Sairaalloinen raskaaksi tulemisen pelko
Mulla on ollut nyt monta kuukautta ihan törkeä raskaaksi tulemisen pelko. Oon tehnyt 2kk aikana varmaan 16 testiä, ja käynyt yksityisellä kohdun ultrassakin. Kokoajan tuntuu olevan ja tulevan lisää oireita, jotka saa epäilemään raskautta.
Kaikki testit olleet negoja ja ultrassa tosiaan ei nähty mitään raskauteen viittaavaa.
Ehkäisynä kapseli, eli unohduksia ei voi olla. Kapselin otin vähän yli kuukausi sitten, ja pari viikkoa sen otosta yhdyntä ilman keskeytystä. ”Oireina” nännit herkkänä (voiko johtua kapselista??), pientä lämpöä pari päivää, ja pari viikkoa kestänyt tiputteluvuoto lakkasi. Tosin sain toisen koronarokotteen kans alle viikko sitten, joka voi varmaan nostaa lämpöä ja joillain se on sekottanut menkkojakin…
Kommentit (68)
Heh, maailman luonnollisinta asiaa pelkää?! 😂
Tuplaehkäisy käyttöön.
En ikinä uskaltaisi luottaa e-pillereihin. Kondomin hajoamisen huomaa, viimeistään jos sen täyttää vedellä seksin jälkeen. Mutta mistäs tiedät onko pillerit pettäneet? Tai kierukka. Tai kapseli.
Ap, minkä ikäinen olet? Minäkin alan kallistua sille kannalle, että paras ratkaisu sinulle olisi pidättäytyä ja hoitaa psyykkinen puoli kuntoon, ennen kuin harrastat seuraavan kerran seksiä.
No jos tuollaista asiaa pelkää niin ei pidä missään tapauksessa harrastaa minkäänlaista seksuaalista kanssakäymistä.
No jos tuollaista asiaa pelkää niin ei pidä missään tapauksessa harrastaa minkäänlaista seksuaalista kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis onko toi 3vko 6pv yhdynnästä tehty testi luotettava?? se oli joku ”todella tarkka” clearbluen digitesti
Yhdynnän ajankohdalla ei sinänsä ole väliä vaan sillä, milloin sinulla oli ovulaatio. Jos ovulaatio oli samoihin aikoihin yhdynnän kanssa, niin vajaassa 4 viikossa olisit saanut luotettavan tuloksen myös vähemmänkin herkällä testillä.
Joo tässä ajattelin että onkohan voinut käydä niin, että kun 4pv yhdynnän jälkeen lopetin minipillerit (kapseli oli ollut silloin jo melkeen 3vko), niin ovulaatio ois tapahtunut kapselista huolimatta koska hormonitasot laski, sitten hedelmöitys ja kiinnittyminen olisi tapahtunut vaikka kapselin pitäisi sekin estää. Ja siten testi näyttäisi negaa siitä sen n. 3vko päästä?
En tiedä onko tuo todennäköistä?
Vierailija kirjoitti:
Ap, minkä ikäinen olet? Minäkin alan kallistua sille kannalle, että paras ratkaisu sinulle olisi pidättäytyä ja hoitaa psyykkinen puoli kuntoon, ennen kuin harrastat seuraavan kerran seksiä.
Oon vasta 20… Nää pakko-oireet on pilannut mun työkyvyn ja mielenterveyden parissa kuukaudessa. 24/7 ahdistusta ja oman kehon tutkiskelua. Ei mulla oo tällä hetkellä elämässä edes muuta kun raskausoireiden googlailu ja pelkääminen.
Mikään ehkäisykeino ei suojaa 100 %:sesti raskaudelta. Toisaalta, elämässä kaikessa on omat riskinsä. Jos asia hirvittää, voit aina käyttää tuplaehkäisyä, esim. kondomia lisäksi.
Ap, valaisisitko meitä vielä siitä, miksi raskaus olisi niin suuri katastrofi?
Mun raskausoireet:
- Nenäverenvuotoa nenäsumutteen laiton jälkeen (oon ollut koukussa siihen jo 2v ja harvoin tullut verta nenästä)
- Lämpöä (koronarokotteesta???)
- Ripulia
- Nännit herkät ja tummat?? ( tosin huomasin tummuuden jo toukokuun alussa, nii en tiiä onko ne vaan tommoset oikeestikkin ku ennen en oo niitä tutkinut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon vasta 20… Nää pakko-oireet on pilannut mun työkyvyn ja mielenterveyden parissa kuukaudessa. 24/7 ahdistusta ja oman kehon tutkiskelua. Ei mulla oo tällä hetkellä elämässä edes muuta kun raskausoireiden googlailu ja pelkääminen.
Hyvä tavaton, suosittelen lämpimästi, että haet apua! Entäs kun pääset eroon tästä raskauden pelosta, mikä pelko tulee sen jälkeen? Pysäytä tämä pelkäämisen kierre nyt, tai muuten sinulla menee koko loppuelämä jotakin absurdia pelätessä!
Vierailija kirjoitti:
Mikään ehkäisykeino ei suojaa 100 %:sesti raskaudelta. Toisaalta, elämässä kaikessa on omat riskinsä. Jos asia hirvittää, voit aina käyttää tuplaehkäisyä, esim. kondomia lisäksi.
Pelkään että saan tietää raskaudesta niin myöhään etten voi tehdä aborttia enää, ja joudun saamaan lapsen
Tuo aiemmankin ehdottama tuplaehkäisy on hyvä ratkaisu (kondomi+kapseli). Jos ikä sallii etkä halua enempää lapsia niin sterilisaatio (+kondomi jos/kun et ehkä luota pelkkään steriiin).
Minäkin pelkään raskautta vaikka iän puolesta ei ehkä tarvitsisi (44). Älä välitä ilkeistä kommenteista ketjussa, googlaa asia englanniksi niin löytyy paremmin tietoa aiheen psykologiasta sekä vertaistukitarinoita. Muualla mailmassa ollaan empaattisempia kuin "mitäs läksit" täällä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tavaton, suosittelen lämpimästi, että haet apua! Entäs kun pääset eroon tästä raskauden pelosta, mikä pelko tulee sen jälkeen? Pysäytä tämä pelkäämisen kierre nyt, tai muuten sinulla menee koko loppuelämä jotakin absurdia pelätessä!
Jooh mulla on kans törkeä melanooman ja lymfooman epäily ja oireiden googlettelu. Mut tää raskausjuttu on pahin
Kuulostaa siltä, että sinulla on jonkinlainen ahdistuneisuushäiriö/pakko-oireinen häiriö. Tarvitset apua, jos kaikki aikasi menee raskausoireiden googlaamiseen ja pelkäämiseen. Suurin ongelmasi ei ole raskaus.
Onko sinulla hoitokontaktia? Jos ei ole, suosittelisin lämpimästi, että menisit keskustelemaan ammattilaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sinulla on jonkinlainen ahdistuneisuushäiriö/pakko-oireinen häiriö. Tarvitset apua, jos kaikki aikasi menee raskausoireiden googlaamiseen ja pelkäämiseen. Suurin ongelmasi ei ole raskaus.
Onko sinulla hoitokontaktia? Jos ei ole, suosittelisin lämpimästi, että menisit keskustelemaan ammattilaisen kanssa.
Mulla on parin viikon päästä aika psykologille.. Mut haluisin eka saada varmuuden oonko oikeesti raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Ap on vasta 20 vuotias niin olisiko syy siinä? Tosin olin minäkin 24 kun sain esikoinen mutta hän oli suunniteltu. Osa ihmisistä tahtoo perustaa perheen yli 30, toiset yli 40.
Jotkut jää lapsettomiksi joko tarkoituksellisesti tai tahattomiksi. Miksi edes selitän tätä itsestäänselvyyttä? Nojaah.
Tää om mennyt siihen, että en luota kapseliin, enkä testeihin. Enkä luottanut ultraan kum siellä kävin. Jokainen oire tmv mitä huomaan, googletan ”alkuraskaus ****”, ja jos yhteyd löytyy, saan paniikkikohtauksen. Töissäkin jos vaikka päähän alkaa särkeä, tajuan yhteyden raskauteen -> paniikkikohtaus, työkyky mennyt loppupäiväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooh mulla on kans törkeä melanooman ja lymfooman epäily ja oireiden googlettelu. Mut tää raskausjuttu on pahin
Sanoisin, että jos voit, hae apua itsellesi. Lopeta oireiden googlaus ja keskustele poikakaverisi kanssa (ei kai kukaan harrastaisi yhdenillan juttuja ilman kondomia) pelostasi ja sopikaa, että käytätte tuplaehkäisynä myös kondomia, toivottavasti hän ymmärtää. Tuolla oman kehon liiallisella tarkkailulla saa aikaan itsellensä melkein minkä sairauden tahansa. On hyvin epätodennäköistä, että olisit raskaana vaikka testi näyttää negaa. Tunnen kuitenkin pelkosi; minulla sama painajainen, että raskaus todettaisiin liian myöhään ja joutuisin pitämään vauvan. Kaikkea hyvää sinulle.
Mutta pelottaa tuo, että onko silloin kun lopettaa tuplahormonin (ja siirtyy kokonaan vaan toiseen niistä), isompi mahdollisuus raskautua? Neuvolassa tai lääkärissä ei sanottu tämmöisestä…
Ja onko toi 3vko 6pv yhdynnästä tehty testi luotettava???
Haluaisin mennä hcg-verikokeeseen, mut oon aika varma etten sitäkään tulosta usko
Sterilointikaan ei ole satavarma ehkäisy.