Miksi en laihdu? Vaikuttaako joku lääke metaboliaan?
Minulla on sairaalloinen lihavuus kiusanani, joka tuli alunperin ahmimisella. Pääsin siitä eroon, mutta kilot eivät tunnu lähtevän mihinkään, vaikka syömistottumukseni ovat muuttuneet paljon parempaan suuntaan.
Saatoin ennen syödä päivässä levyn suklaata ja sokerilimut päälle, vihanneksia ei mennyt juuri yhtään jne. Viikottain keksejä, sipsejä ja jätskiä. Paino vaan nousi. Nykyään syön kasviksia päivittäin, keksejä tai sipsejä en ollenkaan, limu on sokeritonta tai juon sokeriversiota vain lasillisen viikossa tms. MUTTA PAINO EI LASKE MIHINKÄÄN!!
Olen 160cm pitkä, painan 111kg ja liikun viitisen kilometriä päivässä pelkkien työmatkojen muodossa. Luulisi siis liikuntaa tulevan edes kohtuullisesti eikä kulutukseni olevan koomatasolla. Ikä alkaa kakkosella.
Söin eilen broileri-ceasarsalaatin lounaaksi, juustohampurilaisen tienpäällä välipalaksi sekä lihamureketta kasviksilla päivälliseksi. Join paljon vettä, pienen lasin Jaffaa sekä sokeritonta limua. Syön kolme-neljä ateriaa päivässä, en yleensä pikaruokaa vaan itsetehtyä. Kävin nyt aamulla vaa'alla ja paino on noussut vajaan kilon viikon aikana. Mitä järkeä tässä touhussa oikein on, siis terveellisessä syömisessä ym. ruoan määrän vahtimisessa, jossei näin iso ihminen saa mitään tuloksia aikaan?? Ottaa ihan päähän!
Minulla on kolme eri lääkitystä, voiko jokin niistä vaikuttaa aineenvaihduntaan niin pahasti, etten laihdu kuin jollain kitukuurilla sitten? Syön rauhoittavaa, neuroleptia sekä mielialalääkettä.
Kommentit (90)
Lihavilla on löydetty erilainen suolistobakteeritaso. Kokeile probiootteja. Ja jätä keinotekoiset makeutusaineet pois, ne sotkee myös sitä bakteeritasoa.
mt-lääkkeet vaikuttaa kyllä. niitä on silti fiksua syödä, muuten voi olo pahentua eikä jaksa masentuneena mitään. joskus voi olla kyse kilpirauhasen vajaatoiminnastakin, jos paino ei vaan laske.
mitä tohon liikuntaan tulee, niin oikein lihavalla tohon 5km lenkkiin voi mennä jo se tunti, eli kestollisesti aika kauan. jäin kesällä hikoileekin hurjan paljon. pitää muistaa juoda ja vettä mieluusti, ei niitä limuja. 5km päivässä on jo tosi hyvä saavutus. kelle tahansa.
Mielialalääke! Tunnen useamman, jotka on turvahtaneet psyykelääkkeistä oikein urakalla. Mm. entinen ikuisuusanorektikko, joka helui koko elämänsä 15-35 -vuotiaana hoikkuuden ja anoreksia välillä. Masennuttuaan kunnolla lääkeet lihotti hetkessä 20-30kg. Tiedän, että todellakin itsekuria on ja kroppa on ollut aina tosi tärkeä. Toinen tuttu taas puputti mun kanssa samalla kuurilla vielä tiukemmin kuin minä. Minun pienemmästä lähtöpainosta paino laski kivaa tahtia ja tuon kaverin vaan junnasi ja junnasi. Kun pääsi lääkityksestä eroon, alkoi laihtuakin oikeasti, kun vähensi syömistä. Jos oikein ymmärsin, niin joillain mielialalääkkeet lisää ruokahalua eli maha kurnii jatkuvasti. Joillain taas aineenvaihdunta on niin tukossa, ettei paino meinaa laskea millään.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 23:34"]
Joo ja ne ihmiset on valittu telkkuun terveystestien kautta, kaikkien paikat ei kestä ja mä vähän luulen, että sitä liioitellaan televisiossa, koska oikeasti niillä painolukemilla kukaan ei voi loputtomiin esim. juosta.
Sitä paitsi kyse on EXTREME -ohjelmasta. Normaalille laihduttajalle on riittävää ja terveellisempääkin juuri aloittaa vaikka tuosta 5km:n kävelystä ja LISÄTÄ sitten liikuntamääriä, jos itsestä tuntuu hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:33"]
Kattokaapa extreme weight lossia ja suurinta pudottajaa joskus. Miten ne selviää niistä liikunnoista? Eiks ne treenaa jotain kolmesti päivässä ja ole paljon suurempia? Kas kummaa, aika monen keho kuitenkin kestää sen. Kyllä pari-kolmekymppinen pystyy kovempaan, ku 5 km. Jos vaikka edes muuta liikuntaa lisää? Se aineenvaihdunta kaipaa aktivointia monta kertaa päivässä.
[/quote]
[/quote]Kolmannen kauden vikassa jaksossa Extreme weightlossia se tyyppi hajotti polvensa jo ihan alkuun. Ja niin vain silti laihtui, koska pystyi yhä uimaan ja tekemään paljon muuta.
Tekosyitten keksiminen ei kuluta kaloreita, että mitäpä jos sinäkään et enää viitsisi.
Minustakin tuo 5km/päivä on ihan tarpeeksi liikuntaa. Jos vaikka kävelee joka päivä 5km, niin aikaa reippaalla tahdilla menee 50min ja se on ihan riittävä liikuntamäärä terveyden kannalta kenelle tahansa. Olettaen tietysti, että ihminen muutenkin liikkuu elämässään, eikä makaa loppuja 23 tuntia paikallaan. Erityisesti ap:n lähtöpainon huomioiden se on todellakin riittävä määrä. Laihtuminen lähtee syömisestä. Liikunta vauhdittaa ja painon laskettua sitä tulee enemmän ihan luonnostaan jo kotioloissa, kun liikkuminen on kevyempää ja ei niin optimoi joka askeltaan. Voihan sitä rajumpana sitten lisätä, jos siltä tuntuu.
Onko sinulla sellaista ystävää tai sukulaista, joka on urheilullinen ja ollut vuosia terveissä mitoissa? Voisit pyytää häntä kirjaamaan ylös kaikki syömisensä ja tekemisensä viikon ajalta. Voin taata, että erot sinun toimiisi ovat aika huimat.
Kuulostat siskoltani siinä mielessä, että ennen laihtumistaan hän oli sitä mieltä, että syö oikein hyvin ja terveellisesti mutta pitää sopivan "rentouden." Lopputuloksena hän söi viikottain pullaa (Tämähän on viikon ainut pulla!), muita leivoksia (Juhlan kunniaksi!), suklaata (Ei tässä nyt turhia nipoteta, pari palaa sinne tänne!), jäätelöä (Nyt on niin hyvä sää!), hampurilaisia (Tänään on kiire, yleensä en syö), suolapähkinöitä (Näissä on sitä hyvää rasvaa) jne jne. Kaikkeen oli aina selitys mutta paino ei mystisesti kuitenkaan pudonnut.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:16"]
"Suosittelen, että tempaiset viikon kitukuurin, jolloin vedät kalorit ihan minimiin. Paljon vettä, vihreää teetä, kasviksia. Sitten aloitat maltillisesti, pienillä annoskoilla, ja terveellistä, kasvispainotteista ruokaa. Pidä mukana pähkinöitä (ei maa-), jotta verensokeri ei pääse laskemaan liikaa ja mieliteot (hampparit yms) yllättämään. Tsemppiä! "
Tämän on ERITTÄIN huono ohje. Ei kitukuureja, ne aiheuttavat vain nälkävelkaa ja huonontavat todennäköisyyttä sille että syöminen pysyy kohtuudessa kitukuurin jälkeen. Asiantuntijan (ravitsemusterapeutti, Syömishäiriökeskuksessa pitää vastaanottoa) näkemystä tässä: http://patrikborg.blogspot.fi/2012/12/nalkavelka.html
[/quote]
Minä en tuota Patrick Borgia suuresti arvosta. Uusissa ravitsemussuosituksissa sanotaan nimenomaan, että alun kitukuuri auttaa, koska se laittaa nesteet liikkeelle. Taidat olla niitä karppaususkiksia? LOL
Liikunnan vaikutus painonpudotukseen on jotakin 5%:n luokkaa. Eli tärkeintä on vähentää syömisiä ja kaloreita.
Kysymys on silti erityisen rajusta urheilusta ja ei kenenkään tarvitse sellaiseen lähteä. Sitä paitsi ne ihmiset laihduttaa siellä 24/7. Normaalille ihmiselle tunti päivässä liikuntaan on jo hyvin nipistetty.
Ja oliko sinusta jees, että se tyyppi hajoitti polvensa heti alkuun? Ei minusta. Vahinko voi oikeasti olla todella iso, joten parempi, ettei sitä olisi tapahtunut lainkaan. Siinä ohjelmassa tuijotetaan painoa ja laihduttajat on TODELLA isoja. Oikein laihduttaminen on maltillista, liikuntaa lisäten pikkuhiljaa paikkoja rikkomatta jne. Ei tuollainen rääkki ole kenellekään hyväksi ja ennen kaikkea siihen ei riitä kenenkään aika, kun elämässä on muutakin kuin laihtari.
Täytyy sanoa, että olet umpityhmä tai provo. Toivoisin jälkimmäistä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 23:34"]
Joo ja ne ihmiset on valittu telkkuun terveystestien kautta, kaikkien paikat ei kestä ja mä vähän luulen, että sitä liioitellaan televisiossa, koska oikeasti niillä painolukemilla kukaan ei voi loputtomiin esim. juosta.
Sitä paitsi kyse on EXTREME -ohjelmasta. Normaalille laihduttajalle on riittävää ja terveellisempääkin juuri aloittaa vaikka tuosta 5km:n kävelystä ja LISÄTÄ sitten liikuntamääriä, jos itsestä tuntuu hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:33"]
Kattokaapa extreme weight lossia ja suurinta pudottajaa joskus. Miten ne selviää niistä liikunnoista? Eiks ne treenaa jotain kolmesti päivässä ja ole paljon suurempia? Kas kummaa, aika monen keho kuitenkin kestää sen. Kyllä pari-kolmekymppinen pystyy kovempaan, ku 5 km. Jos vaikka edes muuta liikuntaa lisää? Se aineenvaihdunta kaipaa aktivointia monta kertaa päivässä.
[/quote]
[/quote]Kolmannen kauden vikassa jaksossa Extreme weightlossia se tyyppi hajotti polvensa jo ihan alkuun. Ja niin vain silti laihtui, koska pystyi yhä uimaan ja tekemään paljon muuta.
Tekosyitten keksiminen ei kuluta kaloreita, että mitäpä jos sinäkään et enää viitsisi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:42"]
Liikunnan vaikutus painonpudotukseen on jotakin 5%:n luokkaa. Eli tärkeintä on vähentää syömisiä ja kaloreita.
[/quote]Tämän kun nyt kaikki voisivat tiedostaa. Häviäisi taas yksi selitys olla laihtumatta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:41"]
Minä en tuota Patrick Borgia suuresti arvosta. Uusissa ravitsemussuosituksissa sanotaan nimenomaan, että alun kitukuuri auttaa, koska se laittaa nesteet liikkeelle. Taidat olla niitä karppaususkiksia? LOL
[/quote]Mitä ne nesteitten liikkeelle laitto auttaa laihtumisessa? Ne ei oo rasvaa, joten? Porukka laihduttaa niin lyhytnäkösesti ja vaakauskovaisesti.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:48"]
[/quote]Tämän kun nyt kaikki voisivat tiedostaa. Häviäisi taas yksi selitys olla laihtumatta.
[/quote]
Ai meinaat jonkun selittävän sitä että paino ei putoa omalla liikkumattomuudellaan? Salli mun epäillä
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:50"]
[/quote]Mitä ne nesteitten liikkeelle laitto auttaa laihtumisessa? Ne ei oo rasvaa, joten? Porukka laihduttaa niin lyhytnäkösesti ja vaakauskovaisesti.
[/quote]
Kun nesteet lähtee ensin, seuraavaksi palaa rasva. Yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:51"]
[/quote]
Kun nesteet lähtee ensin, seuraavaksi palaa rasva. Yksinkertaista.
[/quote]Voi ei teitä :D
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:48"]
[/quote]
Ai meinaat jonkun selittävän sitä että paino ei putoa omalla liikkumattomuudellaan? Salli mun epäillä
[/quote]Ei vaan "mikä on kun en laihdu, vaikka liikun kuin hullu"
Mittaa myös: kun alkaa liikkua, mittanauha on srurannassa luotettavampi kiin vaaka.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:40"]
6, onnistuisiko sinulta 111kg painoisena päivittäiset viiden kilsan "liikunnat"? Ymmärrätkö, miten isosta ylipainosta on aloittajan tapauksessa kyse? Siihen nähden tuo on ihan hyvä liikuntamäärä mielestäni.
Peesaan seiskaa; juttele lääkärisi kanssa ja kysy verikokeiden mahdollisuudesta!
[/quote]111 kg on siis tekosyy olla liikkumatta enemmän? Kaikkeen liikuntaan tottuu sitäpaitsi, että jos tuota viittä kilsaa tahkoaa joka päivä kahteen osaan (vai useampaankin?) jaettuna, se on todella vähän. Ja kyllä tuossa painossa pystyy kovempaankin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:19"]
Sairaallosen lihavaa kyllä auttaa paljon ja kuluttaa paljonkin kaloreita liikkua viisi km/noin tunti päivässä!! Idioottimaista sanoa sairaallloisen lihavalle, että liikuntaa pitää olla moooonta tuntia ja hiiiirveen korkeella teholla, että auttaa laihdutuksessa tai kuluttaa kaloreita!! Lihavalla liikkuminen nimenomaan laittaa aineenvaihduntaan puhtia, kuluttaa myöskin paljon enenmmän kaloreita kuin normaalipainosella!! Jo kävely on tosi tehokasta! Liikunnalla ei kuitenkaan laihdu, ellei kalorimäärät ole kunnossa ja sillonkin se vain auttaa tukemaan prosessia.
[/quote]No miksi ap ei sitten laihdu?
Koska ei todellakaan tuo määrä liikuntaa riitä mihinkään. Turhaan raivoat siellä.
[/quote]
haha, vai raivoan?! Itse sattumoisin laihdutan 95kg alaspäin 162 cm pitkä... Olen kiloklubin jäsen ja siellä liikuntamittareissa ja tavoitteissa nimenomaan sanotaan, että kokemattomalle laihdutusliikkujalle on hyvä liikkua noin tunti päivässä, matalasykkeisestä liikuannasta pieneen määrään liikuntaa, jossa hengästyy. Ei tosiaan edellytetä tuntitolkun juoksemista. Siellä myös artikkeleja asiasta ja selitetään miksi on hyvä olla vaatimatta suurella ylipainolla liikaa tai liian tehokasta liikuntaa kerralla... Kunnon kohetessa ja painon laskiessa tietenkin lisäillen.
Minusta on naurettavaa alkaa kasaamaan ihmiselle liikunnasta paineita laihdutukseen, jos lähtökohta on esim ollut ei liikuntaa yhtään! Kolkyt kila ylipainoa tuo kyllä tosi paljon haastetta jo siihen tunnin reippaaseen kävelyyn! Hiki pintaan. Sillähän se elimistö pysyy käynnissä.