Kuinka monta kertaa yössä heräät?
Herään normaaliöisin 1,5-2 tunnin välein, olen koko ikäni herännyt. Siis 3-5 kertaa yössä. Huonoina öinä (joita on onneksi harvoin, jopa 10-20 kertaa). Heräily ei ole mulle ongelma, käyn ehkä vessassa ja nukahdan taas.
Yhdessä keskustelussa tuttujen kanssa kävi kuitenkin ilmi, että monet nukkuvat koko yön heräämättä kertaakaan. Ryhdyin miettimään, kuinka yleistä tuo on. Nukutko sinä koko yösi heräilemättä? Vai heräiletkö ja jos, niin montako kertaa?
Kommentit (25)
Aikaisemmin nukuin yöt heräämättä. Lapsen saannin jälkeen, tuli herättyä melko usein yön aikana ja nyt vaihdevuosien aikaan tulee harvemmin nukuttua yötä heräämättä. Viime yönä heräsin kaksi kertaa.
Yleensä en kertaakaan. Joskus voin havahtua, jos on kuuma tai oöen maannut käteni puuduksiin tms. En kuitenkaan nouae vaan jatkan pian uniani. Minulla on nukahtamisvaikeuksia, joten kun saan unen päästä kiinni, olen jo hyvin väsynyt.
Olin tosi hämmästynyt joskus aikoja sitten kun tajusin, että jotkut oikeasti nukkuvat heräämättä koko yön. Tai heräävät kerran tai kaksi. Mä herään n. tunnin välein ihan niin että katson kelloa tai käyn vessassa. Saan kyllä unen päästä yleensä helposti uudelleen kiinni, joten herääminen ei ole ongelma. Paitsi ärsyttää se vessassa käyminen pari kolme kertaa yössä. Sen takia en mielelläni ole yötä kylässä, en varsinkaan sellaisessa paikassa missä vessa ei ole ihan vieressä. Jos olen hotellissa yötä, valitsen aina sen sängyn joka on lähimpänä vessaa, että pääsen mahdollisimman helposti livahtamaan sinne ja takaisin sänkyyn.
On tosi ärsyttävää jatkuva heräily, en herää pissahätään enkä kipuihin. Olen 61 v nainen, vuosia ollut unihäiriöitä ja pakko käyttää lääkkeitä, silti heräilen n.4-5 krt joka yö.
N kolme kertaa. Taapero herättää, muuten en heräisi. Vessassa en käy ikinä vaikka olisi kuinka kova hätä, mieluummin pidätän aamuun asti. Enkä juo öisin.