Eronneet - miten ihmeessä tulette toimeen?
Meillä hyvinkin mahdollisesti ero edessä. Puolisoni on suurituloinen, minä tienaan noin2200e/kk josta siis verot pois. Meillä on omakotitalo joka tietysti menee myyntiin sitten...
Tähtäämme yhteishuoltajuuteen. Nyt vaan huolestuttaa, että miten IHMEESSÄ tulen toimeen eron sattuessa? Asumme pääkaupunkiseudulla, täällä vuokrat on huomat, ei mulla ole tuosta, käteen jää siis noin 1800e, varaa maksaa monen sadan vuokria, + lasten harrastukset yhteensä 200e /kk, sähköt ja autot ja muute :(
Kommentit (68)
Lasten harrastukset halvempiin. Elarit saat jos jäät itse lähihuoltajaksi
No mä tienasin yksin jäätyäni saman verran kun sä (ehkä vähän vähemmän)
vuokra kaksiosta oli 750e (Helsingin lähiössä) Itse nukuin parvella olkkarissa ja lapsella oli oma huone. Lapsilisät oli sen noin 120e/kk ja elatusmaksuja sain 250e/kk
2100e siis jäi käteen ja siitä vuokran jälkeen 1350e. Tuolla sai kyllä sähkölaskun ja vakuutukset maksettua ja netin.. Kävi tuo lapsi kerran viikossa jumpassakin joka ei paljoa maksanut. tuo 200e harrastuksiin.. (monenko lapsen kulut tässä on ??) niin meillä ainakin nyt kun lapsi pelaa jääkiekkoa osallistuu isä siihen elatusmaksujen lisäksi. (maksaa puolet)
Kyllä sitä pihistämällä omista menoista pystyy elämään. Mihin tarvitset autoa Helsingissä ??
Mulla jää käteen 2100 euroa ja koen että tulen toimeen ihan hyvin. Asun Helsingissä aso-asunnossa josta maksan vastiketta noin 750 euroa kuussa. Minulla on myös auto, josta velka on jo maksettu pois, tarvitsen töissä. Ja 2 kouluikäistä lasta.
Oikeasti koen ettei meillä rahasta mitään suurempaa pulaa ole. Arki menee ilman miettimättä mistä pihistää jne. Ei meillä mihinkään matkailuun tai ylellisyyksiin olisi varaa, mutta en sellaisia kaipaakaan. Lapset ei toki voi myöskään harrastaa mitään erityisen kallista, ei siis jääkiekkoa tai ratsastusta vaikka, mutta onneksi ne ei ole järjestettyjä harrastuksia kaivanneetkaan. Mukavaa elämää me elämme silti vaikka kolmelle suht pienet tulot onkin.
Asutaan Vantaalla. Toi harrastusmaksu on kahdelta lapselta, joista toisen rytminen voimistelu haukkaa suurimman osan :/ Toki kai mies niistä eron sattuessa kai maksais puolet. Auto mulla on nyt siis miehen työn kautta, joten sehän eron sattuessa menee sen silien tien. Uuteen autoon ei varmaan varaa.
Lapset isälle asumaan, jolla on paremmat edellytykset huolehtia heidän elannostaan, he saavat jatkaa harrastuksiaan ja olosuhteet säilyvät.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:33"]
Lapset isälle asumaan, jolla on paremmat edellytykset huolehtia heidän elannostaan, he saavat jatkaa harrastuksiaan ja olosuhteet säilyvät.
[/quote]
Todellakin. Isällä mahdollisuus lunastaa sinun osuus talosta?! Ei sitä ole auttamatta pakko myydä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:34"]
myyt talon eikä jää rahaa?
[/quote]
Mikäis ihme se muka on?! Talo ja sen myötä laina mitoitettu liian suureksi. Myyntihinta ei välttämättä riitä edes asuntolainan maksuun.
[/quote]
Mä en selviäis ilman niitä :(
Laskin elintasoa, lasten harrastukset maksaa 30 e/lukuvuosi. Asumme ahtaasti lähiössä.
Ei autoa.
sellaista se eroaminen on.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
Sinä olet jo iso tyttö ja sillä ei ole mitään merkitystä selviätkö sinä ilman heitä, kun puhutaan lapsen edusta ja heidän parhaasta.
[/quote]
[/quote]
Mutta lasten pitää selvitä ja pärjätä ilman yhteistä arkea toisen vanhempansa kanssa. Tuo on kyllä silkkaa itsekyyttä. Sinun loputon tehtävä on olla lasten puolella ja nähdä heidän etunsa!
[/quote]
[/quote]
Isän ja lasteko pitää aioastaan kokea se eron järkyttävin seuraus ja menettää yhteisasuminen toistensa kanssa.
kannattaa myös selvittää, onko tulosi ja vuokrasi sellainen, johon saat asumistukea, se pienetää huomattavati asuinkustannuksia
Laske ensin tulot yhteen.
Palkkatulot 1800€
Lapsilisät yh- korotuksella 300€
Elarit minimissään kahdesta lapsesta 280€
=2380€/kk
kuinka paljon omakotitalossa on lainaa jäljellä, jääkö kösirahaa uuteen asuntoon?
Asumismenoihin saat laskea ainakin tonnin.
Silti jää vielä 1380€/kk.
Pidä kirjaa menoista.
Peruuta mahdolliset lehtitilaukset, maksa mahdolliset osamaksut pois äläkä ota sellaisia. Tarvitsetko autoa OIKEASTI? Se on tosi iso menoerä kuussa vakuutuksineen ja bensoineen. Vai voisitteko muuttaa hyvien kulkuyhteyksien lähelle?
Näin sinulla ei olisi kuussa muita menoja kuin asuminen, ruoka, vakuutukset, puhelin, netti ja lapset. Koita laittaa säästöön joka kuukausi jotain, edes pari kymppiä.
Tulet kyllä toimeen, ei hätää :)
ja tulethan sä saamaan asumistukea, eli pärjäät kyllä, lue tuo ylempi laskelma...
Et tule toimeen, vaikka mitottaisit elämäsi miten. Meillä on ketään hyödyttämätön pienten tukienviidakko, vaikka saisit elatukset, lapsilisät, asumistuet, yms. Tulosi eivät tule riittämään lasten riittävää elämiseen, edes kohtuullisissa asumisolosuhteissa. Harkitkaa sitä eroa vielä, ihan jo lastenkin takia.
yhyy. nyyh. yhyy.
kyllä sun pitäisi saada vielä isommat elarit. koko miehesi omaisuus. ja sen firman autokin vielä.
suomessa eronneita naisia alistetaan. ota yhteys euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen?
Tuskin saa asumistukea noilla tuloilla. Mutta tulet kyllä toimeen silti. Lapsille opetat ettei raha kasva puissa ja heti vaan kesätöihin kun ikää tarpeeksi :)
Myy auto. Kuluta vähemmän.