Onneksi on masennuslääkkeet
http://www.hs.fi/terveys/Onneksi+on+masennusl%C3%A4%C3%A4kkeet/a1407202467359
Rosa Meriläinen: Onneksi on masennuslääkkeet
"Masennuslääkkeitä syödään kuin leipää", kirjoitti jälleen eräs, joka halusi esittää yhteiskuntakriittistä keskustelijaa ilman kykyä omaperäiseen ajatteluun. En nyt viitsi nostaa tikun nokkaan tätä yhtä yksittäistä kynäilijää, sillä niin laajalti on tämä kaamea lause kulunut käytössä.
Olen syönyt masennuslääkkeitä. En täyttääkseni vatsaani, en nautiskellakseni hyvästä juustosta. Minä söin niitä lääkärin määräyksestä, koska olin rajummin ja pidempään sairas kuin koskaan sitä ennen ja koskaan sen jälkeen. Masentuneelle masennuslääkkeet ovat tarpeellisia, ja on paitsi typerää, myös julmaa niitä dissata.
Viimeksi osallistuessani hullujen tapaamiseen moni mielenterveyskuntoutuja kertoi, että aina on lähi- ja tuttavapiirissä joku, joka ei ymmärrä lääkkeiden käytön tärkeyttä. Ihmisiä, jotka kannustavat pääsemään eroon lääkkeistä, jotka ovat kuitenkin tie kelpoon elämään: Masentuneet pääsevät pahimman yli, puhumattakaan monista muista psyykelääkkeistä, jotka pitävät potilaan pois sairaalasta. Lääkkeistä, jotka estävät muuttumasta itsemurhahakuiseksi. Lääkkeistä, jotka estävät vaipumasta psykoosiin.
Minä en ole mikään psykiatri, mutta onneksi niitä maasta löytyy. Jos pätevä lääkäri määrää reseptin, se kannattaa vetää. On niitäkin hulluja, jotka eivät millään meinaisi nappejansa ottaa. He haluaisivat olla terveitä ja tavallisia, pärjätä ilman kemiallista apua.
Kyllä minuakin vähän hirvitti masennuslääkkeiden syönti. Pelotti, että olenko oma itseni ensinkään, kun niitä syön. Muuttuuko persoonallisuuteni toiseksi jahka lopetan? Pelkoa lievitti muisto siitä, miten surkeassa jamassa olin ennen lääkekuurin aloittamista. Ajoittainen realismi masennuksen alhossa osoitti myös, etteivät lääkkeet muuttaneet minua napista painamalla iloiseksi ruotsalaiseksi, joka hilpeästi hyppelee juhannussalon ympäri. Olin edelleenkin sama itseruoskintaan vajonnut suorittaja, jolta voimat olivat loppuneet.
Jos masennuslääkkeet, onnellisuuspillerit, olisivat niin tehokkaita, että ne heti tekisivät kaiken helpoksi, kukapa ei niitä söisi! Narkomaanit, nuo lääkkeiden tehojen omaehtoiset koekaniinit, eivät kuitenkaan ole mieltyneet juuri noihin pillereihin. Ne eivät tee taikoja, eivät muuta todellisuutta, mutta auttavat eteenpäin.
Toki on niin, että lääkkeet useimmiten kaipaisivat rinnalleen terapian. Minä olin onnekkaasti työterveyden piirissä ja pääsinkin hoitoon. Kun sitten myöhemmin kerran ounastelin jälleen tarvitsevani ammattiapua, jäin ilman. Syynä ei ollut kylmä maailma, joka mittaa ihmisen arvon vain rahassa, eikä edes kokoomusjohtoinen hallitus.
Kynnys astua matalan kynnyksen paikkaan, jossa olisin päässyt vertaisavun piiriin – se kynnys nyt vain oli kohdallani aivan liian iso. Terapeutin etsiminen ei ole helppoa sekään. Mistä löytää itseään viisaampi ihminen, johon luottaisi niin paljon, että viitsisi hänelle kaikki heikkoutensa ja huonoutensa oksentaa? Onneksi on olemassa edes lääkkeitä silloin kun oma nuppi pettää!"
Ajatuksia? Minusta kaksi viimeistä lausetta ovat ne tärkeimmät.
t. masentunut mielialalääkityksellä, ilman terapiaa
Kommentit (53)
Mä söin neljä vuotta masennuslääkkeitä. Ne oli yhtä tyhjän kanssa, koska en oo masentunut, vaikkei lääkärit sitä uskonutkaan. Ahdistunut vain.
Mut kyllä mulla ainakin se itseään niskasta kiinni ottaminen ratkaisee kaiken. Tuntuu, että vain laiskat väittävät muuta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:09"]Parasta lääkettä masennukseen on vaan reipastua ja ottaa itseään niskasta kiinni. Ylös, ulos ja lenkille!
Kaikki muu on itsepetosta.
[/quote]
Älykkyysosamääräsi taitaa olla alle sadan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:09"]
Parasta lääkettä masennukseen on vaan reipastua ja ottaa itseään niskasta kiinni. Ylös, ulos ja lenkille!
Kaikki muu on itsepetosta.
[/quote]
Sinä juuri olet niitä inhottavia ihmisiä, joista Rosa kolumnissaan kirjoittaa. "Masentuneelle masennuslääkkeet ovat tarpeellisia, ja on paitsi typerää, myös julmaa niitä dissata."
ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:12"]
Mä söin neljä vuotta masennuslääkkeitä. Ne oli yhtä tyhjän kanssa, koska en oo masentunut, vaikkei lääkärit sitä uskonutkaan. Ahdistunut vain.
Mut kyllä mulla ainakin se itseään niskasta kiinni ottaminen ratkaisee kaiken. Tuntuu, että vain laiskat väittävät muuta.
[/quote]
Ks. kommentti 25
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:01"]
Minulla mielialalääkkeet laittoivat pään täysin sekaisin. Tuli kaikenlaista sivuvaikutusta ja ostin hulluna tavaroita. Jätin lääkityksen pois omin luvin enkä ole kertonut (vielä) hoitavalle lääkärille. Luulen, että mulla on diagnosoimaton bipo.
Eli masennuslääkkeitä määrätään kyllä myös turhaan, normaaliin alakuloisuuteen, reaktiiviseen masennukseen, kilpirauhasen vajaatoimintaan jne. Ja tosiaan tähän mun vaivaan, oli mitä oli. Ei ne sovi kaikille.
Eikä Suomessa voi mitenkään olla noin paljon masentuneita ihmisiä.
[/quote]
Yhden teorian mukaan masennuslääkkeet aiheuttavat bipoa. Joka tapauksessa niiden yksi sivuvaikutus on manian laukeaminen, kokemuksesi ei siis ole mitenkään erityinen! Hyvä että lopetit lääkkeet.
[/quote]
Saisko linkin tähän "tieteelliseen" teoriaan, kiitos
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:04"]
Minulla suurin ongelma masennuslääkkeiden kanssa olivat sivuvaikutukset, joissa pahin oli seksuaalisen halun täydellinen katoaminen. En myöskään pystynyt saamaan orgasmia sitten millään. Olen hyvin seksuaalinen ihminen, joten tämä oli minulle raskasta. Lakkasin ottamasta lääkkeitä (niin, olisi pitänyt sopia lääkärin kanssa, mutta aikoja ei ollut moneen viikkoon), ja odotin libidoni palaamista. Ei ole palannut vieläkään, kahden vuoden jälkeen. On hyviä ja huonoja päiviä, mutta ikinä ei paneta.
Tässä on asia, josta pitäisi puhua enemmän. En tunne miestäni kohtaan kuin lievää ärtymyksensekaista sääliä.
[/quote]
Voi myös johtua siitä, että olet...masentunut.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:12"]
[/quote]
Ks. kommentti 25
[/quote]
Mitä tuosta? Ei yksikään masentunut tuttunikaan oo lääkkeillä parantunut. Yhdellä menee asiat koko ajan huonompaan jamaan ja toisesta lääkkeet on tehnyt todella ylipainoisen, sosiaalisesti oudon, mutta himpun verran iloisemman. Molemmat siis kokeilleet vaikka mitä lääkkeitä vuosien varrella. Itse söin vain seronilia.
Kommentit 21, 22, 23 kaikki saman ihmisen kirjoittamia. Onko sulla jotenkin paha olla? Tekiskö käynti lääkärillä hyvää? :)
ap
Minulla täydellinen elämänmuutos vei masennuksen tehokkaammin kuin lääkkeet. Kun poistin elämästäni asiat, joihin olin tyytymätön ja vaihdoin ne onnelliseksi tekeviin asioihin, masennuskin alkoi helpottaa.
Eiköhän Rosan pointti tullut hyvin todistettua näitten ihmeen peräjälkeen ilmaantuvien dissaavien ja aggressiivisten kommenttien myötä... :) Vaikee on hyväksyä, että jollain mielialalääkket oikeasti auttaa. Kivempi vaan haukkua heikompia.
t. masennuslääkkeistä avun saanut
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:18"]Kommentit 21, 22, 23 kaikki saman ihmisen kirjoittamia. Onko sulla jotenkin paha olla? Tekiskö käynti lääkärillä hyvää? :)
ap
[/quote]
23 ja 28 ovat tämän lisäksi ainoat viestini tässä ketjussa... Kävin muuten lääkärillä just viime viikolla ja sovittiin, etten enää tarvitse muuta psykiatrista hoitoa terapian lisäks :) sä sen sijaan voisit hankkia hoitoa paranoiaasi. Miksei useampi kuin yksi ihminen voisi olla sinun ja Rosan kanssa eri mieltä?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:20"]Eiköhän Rosan pointti tullut hyvin todistettua näitten ihmeen peräjälkeen ilmaantuvien dissaavien ja aggressiivisten kommenttien myötä... :) Vaikee on hyväksyä, että jollain mielialalääkket oikeasti auttaa. Kivempi vaan haukkua heikompia.
[/quote]
Rosan jutusta paistoi ihan yhtä voimakas dissaus niitä kohtaan, joille masennuslääkkeet eivät sovi
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:18"]
Minulla täydellinen elämänmuutos vei masennuksen tehokkaammin kuin lääkkeet. Kun poistin elämästäni asiat, joihin olin tyytymätön ja vaihdoin ne onnelliseksi tekeviin asioihin, masennuskin alkoi helpottaa.
[/quote]
Mitenkähän AIDOSTI masentuneella olis tuohon voimia, kun ei monesti kykene edes nousemaan sängystä tai viemään roskia? Huomaa, ettet tiedä asiasta mitään.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:20"]Eiköhän Rosan pointti tullut hyvin todistettua näitten ihmeen peräjälkeen ilmaantuvien dissaavien ja aggressiivisten kommenttien myötä... :) Vaikee on hyväksyä, että jollain mielialalääkket oikeasti auttaa. Kivempi vaan haukkua heikompia.
[/quote]
En väitä, ettei ne jollain vois auttaa, mutta a) omassa lähipiirissäni en ole sellaista nähnyt ja b) usein terapia ja muutokset elämässä tuovat paremman avun.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:21"]
[/quote]
Rosan jutusta paistoi ihan yhtä voimakas dissaus niitä kohtaan, joille masennuslääkkeet eivät sovi
[/quote]
Näytäpä missä kohtaa? Suora lainaus, kiitos!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:18"]
[/quote]
Mitenkähän AIDOSTI masentuneella olis tuohon voimia, kun ei monesti kykene edes nousemaan sängystä tai viemään roskia? Huomaa, ettet tiedä asiasta mitään.
ap
[/quote]
Voi vittu. Masennusta on monen tasoista ja melkein kaikilla masentuneilla on edes vähän jaksavampia päiviä. Ja lopussa se kiitos seisoo.
Miksette te narkit voi hyväksyä mitään muuta hoitomuotoa kuin lääkkeet?
Itsekään en saanut juuri apua mielialalääkkeistä, mutta en menisi yleistämään keissiäni kaikkiin muihin. Joskus lääkäri diagnosoi potilaan väärin. Ihmisiä hekin on. Se ei silti anna syytä dissata koko masennuslääkehoitoa tai varsinkaan niitä ihmisiä, jotka lääkkeitä tarvitsevat. Ne pelastavat monen hengen. Ehkä sinun ei, mutta ei se anna syytä hyökätä masentuneita tai lääkehoitoa vastaan.
En myöskään ymmärrä dissaajien ilkeyttä ja aggressiota.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:18"]
[/quote]
ap
[/quote]
Voi vittu. Masennusta on monen tasoista ja melkein kaikilla masentuneilla on edes vähän jaksavampia päiviä. Ja lopussa se kiitos seisoo.
Miksette te narkit voi hyväksyä mitään muuta hoitomuotoa kuin lääkkeet?
[/quote]
Meehän trolli siitä aurinkoon.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:25"]Itsekään en saanut juuri apua mielialalääkkeistä, mutta en menisi yleistämään keissiäni kaikkiin muihin. Joskus lääkäri diagnosoi potilaan väärin. Ihmisiä hekin on. Se ei silti anna syytä dissata koko masennuslääkehoitoa tai varsinkaan niitä ihmisiä, jotka lääkkeitä tarvitsevat. Ne pelastavat monen hengen. Ehkä sinun ei, mutta ei se anna syytä hyökätä masentuneita tai lääkehoitoa vastaan.
En myöskään ymmärrä dissaajien ilkeyttä ja aggressiota.
[/quote]
En mäkään, mutta vielä vähemmän ymmärrän lääkkeiden puolustajien ilkeyttä ja aggressiota. Luulis, että sillä mahtavalla lääkityksellään ois päässy hyökkäävyydestäkin eroon.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:01"]
Minulla mielialalääkkeet laittoivat pään täysin sekaisin. Tuli kaikenlaista sivuvaikutusta ja ostin hulluna tavaroita. Jätin lääkityksen pois omin luvin enkä ole kertonut (vielä) hoitavalle lääkärille. Luulen, että mulla on diagnosoimaton bipo.
Eli masennuslääkkeitä määrätään kyllä myös turhaan, normaaliin alakuloisuuteen, reaktiiviseen masennukseen, kilpirauhasen vajaatoimintaan jne. Ja tosiaan tähän mun vaivaan, oli mitä oli. Ei ne sovi kaikille.
Eikä Suomessa voi mitenkään olla noin paljon masentuneita ihmisiä.
[/quote]
Yhden teorian mukaan masennuslääkkeet aiheuttavat bipoa. Joka tapauksessa niiden yksi sivuvaikutus on manian laukeaminen, kokemuksesi ei siis ole mitenkään erityinen! Hyvä että lopetit lääkkeet.