"
20 GOTO 10