Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"kiitos hakemuksesta, mutta valinta..." Mistä taas kerran tsemppiä jatkoon?

Vierailija
05.08.2014 |

Taas kerran tuli hylsy hakemastani työpaikasta. Useimmista paikoista ei tule mitään tietoa, ei vaan kuulu mitään. Masentaa ja itkettää. Haen lyhyttä pätkää, pidempää pätkää, en hae kuuta taivaalta, mutta aina joku muu valitaan. Minulla on pitkä työhistoria toisenlaisista tehtävistä ja paljon koulutusta takana, nyt uuteen ammattiin tähtäävät opinnot valmiit. Ikääkin alle 40, mutta en vaan pääse haastatteluun edes. Hakemukset on asiallisia ja työllisyys hakemallani alalla kohtalainen. Kun en saa edes lyhyttä sijaisuutta, kun nekin menee minua epäpätevämmille opiskelijoille... Olen hylkiö. Täydellinen hylkiö. Itkettää vaan nytkin. Onneksi lapset ei ole kotona, niin voin rauhassa lillua itsesäälissä.

Miten ihmeessä taas tsempata itsensä tekemään hakemuksia, soittelemaan ja olemaan innokas? Nöyryytystä nöyryytyksen perään. Esimerkiksi yhteen paikkaan oli hakenut vain seitsemän henkilöä ja viisi haastateltu. Minua ei haastateltu jonkun toisen onnettoman kanssa. Neljä haastatelluista oli tehtävään enemmän tai vähemmän epäpäteviä, valittu toki pätevä. Kysymys on siis työstä, joka vaatii muodollisen pätevyyden. Toki työkokemusta on vähän takana tältä alalta, mutta muualta sitäkin runsaammin ja vaativista tehtävistä. Enkä todellakaan kuvittele saavani mitään loistohommaa heti, mutta edes lyhyempi sijaisuus... Edes sellainen, mihin opiskelijatkin pääsee, niin saisin työkokemuksen keräämisen alulle.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
22/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä nuoremmilla on edes jotain toivoa työllistyä, toisin kuin yli 50vuotiailla.

Olen nuorekas, toistaiseksi vielä iloinen ja hyvin ihmisten kanssa toimeentuleva, pitkän työkokemuksen omaava,mutta jokaiseen työpaikkahakuuni on tullut jotenkin oudosti muotoiltu kieltäytyminen, kun on selvinnyt ikäni.

Minähän en jäisi vauvalomalle, enkä olisi lasten sairastumisen vuoksi poissa. Olisin hyvä työntekijä ja lojaali työnantajalle.

Nyt vain kärvistelen työttömyyskorvauksella+asuntotuella eläkepäiviin. Silloinkaan ei ruusuiselta näytä, koska ei tästä eläkekertymää tule ja eläkekin jää pieneksi.

Ainut, mikä on plussaa tästä kaikesta on että voin elää mahd. terveellisesti, ulkoilla, löytää harrastuksia, jotka eivät maksa mitään (ei kovin paljoa ole!).

Nyt alkaa syksy ja ilmottaudun työväenopiston kielikursseille ja päiväjoogaan. Ne piristää, kun rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen. Kirjastot ovat myös henkireikä, saa nähdä koska muuttuvat maksullisiksi?

Nuorilla on myönnän paljon vaikeampaa, on pienet lapset eikä voi rakentaa elämää eteenpäin.

Tsemppiä teille ja yrittäkää jaksaa, mutta älkää katkeroituko, kyllä se elämä kantaa, vaikka ei siltä aina tunnu. Sinä olet ainutlaatuinen, usko itseesi, kaikesta huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei älkää nyt hyvät ihmiset sentään tuollalailla luovuttako että edes mietitte orja / ilmaistöitä. Siihen alhoon kun tarpeeksi iso massa tipahtaa ja hyväksyy sen muka normaalina, niin silloin siitä aiheutuu haittaa jo ihan kaikille (poislukien tilanteesta korppikotkina hyötyvät "työnantajat")

Ymmärrän että työttömyys rassaa, ja tilanne on harvinaisen ilkeä tällä hetkellä työmarkkinoilla. En ole mikään sosialisti, kommari enkä myöskään kokkari. Mutta peräänkuuluttaisin edes tiettyä hiljaista solidaarisuutta, jonka turvin ei pääsisi vahingossakaan syntymään sitä erittäin epätervettä tilannetta jossa aivan päteviä ihmisiä aletaan tosissaan käyttämään ilmaistyövoimana.

Jokainen toki tekee omat ratkaisunsa ja elämäntilanteet ovat erilaisia, mutta jos porukka tosissaan alkaa hyväksymään vallitsevan tilanteen niin silloin muutkin kärsivät. Eikä tämä ole tarkoitettu miksikään syyllistämiseksi, vaan ihmisarvon ylläpitämiseksi. Ilmaistöistä ei niitä tekevä yleensä kostu mitään, ei edes sitä henkistä pääomaa.

Vierailija
24/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
25/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne. Valmistuin jokua ika sitten ja työnhaun aloitin viime syksynä. Viimeksi kun olin haastattelussa, niin sanoivat suoraan että ei ole tarpeeksi työkokemusta (hakivat kuitenkin nimenomaan vastavalmistunutta). Hakemuksia noihin paikkoihin joista olen kuullut, on tullut 70-400. Kyllä tuntuu toivottomalta erottautua 400 hakemuksen joukosta kun työkokemusta on vaan vähän. :/

Vierailija
26/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä 32-vuotias ja ollut jo kohta kaksi vuotta työttömänä. En pääse myöskään haastatteluun, edes vaikka on alan paperit. Työkkärin koulutuksiin en pääse. Alkaa olla aika lyöty olo.

Hain kouluihin mutta .. ei pisteet sieläkään riittänyt. Nyt olen menettämässä omistusasunnon kun rahat on niin tiukalla ettei minulla ole järkevää pitää tätä. Olisi hienoa kuulla mistä narusta täytyy vetää että pääsis tästäkin takas kuvioihin ja saisi elämää ympärille. Olen jopa valmis myymään irtaimiston ja muuttamaan työn perässä ulkomaille. Ei tässäkään eläkettä kerry ja inhottaa lukea kun monet haukkuvat laiskaksi vaikka mitä yrittää tehdä!

Vierailija
27/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetteko vain oman alan töitä? Vai kelpaisiko joku muukin?

Riippu missä päin Suomea asuu, mutta ainakin PK-seudulla on ihan kohtalaisesti palvelualan työpaikkoja, joita voisi tehdä siihen asti että tärppää omalla alalla.

Vierailija
28/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut pääsääntöisesti oman alan töitä. Muutamassa kaupassa olen käynyt juttelemassa kun olen tiennyt että sinne on haettu myyjää mutta ovat sanoneet suoraan että eivät mielellään palkkaa vastavalmistuneita koska kun oman alan töissä tärppää, ottaa se työntekijä heti lopputilin. 

Vierailija
29/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miksi minä, miellyttävä, joustava, nätti ja hyväkäytöksinen koulutettu nainen olen koko ikäni joutunut tekemään pätkätöitä ja nyt lopulta en saa enää niitäkään.

Ilmeisesti mä olen vaan liian hyvä, tulevat heti niin kateelliseksi etteivät voi palkata minua.

Vierailija
30/30 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:59"]

Haetteko vain oman alan töitä? Vai kelpaisiko joku muukin?

Riippu missä päin Suomea asuu, mutta ainakin PK-seudulla on ihan kohtalaisesti palvelualan työpaikkoja, joita voisi tehdä siihen asti että tärppää omalla alalla.

[/quote]

Olen hakenut töitä hyvin laajalla haulla, mutta kun ei niin ei. Minulle kelpaisivat kaupan työt, siivoustyöt jne. Olisin jopa valmis tekemään henkilökohtaisen avustajan töitä, vaikka tiedän, että niistä osa on paskamaisia. Mutta saisinpa kerrytettyä edes taas ansiosidonnaista ja samoin eläkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi