Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

puoliso arvostelee toimintaani kun lapsi lyö

Vierailija
05.08.2014 |

lapsellamme on paha tapa lyödä, hypätä päälle, potkaista yms ihan ennalta arvaamatta. Lapsi on siis näissä tilanteissa ihan hyväntuulinen, ei ole kiukuttelua. Itseni on vaikea ottaa rauhallisesti sitä että satutetaan, yleensä sanon kerran ja jos ei lopu poistun paikalta. Kun lähden toiseen huoneeseen lapsi alkaa itkeä. Puolisoni mielestä toimintatapani on huono, kun lapsi jää yksin tunteidensa kanssa.
Minulle kuitenkin itseni satuttaminen aiheuttaa niin voimakkaita negatiivisia tunteita, että on pakko poistua paikalta. Mitä te teette vastaavitssa tilanteissa?

Niin ja lapsi on melko tasan 4 vuotta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia! Samoin tekisin itsekin, jos olisin tuossa tilanteessa. Ei aikuisiakaan saa satuttaa, vaikka olisi neljävuotias.

Vierailija
2/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehesi sitten hoitaa nuo tilanteet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso ei niin välitä vaikka lapsi lyö tai potkii. Joskus ei reagoi siihen mitenkään, joskus kieltää, joskus ottaa syliin ja pitää kiinni kunnes lapsi lopettaa (tosin tästäkin lapsi yleensä alkaa itkeä). Puoliso ei koskaan hermostu lapseen näissä tilanteissa.

ap

Vierailija
4/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä on oikein, mutta itse toimin yhdistelmänä noista. Tarvitsen itselleni hieman rauhoittumisaikaa, huutakoon lapsi hetken vaikka yksinään. Kun olen itse rauhoittunut, voin mennä rauhoittelemaan lasta ja selittämään, miksi toista ei saa satuttaa. Näin siis ideaalitilanteessa. Joskus taas alan huutaa ja rähjätä lapselle ja kaikki menee pieleen...

Ohis: missä kohtaa ap sanoi puolisonsa olevan mies?

Vierailija
5/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 07:40"]

Voimia! Samoin tekisin itsekin, jos olisin tuossa tilanteessa. Ei aikuisiakaan saa satuttaa, vaikka olisi neljävuotias.

[/quote]

Minä tekisin samoin. Lapsen täytyy jo oppia, että lyöminen ja vastaava väkivaltainen käytös on aivan ehdottomasti kielletty ja että seuraamukset ovat kovat. Itkukin tuossa tilanteessa saattaa olla jo manipulaatiota.

Vierailija
6/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 08:03"]

Puoliso ei niin välitä vaikka lapsi lyö tai potkii. Joskus ei reagoi siihen mitenkään, joskus kieltää, joskus ottaa syliin ja pitää kiinni kunnes lapsi lopettaa (tosin tästäkin lapsi yleensä alkaa itkeä). Puoliso ei koskaan hermostu lapseen näissä tilanteissa. ap

[/quote]

No sitten ei ole ihmekään, että väkivaltainen käytön on jatkunut jo näinkin kauan. Löymisestä saa ja kuuluu suuttua.

Vierailija
7/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei saa hylätä eikä jättää yksin tunteidensa kanssa.

Vierailija
8/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksivuotias alkoi purra minua käteen. Pari kertaa kiljaisin kiukkuisesti, laskin lapsen maahan ja sanoin, että ei saa purra. Lapsi tietysti pelästyi ja alkoi itkeä kovasti. Sen jälkeen on vain pussannut kättä.

Vierailija
9/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itsellä nousee negatiiviset tunteet pintaan, teet ihan 100% oikein poistamalla itsesi tilanteesta. Koska mitä se auttaisi jos jäisin tilanteeseen ja tarpeeksi stressaantuneena pahimmassa tapauksessa alentuisit lapsen tasolle? Hyvä voisi tosiaan olla keskustella lapsen kanssa tapahtuneen jälkeen, kun olette molemmat rauhoittuneet.

Mitä tapahtuisi jos tuollaisessa satuttamistilanteessa rupeaisi "itkemään"?

Vierailija
10/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt yksivuotias lapsi. Olen alkanut opettaa lapselle, että jos hän lyö minua, kiellän sanoen: äitiä ei lyödä, äitiä silitetään, ja näytän miten kuuluu toimia. Samoin olen pyytänyt miestäkin toimimaan.

Vierailija
11/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne 3v:n kanssa, potkimisen, lyömisen jälkeen laitettiin jäähylle 3min ja sen jälkeen mentiin pyytämään anteeksi kohteelta.

Lapsi huuti ja itki jäähylle laitettaessa, mutta äkkiä kuitenkin rauhottui ja istui jäähyn.

Väkivalta loppui suhteellisen nopeasti, muita PAITSI anoppia kohtaa, joka ei antanut laittaa poikaa jäähylle,
koska poika itki jäähylle mentäessä, tuli fyysisesti minun ja pojan väliin etten saanut laitettua lasta jäähylle.

Sen jälkeen en ole poikaa anopin läsnä ollessa komentanut, lähden pois ja antanut itse hoitaa tilanteen.

Tästä on seurannut se että poika potkii ja hakkaa ja lyö ja sylkee anoppia joka sen jälkeen yleensä purskahtaa itkuun ja moittii että "kurittomia kakaroita".

Eli meillä 3v:lle toimi jäähy.

Vierailija
12/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans poika voi tehä yhtäkkiä samalla tavalla, kerran varoitetaan toisesta kerrasta joutuu istumaan jäähylle.

Vierailija
13/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

polvistu lapsen tasolle, tiukka katse silmiin ja napakasti ei saa lyödä, sattuu. Sitten pidetään kiinni ja niin että kunnon kontakti. Jos pieni opetaan kädestä pitäen silittämään pipiä mikä tuli. Ja pyydetään sanomaan anteeksi.

Kannattaa vielä jutella miltä tuntuu jos joku satuttaa. Lapsentasoisesti.

Tällä metodilla 4 lasta kasvattanut ja nopeasti loppunut pureminen/lyöminen.

Älä pakene tilanteesta. Älä jätä huonoa käytöstä huomiotta. Älä jätä yksin. Ota ohjat.

Vierailija
14/15 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskennellessäni päiväkodissa meillä oli sellainen rauhoittumispenkki. Me kututtiin kyllä sitä keskenään piinapenkiksi. Sen paikka oli eteisessä. Kun lapsi teki jotain kiellettyä eikä totellut viakka kiellettiin niin joutui penkille. Siellä mietittiin 2-3 min. ja sitten aikuinen meni juttelemaan asiasta.

Hyvin nopeasti se tehosi. Ei ollu kipee vaan pieni häpee ja tuli selväksi mitä sai tehdä ja mitä ei. Laittasin eteiseen pienen jakkaran ja kertoisin että tässä on tämmöinen. Ja jos on tuhma niin sitten täytyy tulla tähän miettimään asioita. 4v ymmärtää täysin jos joku asia on kielletty. Niin ja ennen kaikkea yhteinen käytäntö isän ja äidin kanssa. Samoin kiakkien aikuisten jotka ovat osa elämäänne.

Vierailija
15/15 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta puoliso on oikeassa. ei lasta pidä jättää tunteen kanssa yksin. Ota syliin mielummin.