Onko pröystäilyä, kun meillä syödään kermassa haudutettua uunilohta ja valmiiksi pestyjä varhaisperunoita
tilillä, voilla ja hienolla merisuolalla maustettuna näin arkipäivänä, heti maanantaina?
Kommentit (90)
Ihan normi settiä? Olen työtön ja syön kalaa tuossa muodossa kerran viikossa?
Siinä mielessä pröystäilyä, että jos helteellä lämmität uunia ja sitten viilennät asuntoa sähköllä niin tulee turhaa sähkönkulutusta. Helteellä kuuluu syödä silliä ja uusia perunoita, tai tehdä ruoka ulkona grillissä tai syödä salaatteja.
Laita sinne kermaan kuhaa ja paista rasvainen tarjouslohi ilman kermaa. Tulee parempaa.
Me pröystäiltiin eilen oman pihan siikleillä ja itse savustetulla kirjolohella. Ihan piti ite pestä potut.
Klassinen tapa pilata hyvä lohi, ei muuta.
Itse syön uunilohta hyvätuloisena, akateemisena yksin asuvana miehenä vaikka joka päivä jos siltä tuntuu. Jotku köyhät paskat nyt ei varmaan, mutta se on heidän häpeänsä. Mitäs eivät ole opiskelleet?
Vierailija kirjoitti:
On pröystäilyä, jos teillä on henkilökunta joka tekee tuon perheelle Suomessa. E-euroopassa jo keskiluokkaisella perheellä on varaa palvelusväkeen.
On pröystäilyä, jos Suomessa perheellisellä on arkena aikaa valmistaa tuollainen ateria itse. Viikonloppuna aikaa on paremmin
Itse ruoka-ainekset kun itse tekee, eikä osta palvelua, on halpoja marketeissa.
Valmistelut: uuni päälle, kipot esille, vesi kattilaan, kala vatiin - viisi minuuttia.
Kohta kaksi: perunat veteen, kalavati uuniin - 35 minuuttia.
Yhteensä: 40 minuuttia. Mikähän tätä nopeammin tulisi...
Muistan vielä ajan, jolloin lohi oli oikeasti kallis juhlaruoka. Sitä syötiin harvoin. Nykyinen kassilohi on ihan arkiruokaa, eikä maistukaan juuri millekään.
Lohi on halpaa n.10€/kg. Ahvenfileet olivat 36€/kg ja kuhafileet 32€/kg.
Juu on. Saitko mittautettua mitä halusit kysymyksellä mitata? Tuliko haluttuja reaktioita?
Vierailija kirjoitti:
Nam. Hyvä vinkki. Vois tehdä tällä viikolla. Haudutan kuitenkin ruokakermassa en kuohukermassa niin tulee kepeämpi.
Myös smetana on tosi hyvää lohenpäällä, eli kuorruttaa lohen smetanalla johon laitettu sitruunamehua ja lisäksi tilliä vielä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihan arkiruokaa tuo.
Nooh, ei nyt sentään. Harvalla perheellä on varaa kalaan. Varsinkin, jos on yh tai työtön vanhempi. Ja moni on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nam. Hyvä vinkki. Vois tehdä tällä viikolla. Haudutan kuitenkin ruokakermassa en kuohukermassa niin tulee kepeämpi.
Myös smetana on tosi hyvää lohenpäällä, eli kuorruttaa lohen smetanalla johon laitettu sitruunamehua ja lisäksi tilliä vielä päälle.
😋
Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä ajan, jolloin lohi oli oikeasti kallis juhlaruoka. Sitä syötiin harvoin. Nykyinen kassilohi on ihan arkiruokaa, eikä maistukaan juuri millekään.
Totta! Nythän lohi on jopa silakkaa edullisempaa, jauhelihan hintaista.
Multaperunat ovat parempilaatuisia kuin valmiiksi pestyt. Et ole pröystäilijä, vain laiska.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön uunilohta hyvätuloisena, akateemisena yksin asuvana miehenä vaikka joka päivä jos siltä tuntuu. Jotku köyhät paskat nyt ei varmaan, mutta se on heidän häpeänsä. Mitäs eivät ole opiskelleet?
"Yksin asuvana miehenä" No en ihmettele :D Kuka tuollaisen kanssa haluaa asua?
Mä teen tänään pankojauhoilla ja yrteillä kuorrutettua lohta ja kesäkurpitsa-tomaattipaistosta. Lohi on ihan normi arkiruokaa.
Miksi se lohi pitää pilata kermassa hauduttamalla? Siitä tulee ylikypsää ja mautonta.
Paista lohi erikseen pannulla, pieni määrä voita ja siihen yrttejä.
Jos kermaa kaipaat niin tee kermakastike erikseen, esim sienien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen tänään pankojauhoilla ja yrteillä kuorrutettua lohta ja kesäkurpitsa-tomaattipaistosta. Lohi on ihan normi arkiruokaa.
Jauhoja kalaan? Miksi et samoin tein osta halpoja kalapuikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Multaperunat ovat parempilaatuisia kuin valmiiksi pestyt. Et ole pröystäilijä, vain laiska.
Oikeasti hyvälaatuista perunaa on nykyään vaikea löytää, lohta nyt saa mistä vaan.
Onkohan kaikilla perunanviljelijöillä erikseen joku kone, jolla varmistetaan se että kaikissa perunoissa on joku vaurio.
Jätä perunat pesemättä, niin ei mene snobbailun puolelle.