Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Näen" ihmisistä läpi..

Vierailija
04.08.2014 |

Olen huomannut, että mielestäni osaan lukea ihmisten eleitä ja tyyliä puhua yms, ilman minkäänlaista koulutusta, jossa tätä taitoa opittaisiin. Yleensä oltuani ja keskusteltuani edes hetken jonku kanssa, painan ihmisestä asioita päähäni ja yleensä tulkintani ihmisistä menee aivan oikein jo ensi tapaamisella. Huomaan erittäin nopeaa jo pelkästään kirjoitustyylistä, millainen ihminen on kirjoituksen takana.

Onko muita jotka kokevat tämän taidon itsellään erittäin vahvaksi?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:30"]

Joopa joo. Äitinikin "näkee ihmisten läpi". Yleensä vaan menee näkemistensä kanssa todella pahasti pieleen, vaikka ei sitä itse suostukaan huomaamaan.

Keskusteleminen äitini kanssa on tämä piirteen vuoksi melko mielipuolista. On todella vaikeaa puhua ihmisen kanssa joka puolesta sanasta vetää aivan ihmeellisiä johtopäätöksiä. Hän tulkitsee niin paljon rivien välistä ja ilmeistä ja eleistä, että häneltä jää näkemättä se mitä oikeasti ympärillä tapahtuu ja mitä hänelle sanotaan. Jopa valokuvien ja kuvissa olevien ilmeiden perusteella hän analysoi ihmisten luonteita ja tunnetiloja.

Jos hänelle vaikka sanoo, että 'onpa kaunis ilma', niin hän tulkitsee rivien välistä jotakin aivan uskomattoman outoa (esim. sanoit, että haluat mennä rannalle pelaamaan palloa) ja jatkaa keskustelua oman tulkintansa perusteella eteenpäin. Saattaa aivan tosissaan alkaa esim.  'kaunis ilma' -kommenttini jälkeen selittämään, että 'ei rannalle voi palloa mennä pelaamaan kun siellä on ihmisiä ottamassa aurinkoa'. Yleensä en hänelle viitsi enää edes puhua mitään, sillä en jaksa alkaa vääntämään mistään omituisista jutuista.

[/quote]

Yksi lapsuudenystävä on juuri tällainen. Ihan turha selittää, mitä oikeasti tarkoitti tai oli tarkoittamatta, kun hän "näkee ihmisen lävitse" ja kaikki selitykset on ihan aina vain keinoja piilottaa totuus. Hän on mm. lapsuudesta saakka uskonut, että olen palavan ihastunut erääseen yhteiseen miestuttavaan, vaikka minulla ei ole miehen kanssa mitään yhteistä. Mutta minun on turha vedota edes siihen, että olen seurustellut ihan onnellisesti toisten ihmisten kanssa - hän näkee minun lävitseni ja pystyy tulkitsemaan eleistäni ja ilmeistäni "totuuden".

Onneksi ei tarvitse olla hirveästi tekemisissä.

[/quote]

no hohhoijaa on eri asia olla pöpi/sosiaalisesti kömpelö kuin tarkka sosiaalisesti. T.21 kirjoittaja

Vierailija
22/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:30"]Joopa joo. Äitinikin "näkee ihmisten läpi". Yleensä vaan menee näkemistensä kanssa todella pahasti pieleen, vaikka ei sitä itse suostukaan huomaamaan.

Keskusteleminen äitini kanssa on tämä piirteen vuoksi melko mielipuolista. On todella vaikeaa puhua ihmisen kanssa joka puolesta sanasta vetää aivan ihmeellisiä johtopäätöksiä. Hän tulkitsee niin paljon rivien välistä ja ilmeistä ja eleistä, että häneltä jää näkemättä se mitä oikeasti ympärillä tapahtuu ja mitä hänelle sanotaan. Jopa valokuvien ja kuvissa olevien ilmeiden perusteella hän analysoi ihmisten luonteita ja tunnetiloja.

Jos hänelle vaikka sanoo, että 'onpa kaunis ilma', niin hän tulkitsee rivien välistä jotakin aivan uskomattoman outoa (esim. sanoit, että haluat mennä rannalle pelaamaan palloa) ja jatkaa keskustelua oman tulkintansa perusteella eteenpäin. Saattaa aivan tosissaan alkaa esim.  'kaunis ilma' -kommenttini jälkeen selittämään, että 'ei rannalle voi palloa mennä pelaamaan kun siellä on ihmisiä ottamassa aurinkoa'. Yleensä en hänelle viitsi enää edes puhua mitään, sillä en jaksa alkaa vääntämään mistään omituisista jutuista.

[/quote] Kuulostaa lähinnä mielisairaalta.

[/quote]

ei vaan erittäin tyypilliseltä ihmiseltä, joka on alkanut jossain vaiheessa vähän liikaa uskoa näihin omiin "kykyihinsä nähdä ihmisten läpi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:17"]Niin minäkin. Korvalääkärinä katselen aikalailla sellaisien koppien läpi ettet uskokaan, tosin koulutuksen kera.

[/quote]

Näkyykö sieltä läpi ?!

[/quote]

Mitäs luulet, kun valolla varustetun tähystimen kanssa kurkistaa toisesta sisään ja se valokeila on siellä vastakkaisessa seinässä, läpihän se näkyy :D

Vierailija
24/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:30"]

Joopa joo. Äitinikin "näkee ihmisten läpi". Yleensä vaan menee näkemistensä kanssa todella pahasti pieleen, vaikka ei sitä itse suostukaan huomaamaan.

[/quote]

Yksi lapsuudenystävä on juuri tällainen. Ihan turha selittää, mitä oikeasti tarkoitti tai oli tarkoittamatta, kun hän "näkee ihmisen lävitse" ja kaikki selitykset on ihan aina vain keinoja piilottaa totuus. Hän on mm. lapsuudesta saakka uskonut, että olen palavan ihastunut erääseen yhteiseen miestuttavaan, vaikka minulla ei ole miehen kanssa mitään yhteistä. Mutta minun on turha vedota edes siihen, että olen seurustellut ihan onnellisesti toisten ihmisten kanssa - hän näkee minun lävitseni ja pystyy tulkitsemaan eleistäni ja ilmeistäni "totuuden".

[/quote]

no hohhoijaa on eri asia olla pöpi/sosiaalisesti kömpelö kuin tarkka sosiaalisesti. T.21 kirjoittaja

[/quote]

Sosiaalisesti tarkka (tai taitava) ei "näe ihmisistä läpi", vaan hän osaa tulkita tilanteita ja näkee ihmisten tarpeita ja sen mitä nämä tarkoittavat. Se on aivan eri asia kuin "ihmisestä läpi näkeminen" tai "todellisen totuuden havaitseminen".

Näiltä "ihmisten läpi näkeviltä" jää yleensä huomaamatta juuri nämä todelliset tilanteet ja läheistensä tarpeet.

Vierailija
25/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:47"]

[/quote]

[/quote]

Totta kai. Tällä tyypillä ei kuitenkaan ole päässä mitään sen enempää vikaa, onpahan vain hiukan sokea sosiaalisesti ja uskoo samalla kivenkovaan omaan tarkkavaistoisuuteensa. Niin kuin todennäköisesti iso osa niistä, jotka uskovat pystyvänsä tulkitsemaan ihmisiä niin kovin helposti.

Vierailija
26/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näe ihmisten läpi mutta näen unissa tulevia tapahtumia tai niihin viittaavia asioita. Luojan kiitos, niissä ei suoraan näytetä miten mikäkin tapahtuu eikä aina edes kenestä on kyse. Vähälle aikaa olen nähnyt unessa kahden tuttuni kuoleman ja yhden ystävän vauvan syntymäpäivän monta kuukautta ennen hänen laskettua aikaansa. Ja paikkansa piti.

Vierailija
27/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Jotkut ovat tarkkanäköisempiä ihmisten käyttäytymistä kohtaan ja huomaavat siksi monia asioita, mutta niistä ei välttämättä edes sanota mitään ääneen. Oma lajinsa ovat sitten nuo keittiöpsykologiääliöt, jotka puuttuvat joka asiaan ja vääntävät vaikka mustan valkoiseksi, kun heidän vaistonsa tai mikä lie, humalatila, niin sanoo. Eihän tuollaisilla ole yhtään sosiaalista silmää eikä edes käytöstapoja.

Vierailija
28/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:57"]

Täällä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Jotkut ovat tarkkanäköisempiä ihmisten käyttäytymistä kohtaan ja huomaavat siksi monia asioita, mutta niistä ei välttämättä edes sanota mitään ääneen. Oma lajinsa ovat sitten nuo keittiöpsykologiääliöt, jotka puuttuvat joka asiaan ja vääntävät vaikka mustan valkoiseksi, kun heidän vaistonsa tai mikä lie, humalatila, niin sanoo. Eihän tuollaisilla ole yhtään sosiaalista silmää eikä edes käytöstapoja.

[/quote]

Väitän, että puhutaan ihan samasta asiasta - ap ja osa kommentoijista vain kutsuvat tarkkanäköisyydeksi omaa keittiöpsykologiaansa. Totta kai oikeasti tarkkanäköisiäkin ihmisiä on olemassa, tunnen sellaisia itsekin, mutta ihan pikkiriikkisen liioitellulta kuulostaa tuo ap:n kuvailu omista kyvyistään. Kuulostaa enemmän juuri jälkimmäiseltä kuin ensiksimainitulta.

Vierailija
29/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:31"]

Monet lapsena ahdistavassa ilmapiirissä kasvaneet ovat hyviä tulkitsemaan ihmisiä ja tilanteita. Oppivat sen selviytymiskeinona. Eräs ystäväni on eräs heistä.

Mutta sinun kuvailusi ei kyllä kuulosta realistiselta. Mutta ainahan voit kokeilla todistaa sitä esim. tällä testillä: http://kgajos.eecs.harvard.edu/mite/# Itse sain normaalia paremmat pisteet vaikken mikään huippuihmistuntija olekaan. Joutunut vain vähän olemaan varpaillaan isäni takia lapsena, joten on tulee nykyisinkin oltua vähän tuntosarvet koholla ihmisten suhteen.

[/quote]

Oli hauska testi. Sain hitusen keskiarvoa huonommat pisteet, tosin en kyllä kaikkia sanoja ymmärtänytkään.

Vierailija
30/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:20"]

Yleensä tuollaiset veikkaavat ihan pieleen... Näepäs nyt mut tekstini perusteella! :)

[/quote]

Nähkää, pliis, nyt minutkin!

Vierailija
31/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, siis mielestäsi...

Vierailija
32/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:31"]Monet lapsena ahdistavassa ilmapiirissä kasvaneet ovat hyviä tulkitsemaan ihmisiä ja tilanteita. Oppivat sen selviytymiskeinona. Eräs ystäväni on eräs heistä.

Mutta sinun kuvailusi ei kyllä kuulosta realistiselta. Mutta ainahan voit kokeilla todistaa sitä esim. tällä testillä: http://kgajos.eecs.harvard.edu/mite/#

[/quote]

Sain 33/36 :) Ja ihan hyvä lapsuus ollut.

Vierailija
33/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kyllä melkein kukaan pysty lukemaan, kun olen niin outo :-D (ja saanut kuulla tästä usein)

Vierailija
34/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain testistä 27 oikein. Minusta tulos on mielenkiintoinen, sillä olen mielestänitodrlla huono tulkitsemaan ihmisiä tai heidän tunnetilojaan. Sen sijaan heti ensi kertaa tavatessa pystyn sanomaan kuinka hyvin tulen ihmisen kanssa juttuun.

Muuten sitten olenkin kuin lumiukko.

Vierailija
35/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaisen kaappijuopon tyttärenä minulle kehittyi varhain bullshit-tunnistin - se on alkoholistien lapsilla yleistä. Käytännössä tarkkaavaisuutta nonverbaalisen viestinnän seuraamisessa.

Vierailija
36/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29/36. Oli ihan hiton vaikea mielestäni, ja olen ihmeissäni että noinkin hyvin kuitenkin meni. Tunsin itseni ääliöksi tehdessäni sitä, ja aina välillä livetilanteissakin olen pihalla. Tosin olen aika kriittinen itseni suhteen ja tottunut hallitsemaan asiat hyvin. Moni kuva oli mielestäni suurinpiirtein ilmeetön, kasvot olivat liian nuoret tai meikatut tai kuva sumea, tai tunnevaihtoehdot jokainen epäsopiva tai pari niin lähekkäistä, että tulkitse siinä sitten.

Ilmeisesti ihmisapina sitten kuitenkin on paljon taitavampi sosiaalisesti kuin ikinä itse uskoo. Ajattelin, että ainakin puolet täytyy olla väärin, tai kaksi kolmesta.

Vierailija
37/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa taas. Miten ihmisestä voi nähdä läpi kun ette tunne itseännekään.

Älyllisesti lahjattomat idiootit täällä kuvittelee olevansa suuria ihmistuntijoita.

Ei ihmistä voi koskaan oikeasti täysin tuntea. Ei vuosienkaan jälkeen.

Vierailija
38/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:31"]

Minä näen myös..ja kuten joku mainitsi myös, vaistoan jos minulle ei kerrota kaikkea tai valehdellaan. Miestäni ärsyttää tämä piirteni suuresti :D äidilläni on samat vaistot. Tosin hän tietää jos esim minulla on joku "hätä" vaikkei puhuisikaan kanssani. Sitten soittaa ja kysyy mikä on.

[/quote]

Minun äidilläni on samanlainen kyky,kun olin nuori,äiti tiesi aina kun olin pahanteossa tai kun minulla oli jokin hätä.Esimerkiksi olin kaverillani flunssaisena ja olin luvannut,että en lähde ulos,katsotaan vai leffaa tai jotain.Ajattelimme kaverin kanssa käydä nopeasti kaupassa,eihän äiti sitä tietäisi,asuimme aivan toisella puolen lähiötä.Heti kun pääsin ovesta ulos,äiti soitti vihaisena,että miksi olin kipeänä ulkona. Mikä lie äidin/naisen vaisto tai kuudes aisti :)

Vierailija
39/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 03:27"]

29/36. Oli ihan hiton vaikea mielestäni, ja olen ihmeissäni että noinkin hyvin kuitenkin meni. Tunsin itseni ääliöksi tehdessäni sitä, ja aina välillä livetilanteissakin olen pihalla. Tosin olen aika kriittinen itseni suhteen ja tottunut hallitsemaan asiat hyvin. Moni kuva oli mielestäni suurinpiirtein ilmeetön, kasvot olivat liian nuoret tai meikatut tai kuva sumea, tai tunnevaihtoehdot jokainen epäsopiva tai pari niin lähekkäistä, että tulkitse siinä sitten.

Ilmeisesti ihmisapina sitten kuitenkin on paljon taitavampi sosiaalisesti kuin ikinä itse uskoo. Ajattelin, että ainakin puolet täytyy olla väärin, tai kaksi kolmesta.

[/quote]

Aika hyvin kuitenkin, kun keskiarvo taisi olla 26. Mä sain ihan surkeat 22/37. Joskus aikaisemmin sain kuitenkin samantapaisesta testistä melkein täydet, aika outoa. Olenkohan tyhmentynyt sosiaalisesti? Pari sanaa piti kuitenkin tsekata sanakirjasta ja intuitiollahan tuossa olisi kai mentävä.

Olen kyllä muutenkin sosiaalisissa tilanteissa aika huono, että ehkä tuo testi on siten ihan realistinen. Paitsi että valehtelijan tunnistan kyllä aina. Mutta senkin huomaan ennemmin ristiriitaisista pussiinpuhumis-jutuista, en siis todellakaan mistään mikroilmeistä.

Vierailija
40/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18/37. Muita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi