Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on mökki

Vierailija
26.07.2021 |

...Onko kyseessä suvun mökki vai itse ostettu? Vieläkö nykyihmisillä, esim. nuorilla aikuisilla on varaa ostaa oma mökki oman kodin rinnalle?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma huvilatasoinen mökki. Arvoltaan noin 120000. Perintö auttoi ostamaan. 

Vierailija
22/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostettu mökki Lapin hiihtokeskuksesta muutama vuosi sitten.

M40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oma". Virallisesti appivanhempien, mutta me siitä huolehditaan ja appivanhemmat käy muutaman kerran kesässä.

Onko miehelläsi sisaruksia? Jos on, niin perinnönjaossa ei huomioida teidän tekemäänne työtä mökin hyväksi sitten mitenkään.

Toisaalta voi ajatella että pariskunta on mökkeilyt ilmaiseksi nämä vuodet.

Vierailija
24/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omakotitalotasoinen mökki meren rannalla, itse rakennutettu. Tämän mahdollisti kuitenkin pieni perintö. Kaupunkikoti on velaton.

N49

Kuinka pieni perintö?

Vierailija
25/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaksion muuttohävikki alueelta loma asunnoksi joitain vuosia sitten. 20.000e. En rakasta pihatöitä, mutta vesistön läheisyys ja kaunis pikkukaupunki sopivat minulle. Muutan lomilla tänne ja etätyössä olen nyt ollut. Luonnossa viihdyn ja hiihdän paljon.

Ystävälläni on mukava rivariasunto 4h ja keittiö mökkinä. Ne talot olisi purettu, mutta myytiinkin sitten loma asunnoiksi. Viihtyvät hyvin ja lapsille on aikaa ja ympäristö kuitenkin maaseutua. 

Toivoisin, että muuttotappio kunnissa myytäisiin enemmänkin vaikka kerrostalo asuntoja loma-asunnoiksi. Ei tarvitsisi purkaa ehjiä taloja ja ihmiset voisivat saada edullisia loma-asuntoja.

Vierailija
26/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla ostettu oma. Mutta en ole nuori aikuinen vaan keski-ikäinen. Ennen kuin asuntolaina oli maksettu ei olisi ollut mahdollista ottaa uutta lainaa.

Vierailija
27/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan perinteinen mökki, jonka perimme ja jouduimme ottamaan lainaa. Perinnön kun ottaa vastaan, ottaa vastaan myös velat. Tähän on vuosien saatossa tehty kaikenlaista, sähköt olleet ehkä 30 v ja samaan aikaan tehtiin oma porakaivo. Tontti ei ole oma ja murheena onkin se, että paljonko vuokra nousee ensi vuonna. Merenrantatontti lähellä Turkua. Jos pystymme maksamaan vuokran ja lainanlyhennykset vielä muutaman vuoden, sitten mökki on 'oma' eli pankki poistuu kuvioista. Senkään jälkeen rahaa ei jää liiaksi koska mökin ylläpitoon saa laittaa rahaa ja hieman kalliimpia juttuja ollaan siirretty eteenpäin kun niitä ei ole ihan vielä aivan pakko tehdä. Rahaa ei ole liiaksi kuten toisilla taitaa olla. Olemme silti ylpeitä mökistämme, joka vastaa meidän tarpeitamme.

Vierailija
28/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilta peritty, isä peri sen omalta isältänsä, pappa aikonaan sen rakensi.

Nykyisin sitä tietty on hieman nykyaikaistettu

Vierailija
29/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkejä on monenlaisia, kuivanmaan ja rantamökkejä. Hirveitä rötisköjä ja luxusmökkejä. Hvonprceessä ja ihmisten ilmoilla.

Esim. Tämän ostamiseen ei paljoa käteistä tarvita. Huom. Viehättävä osoite.

https://www.etuovi.com/kohde/21604141?haku=M1698789686

😆😆😆 Toi nimi taitaa viedä hinnasta neljä viidesosaa ainakin 😆

Vierailija
30/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta sitten tavallisella duunarilla oli varaa ostaa okt ja mökki sekä uudehko auto. Nykyään duunarilla on varaa syödä kynsiään ja pelätä kuolemaa.

30 vuotta sitten se duunari teki 11 kk/v töitä. Nyt duunarit sairastelee 60 vrk/v ja lopun aikaa valittaa sitä, kun työnantaja orjuuttaa.

Vierailija
31/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkejä on monenlaisia, kuivanmaan ja rantamökkejä. Hirveitä rötisköjä ja luxusmökkejä. Hvonprceessä ja ihmisten ilmoilla.

Esim. Tämän ostamiseen ei paljoa käteistä tarvita. Huom. Viehättävä osoite.

https://www.etuovi.com/kohde/21604141?haku=M1698789686

Itsellä omakotitalo on joen rannassa ja ihan on itse ostettu miehen kanssa. Perintöjen kautta omistetaan kolmea eri lajien mamökkiä.

Homeharjuhan on moderni osoite eli vähän englantia ja loput suomeksi. Tuokin oli varmaan alunperin Kotiharju, mutta sitten saapui mainosmies.

Vierailija
32/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveissa ostaa mökki, suvussa olisi kyllä kaksikin mökkiä, mutta niissä on suvun painolastia vähän liikaa ja parempi antaa suosiolla muiden niistä vääntää. Hurjia ovat vaan hinnat, ranta saisi olla mutta muuten kelpaa vaatimatonkin. Pk-seudulta korkeintaan neljä tuntia ajoa, mielellään alle 3.

Että joo, taitaa haaveeksi jäädä meillä.

Vierailija
33/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontti peritty

Mökki rakennettu itse

Vierailija
34/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oma". Virallisesti appivanhempien, mutta me siitä huolehditaan ja appivanhemmat käy muutaman kerran kesässä.

Se on "oma" vasta siinä vaiheessa, kun tulee miehellesi perintönä. Siksi toisekseen, voivathan ne appivanhemmat testamentata sen ihan kenelle tahansa. En menisi omaksi sanomaan, ennen kuin todellakin on oma nimi siinä paperissa, josta omistajuus käy ilmi....

Vierailija
35/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikioma velaton mökki Ristiinassa Saimaan rannalla. Tontti noin 4500 m2, mökki uusi muutama vuosi sitten rakennettu meille. Pääkaupunkiseudulla on myös velaton omakotitalo isohkolla pihalla.

Minä en olisi niin mökkiä halunnut, mutta se oli miehen unelma ja kyllä se näköjään on ollut miehelle todella hyvä. Kun kotona piha ja talo ovat laitettu ja kunnossa, niin mökillä riittää sellaista pientä puuhamaata tai sitten voi vain olla.

Molempien vanhemmilla on mökkinsä, joita on meille tarjottu, mutta hankimme mielummin oman. Ei sitä vain halua sukulaisten kanssa olla koko ajan ja säätää kaikkea, neuvotella joidenkin puiden kaatamisesta tai mökin maalaamisesta, sellainen olisi ihan painajainen.

Olemme molemmat hieman alle viisikymppisiä.

Vierailija
36/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma. Lainalla, maksoi vajaat 50.000. Lohja. Laina ja kulut yhteensä 400-450 e kuussa. Monella menee saman verran autolainaan. Meidän autot on vanhoja ja velattomia. Viisikymppisiä ollaan.

Vierailija
37/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan osakkaina sekä minun että vaimon sukumökeissä. Tuntuu että kulut ja vastuu molemmista kaatuu meidän niskaan. Eläkeläiset ovat pihejä eivätkä jaksa oikein osallistua. Ovat selvästi sillä kannalla että ovat jo osuutensa tehneet. Nuoriso tahtoo vain bilettää tai jäävät kokonaan kaupunkiin. Omista ja vaimon sisaruksista ja heidän puolisoista en jaksa kirjoittaa.

Kaipaan kahdenkeskistä aikaa vaimon kanssa. Olen miettinyt että jos hommaisimme kokonaan oman pikku paikan, talviasuttavan ja läheltä kotia. Metsäinen tontti joka olisi helppo hoitaa.

Vierailija
38/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan sukulaisten mökkiä kadehtiipi niin on jottain paneteltavaa ja parjattavaa

🤯

Vierailija
39/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostettu. Molempien vanhemmilla on omat, mutta eihän ne ole meidän omia. Yli nelikymppisiä olimme kun ostimme.

Vierailija
40/54 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kaksion muuttohävikki alueelta loma asunnoksi joitain vuosia sitten. 20.000e. En rakasta pihatöitä, mutta vesistön läheisyys ja kaunis pikkukaupunki sopivat minulle. Muutan lomilla tänne ja etätyössä olen nyt ollut. Luonnossa viihdyn ja hiihdän paljon.

Ystävälläni on mukava rivariasunto 4h ja keittiö mökkinä. Ne talot olisi purettu, mutta myytiinkin sitten loma asunnoiksi. Viihtyvät hyvin ja lapsille on aikaa ja ympäristö kuitenkin maaseutua. 

Toivoisin, että muuttotappio kunnissa myytäisiin enemmänkin vaikka kerrostalo asuntoja loma-asunnoiksi. Ei tarvitsisi purkaa ehjiä taloja ja ihmiset voisivat saada edullisia loma-asuntoja.

Nöiden edullisuudesta voi toki olla monta mieltä. Jonkun kaksion vastikkeet on helposti 250€/kk, 350€ Jos on tehty putki/parveke tms remonttia hiljan. 4h+k vastikkeet on helposti jo 4-600€/kk. Siitä tulee vuodessa jo sen verran, että pikkuremonttia tekee omallakin mokillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä